Το Γενικό Λύκειο Τήνου καινοτομεί μέσω της ρομποτικής

Τα σχολεία των Κυκλάδων ξεχωρίζουν τα τελευταία χρόνια για τις πρωτοβουλίες τους και τις ξεχωριστές διακρίσεις τους. Ένα από αυτά τα σχολεία είναι και το Γενικό Λύκειο Τήνου, στο οποίο, στη διάρκεια της φετινής σχολικής χρονιάς (2022-2023) δημιουργήθηκε ομάδα ρομποτικής, με υπεύθυνο καθηγητή τον μαθηματικό κ. Δημήτρη Μαρή. Βασικός στόχος της ομάδας Ρομποτικής ήταν η δημιουργία μιας αυτοματοποιημένης μεθόδου καλλιέργειας που περιλάμβανε 3 στάδια, που ήταν φύτεμα σπόρων κολοκυθιού, πότισμα σπόρων και τέλος η προστασία τους από τον άνεμο.

Οι ξεχωριστές διαδικασίες που υλοποιήθηκαν

Φύτεμα: Για την διαδικασία του φυτέματος οι μαθητές έπρεπε να κατασκευάσουν ένα ρομπότ που θα φυτεύει με αυτοματοποιημένο τρόπο τους σπόρους. Οι μαθητές έλυσαν το πρόβλημα αυτό κατασκευάζοντας ένα ρομπότ όπου κινούνταν πάνω από το χωράφι και έριχνε τους σπόρους σε συγκεκριμένες χρονικές στιγμές με την βοήθεια ενός μηχανικού ιμάντα.

Πότισμα: Μετά τη διαδικασία του φυτέματος έπρεπε να βρεθεί ένας τρόπος να ποτιστούν οι σπόροι. Έπειτα από πολλές προσπάθειες πάνω σε διαφορετικές ιδέες οι μαθητές κατέληξαν σε έναν μηχανισμό ο οποίος με την περιστροφή του «ξεδιπλώνει» ένα σωληνάκι συνδεδεμένο σε ένα μπουκάλι και επιτρέπει στο νερό να στάξει και να ποτίσει.

Προστασία από τον άνεμο: Τέλος έπρεπε να λυθεί το πρόβλημα του αέρα. Για να το καταφέρουν αυτό, οι μαθητές έφτιαξαν μία κατασκευή που θα προστατεύει το μποστάνι από τον άνεμο «ορθώνοντας» μια επιφάνεια στην αντίθετη κατεύθυνση του αέρα, όταν ένας αισθητήρας αντιλαμβανόταν την ύπαρξη του αέρα.

Παρουσίαση αποτελεσμάτων: Η ομάδα Ρομποτικής του ΓΕΛ Τήνου παρουσίασε τη δουλειά της σε συνεργασία με την περιβαλλοντική ομάδα ΕΠΑ.Λ Τήνου την Παρασκευή 12/5/2023 όπου και ο κόσμος της Τήνου υποδέχθηκε με ενθουσιασμό, προτάσεις και ιδέες την δουλειά των μαθητών.

Υλικό και ηλικίες: Το υλικό που χρησιμοποιήθηκε για την ομάδα ρομποτικής Τήνου ήταν το πακέτο LegoMindstorms Ev3 (education) και οι συμμετέχοντες και συμμετέχουσες της ομάδας Ρομποτικής της Β τάξης του ΓΕΛ Τήνου.

Τι είναι η Ρομποτική και ο εξοπλισμός της

Η εκμάθηση της ρομποτικής προσφέρει πληθώρα γνώσεων και δεξιοτήτων στους μαθητές σε όλες τις ηλικίες και μία εκπαιδευτική ομάδα, αν διαμορφωθεί κατάλληλα, μπορεί να παρέχει συμπληρωματικές γνώσεις για τα σχολικά μαθήματα της Φυσικής, των Μαθηματικών και της Πληροφορικής στις κρίσιμες ηλικίες των 15-18 χρονών (μαθητές Λυκείου). Μέσα σε μία ομάδα ρομποτικής, ένας μαθητής αρχικά ασχολείται με την κατασκευή του ρομπότ (σχεδιασμός και υλοποίηση – γνώσεις μηχανικής), το οποίο στην συνέχεια θα πρέπει να προγραμματιστεί κατάλληλα ώστε να εκτελεί συγκεκριμένες κινήσεις (γνώσεις προγραμματισμού και μαθηματικών). Η εκπαιδευτική ρομποτική στηρίζεται στην μεθοδολογία του problemsolving, όπου οι μαθητές αναλαμβάνουν εβδομαδιαία projects στα οποία θα πρέπει να βρουν λύσεις σε καθημερινά προβλήματα που τους θέτονται από τον συντονιστή είτε θέτουν οι ίδιοι στους εαυτούς τους έτσι ώστε να τα κατασκευάσουν.

Τι νοείται ως εξοπλισμός

Προκειμένου να γίνει το μάθημα της Ρομποτικής απαιτείται και ο ανάλογος εξοπλισμός. Φανταστείτε κάποια μηχανικά κομμάτια/μέρη, με τα οποία τα παιδιά μπορούν να ‘’χτίσουν’’ και να κατασκευάσουν μια δική τους κατασκευή. Πάνω στην κατασκευή αυτή, υπάρχουν μέρη, που μπορούν να προγραμματιστούν. Για παράδειγμα, υπάρχει μια κεντρική μονάδα που περιλαμβάνει την μπαταρία και το τσιπ προγραμματισμού, το οποίο μπορείς να προγραμματίσεις μέσω της γλώσσας προγραμματισμού logo μέσα σε ένα υπολογιστικό περιβάλλον. Έτσι, οι μαθητές/τριες μπορούν να κατασκευάσουν ένα μηχανικό αντικείμενο ( να δημιουργήσουν γρανάζια, κίνηση, δομικά μέρη κλπ.), και ταυτόχρονα, ‘’μπαίνουν’’ στον κόσμο του προγραμματισμού με το να προγραμματίσουν και να δώσουν κίνηση στην κατασκευή τους.

Μέσα από την κατασκευή και την λειτουργία μιας μηχανής, οι μαθητές ανακαλύπτουν όλη την επιστήμη και την γνώση που κρύβεται σε καθημερινά αντικείμενα και μαθαίνουν να συνδέουν τα διαφορετικά πεδία της επιστήμης μεταξύ τους, κατανοώντας στην πράξη την έννοια των εφαρμοσμένων επιστημών.