Να προασπίσουν τη λειτουργία τους καλούνται οι καταστηματάρχες μέσω της αξιοποίησης της δράσης “e-λιανικό” που έχει σκοπό την επιχορήγησή τους για δημιουργία ηλεκτρονικών καταστημάτων

Το e-shop “κλειδί” για την επιβίωση στην “εποχή” κορωνοϊού

Μονοψήφιος ο αριθμός των καταστημάτων στη Σύρο που διαθέτουν ιστοσελίδα

Ελάχιστοι σε αριθμό διαθέτουν ηλεκτρονικά καταστήματα για τις επιχειρήσεις τους - σε τοπικό επίπεδο - από τον κλάδο του λιανικού εμπορίου, με αποτέλεσμα, όσον αφορά την πρωτεύουσα των Κυκλάδων, να έχει χάσει μεγάλο μέρος εσόδων που θα μπορούσε να είχε κερδίσει κάτω από διαφορετικά δεδομένα, στο διάστημα του υποχρεωτικού lockdown, λόγω της πανδημίας.

Το χρηματοδοτικό “εργαλείο” και η πράξη “e-λιανικό” που παρέχει το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων για τη δημιουργία e-shop, με φόντο την ανάγκη ενίσχυσης του λιανικού εμπορίου, έρχεται στο προσκήνιο με τον πλέον επιτακτικό τρόπο, καθώς η πανδημία και τα μέτρα που τη συνοδεύουν, διαμορφώνονται αναλόγως της πορείας της και ως εκ τούτου, η σταθερή επαναλειτουργία των καταστημάτων δεν αποτελεί απόφαση που δεν ανατρέπεται.

Με φόντο τα ανωτέρω, το σύνολο των καταστηματαρχών θα απολαύσει όφελος αν αξιοποιήσει το εν λόγω χρηματοδοτικό “εργαλείο” (80 εκ. ευρώ για όλη την Ελλάδα), μέσα από το οποίο ο κάθε ενδιαφερόμενος που διατηρεί επιχείρηση θα μπορεί να επιχορηγηθεί έως του ποσού των 5.000 ευρώ προκειμένου να δημιουργήσει - χωρίς επιβάρυνση - ηλεκτρονικό κατάστημα.

Σύμφωνα με όσα αναφέρονται από την πλευρά του Εμπορικού Συλλόγου Σύρου προς την εφημερίδα, στο νησί, δυστυχώς είναι μονοψήφιος ο αριθμός των καταστηματαρχών που διαθέτουν e-shop μέχρι σήμερα, με αποτέλεσμα, ένα μεγάλος μέρος των καταναλωτών, κατά το διάστημα του lockdown, να στράφηκε σταθερά προς μεγάλες αλυσίδες και καταστήματα της ηπειρωτικής χώρας.

Κληθείς να δώσει απαντήσεις για την οπτική του Εμπορικού Συλλόγου Σύρου σχετικά με τη δράση “e-λιανεμπόριο”, ο πρόεδρος, Βαγγέλης Αλεξανδρίδης τόνισε πως θα υπάρξει προτροπή προς τα μέλη του με σκοπό την υποβολή αιτήσεων, ώστε ο κλάδος σε τοπικό επίπεδο να “εξοπλιστεί” με σύγχρονα “εργαλεία” που θα τον στηρίξουν σε μελλοντικά διαστήματα, που ενδεχομένως θα απαιτηθεί να υπάρξει απαγόρευση για τις δια ζώσης αγορές.

Με 80 εκ. ευρώ εκσυγχρονίζεται η λειτουργία των καταστημάτων

Συγκεκριμένα, η δράση “e-λιανικό” που προδημοσιεύθηκε από το Υπουργείο Ανάπτυξης, έχει συνολική χρηματοδότηση ύψους 80 εκ. ευρώ και συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) της Ε.Ε. και από εθνικούς πόρους, στοχεύοντας στην ενδυνάμωση της λειτουργίας των επιχειρήσεων, μέσα από τη δημιουργία ηλεκτρονικών καταστημάτων.

Σύμφωνα με όσα έχουν ανακοινωθεί για το πρόγραμμα, η εν λόγω δράση προέκυψε “προκειμένου να στηριχθεί η λειτουργία τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19, να ενισχυθεί ο βαθμός ενσωμάτωσης της ψηφιακής τεχνολογίας και του ψηφιακού μετασχηματισμού αυτών, να αποφευχθεί ο συνωστισμός στους εσωτερικούς χώρους και να διασφαλιστεί η συνέχεια της οικονομικής δραστηριότητας τους”.

Όπως είναι γνωστό τις τελευταίες ημέρες, τα καταστήματα θα επιδοτούνται μετά από αιτήσεις με ποσό μέχρι 5.000 ευρώ. Αυτό ισχύει για κάθε επιχείρηση με διακριτό ΑΦΜ.

Σε ποιους απευθύνεται

Σε συνέχεια των ανωτέρω, έχει γίνει γνωστό πως το συγκεκριμένο πρόγραμμα απευθύνεται σε: “Μεσαίες, μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του λιανεμπορίου, διατηρούν φυσικό κατάστημα και η λειτουργία τους έχει ανασταλεί για τουλάχιστον μία ημέρα από την Τετάρτη 18 Μαρτίου 2020 και μετά. Οι επιχειρήσεις διακρίνονται σε: Α. Υφιστάμενες, οι οποίες έχουν συσταθεί έως και την 30/9/2019 και Β. Νεοσύστατες, οι οποίες έχουν συσταθεί από 1/10/2019 και μετά, μέχρι τις 7/11/2020”.

Ως έναρξη επιλεξιμότητας δαπανών ορίζεται η 18η Μαρτίου 2020 ενώ η δράση αναμένεται να προκηρυχθεί εντός του μηνός Ιανουαρίου 2021 (τέλος) και η περίοδος υποβολής θα ανακοινωθεί στην Πρόσκληση και θα έχει διάρκεια τουλάχιστον 30 ημέρες.

Ακόμη υπογραμμίζεται πως, “Για τη χρηματοδότηση από την παρούσα δράση, απαιτείται η υποβολή Αίτησης Χρηματοδότησης σε ηλεκτρονική πλατφόρμα που θα ανακοινωθεί με τη δημοσίευση της αναλυτικής πρόσκλησης της δράσης, στην οποία θα επισυνάπτονται, μεταξύ άλλων, τα παρακάτω: Κατάσταση ενεργών δραστηριοτήτων (ΚΑΔ) της επιχείρησης μέσω της ιστοσελίδας gsis.gr. Παραστατικά προμήθειας εξοπλισμού και υπηρεσιών για την δημιουργία ή την αναβάθμιση του ηλεκτρονικού καταστήματος της επιχείρησης. Αποδεικτικά στοιχεία της δημιουργίας/αναβάθμισης του ηλεκτρονικού καταστήματος (π.χ. ηλεκτρονική διεύθυνση). Φωτογραφίες του φυσικού καταστήματος με εμφανή τα στοιχεία ταυτοποίησης και χωροθέτησης αυτού”. Επίσης, η περιοχή εφαρμογής είναι για καταστήματα σε όλη την Ελλάδα.

Όροι και προϋποθέσεις

Οι επιχειρήσεις θα πρέπει μεταξύ άλλων, να ικανοποιούν τις παρακάτω προϋποθέσεις: “1. Να έχουν κύρια δραστηριότητα το λιανεμπόριο (ΚΑΔ 47 και αναλυτικοί αυτού με την εξαίρεση του τομέα της αλιείας και της εμπορίας καπνού και προϊόντων καπνού). 2. Υφιστάμενες με ημερομηνία απόκτησης του κύριου ΚΑΔ έως την 30/9//2019. 3. Νεοσύστατες με ημερομηνία απόκτησης του κύριου ΚΑΔ από 1/10/2019 έως την 7/11/2020. 4. Να διατηρούν φυσικό κατάστημα λιανικής πώλησης ειδών, δηλαδή εμπορικό χώρο που υποδέχεται και εξυπηρετεί πελάτες. 5. Να έχει ανασταλεί η λειτουργία τους για τουλάχιστον μία ημέρα στο διάστημα από την Τετάρτη 18 Μαρτίου 2020 και μετά. 6. Να έχουν ολοκληρώσει (υλοποίηση, τιμολόγηση, εξόφληση και λογιστικοποίηση των σχετικών δαπανών) την περίοδο από 18/03/2020 έως και πριν την υποβολή της αίτησης, την δημιουργία ή την αναβάθμιση ηλεκτρονικού καταστήματος που θα πληροί τις παρακάτω προϋποθέσεις: α. να λειτουργεί σε δύο γλώσσες καθώς και σε περιβάλλον κινητών συσκευών – mobile responsive, να συνοδεύεται από λογισμικά παραγγελιοληψίας, αποθήκης και ηλεκτρονικών πληρωμών και β. να διασφαλίζει την πρόσβαση των ατόμων με αναπηρία (ΑμεΑ) στο σύνολο των προσφερόμενων ηλεκτρονικών υπηρεσιών”.

Τι χρηματοδοτείται

Σχετικά με το όφελος που θα προκύψει για τους καταστηματάρχες, αυτό καθίσταται σαφές από τις πληροφορίες αναφορικά με το τί χρηματοδοτείται:

“Α. Eξυπηρετητές/διακομιστές (server) για τη φιλοξενία εφαρμογών - λογισμικού απαιτούμενου για την δημιουργία/ αναβάθμιση και λειτουργία ηλεκτρονικού καταστήματος, με τα συνοδευτικά στοιχεία του (πληκτρολόγια, οθόνη κλπ.) και το απαιτούμενο λειτουργικό σύστημα. Επιτρέπεται και η απόκτηση με τη μορφή του Infrastructure as a Service (IAAS). Β. Ηλεκτρονικοί υπολογιστές (Desktop/Laptop). Γ. Άλλος τεχνολογικός εξοπλισμός σχετικός με την δημιουργία/αναβάθμιση και την λειτουργία ηλεκτρονικού καταστήματος (π.χ. εξοπλισμός δικτύου, bar code readers, εκτυπωτές κλπ.). Δ. Υπηρεσίες σχεδιασμού, ανάπτυξης/ αναβάθμισης και διαχείρισης ηλεκτρονικού καταστήματος e-shop συμπεριλαμβανομένων των λογισμικών παραγγελιοληψίας, αποθήκης και ηλεκτρονικών πληρωμών και υπηρεσιών φιλοξενίας (hosting, collocation κλπ.). Ε. Ανάπτυξη ή/και πιστοποίηση ψηφιακής πολιτικής ασφάλειας”.

Β. Αλεξανδρίδης: “Με το e-shop ίσως μπορέσουμε να αμυνθούμε απέναντι στην κατάσταση”

Σε συνέχεια των ανωτέρω, κλήθηκε ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Σύρου να απαντήσει αρχικά αν θεωρεί την εν λόγω εξέλιξη θετική σχετικά με τη μελλοντική λειτουργία των επιχειρήσεων του λιανεμπορίου σε τοπικό επίπεδο, καθώς και αν θα υπάρξει προτροπή προς τους καταστηματάρχες προκειμένου να αξιοποιήσουν την χρηματοδότηση.

“Η δημιουργία e shop είναι κάτι θετικό. Με αυτόν τον τρόπο, ίσως να μπορέσουμε να αμυνθούμε, στο μέτρο των δυνατοτήτων μας, απέναντι στην κατάσταση, επειδή σίγουρα ένα περιφερειακό κατάστημα το οποίο βρίσκεται στη νησιωτική Ελλάδα, δεν έχει τις δυνατότητες του κέντρου.

Όμως, αναμφισβήτητα είναι κάτι πολύ θετικό καθώς επιχορηγείται το κάθε κατάστημα με 5.000 ευρώ για να φτιάξει ένα e shop” δήλωσε προλογικά, απαντώντας καταφατικά και στην ερώτηση αν ο Εμπορικός θα ζητήσει από τα μέλη του να εξετάσουν σοβαρά τη συγκεκριμένη δυνατότητα.

“Προτροπή του Εμπορικού και δική μου είναι να κάνουν e shop όλοι οι καταστηματάρχες. Είναι μία δυνατότητα που δεν θα επιβαρύνει κανέναν” πρόσθεσε, λέγοντας μάλιστα πως, αρκετοί από τους καταστηματάρχες έχουν κατανοήσει πως σε μελλοντικά lockdown, τα οποία δεν αποκλείονται αν η Σύρος και τα νησιά περάσουν στις “κόκκινες” περιοχές, η λειτουργία ενός e-shop θα βοηθούσε τον κάθε καταστηματάρχη.

“Οι περισσότεροι το έχουν κατανοήσει αυτό. Περιμένουμε να ξεκινήσει ο χρόνος για την υποβολή των αιτήσεων για να προχωρήσουμε. Πολλοί ρωτούν μάλιστα και πώς μπορούν να κάνουν τις αιτήσεις τους. Δεν είναι θέμα λογιστών αλλά θέμα τεχνικών γραφείων” εξήγησε ο πρόεδρος, επαναλαμβάνοντας πως, “τώρα που υπάρχει αυτό το χρηματοδοτικό “εργαλείο” είναι σημαντικό να εκσυγχρονίσουν τον τρόπο λειτουργίας της επιχείρησής τους και παράλληλα, να αναβαθμίσουν τις ταχύτητες του internet τους και να μεριμνήσουν για τις ταμειακές μηχανές τους”.

Ο ίδιος θέλησε να γνωστοποιήσει δε, πως, άμεσα “θα βγάλουμε μία ανακοίνωση ώστε να προτρέπουμε τα μέλη μας να αξιοποιήσουν αυτήν τη δυνατότητα”.

Απογοητευτικά τα δεδομένα σε τοπικό επίπεδο

Κληθείς να ενημερώσει για τον αριθμό των καταστημάτων, τα οποία σε τοπικό επίπεδο μέχρι σήμερα, διαθέτουν ηλεκτρονικό κατάστημα, υπήρξε σαφής: “Δυστυχώς πολύ λίγα. Οι περισσότεροι καταστηματάρχες έχουν κάνει σελίδα στο facebook. Κι αυτό, τελευταία με την πανδημία. Δυστυχώς μιλάμε για πάρα πολύ μικρό αριθμό καταστημάτων που διαθέτει ιστοσελίδα. Μπορεί να είναι μονοψήφιος ο αριθμός αυτών των καταστημάτων” ανέφερε, τονίζοντας πως, οι περισσότεροι εξ αυτών καθώς πιάστηκαν απροετοίμαστοι για το lockdown, έκαναν χρήση των προσωπικών σελίδων τους σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

“Στις επαφές που έκανα, όλοι ανέφεραν ότι χρησιμοποιούσαν το facebook. Νομίζω πλέον γίνεται αντιληπτό πως και στις συνθήκες, στις οποίες καλούμαστε να λειτουργήσουμε, η δημιουργία e shop είναι απαραίτητη χωρίς δεύτερη σκέψη”.

Έχασε έσοδα η τοπική αγορά

Στην παρατήρηση πως αν οι καταστηματάρχες διέθεταν ηλεκτρονική σελίδα για τα καταστήματά τους, τότε, δεν θα είχαν απολέσει ένα σημαντικό μέρος των εσόδων τους κατά το διάστημα της καραντίνας και των κλειστών καταστημάτων, απάντησε θετικά. “Συμφωνώ. Αρκετοί πελάτες στον τόπο μας αναζητούν και ρωτούν αν συγκεκριμένες επιχειρήσεις διαθέτουν ηλεκτρονική σελίδα ώστε να μπορέσουν ακόμη και σε διάστημα λειτουργίας, να κάνουν ηλεκτρονικά κάποια αγορά. Αν δεν βρουν κάτι εδώ, θα στραφούν σε μεγάλες αλυσίδες” υπογράμμισε, σημειώνοντας παράλληλα, πως, “Τα επόμενα πέντε χρόνια ο κόσμος θα έχει κάνει μία τεράστια στροφή στις ηλεκτρονικές αγορές”.

Κατά συνέπεια, επανέλαβε πως δεν πρέπει ο εμπορικός κόσμος να αφήσει ανεκμετάλλευτη αυτή τη δυνατότητα από το Υπουργείο Ανάπτυξης. “Μας δίνεται μία ευκαιρία ώστε να εκσυγχρονίσουμε τις επιχειρήσεις μας και να μπορέσουμε και σε επόμενο lockdown, να λειτουργήσουμε. Δεν πρέπει να την χάσουμε” δήλωσε κατηγορηματικά.

Εξυπηρέτηση γειτονικών νησιών τη χειμερινή περίοδο

Πέραν των ανωτέρω, ο κ. Αλεξανδρίδης θέλησε να σημειώσει πως η τοπική αγορά της Σύρου, καθώς έχει 12μηνη λειτουργία, μέσω οργανωμένων e-shop μπορεί να εξυπηρετεί και τα γειτονικά νησιά και κυρίως τη χειμερινή περίοδο, κατά την οποία πολλές επιχειρήσεις κλείνουν.

“Σκοπός είναι να μπορέσουμε να εξυπηρετήσουμε κυρίως τη χειμερινή περίοδο και τα άλλα νησιά του νομού μας. Θα ήταν εφικτό αυτό, καθώς ήδη υπάρχει ένας αριθμός πολιτών από γειτονικά νησιά που ζητά και κάνει παραγγελίες. Αυτή η κατάσταση θα μπορούσε να ενισχυθεί με τη δημιουργία e-shop” σχολίασε ο πρόεδρος του Εμπορικού, λέγοντας τέλος, πως, “Υπάρχει ένα πελατολόγιο από τα γύρω νησιά και αυτό πρέπει να φροντίσουμε να το διατηρήσουμε και να το εξυπηρετήσουμε με σύγχρονο τρόπο”.

Τήρηση μέτρων και ωραρίου

Προτού ολοκληρώσει τις απαντήσεις του προς την εφημερίδα, ο κ. Αλεξανδρίδης αναφέρθηκε και στην κίνηση κατά τη διάρκεια της πρώτης εβδομάδας της επαναλειτουργίας των καταστημάτων. “Η πρώτη εβδομάδα κύλησε καλά, παρόλο που είχε κακοκαιρία και χαμηλές θερμοκρασίες. Η εικόνα είναι πως η αγορά έχει ξεκινήσει να “κινείται” και ο κόσμος ανταποκρίνεται. Βοηθούν σίγουρα και οι χειμερινές εκπτώσεις και προχωράμε ικανοποιητικά και καλά. Δεν έχουμε παράπονο” δήλωσε, απευθύνοντας έκκληση σε εμπόρους και καταναλωτές να τηρούν τα μέτρα προστασίας ενάντια στη μετάδοση του κορωνοϊού και τα ωράρια.

“Τα καταστήματα κλείνουν στις 8 το βράδυ. Καλούνται οι καταναλωτές να μην αφήνουν τις αγορές τους τελευταία στιγμή, γιατί υπάρχει ο περιορισμός της κυκλοφορίας στις 9 το βράδυ. Ορισμένοι συμπολίτες μας θεωρούν πως τα καταστήματα είναι ανοικτά μέχρι τις οκτώ και μισή. Αυτό δεν ισχύει” εξήγησε, επισημαίνοντας τέλος πως, “το ωράριο για τα απογεύματα, Τρίτης, Πέμπτης και Παρασκευής πρέπει να τηρείται για να μην υπάρξουν πρόστιμα σε επιχειρηματίες και καταναλωτές”.