Σημαντικά λιγότερα τα έσοδα στα ταμεία των εμπορικών επιχειρήσεων, αναλογικά με την αυξημένη επισκεψιμότητα, κατά την τουριστική περίοδο, είναι ο απολογισμός της σεζόν, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Σύρου

“Το νησί οπισθοχώρησε το 2018”

“Ανύπαρκτη” η κρουαζιέρα, μειωμένης οικονομικής δυνατότητας επισκέπτες και αραιή ή καμία σύνδεση με λιμάνια “κλειδιά” μερικοί από τους παράγοντες που επηρέασαν την κίνηση

Αναντίστοιχη, της αυξημένης επισκεψιμότητας, φέτος στο νησί της Σύρου, υπήρξε η κίνηση στα εμπορικά καταστήματα, κατά την καλοκαιρινή περίοδο, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Σύρου, κ. Ευάγγελο Αλεξανδρίδη.

Την επιτακτική ανάγκη, οι φορείς, αυτοδιοικητικοί και επαγγελματικοί, να συνεργαστούν συντονισμένα και οργανωμένα, προκειμένου το νησί να στοχεύσει σε νέες αγορές, που θα φέρουν επισκέπτες με μεγαλύτερη οικονομική επιφάνεια, εξέφρασε ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου, δεδομένου, ότι, όπως ισχυρίζεται, η τουριστική περίοδος φέτος, μπορεί να έφερε περισσότερο κόσμο από πέρσι, ωστόσο αυτή η αύξηση δεν καταγράφηκε και στα ταμεία των εμπορικών επιχειρήσεων.

Ο κ. Αλεξανδρίδης εστίασε στη “φτωχότατη” κρουαζιέρα του 2018, σημειώνοντας, πως οι επιχειρηματίες του εμπορίου έχουν πράξει, ό,τι είναι δυνατόν, διορθώνοντας λάθη του παρελθόντος, ώστε τα μαγαζιά να είναι καθ’ όλα έτοιμα, για την εξυπηρέτηση των επισκεπτών της κρουαζιέρας, παρ’ όλα αυτά θεωρεί, πως οι κινήσεις, αναφορικά με την επιδίωξη του στόχου της αύξησης της ποιότητας και ποσότητας της κρουαζιέρας, είναι ελάχιστες και μη ικανοποιητικές, με αποτέλεσμα η Σύρος και οι επιχειρήσεις της να “χάνουν” ένα σημαντικό κομμάτι του τζίρου τους, με αυτό τον τρόπο.

Παράλληλα, αναφέρθηκε και στην υποτονικότητα της δράσης της Τουριστικής Επιτροπής του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, στην οποία συμμετέχει ως μέλος, εκπροσωπώντας το Σύλλογο, επισημαίνοντας τη σημασία που θα είχε σε μεσοπρόθεσμο, αλλά και μακροπρόθεσμο επίπεδο, μία οργανωμένη Τουριστική Επιτροπή, με την συμβολή όλων, όσοι μπορούν να προσφέρουν, με ιδέες και προτάσεις, με στόχο συντονισμένες ενέργειες που θα φέρουν ικανοποίηση στο σύνολο της τοπικής κοινωνίας.

Στο μείον το ταμείο παρά την αυξημένη επισκεψιμότητα

Ερωτώμενος, αν υπάρχει ικανοποίηση στον εμπορικό κόσμο από την πορεία της κίνησης, κατά τη φετινή θερινή τουριστική περίοδο, ο κ. Αλεξανδρίδης απάντησε, πως “σίγουρα είναι χειρότερα από πέρσι. Η επισκεψιμότητα, σύμφωνα και με τα στοιχεία του Λιμεναρχείου είναι αυξημένη σε σχέση με το 2017, αλλά ο τζίρος στα καταστήματα είναι χαμηλότερος από πέρσι. Αυτό σημαίνει, ότι ο κόσμος είναι «ζορισμένος», έρχεται για 3-4 ημέρες και κατευθύνεται κυρίως στα σούπερ μάρκετ, για να πραγματοποιήσει αγορές”.

Όπως σημείωσε, ήταν εμφανής η αύξηση των επισκεπτών από το εξωτερικό, ωστόσο, δεν ήταν αρκετή, ώστε να ισοσταθμήσει την περιορισμένη αγοραστική δύναμη των υπόλοιπων επισκεπτών. “Ήρθε και κόσμος φέτος από το εξωτερικό, όχι, όμως, σε ιδιαίτερα μεγάλους αριθμούς. Απλώς ήταν περισσότεροι οι ξένοι επισκέπτες συγκριτικά με άλλες χρονιές. Αυτό δεν ήταν ικανό να αναχαιτίσει τη γενικότερη μείωση, σε σχέση με πέρσι. Οι τζίροι οι περσινοί, ήταν σίγουρα πολύ καλύτεροι από τους φετινούς. Χαρακτηριστικό είναι, ότι μέσα στον Αύγουστο, τέσσερα καταστήματα έβαλαν λουκέτο. Δεν περίμεναν, δηλαδή, καν να τελειώσει το καλοκαίρι. Και αυτό σημαίνει, ότι η αγορά ασφυκτιά”.

Επιπλέον, αναφέρθηκε και σε άλλους παράγοντες, που επηρέασαν την επισκεψιμότητα και άρα και την κίνηση στα καταστήματα, όπως η μέτρια ανταπόκριση των επιβατών στη νέα γραμμή, που συνέδεε κατά τους καλοκαιρινούς μήνες τη Σύρο με τη Ραφήνα και η διακοπή της, αλλά και η αραιή σύνδεση με τα νησιά της Παροναξίας και της Σαντορίνης. “Όλα αυτά είναι προβλήματα που χρονίζουν για το νησί και δεν λύνονται”, σχολιάζει, υποστηρίζοντας, πως η εμπορική κίνηση έχει εστιαστεί στα πολυκαταστήματα, που λειτουργούν στη Σύρο, με αποτέλεσμα η “ραχοκοκκαλιά” της τοπικής οικονομίας, η μικρομεσαία επιχείριση, να ατονεί.

Η δημοτική αρχή δεν έχει επενδύσει στην κρουαζιέρα”

Ένας ακόμη τομέας στον οποίο στάθηκε ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου, ήταν και η πτώση της κρουαζιέρας, κατά τους θερινούς μήνες του 2018, γεγονός, που όπως υποστήριξε, επηρέασε αρνητικά την αγορά, παρά τις προσπάθειες των επιχειρηματιών, να ανταπεξέλθουν, από πλευράς τους, στις απαιτήσεις.

Χαρακτηρίζοντας την κρουαζιέρα σχεδόν “ανύπαρκτη”, επεσήμανε, ότι “έχω καταλάβει, από συζητήσεις που έχουν γίνει, ότι δυστυχώς, η δημοτική αρχή δεν έχει επενδύσει στην κρουαζιέρα. Προσωπικά, μάλιστα, με την ιδιότητα του προέδρου του Εμπορικού Συλλόγου, είχα μιλήσει με το Δήμαρχο, όταν είχε ξεκινήσει τη θητεία του και μου είχε πει, ότι θα βλέπαμε κρουαζιερόπλοια που θα «τρίβαμε τα μάτια μας». Από τα πρώτα μου μελήματα ήταν να υπάρξει ώθηση στο κομμάτι της κρουαζιέρας, να τονίσω προς τη νέα – τότε – δημοτική αρχή, ότι η κρουαζιέρα δίνει μεγάλη ενίσχυση στο εμπόριο της Ερμούπολης, που με τη σειρά της επηρεάζει και τον γενικότερο εμπορικό τζίρο. Έχουμε δει κρουαζιερόπλοια, να αποβιβάζουν τουρίστες, που στηρίζουν τα τοπικά καταστήματα και όχι μόνο”.

Παρά το γεγονός, ότι η ενίσχυση της κρουαζιέρας στη Σύρο υπήρξε μία από τις “σημαίες” της δημοτικής αρχής, στο ξεκίνημα της θητείας, ο κ. Αλεξανδρίδης σημειώνει, ότι “αντιθέτως, δεν είδα καμία τέτοια επένδυση, από πλευράς της δημοτικής αρχής”.

Αναφέρθηκε, μάλιστα, στο συνέδριο των Εμπορικών Συλλόγων Κυκλάδων, που πραγματοποιήθηκε στη Νάξο το 2017, στο οποίο συμμετείχε επίσης και ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΚΦΝ), κ. Θεόδωρος Κόντες. Τότε, σύμφωνα με τον κ. Αλεξανδρίδη, ως πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Σύρου, είχε μιλήσει σχετικά με την καταλληλότητα του πιστοποιημένου και ασφαλούς λιμένα της Σύρου, για την προσέγγιση κρουαζιεροπλοίων, επισημαίνοντας τον πολιτιστικό και αρχιτεκτονικό πλούτο στην πόλη, την παρουσία ενός δευτεροβάθμιου νοσοκομείου στο νησί, που επιτρέπει την αντιμετώπιση έκτακτων προβλημάτων υγείας των επιβατών, αλλά και την προσβασιμότητα της Ερμούπολης για άτομα με αναπηρίες, διερωτώμενος, γιατί, εφόσον ο προορισμός διαθέτει δυναμική, δεν υπάρχει ενδιαφέρον από τις εταιρείες της κρουαζιέρας, για περισσότερες προσεγγίσεις. Όπως υποστηρίζει ο κ. Αλεξανδρίδης, ο πρόεδρος του ΕΚΦΝ, έχοντας επισκεφτεί τη Σύρο, επιβεβαίωσε τα λεγόμενα του προέδρου του Εμπορικού Συλλόγου Σύρου, ωστόσο δήλωσε, πως δεν έχει υπάρξει ιδιαίτερο ενδιαφέρον και όχληση προς τις εταιρείες κρουαζιέρας, από τους τοπικούς φορείς.

Ταυτόχρονα, ορμώμενος από σχόλιο, κατά τη διάρκεια συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου, του προέδρου του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σύρου, κ. Δημήτρη Κοσμά, ο οποίος, σύμφωνα με τον κ. Αλεξανδρίδη, είχε επιρρίψει την ευθύνη του μειωμένου ενδιαφέροντος από τις εταιρείες κρουαζιέρας για το λιμάνι της Σύρου, μεταξύ άλλων και στο γεγονός, ότι κατά τα προηγούμενα χρόνια τα εμπορικά καταστήματα παρέμεναν κλειστά, κατά τη διάρκεια των προσεγγίσεων, ο πρόεδρος του ΕΣΣ τόνισε, πως “αυτό, αν μη τι άλλο, είναι μεγάλη ανακρίβεια. Σε συνάντηση, προ τριών ετών, παρουσία του Δημάρχου, του Αντιπεριφερειάρχη και των υπόλοιπων εμπλεκομένων φορέων, με εκπροσώπους της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων, αλλά και εκπροσώπους εταιρειών κρουαζιέρας, όταν οι τελευταίοι ερωτήθηκαν σχετικά με τα καταστήματα απάντησαν, ότι το πρόβλημα, ναι μεν υπήρχε στο παρελθόν, αλλά από την παρούσα ενημέρωση των καπετάνιων των πλοίων, είχαν ενημερωθεί, ότι τέτοιο ζήτημα δεν υφίσταται πια”.

Αυτή η «καραμέλα» πρέπει να σταματήσει πια”, σημειώνει ο κ. Αλεξανδρίδης. “Οι επιχειρηματίες αναζητούν ανά πάσα ώρα και στιγμή, τόσο τα απογεύματα, όσο και τις Κυριακές, την πελατεία και ως εκ τούτου, τα καταστήματα, κατά την προσέγγιση κρουαζιεροπλοίου, είναι ανοικτά”.

Ξεκαθαρίζει μάλιστα, ότι δεν εκτοξεύει μομφή ενάντια στη δημοτική αρχή, στο θέμα της κρουαζιέρας, ενώ παραδέχεται, ότι οι ευθύνες ενδεχομένως βαραίνουν συνολικά τους εμπλεκόμενους φορείς, μη εξαιρουμένου και του Εμπορικού Συλλόγου. “Ωστόσο, είναι κάποια ζητήματα, για τα οποία εμείς ως ΕΣΣ, ελάχιστα μπορούμε να κάνουμε. Πέραν από το ανοίξουμε τα μαγαζιά μας, να διοργανώσουμε κάποιες εκδηλώσεις και να δημιουργήσουμε ένα καλό κλίμα, δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι παραπάνω. Το να καταφέρουμε να υπάρξει ενδιαφέρον από τις εταιρείες και να προσεγγίσουν τελικά περισσότερα κρουαζιερόπλοια, δεν είναι ένα θέμα, που εμείς μπορούμε να κάνουμε πολλά πράγματα, εκτός από αυτά που προανέφερα. Παρ’ όλα αυτά εμείς είμαστε διατεθειμένοι να συνεισφέρουμε και να βοηθήσουμε με ό,τι δυνάμεις έχουμε”, αποσαφήνισε, επισημαίνοντας, πως απαιτείται συντονισμός όλων των φορέων, κοινή δράση και προγραμματισμός, προκειμένου στο μέλλον να υπάρξει ανάκαμψη. “Θα πρέπει να γίνει κατανοητό, ότι δεν αντιπολιτευόμαστε. Δεν έχουμε καμία επιθυμία να κάνουμε πολιτική. Μας ενδιαφέρει καθαρά και μόνο ο τόπος μας. Τίποτε περισσότερο, αλλά και τίποτε λιγότερο”, τόνισε, σημειώνοντας, ότι ο Σύλλογος απλώς αποτυπώνει την εικόνα και τα προβλήματα της καθημερινότητας, αναδεικνύοντάς τα, ώστε να υπάρξει βελτίωση ή λύση τους.

Απολογισμός και των θετικών στοιχείων

Παράλληλα, αποδίδοντας τα του Καίσαρος τω Καίσαρι, τόνισε ότι η έλευση αρκετών μαθητών, στο πλαίσιο των σχολικών εκδρομών, κατά τους μήνες της άνοιξης, ήταν πολύ ικανοποιητική, ξεκαθαρίζοντας, ότι από πλευράς των επιχειρηματιών δεν υπάρχει διαχωρισμός “μεγάλων” και “μικρών” επισκεπτών, ενώ επίσης ικανοποιημένος, δήλωσε και από την προσέγγιση καθ’ όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού, τόσο στο λιμάνι της Ερμούπολης, όσο και στο λιμάνι του Φοίνικα, των γιοτ, ιστιοφόρων και θαλαμηγών. “Είναι αρκετά σημαντικό, διότι και από τα γιοτ κατεβαίνει κόσμος, εφοδιάζεται από τα μαγαζιά μας και αυξάνεται ο κύκλος εργασιών”.

Ευχαριστημένος και από το αποτέλεσμα της διοργάνωσης της “Λευκής Νύχτας”, τις τελευταίες μέρες του Αυγούστου, δήλωσε ο κ. Αλεξανδρίδης, σημειώνοντας, ότι η συγκεκριμένη κίνηση, που πραγματοποιήθηκε μάλιστα και εν μέσω της περιόδου των εκπτώσεων, έφερε “χαμόγελα” στην αγορά της Ερμούπολης, αλλά και στα πρόσωπα των καταναλωτών, Συριανών και επισκεπτών, που επέλεξαν να γιορτάσουν μαζί με τον Εμπορικό Σύλλογο, με θετικά σχόλια για το αποτέλεσμα, τόσο από την πλευρά των καταστηματαρχών, όσο και από τον κόσμο. Τόνισε δε, πως μέσω των χαμηλών τιμών ειδικά για τη βραδιά, αλλά και της ευχάριστης και διασκεδαστικής ατμόσφαιρας, οι επιχειρηματίες απηύθυναν ένα “ευχαριστώ” προς τους καταναλωτές, που τους στηρίζουν εδώ και χρόνια.

Ισχνή η δράση της Τουριστικής Επιτροπής

Σε ό,τι αφορά στη δράση της Τουριστικής Επιτροπής του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, στην οποία εκπροσωπείται και ο Εμπορικός Σύλλογος, ο κ. Αλεξανδρίδης σχολίασε, πως η μειωμένη δυναμική του δημοτικού οργάνου, σε συνδυασμό και με τις αραιές συνεδριάσεις, συμβάλλουν στη διατήρηση μίας μέτριας τουριστικής επίδοσης για το νησί.

Όπως αναφέρει, “δεν είμαι ικανοποιημένος με την κινητικότητα της τουριστικής επιτροπής”, εξηγώντας, πως επιθυμεί μεγαλύτερη συμμετοχή της Σύρου στις τουριστικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, φέρνοντας ως παράδειγμα γειτονικά νησιά, όπως η Μύκονος ή η Σαντορίνη, που θεωρούνται “ναυαρχίδες” του ελληνικού τουρισμού και τα οποία συνεχίζουν να συμμετέχουν σε εκθέσεις, προκειμένου να προσελκύσουν συγκεκριμένες αγορές-στόχους.

Συνέχισε, μάλιστα, προτείνοντας το “άνοιγμα” της Τουριστικής Επιτροπής, σε ανθρώπους που έχουν ιδέες, προτάσεις, αλλά και κάποιο σχέδιο, αναφορικά με τον τουριστικό προγραμματισμό και τις δράσεις προβολής, ενώ πρόσθεσε, ότι βούλησή του είναι, να υπάρξει ειδικός σύμβουλος σε θέματα τουρισμού, που θα μετέχει στην Επιτροπή, καθώς, όπως υποστήριξε, κανένα μέλος, αλλά ούτε και ο πρόεδρος, έχουν ειδικές γνώσεις, για τα θέματα τουρισμού και ενδεχομένως μία τέτοια κίνηση, να μπορούσε να οδηγήσει σε καλύτερη οργάνωση, στοχοθεσία και συντονισμό των τοπικών φορέων σε μία κοινή γραμμή.

“Καλό θα ήταν να υπάρξει ένα γενικότερο κάλεσμα. Μία αφύπνιση. Να ανοίξουν οι πόρτες της Τουριστικής Επιτροπής, σε ανθρώπους που έχουν κάτι να προσφέρουν κι ας μην έχουν δικαίωμα ψήφου στο όργανο. [...] Χρειάζεται επίσης έναν άνθρωπο, που θα είναι ειδικός στα θέματα τουριστικής προώθησης, με εμπειρία και τεχνική κατάρτιση, να αναλάβει καθοριστικό ρόλο, να καταθέσει προτάσεις και να κατευθυνθεί η δράση των φορέων, προς ένα κοινά αποδεκτό στόχο”, υποστήριξε. “Όλο αυτό, προς το παρόν δεν γίνεται. Χάνουμε χρόνο. Δεν μου αρέσει να γίνομαι υπερβολικός και δεν θέλω να δημιουργώ εντυπώσεις, αλλά, δυστυχώς, με το καλοκαίρι του 2018, το νησί γύρισε πίσω. Είχαμε σοβαρή οπισθοχώρηση και αυτό δεν υπάρχει άνθρωπος που να μην το λέει”.

Ραγδαία οργάνωση και προγραμματισμός εντατικοποιημένης δράσης

Τέλος, σε ό,τι αφορά στον ίδιο τον Σύλλογο, ο κ. Αλεξανδρίδης σημείωσε, πως πλέον, ο ΕΣΣ λειτουργεί με πλήρη κάλυψη των απαιτούμενων θέσεων γραμματειακής υποστήριξης και κατόπιν οργάνωσης και συντονισμού, κανονικά στα γραφεία του, υπογραμμίζοντας, ότι με τον τρόπο αυτό, υπάρχει πλέον ελεύθερος χρόνος για τα μέλη του Δ.Σ., ώστε να επικεντρωθούν στον προγραμματισμό της δράσης του φορέα.

“Υπάρχουν αρκετές σκέψεις προς υλοποίηση. Ως Εμπορικός Σύλλογος, είχαμε ένα πρόβλημα, το οποίο λύθηκε μέσα στο καλοκαίρι, όσον αφορά στη γραμματειακή υποστήριξη, με αποτέλεσμα το Δ.Σ. του Συλλόγου να κάνει όλες τις δουλειές. Αυτή τη στιγμή το πρόβλημα έχει λυθεί και πραγματοποιείται μία ραγδαία οργάνωση σε επίπεδο γραφείων, μελών, ενημερώσεων κλπ”, ενημερώνει, συμπληρώνοντας, ότι “έχουμε στο μυαλό μας να πραγματοποιήσουμε κατά τη χειμερινή περίοδο μονοθεματικές συνελεύσεις, ούτως ώστε να συζητηθούν ενδελεχώς διάφορα θέματα, με στόχο να δούμε πώς θα μπορέσουμε να κινήσουμε κάποιες διαδικασίες, προκειμένου να βοηθήσουμε κι εμείς από την πλευρά μας το νησί”.

Αποσαφηνίζοντας, ότι ο Σύλλογος δεν λαμβάνει κανενός είδους επιχορήγηση από καμία πηγή και πως το σύνολο των εσόδων του προέρχεται από τις συνδρομές των μελών του, επεσήμανε, πως έχουν ήδη γίνει κινήσεις εξωστρέφειας, όπως η διαφημιστική καμπάνια σε περιοδικό της αεροπορικής εταιρείας Astra, μέσω του οποίου η Σύρος προβλήθηκε σε κάθε αεροδρόμιο που προσεγγίζει η εταιρεία, σε Ελλάδα και εξωτερικό, ενώ διαβεβαίωσε, ότι σε αυτή την κατεύθυνση της εξωστρέφειας επιθυμεί να συνεχίσει να κινείται ο Σύλλογος.

Κλείνοντας, ο κ. Αλεξανδρίδης δήλωσε προθυμία, ο Σύλλογος να μην επιχειρήσει μόνο την εσωτερική συσπείρωση, αλλά και τη συσπείρωση και με άλλους τοπικούς φορείς, προς όφελος της Σύρου.