Έναρξη του δεύτερου έτους λειτουργίας του Κέντρου Εκπαιδευτικής Ρομποτικής Σύρου με εργαστήρια γνωριμίας για μαθητές Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου

«Δεν χρειάζεται ικανότητα, αλλά ενδιαφέρον»

Απολογισμός της πρώτης χρονιάς, που επισφραγίστηκε με την επιτυχία μαθητών του 2ου Γυμνασίου Σύρου σε Πανελλήνιο Διαγωνισμό, από τον εκπαιδευτικό Αυγουστή Κλείσαρη

Αξιόλογη δράση θα αναπτύξει και φέτος το Κέντρο Εκπαιδευτικής Ρομποτικής Σύρου το οποίο, ενόψει της έναρξης του δεύτερου κύκλου λειτουργίας του, προσέφερε την ευκαιρία σε μαθητές χωρίς πρότερη εμπειρία, να έρθουν για πρώτη φορά σε επαφή με ένα μοναδικό γνωστικό εργαλείο.

Εκατό περίπου παιδιά συμμετείχαν στα χθεσινά εργαστήρια γνωριμίας με την Εκπαιδευτική Ρομποτική, που συνδιοργανώθηκαν με την Ένωση Γονέων Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, στις εγκαταστάσεις του Εργαστηριακού Κέντρου Σύρου, στο σχολικό συγκρότημα των Λυκείων. Τα εργαστήρια διεξήχθησαν σε τρεις κύκλους, έναν για κάθε βαθμίδα εκπαίδευσης (μαθητές Ε’ και ΣΤ’ Τάξης Δημοτικού, μαθητές Γυμνασίου και μαθητές Λυκείου). Παιδιά τα οποία είχαν ασχοληθεί και στο παρελθόν με το αντικείμενο, έλαβαν μέρος στα εργαστήρια ως βοηθοί τόσο στις κατασκευές, όσο και στην εκτέλεση του προγράμματος. Τη δουλειά μαθητών και εκπαιδευτικών παρακολούθησε η πρόεδρος της Δημοτικής Επιτροπής Παιδείας του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, Ειρήνη Δράκου.

Συνεργασία και προσήλωση σε έναν κοινό στόχο

Η επίσημη λειτουργία του Κέντρου ξεκίνησε τον Δεκέμβριο του 2018 με μία επιτυχημένη διημερίδα στην Πινακοθήκη Κυκλάδων. «Η πρώτη χρονιά μας έδειξε τον βηματισμό και τον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να προχωρήσουμε», δήλωσε στην «Κοινή Γνώμη» ο υπεύθυνος εκπαιδευτικός, Αυγουστής Κλείσαρης. Οι ομάδες που δημιουργήθηκαν έλαβαν μέρος σε Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ρομποτικής, διαγράφοντας μία λαμπρή πορεία. Υπενθυμίζεται μάλιστα πως, οι «Robot 3» του 2ου Γυμνασίου Σύρου κατέκτησαν την πρώτη θέση στην κατηγορία «Πρωτέας».

«Για να επιτύχεις ένα καλό αποτέλεσμα, απαιτείται πολλή δουλειά και τύχη. Ωστόσο, τις τελευταίες δέκα ημέρες οι μαθητές αφιέρωσαν αρκετό χρόνο με τους εκπαιδευτές και τα κατάφεραν», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Κλείσαρης.  Ωστόσο, διευκρίνισε πως η συμμετοχή ή η διάκριση σε έναν διαγωνισμό δεν είναι αυτοσκοπός, αλλά ένα μέσο για να μπορέσουν οι μαθητές να επιμείνουν σε ένα αντικείμενο και να συνεργαστούν. «Για εμάς λειτουργεί σαν ένα επιπλέον στοιχείο για να μάθουν τα παιδιά να δουλεύουν στοχοπροσηλωμένα. Με τους διαγωνισμούς κερδίζουμε δύο πράγματα, τη συνεργασία και το πείσμα για να καταφέρεις το στόχο που έχεις θέσει». Εξήγησε μάλιστα, πως τα παιδιά που ασχολούνται με τη ρομποτική, απολαμβάνουν τη διαδικασία χωρίς να ενδιαφέρονται για τον χρόνο που αφιερώνουν. «Δεν πρόκειται για ένα κλασικό μάθημα, που σε νοιάζει τι ώρα θα τελειώσεις. Από την προσωπική μου εμπειρία, δεδομένου ότι έχω συμμετάσχει σε τρεις-τέσσερις Ολυμπιάδες, έχω διαπιστώσει πως τα παιδιά βγαίνουν χαρούμενα από τους διαγωνισμούς. Γνωρίζουν κόσμο, συνυπάρχουν με άλλους 300-400 μαθητές από όλη την Ελλάδα και χαμογελούν, ανεξαρτήτως αποτελέσματος».

Αναφορικά με τις γνωστικές απαιτήσεις της ρομποτικής, ο κ. Κλείσαρης τόνισε πως η συμμετοχή δεν εξαρτάται από τις ικανότητες, αλλά από το ενδιαφέρον που θα εκδηλώσει το κάθε παιδί. «Άλλοι μπορεί να θέλουν να κάνουν χορό, άλλοι να παίξουν μπάλα. Η ρομποτική αποτελεί κομμάτι των δραστηριοτήτων τους. Τα παιδιά που θέλουν να ασχοληθούν με αυτό, παράλληλα με κάτι άλλο, έχουν τη δυνατότητα να δουλέψουν μαζί μας σε ένα βάθος τριών-τεσσάρων ετών. Για το λόγο αυτό, δημιουργήσουμε ομάδες για όλες τις τάξεις, από το Δημοτικό έως το Λύκειο, έτσι ώστε τα παιδιά που ενδιαφέρονται, να προχωρήσουν σε υψηλότερο επίπεδο».

Έμφαση στην οργάνωση της σκέψης

Στο Κέντρο Εκπαιδευτικής Ρομποτικής Σύρου δίνεται βαρύτητα στον αλγόριθμο, δηλαδή στον τρόπο σκέψης. «Ο προγραμματισμός είναι ένα εργαλείο, το οποίο μαθαίνεις με λίγη προσπάθεια. Το σημαντικότερο είναι να κατανοήσεις το πρόβλημα και να σκεφτείς το δρόμο που θα ακολουθήσεις. Αν αποτυπώσεις τη σκέψη σου με απλές λέξεις ή ένα μικρό διάγραμμα, στη συνέχεια χρησιμοποιείς το εργαλείο και προχωράς στη λύση», σημείωσε ο κ. Κλείσαρης, καθιστώντας γνωστό ότι στο πλαίσιο των χθεσινών εργαστηρίων, οι μαθητές της Ε’ και της ΣΤ’ Δημοτικού έδωσαν εντολή στο ρομπότ τους να διανύσει μία τετράγωνη πορεία. Όπως τόνισε, οι καθηγητές καθοδηγούν και παρεμβαίνουν επιμέρους στη διαδικασία, ωστόσο τα παιδιά καλούνται να συνεργαστούν και να λύσουν μόνοι τους τα προβλήματα.

Υπογραμμίζεται πως το Κ.Ε.Ρ. έχει στη διάθεσή του συνολικά 12 ρομποτάκια. Πολύτιμη ήταν η προσφορά του κ. Αθανάσιου Μαρτίνου, ο οποίος ανταποκρίθηκε θερμά στο αίτημα των υπευθύνων, προς το τέλος του προηγούμενου διδακτικού έτους. Σημειώνεται επίσης, πως από φέτος η δράση του Κέντρου υποστηρίζεται και από την Ένωση Γονέων του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης.

Εκτός από τους τρεις βασικούς συντελεστές της δράσης, στην ομάδα των εκπαιδευτών εντάσσονται αυτή τη χρονιά και δυο-τρία νέα μέλη. Υπενθυμίζεται ότι το Κέντρο υποστηρίζεται τεχνικά από το προσωπικό του Εργαστηριακού Κέντρου των ΕΠΑΛ Σύρου.

Σκοπός των υπευθύνων για το τρέχον έτος είναι η εκπαίδευση συνολικά 70 παιδιών, σε δυο-τρεις κύκλους μαθημάτων, πριν από την προετοιμασία της διαγωνιστικής διαδικασίας. «Σε περίπτωση μεγαλύτερου αριθμού ενδιαφερομένων, θα προχωρήσουμε σε κλήρωση, ωστόσο σε πρώτη φάση θα πρέπει να δούμε πόσα παιδιά επιθυμούν να ασχοληθούν για να μπορέσουμε να δημιουργήσουμε τμήματα», σημείωσε ο κ. Κλείσαρης, καθιστώντας γνωστό ότι ανακοίνωση σχετικά με τις δηλώσεις συμμετοχής θα αναρτηθεί προσεχώς στη σελίδα του Κέντρου Εκπαιδευτικής Ρομποτικής στο Facebook.