«Η αναγέννηση των ναυπηγείων της Ελευσίνας είναι εθνική υπόθεση»
- Δευτέρα, 7 Φεβρουαρίου, 2022 - 06:19
Ο πρόεδρος του Ομίλου ΟΝΕΧ, κ. Πάνος Ξενοκώστας, μίλησε σχετικά με το όραμα των δύο συνεργαζόμενων ομίλων, που θα αναλάβουν την εξυγείανση των ναυπηγείων της Ελευσίνας, για την αναγέννηση του κλάδου, με οφέλη για την πολιτεία, την εθνική πολιτική, αλλά και σε διεθνές επίπεδο για την Ελλάδα.
Για το νέο εγχείρημα που ξεκινά η ΟΝΕΧ σε συνεργασία με τον ισχυρό σύμμαχο όμιλο από την Ιταλία, αναφορικά με την εξυγείανση, αναβάθμιση και ανάπτυξη των ναυπηγείων της Ελευσίνας, μίλησε ο πρόδρος του Ομίλου ΟΝΕΧ, κ. Ξενοκώστας, για πρώτη φορά στο κοινό, κατά το χαιρετισμό του στη διημερίδα, με θέμα «Εγχώριες δυνατότητες ναυπηγικού τομέα - Δημιουργία ναυπηγικού οικοσυστήματος», που διοργάνωσαν ΟΝΕΧ και Fincantieri, στην Ελευσίνα.
Η διημερίδα, μεταξύ άλλων, τέλεσε υπό την αιγίδα του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, της Γενικής Γραμματείας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων, της Ιταλικής και της Αμερικανικής Πρεσβείας στην Ελλάδα και του Δήμου Ελευσίνας.
«Να δημιουργήσουμε βιομηχανία που θα διαρκέσει πολλές δεκαετίες»
Κατά την έναρξη της διημερίδας, πρώτος χαιρετισμό απηύθυνε ο αντιπρόεδρος και Γενικός Διευθυντής Ναυπηγήσεων του ομίλου Fincantieri, κ. Τζουζέπε Τζιόρντο, ο οποίος επεσήμανε, πως ο ιταλικός κολοσσός του ναυπηγικού κλάδου στην Ευρώπη, έχει την πρόθεση να δημιουργήσει μία στέρεη βιομηχανική βάση, με στόχο την προσέλκυση προγραμμάτων, τόσο σε εγχώριο επίπεδο, όσο και διεθνώς, με τον ίδιο να τονίζει, ότι «δεν είμαστε εδώ για να συζητήσουμε σχετικά με προγράμματα που θα έχουν διάρκεια πέντε ή έξι χρόνων. Είμαστε εδώ να δημιουργήσουμε μία βιομηχανία που θα διαρκέσει για πολλές δεκαετίες».
Επιπλέον, ο κ. Τζιόρντο αναφέρθηκε επίσης στην πρόθεση του ιταλικού ομίλου, η επένδυση που θα γίνει να αφορά σε συνεργασία, πέραν όλων των άλλων, και με μικρές και μεγάλες εταιρείες του ναυπηγικού κλάδου. Στο πλαίσιο αυτό έκανε μία συνοπτική αναφορά στο πρόγραμμα της Ευρωκορβέτας, στο οποίο συμμετέχει και η χώρα μας και υπάρχει η προοπτική συμμετοχής και από ελληνικές εταιρείες.
Το “τρελό” στοίχημα του Νεωρίου Σύρου
Ο πρόεδρος της ΟΝΕΧ, κ. Πάνος Ξενοκώστας, εστίασε στα διαπιστευτήρια του ομίλου, όπως αυτά δόθηκαν μέσα από την εξέλιξη του ναυπηγείου του Νεωρίου της Σύρου.
«Πριν τρία μόλις χρόνια, αν κάποιος μας έλεγε, πως το 2022 το Νεώριο της Σύρου, με χρέη τότε άνω των 78 εκατομμυρίων ευρώ, κλειστό επί της ουσίας για 3 χρόνια και υπολειτουργώντας για 10 χρόνια, με απλήρωτους για 3-5 χρόνια τους 180 εναπομείναντες εργαζόμενούς του και εγκαταστάσεις πλήρως απαξιωμένες, θα λειτουργούσε σήμερα σε πλήρη κάλυψη δυνατοτήτων, με διεθνή ανταγωνιστικά χαρακτηριστικά και μέσα από ένα βιώσιμο πλάνο ανάπτυξης, απασχολώντας σταθερά πάνω από 600 εργαζόμενους, θα τον χαρακτηρίζαμε ως τρελό», σημείωσε ο κ. Ξενοκώστας.
Επίσης “τρελό”, όταν πρωτοακούστηκε, χαρακτήρισε το σενάριο που ήθελε την εταιρεία πυ θα αγόραζε το Νεώριο να έχει πληρώσει ήδη, μέσα σε τρία χρόνια, «πάνω από 15 εκατομμύρια ευρώ σε εργαζόμενους, τοπικούς προμηθευτές, ΑΑΔΕ, ΕΦΚΑ και τράπεζες, τηρώντας χωρίς καμία καθυστέρηση το πλάνο πληρωμών και έχοντας ήδη επενδύσει επιπλέον 17 εκατομμύρια ευρώ, ώστε να το αναβαθμίσει, να το καταστήσει λειτουργικό και εναρμονισμένο – καθώς από την στιγμή της επαναλειτουργίας του ακόμα και μέσα στην πανδημία δεν έκλεισε ούτε για μία ώρα».
220 εκ. ευρώ αποπληρωμή χρεών και 200 εκ. ευρώ σε επενδύσεις
Όσον αφορά στα ναυπηγεία της Ελευσίνας, ο κ. Ξενοκώστας ανέφερε, πως τα πραγματικά χρέη των ναυπηγείων της Ελευσίνας, μετά από οικονομικούς ελέγχους, ανήλθαν σε πάνω από 450 εκατ. Ευρώ, περίπου μισό δις ευρώ, ενώ το εμπορικό τμήμα ήταν απαξιωμένο από το 2018.
Εντούτοις, αναφερόμενος στο πλάνο εξυγείανσης της διεθνούς κοινοπραξίας, υπογράμμισε, πως αυτό είναι ήδη καταρτισμένο, χρηματοδοτήσιμο, πλήρως βιώσιμο και ήδη εγκεκρμε΄νο από τους εργαζόμενους των ναυπηγείων, με το 99% εξ αυτών να έχουν ήδη συμβληθεί με το πρόγραμμα, ενώ ταυτόχρονα είναι πλήρως σύμφωνο με το πλαίσιο του πτωχευτικού κώδικα, γεγονός που σχεδόν εγγυάται την επικύρωσή του από τα αρμόδια δικαστήρια. Παράλληλα, το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας έχει δεσμευθεί να εγκρίνει το συγκεκριμένο σχέδιο έως και την 15η Φεβρουαρίου.
Επιπλέον, ο κ. Ξενοκώστας ενημέρωσε, πως μετά την έγκριση του ΥΠΕΘΑ, απομένει η έγκριση των τραπεζών, την οποία έκρινε “αυτονόητη”, δεδομένου ότι όλοι οι πιστωτές, σύμφωνα με το σχέδιο εξυγείανσης, θα αποζημιωθούν πολύ περισσότερο, απ’ όσο υπό την άλλη, μόνη εναλλακτική, αυτή δηλαδή της ειδικής διαχείρισης, κατά την οποία πολλοί εξ αυτών, όπως οι εργαζόμενοι, το ΥΠΕΘΑ κλπ, δεν πρόκειται να λάβουν τίποτε.
Επιγραμματικά, ο ίδιος εξήγησε, πως το πλάνο αυτό περιλαμβάνει «περίπου 220 εκατ. Ευρώ ανάληψη χρεών, εκ των οποίων κάποια θα αποπληρωθούν άμεσα και κάποια σε βάθος χρόνου, περίπου 200 εκ. Ευρώ επενδύσεων σε βάθος δεκαετίας, ενώ το εμπορικό κομμάτι, θα αναπτύξει τουλάχιστον 1000 θέσεις εργασίας και το αμυντικό, άλλες 1000», ενώ βασίζεται στη στήριξη του U.S. International Development Finance Corporation, για τη διασφάλιση της οποίας, χρειάστηκε ειδική τροποποίηση της νομοθεσίας από το αμερικανικό Κογκρέσο, για την εξειδίκευση της νομοθετικής πρόβλεψης τέτοιων χρηματοδοτήσεων προς την Ελλάδα, τις οποίες χαρακτήρισε κρίσιμες και σημαντικές για τη συμμαχία και τη σχέση ΗΠΑ – Ελλάδας, τόσο στον εμπορικό – ενεργειακό, όσο και στον αμυντικό τομέα.
Ο κ. Ξενοκώστας αναφέρθηκε επίσης στη συνεργασία της ΟΝΕΧ με τον μεγαλύτερο ναυπηγικό όμιλο της Ευρώπης και τέταρτο μεγαλύτερο στον κόσμο, την Fincantieri, με τον οποίο όπως υποστήριξε, «μοιραζόμαστε ίδιες αρχές, αξίες και κουλτούρα και από κοινού θα διοργανώναμε μία διημερίδα βιομηχανίας – σταθμό για τον κλάδο, με σκοπό τη χαρτογράφηση και μεγιστοποίηση της εγχώριας βιομηχανικής τεχνολογικής συμμετοχής, τόσο στα επικείμενα προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού, όπως αυτό των κορβετών, αλλά και άλλων μελλοντικών προγραμμάτων που μπορεί να ανατεθούν στην ΟΝΕΧ Elefsis Naval & Maritime, της εταιρείας που από κοινού, Finantieri και ONEX ένωσαν τις δυνάμεις τους για να αναγεννήσουν, να αναβαθμίσουν και να αναδείξουν σε ναυπηγικό ηγέτη στην Ανατολική Μεσόγειο».
Στόχος ένα ναυπηγείο – πρότυπο προς όφελος της χώρας
Ο κ. Ξενοκώστας, συνέχισε υποστηρίζοντας, ότι μέσα από τη συγκεκριμένη διημερίδα, στόχος είναι να βρεθούν ακόμη περισσότεροι οραματιστές, οι οποίοι θα ενώσουν τις δυνάμεις τους με τους δύο ομίλους, για την αναγέννηση της βιομηχανικής τεχνολογικής παραγωγής στρατηγικών υποδομών, όπως είναι η ναυπηγική βιομηχανία και οι αμυντικές τεχνολογίες στην Ελλάδα, δεδομένου ότι η χώρα μας, πάντα σύμφωνα με τα λεγόμενα του ίδιου, αποτελεί έναν από τους ισχυρότερους συμμάχους των ΗΠΑ στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο.
Ο πρόεδρος της ΟΝΕΧ, τόνισε πως οι σημαντικές αυτές υποδομές θα «διατηρηθούν κάτω από δυτική επιρροή, διασφαλίζοντας τις μεταφορές, την υποστήριξη ενεργειακών δομών, ενώ μπορούν να εγγυηθούν την ασφάλεια στην περιοχή» και ο στόχος αυτός “περνά” μέσα από την αναγέννηση των ναυπηγείων της Ελευσίνας και του κλάδου γενικότερα.
Μάλιστα υπογράμμισε, ότι «τα δύο ναυπηγεία μαζί, μπορούν να εξυπηρετούν πάνω από 250 πλοία ετησίως – ήδη 100 εξυπηρετούνται ετησίως στο Νεώριο, ενώ ο πλεονάζων εμπορικός φόρτος που μπορεί να μεταφερθεί αφορά σε πάνω από 350 πλοία σύνολο. Επίσης το ναυπηγείο, μπορεί να κατασκευάζει σε σταθερή βάση, με τη βοήθεια των συνεταίρων μας, δύο με τρεις μεγάλες πλατφόρμες πλοία, μόνιμα στις εγκαταστάσεις του, τόσο για το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, όσο και για άλλους διεθνείς συμμαχικούς πελάτες».
Σε ο,τι αφορά την συνεργασία με την Fincantieri, ανέφερε πως πρόκειται για μία συμπόρευση «με τους καλύτερους», ώστε να διασφαλίζεται η απαιτούμενη μεταφορά τεχνογνωσίας, η ανάπτυξη πραγματικών μονάδων κατασκευής στη χώρα, τόσο με βάση τις εγχώριες απαιτήσεις, όσο και τις διεθνείς, «με ένα πλάνο ανάπτυξης πέραν του εμπορικού τομέα, όπου η ΟΝΕΧ έχει ήδη δώσει τα διαπιστευτήριά της, μέσω των ναυπηγείων της Σύρου, ώστε να ανοίγει ο δρόμος για την εθνική ανάπτυξη ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος στον κλάδο των αμυντικών πλοίων και ως πλατφόρμες, αλλά και ως τεχνολογικές βάσεις τηλεπικοινωνιακών συστημάτων, ηλεκτρονικών, οπλικών κλπ».
Ο κ. Ξενοκώστας κατέληξε, λέγοντας πως όλα τα παραπάνω, θα συντελέσουν στη διασφάλιση του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, ώστε να έχει «ένα ναυπηγείο – πρότυπο, αντάξιο του αξιόμαχου του στελεχών του, ένα ναυπηγείο ικανό να χτίζει, να σχεδιάζει, να αναβαθμίζει και να συντελεί, να αναβαθμίζει και να συντηρεί το στόλο του, εξασφαλίζοντας ναυπηγική τεχνολογική υπεροχή και υψηλή διαθεσιμότητα. Όλες αυτές οι δυνατότητες, με αυτονόητα οφέλη, στα θέματα αυτά, όπως και σε εκείνα της εφοδιαστικής αλυσίδας, αλλά και στα θέματα της εθνικής κυριαρχίας. Ταυτόχρονα, το ΥΠΕΘΑ, το Υπουργείο Εξωτερικών και κατ’ επέκταση κάθε ελληνική κυβέρνηση, θα έχει μόνο πλεονάσματα οικονομικής διπλωματίας να αξιοποιήσει τα επόμενα χρόνια, από τη δημιουργία και ανάπτυξη ενός αμερικανικού ναυπηγικού και τεχνολογικού κόμβου που θα παίξει ηγετικό ρόλο στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο, με βάση την Ελλάδα, εδώ στην Ελευσίνα».
Κλείνοντας, τόνισε, πως «η αναγέννηση των ναυπηγείων της Ελευσίνας είναι εθνική υπόθεση και είναι κάτι που ενώνει όλους τους Έλληνες».
Η ομιλία του Υπουργού Ανάπτυξης
Σχετικά με το Νεώριο της Σύρου, ο Υπουργός Ανάπτυξης, κ. Γεωργιάδης, ανέφερε τα εξής, στο πλαίσιο της ομιλίας του:
«Παρακολουθώ με περηφάνεια τις επιτυχίες της ΟΝΕΧ στη Σύρο και δεν σας κρύβω ότι και εγώ κομπάζω λίγο όταν διάφοροι εφοπλιστές μου λένε στο γραφείο μου πόσο ευχαριστημένοι είναι από το Νεώριο Σύρου. Το θεωρώ λίγο και δική μου επιτυχία.
Όσον αφορά στην Ελευσίνα, επεσήμανε:
«Η Ελευσίνα είναι ένα πολύ μεγαλύτερο εγχείρημα, αλλά έρχεται στην καλύτερη δυνατή στιγμή. Πρώτα από όλα όσον αφορά τα προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού δεν χρειάζεται να πείσουμε κανέναν γιατί το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό έχει και θα έχει μεγάλες ανάγκες ναυπηγήσεων και επιδιορθώσεων.
Μας έχει ορίσει η γεωγραφία μας και η ιστορία μας να είμαστε ο προμαχώνας της δύσης στην ανατολική Μεσόγειο και άρα να πρέπει να έχουμε ένα ισχυρό πολεμικό ναυτικό. Άρα, δεν υπάρχει και μεγάλη αγωνία για το αν το πολεμικό ναυτικό θα έχει τέτοιου τύπου ανάγκες.
Και φυσικά το πολεμικό ναυτικό χρειάζεται απαραιτήτως ελληνικά ναυπηγεία στην Ελλάδα. Γιατί χρειάζεται ναυπηγεία στην Ελλάδα; Διότι δεν γίνεται να έχεις ισχυρό πολεμικό ναυτικό χωρίς να έχεις εντόπια ναυπηγεία για να εξυπηρετούν τις ανάγκες. Είναι τόσο απλό.
Όμως και για το εμπορικό σκέλος, δεν υπάρχει καλύτερη στιγμή από τη σημερινή. Όπως σίγουρα γνωρίζετε για διάφορους λόγους δεν είναι τώρα της παρούσης, η γενική απόφαση και της Ευρώπης και της Δύσης γενικά είναι οι βιομηχανίες σιγά-σιγά να επιστρέψουν από την ανατολή στη δύση.
Το εγχείρημα του ’80 όπου όλες οι μεγάλες βιομηχανίες της δύσης πήγαν στην ανατολή τώρα αρχίζει να αντιστρέφεται και ίσως και η πανδημία να έκανε καλό υπό την έννοια αυτή γιατί εξήγησε εύκολα πόσο κακό είναι να εξαρτάσαι για όλα από τους άλλους.
Ταυτόχρονα οι νέοι κανόνες του ΙΜΟ που υπαγορεύουν μεγάλες αλλαγές στα εν κινήσει εμπορικά πλοία ώστε να μπορούν να συμβαδίζουν με τους νέους περιβαλλοντικούς κανόνες, δημιουργούν μια τεράστια πελατεία καλών επιχειρηματιών, και γιατί να το κρύψουμε άλλωστε και οι περισσότεροι από αυτούς ελληνικής καταγωγής, είναι το κομμάτι στο οποίο η Ελλάδα είναι υπερδύναμη, να πρέπει να κάνουν σοβαρές επιδιορθώσεις στα πλοία τους. Άρα, έχουμε και τους πελάτες και τη στιγμή. Τι μας λείπει; Η υψηλής ποιότητας παρεχόμενη υπηρεσία. Η ανταγωνιστική υψηλής ποιότητας παρεχόμενη υπηρεσία. Γιατί πέτυχε η Σύρος; Τι απέδειξε η Σύρος;
Όταν όλοι λέγανε ότι είναι αδύνατον να φτιάξεις ναυπηγείο στην Ελλάδα, η OΝΕΧ μια Αμερικάνικη εταιρεία με Διευθύνοντα Σύμβουλο έναν άξιο Έλληνα, τον κύριο Ξενοκώστα, απέδειξε όχι μόνο ότι μπορείς να φτιάξεις στην Ελλάδα ανταγωνιστικό ναυπηγείο, αλλά ότι αυτό το ανταγωνιστικό ναυπηγείο έχει πλέον και πολύ δουλειά και κέρδη από την πρώτη μέρα.
Αν αυτό μπόρεσε να επιτευχθεί στη μικρή κλίμακα της Σύρου, στη μεγάλη κλίμακα της Ελευσίνας, the sky is the limit. Διότι είναι τόση η προσφερόμενη πελατεία που υπάρχει γύρω – γύρω, που αν και νομίζω δεν έχει κανένας καμία αμφιβολία, ότι μία σύμπραξη Fincantieri – Onex, η Onex με τα επιτεύγματά της στη Σύρο και τη γνώση της ελληνικής αγοράς και η Fincantieri με αυτό που είναι, δηλαδή το μεγαλύτερο ναυπηγείο στον κόσμο, δεν αφήνει πολλά περιθώρια για να μην πούμε ότι μπορούμε να το κάνουμε να γίνει και να είναι εξαιρετικά επιτυχημένο.
Και δεν σας κρύβω ότι για μένα είναι πολύ ευχάριστη εικόνα να έχουμε μία λειτουργία των ναυπηγείων Ελευσίνας, στα οποία θα υπάρχει φυσικά η ελληνική σημαία, η σημαία της φίλης χώρας Ιταλίας – μια από τις πιο αγαπημένες χώρες για όλους τους Έλληνες-, η σημαία τής Ευρωπαϊκής Ένωσης -γιατί είμαστε όλοι Ευρωπαίοι-, και η σημαία των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής, που δια της ONEX και της DFC συμμετέχει στο εγχείρημα. Ένα παράδειγμα καλής συμμαχικής συνεργασίας που στο τέλος βγάζει και λεφτά.
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- ΔΥΠΑ και ONEX: 15 απόφοιτοι της ΕΠΑΣ ΔΥΠΑ Ελευσίνας στελεχώνουν τη βιομηχανία της «γαλάζιας» οικονομίας
18 Ιουλ. 2025 - 19:38 - Neptune Odyssey: Το 700ό πλοίο της ONEX σηματοδοτεί το μέλλον της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας
19 Μαΐου. 2025 - 19:32 - Τάκης Θεοδωρικάκος: Εξαιρετική σημασίας η υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ της ONEX και Θριάσιου Εμπορευματικού Κέντρου
16 Μαΐου. 2025 - 8:41 - Διεθνής Έκθεση “DEFEA 2025”: Πρωτοπόρος ο Όμιλος ONEX με όραμα και τεχνολογική υπεροχή
12 Μαΐου. 2025 - 16:52 - Δυναμική παρουσία του Ομίλου ONEX στην DEFEA
5 Μαΐου. 2025 - 16:21