Η Ερμούπολη γίνεται και φέτος τόπος συνάντησης και πολιτιστικής ανταλλαγής μέσα από το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού και Χοροθεάτρου «Ακροποδητί»

5ο Akropoditi DanceFest

«Kill Your Darlings» του Joshua Monten

Δύο εβδομάδες γεμάτες από εργαστήρια, παραστάσεις, βραδιές συναντήσεων, ανοιχτές παρουσιάσεις, διαλέξεις, και ανοιχτούς αυτοσχεδιασμούς, προσφέρουν και φέτος στο κοινό της Σύρου, το Κέντρο Χορού, σύγχρονης έκφρασης και δημιουργίας και το Χοροθέατρο Ακροποδητί.

Μετά τη σημαντική διάκρισής τους το Νοέμβριο του 2016 με το Βραβείο Χορού από την Ένωση Κριτικών Θεάτρου και Χορού, οι Ακροποδητί διοργανώνουν στην Ερμούπολη το 5ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού και Χοροθεάτρου “Akropoditi DanceFest” από 8 έως 21 Ιουλίου 2017.

Το Φεστιβάλ, που περιλαμβάνεται στο πρόγραμμα «Σύρος – Πολιτισμός 2017» θα έχει διάρκεια δύο εβδομάδες με σκοπό να καταστήσει την πρωτεύουσα των Κυκλάδων έναν τόπο συνάντησης και πολιτιστικής ανταλλαγής ανάμεσα σε καταξιωμένους αλλά και νέους δημιουργούς σύγχρονων ομάδων χορού και χοροθεάτρου.

Πλούσια γκάμα εργαστηρίων

Στο πλαίσιο του 5ου Akropoditi DanceFest, θα διεξαχθούν εργαστήρια Σύγχρονου Χορού, Κλασικού Μπαλέτου, Αυτοσχεδιασμού και Σύνθεσης, Partnering, Ακροβασίας, Φωνητικής Τέχνης, Υποκριτικής – Θεάτρου, Ινδικού Χορού, Μουσικής σύνθεσης στη Yoga, Skinner releasing technique, Σωματικού Θεάτρου και Performance - σκηνικής σύνθεσης για μουσικούς και σωματικούς performers.

Φέτος, προσφέρονται δωρεάν και δύο νέα, ειδικά Εργαστήρια: το Εργαστήριο Χορού Hip-Hop για παιδιά 10 – 11 ετών  και το Εργαστήριο δημιουργικού χορού για άτομα με και χωρίς κινητικές αναπηρίες από 18-48 ετών. Η υποβολή αιτήσεων για συμμετοχή στα εργαστήρια ολοκληρώνεται στις 31 Μαΐου 2017.

Θα διδάξουν οι: Γιάννης Αντωνίου, Χριστίνα Ζάννη, Τάσος Καραχάλιος, Κική Μπάκα , Σταμάτης Μπενέτας, Σπύρος Σακκάς, Αγγελική Στελλάτου, Βαλασία Συμεωνίδου , Έλενα Τοπαλίδου, Βασιλική Χρυσανθακοπούλου Τσαγκάρη, Nabil el Barrage & Ευτυχία Πανοπούλου, Camilo Bentancor Gallardo , Ermira Goro, Gil Kerer , Milan Tomášik , Joe Tornabene & Θάλεια Δήτσα, Andi Xhuma & Μαρία Δουλγέρη.

Στο πρόγραμμα συμμετέχει και ο ηθοποιός, Ακύλλας Καραζήσης με το εργαστήριο «Παίζω θέατρο, μιλώντας για τον εαυτό μου». Με υλικό αποσπάσματα της βιογραφίας τους, καθώς και κομμάτια από θεατρικά έργα, οι συμμετέχοντες θα ερευνήσουν με τα λόγια αλλά και με το σώμα τους το θεμελιώδες θεατρικό ερώτημα: «Ποιος μιλάει μέσα από το στόμα και το σώμα του ηθοποιού»; Χωρίς φιλοδοξία να δώσουν απάντηση, θα ερευνήσουν παιγνιωδώς αυτήν την ερώτηση, με το ενδιαφέρον τους στραμμένο στο κομμάτι της εκφραστικότητας, της αναπαράστασης κλπ.

Μεγάλος αριθμός παραστάσεων

Κάτοικοι και επισκέπτες του νησιού θα έχουν επίσης την ευκαιρία να παρακολουθήσουν προβολές, διαλέξεις, ανοιχτούς αυτοσχεδιασμούς και παραστάσεις από τους διδάσκοντες και συμμετέχοντες των εργαστηρίων, καθώς και από προσκεκλημένους καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό.

Το Σάββατο 8 Ιουλίου θα παρουσιαστεί η χορογραφική παρτιτούρα της Ίριδας Καραγιάν «Manual Solos», που επαναδιαπραγματεύεται δύο ιστορικά έργα σόλο: το Wall-Floor Positions (1968) του εικαστικού καλλιτέχνη Bruce Nauman και το Water Motor (1979) της χορογράφου Trisha Brown. Η παράσταση έχει στόχο να ξανασκεφτεί ενεργά αυτά τα έργα και να συνδιαλλαγεί μαζί τους. Η ερευνητική διαδικασία οδηγεί σε μια εκ νέου άρθρωση της ιδέας που εκφράζει η λογική σύνθεσης των αρχικών έργων.

Το «Kill Your Darlings» του Joshua Monten ξεκινά σε έδαφος οικείο. Δύο άντρες θα εμφανιστούν στις 9 Ιουλίου, στον Πεζόδρομο της Πρωτοπαπαδάκη και θα αρχίσουν να σχεδιάζουν στο έδαφος τετράγωνα με κιμωλία. Θα παίξουν κουτσό, θα χορέψουν σε αρμονία και θα επαναλάβουν ακούραστα συνδυασμούς με μεγάλη ακρίβεια. Ερμηνεύουν οι χορευτές Κωνσταντίνος Κρανιδιώτης και Jack Wignall.

Μετά την επιτυχημένη παρουσίαση της τον περασμένο χειμώνα, η «Τιμωρία» της Αγγελικής Σιγούρου επιστρέφει στο Κέντρο Χορού Ακροποδητί. Η παράσταση είναι βασισμένη στα έργα «Η Δίκη» του Φραντς Κάφκα και «Η Επιτροπή» του Σοναλλάχ Ιμπραχίμ. Το γνωστό θέμα της διαμάχης και της εξουσίας μέσα στις σχέσεις επιχειρεί να προσεγγίσει το «Between Us» του Gil Kerer Dance Group, αναζητώντας νέους τρόπους για να βιώσει και να σκεφτεί κανείς την επιθυμία και τη βούληση. Το έργο πραγματεύεται την οικειότητα και το ταξίδι της επιθυμίας που αναζητά αυτή την οικειότητα και παρουσιάζεται την Τετάρτη 12 Ιουλίου στο Κέντρο Χορού Ακροποδητί.

Πινακοθήκη Κυκλάδων

Τρεις χορευτές έρχονται στην Πινακοθήκη Κυκλάδων (14 & 15 Ιουλίου) για να θέσουν ερωτήματα πάνω στο ζήτημα της ευθανασίας. «Πώς θα νιώθατε αν είχατε μια ανίατη ασθένεια; Αν χάνατε τη χρήση των άκρων σας; Σ’ ένα τέτοιο αδιέξοδο θα επιλέγατε τη ζωή, ξέροντας ότι δεν μπορείτε πλέον να τη ζήσετε, ή τον θάνατο, ώστε να αποφύγετε αυτόν τον ανώφελο πόνο»; Μέσα από την παράσταση του Simon Feltz «In Between» (Entre deux rives), το κοινό θα σκεφτεί βαθύτερα και θα φανταστεί τον εαυτό του να μπαίνει στο δέρμα κάποιου άλλου και να αισθάνεται ό,τι αισθάνεται αυτός.

Το διήμερο αυτό, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει και δύο βραδινές παραστάσεις. Την κίνηση ενός μικρού σημείου του σώματος θα διερευνήσει η Howool Baek μέσα από το «NOTHING for body», ενώ η Ασπασία-Μαρία Αλεξίου και ο Βασίλης Βηλαράς θα παρουσιάσουν την ιστορία του «Θωρηκτού», που βασίζεται σε ένα μικρό επεισόδιο από το μυθιστόρημα «Μεθυσμένη Πολιτεία» του Σωτήρη Πατατζή. Στην παράσταση οι δύο ηθοποιοί αναλαμβάνουν να αφηγηθούν τα λόγια αλλά και τις σκέψεις των ηρώων αναδημιουργώντας με χιούμορ την αμήχανη σχέση δύο πολύ μοναχικών ανθρώπων.

Με αφορμή το ποίημα του Άλλεν Γκίνσμπεργκ «Ο θλιμμένος μου εαυτός», ο Δημήτρης Κουτσούμπας παρουσιάζει μέσα από την παράσταση «My Sad Self» τη θλίψη που προκαλεί η αναζήτηση της ευτυχίας και η νοσταλγική εμμονή μας στο παρελθόν, είτε σε προσωπικές αναμνήσεις είτε σε κοινωνικές στιγμές μαζικής ευτυχίας (16/07). Ερμηνεύει ο Άρης Παπαδόπουλος.  

Το ίδιο βράδυ, παρουσιάζεται επίσης η σόλο παράσταση της Χριστίνας Ζάννη «Χορεύοντας το μύθο», που συνδυάζει τον χορό με την αφήγηση ιστοριών από την ινδουιστική μυθολογία. Μία Vandana (προσευχή), βασισμένη στη μυθολογική παράδοση του Θεού Σίβα, ακολουθείται από δυναμικές και πολύπλοκες ρυθμικές συνθέσεις, που εκτελούνται από τα πέλματα και τα κουδούνια στους αστραγάλους του χορευτή καθώς και το μέρος του καθαρού χορού (nrita), όπου γρήγορες συνθέσεις με στροφές και απότομες παύσεις, προσδίδουν ένα δραματικό στοιχείο στην παράσταση. Η μουσική ηχογραφήθηκε στο Βαρανάσι της Βόρειας Ινδίας υπό την καθοδήγηση του δασκάλου της, Παντίτ Ράβι Σάνκαρ Μίσρα.

Κέντρο Χορού Ακροποδητί

Τη Δευτέρα 17 και την Τετάρτη 19 Ιουλίου, το Κέντρο Χορού Ακροποδητί φιλοξενεί στον χώρο του τη σόλο χοροθεατρική παράσταση σε χορογραφία του Mclntosh Jerahuni «Chirorodziva/The Sleeping Pool». Η σύλληψή του έργου έχει αφετηρία της τα σπήλαια Chinhoyi της Ζιμπάμπουε. Η κίνηση έρχεται μέσα από δομημένο αυτοσχεδιασμό, ενώ το σώμα παραμορφώνεται υιοθετώντας μορφές που εναρμονίζονται με το ήδη διαμορφωμένο, συγκεκριμένο περιβάλλον. Οι ηχογραφημένοι ήχοι και ο προφορικός λόγος εντάσσονται ώστε να μεταδώσουν την ατμοσφαιρική ένταση του έργου καθώς και την καλλιτεχνική πρόθεση.

Το βράδυ της Δευτέρας, τη σκυτάλη παίρνει ο Milan Tomášik με το «Solo 2016», τον προσωπικό και καθολικό απολογισμός ενός χορευτή που, μέσα από τη διαδοχή ποικίλων συναισθηματικών καταστάσεων, μιλάει για έναν κόσμο πέρα από τον κλειστό σκηνικό χώρο, για την οικειότητα, τη θλίψη, την εμπιστοσύνη και την ελπίδα, την ομορφιά και τον τρόμο.

Οι παραστάσεις ολοκληρώνονται την Τετάρτη 19 Ιουλίου με το έργο της Αυστριακής χορογράφου Helene Weinzierl «Chameleon of Arabian Nights a mis-danced three-act play». Μία χορογράφος, τρεις ερμηνευτές κι ένα άδειο δωμάτιο. Μόνη προϋπόθεση: η ανατροπή των ίδιων μας των προσδοκιών και η ανεύρεση μιας νέας προσέγγισης. Ένα πείραμα. Το Chameleon of Arabian Nights είναι ένα έργο που κινείται λάθος με σκοπό να τοποθετηθεί εκτός του τυπικού ύφους της ομάδας. Θα δούμε άραγε ξανά το ίδιο αποτέλεσμα; Θα προκύψει μια νέα εικόνα; Θα είναι αφηρημένη; Θα έχει γνωστή θεματολογία; Πώς ορίζεται το περιεχόμενο; Και το αποτέλεσμα θα είναι μια εικόνα πλήρους σύγχυσης ή θα έχει καθαρά σημεία σύνδεσης; Άραγε βλέπουμε το ίδιο με τον διπλανό μας θεατή ή μήπως κάτι εντελώς διαφορετικό;