Απάντηση του προέδρου της Επιτροπής Συγκοινωνιών του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, Β. Χαλκιά στην κριτική που δέχθηκε για το κυκλοφοριακό

Δεν προχωράει σε επικαιροποίηση κυκλοφοριακής μελέτης

Ανέδειξε το σύνολο των προβλημάτων που αντιμετώπισε ξανά το νησί, ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης, Άρης Ρώτας

Καμία πρόθεση για τροποποίηση της κυκλοφοριακής μελέτης ή εκπόνηση νέας, δεν υπάρχει προς το παρόν από τη Δημοτική Αρχή, αναφορικά με το μείζον πρόβλημα του κυκλοφοριακού - της πόλης κυρίως -, που συναντάται έντονα τη θερινή σεζόν, σύμφωνα με τις απαντήσεις του προέδρου της Επιτροπής Συγκοινωνιών, Βαγγέλη Χαλκιά.

Τα παραπάνω έρχονται σε αντίθεση με την προεκλογική αναφορά στο πρόγραμμα της νυν Δημοτικής Αρχής περί “απώτερου στόχου για εκπόνηση νέας, σύγχρονης και βιώσιμης κυκλοφοριακής μελέτης”, γεγονός που αναδείχθηκε από τον επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης, Άρη Ρώτα, κατά τη συνεδρίαση λογοδοσίας, στην οποία έθεσε ερωτήματα για το κυκλοφοριακό.

Από την πλευρά του, ο κ. Χαλκιάς σημείωσε πως το Δημοτικό Συμβούλιο θα κληθεί να εγκρίνει προτάσεις για μονοδρομήσεις, καθώς και άλλες, που θα αφορούν ενδεικτικά, σε κατάργηση αριστερών στροφών, σε μία προσπάθεια να αντιμετωπιστεί το κυκλοφοριακό χάος σε “επίμαχα” σημεία και περιοχές.

Ωστόσο, επί της ουσίας αναπάντητο έμεινε το ερώτημα για το πότε θα υπάρξουν εξελίξεις για τη μεταφορά του ακτοπλοϊκού λιμένα Ερμούπολης, κατάσταση που όπως υπογράμμισε ο κ. Ρώτας, θα είχε ως αποτέλεσμα την αποσυμφόρηση της παραλιακής ζώνης της πόλης.

Άρης Ρώτας: “Διαγράφετε χρήματα για κυκλοφοριακή μελέτη και αγορά parking”

“Διανύουμε τη δεύτερη χρονιά διοίκησης της Δημοτικής σας Αρχής και γίναμε μάρτυρες, όπως και πέρυσι, του κυκλοφοριακού χάους που δημιουργήθηκε τόσο στην Ερμούπολη όσο και στα χωριά του νησιού. Εξαιτίας αυτού η Σύρος χάνει την αρχοντική φυσιογνωμία της και θυμίζει μεγαλούπολη, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ποιότητα ζωής των μονίμων κατοίκων της αλλά και των επισκεπτών της”, σημείωσε αρχικά ο κ. Ρώτας, κάνοντας λόγο για “αποσπασματικές ενέργειες της Δημοτικής Αρχής” στο συγκεκριμένο πρόβλημα. Μάλιστα, τόνισε πως “έχετε εγγράψει και διαγράψει κατ΄ επανάληψη δαπάνες από τον προϋπολογισμό του Δήμου που αφορούν στην κυκλοφοριακή μελέτη της Ερμούπολης” και συμπλήρωσε επίσης πως “έχετε διαγράψει χρηματικό ποσό που αφορούσε στην αγορά χώρου στάθμευσης στο χωριό του Φοίνικα (απαραίτητου για την περιοχή ενόψει και της σχεδιαζόμενης επέκτασης του τουριστικού καταφυγίου) και βέβαια δεν έχει γίνει καμία προσπάθεια εξεύρεσης νέων χώρων στάθμευσης τόσο στην Ερμούπολη, όσο και στα χωριά του νησιού”.

Σαφή ερωτήματα

Θεωρώντας πως “η διαχείριση της κυκλοφορίας όσο και η εξεύρεση χώρων στάθμευσης είναι ύψιστης σημασίας για το νησί και την ποιότητα ζωής των κατοίκων”, ο κ. Ρώτας ζήτησε να υπάρξει ενημέρωση αναφορικά με συγκεκριμένα ερωτήματα.

“Πρώτον, τι μέτρα λάβατε ως Δημοτική Αρχή για να αποφευχθεί το κυκλοφοριακό χάος στην Ερμούπολη και στις παραλίες των χωριών; Αν λάβατε μέτρα, γιατί τα μέτρα αυτά δεν απέδωσαν; Τι σκοπεύετε να κάνετε του χρόνου για την καλύτερη διαχείριση της κυκλοφορίας του νησιού και προκειμένου να αποφευχθούν νέα φαινόμενα κυκλοφοριακού χάους;

Δεύτερον, σε ποιες ενέργειες έχετε προβεί μέχρι και σήμερα και τί σκοπεύετε να κάνετε σχετικά με την εκπόνηση της κυκλοφοριακής μελέτης της Ερμούπολης και ποιες οι κατευθυντήριες γραμμές σας προς τον μελετητή;

Τρίτον, ενημερώστε μας αν αποτελεί προτεραιότητα για εσάς και κατά πόσο προτίθεστε να προβείτε σε αγορά χώρων στάθμευσης τόσο στην Ερμούπολη, όσο και στα χωριά και σε ποια;

Τέταρτον, ποιος είναι ο σχεδιασμός και οι μέχρι σήμερα ενέργειές σας για την καλύτερη διαχείριση των τεσσάρων νευραλγικών parking της Ερμούπολης και συγκεκριμένα, σε Λαλακιά, Δόξα, kiss ‘n’ ride (λιμάνι) και δημοτικό γκαράζ ΚΕΜΑΕ (όπισθεν πρώην ΙΚΑ); Επί παραδείγματι, για τα τρία πρώτα, θα προβείτε σε επίσημη χωροθέτηση των χώρων αυτών ως parking και σε ένα σχέδιο ανάπλασής τους, ώστε να υπάρχει καλύτερη διαχείριση των θέσεων στάθμευσης και άρα, καλύτερη εξυπηρέτηση του κοινού, όπως η πράξη έχει δείξει ότι συμβαίνει με το parking στο Νησάκι;

Και τέλος, πέμπτον, τι κινήσεις έχετε κάνει σχετικά με την μεταφορά του λιμένα της Ερμούπολης, που θα παίξει σημαντικό ρόλο στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση της Ερμούπολης;”.

Βαγγέλης Χαλκιάς: “Παράπονα για το Λιμενικό σε σχέση με το κυκλοφοριακό χάος”

Από την πλευρά του, ο κ. Χαλκιάς τόνισε πρωτίστως πως “ξέρετε πως στην Επιτροπή Συγκοινωνιών είμαι πολλές τετραετίες και αυτή είναι η πρώτη φορά που έχει δώσει το “λευκό φως” η Δημοτική Αρχή να προχωρήσω σε πολλές αλλαγές. Και νομίζω πως η Επιτροπή Συγκοινωνιών απαρτίζεται από ανθρώπους της αγοράς και ξέρουν τι ακριβώς χρειάζεται”.

Ως εκ τούτου, σημείωσε πως θα υπάρξουν τοποθετήσεις πινακίδων σε σημεία που χρειάζονται, ενώ επεσήμανε ακόμη πως αυτές οι κινήσεις θα συνοδευτούν “με προτάσεις προς τη Δημοτική Επιτροπή και το Δημοτικό Συμβούλιο”, καθώς τόνισε πως “είναι πολλά θέματα που θέλουν και μελέτες”.

Στη συνέχεια, ο πρόεδρος εξήγησε πως το κυκλοφοριακό χάος “το έχουμε ζήσει εδώ και πολλά χρόνια, εδώ και δεκαετίες”, εκτιμώντας όμως πως “φέτος πήγαμε καλύτερα”. Για τη συνεργασία με το Λιμενικό και την Αστυνομία, ο ίδιος εξέφρασε παράπονα. “Είχαν υποσχεθεί και η Αστυνομία και το Λιμεναρχείο πως θα βοηθήσουν. Δυστυχώς, η Αστυνομία βοήθησε σε ό,τι μπορούσε και το Λιμεναρχείο δεν είχε καμία συμμετοχή. Οπότε αναγκαστικά είχαμε αυτό το χάος”.  

Για τη διαχείριση της κατάστασης, γνωστοποίησε πως από το 2026, ο Δήμος θα έχει στη διάθεσή του, τη Δημοτική Αστυνομία. “Του χρόνου μαζί με τη Δημοτική Αστυνομία που θα έχουμε αποκτήσει  θα έχουμε μία μεγάλη βοήθεια και ό,τι μπορούν να μας δώσουν και οι άλλες Υπηρεσίες”, σχολίασε.

Δρομολογούνται μονοδρομήσεις

Παρακάτω για το σοβαρό θέμα της κυκλοφοριακής μελέτης, ο κ. Χαλκιάς υπήρξε ξεκάθαρος πως δεν θα δαπανηθούν χρήματα. “Για να κάνουμε επικαιροποίηση της κυκλοφοριακής μελέτης και να δώσουμε χρήματα, νομίζω πως δεν χρειάζεται γιατί ειδικά οι άξονες θα σηματοδοτηθούν και θα έχουμε καλή απόδοση από πλευράς κυκλοφοριακού”, υποστήριξε, ενώ στη συνέχεια για τα χωριά έκανε λόγο για δρομολόγηση μονοδρομήσεων. “Όσο για τα χωριά, αν πάρουμε τις Αγκαθωπές ή τον Γαλησσά, εκεί θα πάμε για μονοδρόμηση τουλάχιστον την καλοκαιρινή περίοδο για να μην έχουμε τις επιπλοκές που έχουμε”, πρόσθεσε, εξηγώντας πως θα χρειαστεί και σχετική μελέτη. Μάλιστα, μονοδρόμηση – όπως συμπλήρωσε – μελετάται για την οδό Αθανασίου Διάκου στο Βροντάδο, αλλά και την οδό Σάκη Καράγιωργα.

Στη συνέχεια για αγορά parking, τόνισε πως υπάρχουν συζητήσεις για ένα οικόπεδο πάνω από τα Εκπαιδευτήρια ΔΕΛΑΣΑΛ και αν καρποφορήσει, θα είναι κάτι θετικό. Όσον αφορά στους χώρους στάθμευσης στις περιοχές “Μπαρούμη” (Βροντάδο) και Ταξιάρχη, σημείωσε πως “είναι δικά μας οικόπεδα και θα τα φτιάξουμε”. Επίσης, δήλωσε γενικόλογα  πως για όσους χώρους απαιτείται άδεια για να είναι νόμιμοι στο θέμα της στάθμευσης, αυτές οι ενέργειες θα γίνουν.

Ζητήθηκαν νέες διευκρινίσεις για τη μεταφορά του λιμένα

Τέλος, για τη μεταφορά του λιμένα της Ερμούπολης, ο Βαγγέλης Χαλκιάς ανέφερε πως “παίζει σημαντικό ρόλο στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση της Ερμούπολης”, αλλά αυτό υποστήριξε πως “θα γίνει στο μέλλον. Δεν μπορώ να απαντήσω σε τέτοια πράγματα”.

Ωστόσο, ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών και αντιπρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Φραγκίσκος Βακόνδιος, τοποθετήθηκε πιο αναλυτικά. Σύμφωνα με όσα γνωστοποίησε, από το Υπουργείο για το master plan ζητήθηκαν κι επιπλέον διευκρινίσεις, χωρίς όμως να τις αναφέρει δημοσίως.

“Για την ερώτηση για το αν έχουν γίνει ενέργειες για τη μεταφορά του λιμένα, αυτό που έχει γίνει από το Λιμενικό Ταμείο Σύρου ήταν τον Αύγουστο του 2023, υπήρχε σχετικό έγγραφο από το Υπουργείο Ναυτιλίας με τις απόψεις της ΠΕΠΕΝ με τις οποίες εκφραζόντουσαν οι προβληματισμοί τους, σχετικά με το ύψος κυματισμού στην προτεινόμενη θέση του νέου λιμένα της ακτοπλοΐας. Στη συνέχεια είχε ανατεθεί μελέτη από την προηγούμενη διοίκηση για το νέο λιμένα, στην οποία συμπεριλαμβανόταν και η κυματική ανάλυση – μελέτη, οπότε φαινόντουσαν όλα αυτά τα δεδομένα και αφού ολοκληρώθηκαν  τον Νοέμβριο του 2024 υπήρξε συνάντηση, παρουσία και του προέδρου του Λιμενικού Ταμείου και του δημάρχου στο Υπουργείο με τον κ. Κυριαζόπουλο. Του εκφράσαμε προφορικά όλα τα στοιχεία που είχαμε και με τους μελετητές του έργου και στη συνέχεια, τον Ιανουάριο, τους αποστείλαμε και όλα τα στοιχεία εγγράφως, τα οποία κοινοποίησαν προς την ΠΕΠΕΝ”, γνωστοποίησε, λέγοντας τέλος όμως πως “και πάλι υπάρχουν κάποιες παρατηρήσεις, τις οποίες τις κοινοποίησαν πριν περίπου δύο μήνες”.

Σχετικά με το αν θα δοθούν απαντήσεις σε αυτές τις παρατηρήσεις, τόνισε πως “το επόμενο διάστημα, από τον πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου θα υπάρξουν ενέργειες τις οποίες αν γίνεται, θα τις ανακοινώσει ο ίδιος. Δηλαδή, σχετικά με το τι κάνουμε από εδώ και πέρα. Και σίγουρα αυτό που θέλουμε είναι να συνεχίσει, να προχωρήσει η συγκεκριμένη μελέτη, ώστε να κατατεθεί εκ νέου στο Υπουργείο Ναυτιλίας”.