Ελπίδες για ανάκαμψη του υποτονικού ξεκινήματος της αγοράς το φετινό καλοκαίρι από τους τοπικούς επιχειρηματίες, με τον Εμπορικό Σύλλογο Σύρου να προετοιμάζει τη Λευκή Νύχτα του Αυγούστου

Εκκίνηση με “μικρές” εκπτώσεις

“Αγκάθι” οι συνεχείς εκπτωτικές περίοδοι για τις μικρές επιχειρήσεις

Με συγκρατημένες προσδοκίες για την κίνηση στην τοπική αγορά ξεκίνησαν χτες, Δευτέρα, 8 Ιουλίου, οι τακτικές θερινές εκπτώσεις, οι οποίες θα ολοκληρωθούν το Σάββατο, 31 Αυγούστου.

Από την πλευρά του Εμπορικού Συλλόγου Σύρου, επισημαίνεται, πως το φετινό καλοκαίρι ξεκίνησε υποτονικά, γεγονός, που ενδεχομένως οφείλεται και στην εκτεταμένη εκλογική περίοδο, που βίωσε τους τελευταίους μήνες η χώρα, εντούτοις, υπάρχει συγκρατημένη αισιοδοξία πως η κίνηση του επόμενου διαστήματος θα καλύψει την καταναλωτική ατονία των προηγούμενων μηνών.

Ένας εκ των μεγαλύτερων προβληματισμών, ωστόσο, που εξέφρασε ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Σύρου, είναι πως οι διαδοχικές και συχνές περίοδοι εκπτώσεων, ενώ ωφέλιμες για τους καταναλωτές, ουσιαστικά ζημιώνουν τις ήδη αβάσταχτα επιβαρυμένες μικρές επιχειρήσεις.

Επόμενη Κυριακή με ανοικτά καταστήματα

Υπενθυμίζεται ότι βάσει του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου την ερχόμενη Κυριακή, 14 Ιουλίου, δηλαδή την πρώτη Κυριακή της περιόδου των τακτικών θερινών εκπτώσεων, επιτρέπεται να είναι ανοιχτά τα εμπορικά καταστήματα σε όλη τη χώρα από τις 11 π.μ. έως τις 8 μ.μ.

Στις εκπτώσεις επιβάλλεται η αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση και επιτρέπονται η αναγραφή και η εμπορική επικοινωνία του ποσοστού έκπτωσης.

Ο τρόπος με τον οποίο υπολογίζεται και προβάλλεται η μειωμένη τιμή πρέπει να ανταποκρίνεται στην αλήθεια και να μην είναι ανακριβής. Οι καταστηματάρχες θα πρέπει, σε περίπτωση ελέγχου, να είναι σε θέση να αποδείξουν ότι η παλαιά τιμή πώλησης που αναγράφεται στην πινακίδα, ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.

Στους παραβάτες των διατάξεων περί εκπτώσεων επιβάλλεται πρόστιμο, ποσού ίσου με το 0,5% του ετήσιου κύκλου εργασιών, και πάντως όχι κατώτερο των 5.000 ευρώ. Σε περίπτωση που επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο, για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα 5 ετών, το πρόστιμο αυξάνεται στο 3% του ετήσιου κύκλου εργασιών της συγκεκριμένης επιχείρησης.

Συγκρατημένη αισιοδοξία για ανάκαμψη της σεζόν

«Υπάρχει μία γενική πτώση από τις αρχές του καλοκαιριού, μέχρι και σήμερα που μιλάμε, υπάρχουν παράπονα από τους επιχειρηματίες, διότι υπάρχει σχετική “αναδουλειά”, δεν δουλεύουν τα μαγαζιά και αυτό είναι πρόβλημα», επεσήμανε στις δηλώσεις του ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Σύρου, κ. Βαγγέλης Αλεξανδρίδης.

Όπως εξήγησε, η τουριστική κίνηση είναι ίση – ή και χαμηλότερη λόγω εκλογών – με πέρσι, ωστόσο, δεδομένου, ότι το νησί δουλεύει ακόμη με υψηλά ποσοστά εγχώριου τουρισμού, οι Έλληνες επισκέπτες δεν έχουν την άνεση να διαθέσουν χρήμα στις τοπικές εμπορικές επιχειρήσεις. «Κόσμος έρχεται πράγματι στη Σύρο, αλλά ως επί το πλείστον είναι Έλληνες και εκείνοι επιζητούν να περάσουν ήσυχα κάποιες ημέρες και οικονομικά, να μείνουν σε ένα δωμάτιο, ή στα AirBnB, να φάνε οικονομικά, να κολυμπήσουν. Δεν καταναλώνουν με τρόπο τέτοιο, που αυτή τη στιγμή θα μπορούσε να βοηθήσει την τοπική αγορά», ανέφερε.

Ο κ. Αλεξανδρίδης υποστήριξε, ότι «ο Ιούνιος πάντοτε είναι μήνας με χαμηλή κίνηση, λόγω πανελληνίων εξετάσεων, είναι η αρχή της σεζόν και ο κόσμος περιμένει να τελειώσουν οι υποχρεώσεις. Τώρα ήταν ακόμη χειρότερα, καθώς είχαμε τις εκλογές. Ευελπιστούμε, ότι από τώρα μέχρι και το τέλος του Αυγούστου τουλάχιστον, θα υπάρξει μία αναπτέρωση της αγοράς, ώστε να επανέλθει το χαμόγελο στα χείλη των επιχειρηματιών, διότι τα πάγια έξοδα είναι ίδια κάθε μήνα του χρόνου και το μόνο σίγουρο είναι ότι προσμένουν τον Ιούλιο και τον Αύγουστο να πάνε καλά για να καλύψουν τις ανάγκες τους. Πιστεύω, ότι ως ένα σημείο αυτό θα επιτευχθεί φέτος. Έχουμε ακόμη την ελπίδα ότι κάτι θα γίνει».

Μάλιστα, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου ενημέρωσε, ότι μέσα στον Αύγουστο, θα διοργανωθεί ξανά Λευκή Νύχτα, προκειμένου αφενός να κινηθεί η αγορά και αφετέρου οι καταναλωτές, Συριανοί και επισκέπτες, να απολαύσουν τις χαμηλές τιμές στα προϊόντα, αλλά και να διασκεδάσουν.

Επιβάρυνση για τη μικρή επιχείρηση οι συνεχείς εκπτωτικές περίοδοι

Το μεγαλύτερο, όμως, πρόβλημα, σύμφωνα με τον κ. Αλεξανδρίδη, είναι πως οι επιχειρηματίες, όχι μόνο στο νησί, αλλά και σε όλη τη χώρα, αντιμετωπίζουν μεγάλες δυσκολίες, προκειμένου να ακολουθούν, εκτός από τις τακτικές και τις ενδιάμεσες περιόδους εκπτώσεων, ενώ οι καταναλωτές, έχοντας μειωμένη αγοραστική δύναμη, περιμένουν την περίοδο των εκπτώσεων ώστε να κάνουν τα ψώνια τους, αφήνοντας στα ταμεία των επιχειρήσεων σαφώς λιγότερο κέρδος. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΕΣΣ, πρόκειται για ένα ζήτημα, το οποίο συζητείται στο τραπέζι της Ομοσπονδίας, στην οποία ανήκει ο Σύλλογος.

Όπως σημείωσε ο κ. Αλεξανδρίδης, «γενικά, με την Ομοσπονδία συζητούμε, ότι δεν μπορεί να έχουμε εκπτώσεις περίπου δύο μήνες το καλοκαίρι και δύο μήνες το χειμώνα. Είναι πάρα πολύ μεγάλη η περίοδος, με αποτέλεσμα η αγορά να είναι αρκετά υποτονική πριν τις εκπτώσεις, διότι ο κόσμος αυτές περιμένει. Μόλις ξεκινήσουν οι εκπτώσεις από κει και πέρα ξεκινά να κάνει την έρευνα αγοράς και στη συνέχεια προμηθεύεται τα πράγματα που έχει ανάγκη».

Μάλιστα, υπάρχουν επιχειρηματίες, ειδικά στον κλάδο της ένδυσης και της υπόδησης, «που λένε, ότι εμείς φέραμε μόλις το νέο εμπόρευμα της νέας σεζόν, οπότε δεν μπορούμε να τα βγάλουμε όλα σε μεγάλες εκπτώσεις. Γι' αυτό και δεν αποκλείεται οι καταναλωτές να δουν, τουλάχιστον τώρα στην αρχή των εκπτώσεων, τουλάχιστον μέχρι το τέλος Ιουλίου, όπως υπολογίζουμε, χαμηλές εκπτώσεις, δεν θα “τρέξουν” δηλαδή τα 30%-50%. Ωστόσο, οι μεγάλες εκπτώσεις προβλέπεται να έρθουν από τον Αύγουστο, όταν η σεζόν θα τελειώνει και στην περίπτωση που το στοκ παραμένει στα μαγαζιά, μπορεί να δούμε και εκπτώσεις της τάξεως του 70%».

«Έχουμε πάρα πολλές περιόδους εκπτώσεων μέσα στο χρόνο. Έχουμε τα δεκαπενθήμερα, τον Μάιο και τον Νοέμβριο, έχουμε του καλοκαιριού, του χειμώνα και οι καταναλωτές όλο τον υπόλοιπο καιρό δεν ψωνίζει. Προμηθεύεται μόνο τα απολύτως απαραίτητα. Πρόκειται για ένα μεγάλο πρόβλημα και έχει υπάρξει αιτία προβληματισμού για τους εμπόρους και την Ομοσπονδία μας και εξετάζεται το ενδεχόμενο η Ομοσπονδία να προσπαθήσει με παρεμβάσεις της να το αλλάξει αυτό», επισημαίνει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Σύρου.

Σύμφωνα με τον ίδιο, «ο μικρός επιχειρηματίας βάλλεται πάρα πολύ σήμερα, διότι και στο ανώνυμο προϊόν υπάρχει ο τεράστιος ανταγωνισμός των μεγάλων αλυσίδων, που υπάρχουν στο νησί, ενώ στα δε επώνυμα, οι τιμές είναι υψηλές και εκεί υπάρχουν άλλα προβλήματα, όπως το γεγονός ότι είναι λιγότεροι οι ενδιαφερόμενοι πελάτες».

Παρά το γεγονός, ότι η οργανωμένη αγορά της Σύρου αποτελεί σημαντικό πυλώνα, για τους κατοίκους των κοντινών νησιών, που επιλέγουν να επισκέπτονται την πρωτεύουσα του νομού, προκειμένου να κάνουν τις αγορές τους το χειμώνα, όταν οι περισσότερες επιχειρήσεις εκεί κλείνουν στη λήξη της τουριστικής σεζόν, ο κ. Αλεξανδρίδης σημειώνει, πως οι Συριανοί, έχοντας την ασφάλεια, πως τα μαγαζιά της πόλης βρίσκονται ανοικτά όλο το χρόνο, περιμένουν καρτερικά τις εκπτώσεις, ώστε να ψωνίσουν.