Απολογιστική συνέντευξη του εντεταλμένου συμβούλου Παιδείας, του Δήμου Σύρου - Ερμούπολης, Ιωσήφ Ρούσσου

“Δεν έχουμε το μαγικό «ραβδάκι»”

Αναλυτικές απαντήσεις για την κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών, τις γερασμένες σχολικές υποδομές, αλλά και τη δημιουργία Μουσικού Γυμνασίου
  • Χθες - 6:16

Απαντήσεις σε ότι έχει να κάνει με τον τομέα της Παιδείας και ειδικότερα των σχολικών υποδομών, έδωσε μέσα από την απολογιστική του συνέντευξη στην “Κοινή Γνώμη”, ο εντεταλμένος σύμβουλος του Δήμου Σύρου - Ερμούπολης, Ιωσήφ Ρούσσος.

Ο κ. Ρούσσος μίλησε για την κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών, με ότι αυτό συνεπάγεται και τις γνωστές συνέπειες που δημιούργησε η συγκεκριμένη απόφαση, για τις γερασμένες σχολικές υποδομές της Σύρου, αλλά και τις ενέργειες που έχουν γίνει για την “επούλωση” των περισσότερων προβλημάτων που υπάρχουν, για το Μουσικό Γυμνάσιο, καθώς επίσης και για την υποστελέχωση της υπηρεσίας Παιδείας.

- Με το “καλημέρα” της ανάληψης των καθηκόντων σας, ως εντεταλμένος Παιδείας του Δήμου Σύρου - Ερμούπολης, κληθήκατε να αντιμετωπίσετε ένα πολύ σοβαρό ζήτημα, που δεν είναι άλλο από την κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών και το οποίο ακόμη και σήμερα συνεχίζει να προβληματίζει τόσο τις σχολικές μονάδες, όσο και την υπηρεσία σας.

“Μόλις αναλάβαμε τα καθήκοντά μας την 1η Ιανουαρίου του 2024, γνωρίζαμε ότι θα αντιμετωπίσουμε αυτό το σοβαρό θέμα. Οπότε, πέρα από τη διαχείριση του τελευταίου εξαμήνου της λειτουργίας των σχολείων, θα έπρεπε να προετοιμάσουμε το έδαφος για την κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών. Κατά την άποψή μου αυτή η απόφαση, η οποία εφαρμόστηκε οριζόντια σε όλους τους Δήμους, ήταν λάθος. Μπορώ να δεχθώ και να σεβαστώ την πολιτική της κάθε κυβέρνησης, αλλά όταν αφαιρείς τέτοια “εργαλεία”, γιατί έτσι λειτουργούσαν αυτές οι Επιτροπές, πρέπει να τα αναπληρώσεις. Πέρασαν όλες οι αρμοδιότητες των Σχολικών Επιτροπών στον Δήμο, χωρίς να γίνουν οι απαραίτητες προσλήψεις σε προσωπικό. Αυξήθηκε ο όγκος της δουλειάς, γιατί σε όλο αυτό πρέπει να προσθέσουμε και τη γραφειοκρατία, χωρίς δυστυχώς να απλοποιηθούν οι διαδικασίες.

Όλη αυτή την κατάσταση τη βιώνουμε ακόμη και σήμερα, καθώς όσο και να ωριμάζουν οι διαδικασίες, όσο και να μαθαίνουμε μέσα από αυτές και εμείς οι ίδιοι και παρ’ όλο που έχουν μειωθεί κατά κάποιο τρόπο οι χρόνοι ανταπόκρισης, τα προβλήματα συνεχίζονται. Θέλουμε “εργαλεία” τα οποία μας αφαίρεσαν και προσπαθούμε να δουλέψουμε χωρίς αυτά. Αυτό, το δηλώνω κατηγορηματικά, δεν μπορεί να αλλάξει, εάν δεν προσληφθούν εργαζόμενοι στις υπηρεσίες μας. Η κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών ήταν ένα μεγάλο λάθος. Δεν θα έπρεπε αυτή η κατάργηση να γίνει οριζόντια και χωρίς κριτήρια”.

- Σε αυτό το πρόβλημα, το οποίο όπως είπατε δεν έχει ακόμη εξομαλυνθεί, έρχεται να προστεθεί και η υποστελέχωση των υπηρεσιών. Ποια είναι η σημερινή κατάσταση και με ποιο τρόπο την αντιμετωπίζετε;

“Η υποστελέχωση είναι το δεύτερο πρόβλημα που έρχεται μετά την κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών. Θέλεις να δουλέψεις, αλλά δεν έχεις το ανθρώπινο δυναμικό. Αυτή τη στιγμή η υπηρεσία διοικητικά έχει έναν προϊστάμενο και μία υπάλληλο για 32 δομές, καθώς και η διευθύντρια που είναι υπεύθυνη για τον αθλητισμό, την παιδεία, την κοινωνική υπηρεσία και το ΚΑΠΗ. Η καθημερινότητα είναι δύσκολη. Ταυτόχρονα, εκτός από τα προβλήματα των σχολείων, είμαστε επιφορτισμένοι και με τις καθαρίστριες των σχολικών μονάδων. Ένας καθημερινός αγώνας για την επίλυση των καθημερινών προβλημάτων, συν αυτά που μπορεί να εμφανιστούν.

Έχουν γίνει αιτήματα για γενικότερες προσλήψεις στον Δήμο, αλλά δυστυχώς αυτές γίνονται με το “σταγονόμετρο”. Πόσα χρόνια μιλάμε για τις προσλήψεις των οκτώ ατόμων στην καθαριότητα, πόσα χρόνια μιλάμε για τις προσλήψεις στη Δημοτική Αστυνομία; Όμως όλο αυτό είναι τραγελαφικό. Πρέπει να καταλάβουν οι κυβερνώντες, αλλά και οι βουλευτές που είναι πιο κοντά στους Δήμους, ότι εμείς οι αυτοδιοικητικοί παίρνουμε όλο το βάρος, εμείς ακούμε τα παράπονα, αλλά δεν μπορούμε να δουλέψουμε. Θέλουν οι Δήμοι να προσφέρουν στις κοινωνίες; Δυστυχώς, εγώ προσωπικά βλέπω την κατάσταση ολοένα και να χειροτερεύει και πιστέψτε με δεν το λέω ως δικαιολογία. Οι επόμενες Δημοτικές Αρχές, όποιες και να είναι αυτές, θα δυσκολευτούν ακόμη περισσότερο, καθώς θα αδειάζουν λόγω συνταξιοδότησης οι υπηρεσίες και δε θα μπορούν να κάνουν κάτι. Μέσα σε όλο αυτό, υπάρχει και το μέτρο της κινητικότητας των υπαλλήλων. Από το δικό μου τμήμα έφυγε υπάλληλος και καλά έκανε, παρ’ όλο που υπήρχε αρνητική εισήγηση τόσο από εμένα, όσο και από τον δήμαρχο. Δεν γίνεται να θέλεις τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα για να προσλάβεις έναν υπάλληλο, δεν γίνεται.

Οπότε η υπηρεσία κάνει αγώνα δρόμου για να προλάβει όλες τις υποθέσεις, με αποτέλεσμα τόσο το Τμήμα Παιδείας, όσο και η Οικονομική Υπηρεσία, να πρέπει να ανταπεξέλθει σε δεκάδες, εκατοντάδες αιτήματα θα έλεγα. Και μέσα σε όλα αυτά να έχουμε και τη γραφειοκρατία. Γι’ αυτό το λόγο, μέσα από αυτή τη συνέντευξη, θέλω να απευθύνω ένα μεγάλο “ευχαριστώ” στον προϊστάμενο Κώστα Βαμβακούση, την υπάλληλο Μάρθα Λοπετζή, καθώς και τον συντηρητή των σχολείων, καθώς και όσους εμπλέκονται με τις σχολικές μονάδες. Πραγματικά δίνουν τον καλύτερό τους εαυτό ”.

- Ένα άλλο ζήτημα, θα έλεγα το βασικότερο όλων, είναι το θέμα των σχολικών υποδομών. Έχετε δηλώσει πολλάκις φορές, ότι αναλάβατε τα σχολεία με πολλά κτηριακά προβλήματα. Τι ενέργειες έχουν γίνει, τι έχει αλλάξει μέχρι σήμερα;

“Οι σχολικές υποδομές που παραλάβαμε όντως δεν ήταν σε καλή κατάσταση. Δεν θέλω να ρίξω μομφή στην προηγούμενη Δημοτική Αρχή, καθώς κακά τα ψέμματα αυτή η κατάσταση δε δημιουργήθηκε τα τελευταία πέντε με έξι χρόνια. Δυστυχώς έχουμε να κάνουμε με γερασμένες εγκαταστάσεις. Οι πιο νέες μας υποδομές μετρούν 30 χρόνια ζωής. Όταν αναλάβαμε, βρήκαμε το διαθέσιμο ποσό των 160 χιλ. ευρώ για τα σχολεία, αλλά δυστυχώς αυτά απορροφήθηκαν σε έργο στο σχολικό συγκρότημα του Μάννα, μετά από την πτώση σοβάδων που σημειώθηκε και όλοι γνωρίζουμε το περιστατικό. Αυτομάτως, αποφασίστηκε να αυξηθεί το σχετικό κονδύλι και σε πρώτη φάση πήγαμε στα 190.000 ευρώ, πλειονότητα των οποίων απορροφήθηκαν στο έργο του 2ου Γυμνασίου, το οποίο παρουσίασε προβλήματα. Επίσης, έχουμε προϋπολογίσει 300 χιλ. ευρώ και άρα σε 1,5 χρόνο βάλαμε επιπλέον πάνω από μισό εκατομμύριο.

Υπάρχει μία χρονοκαθυστέρηση στις απορροφήσεις των ποσών, καθώς υπάρχει πρόβλημα με τις εργολαβίες και το εργατικό τους δυναμικό, αλλά πρέπει να τονίσουμε ότι για την οικονομική δυναμική του Δήμου, έχουμε βάλει ένα αξιοσέβαστο ποσό για τις σχολικές υποδομές.

Ένα σημαντικό “εργαλείο” που μας δόθηκε από το κεντρικό κράτος ήταν το πρόγραμμα “Μαριέττα Γιαννάκου”, μέσω του οποίου κάναμε εργασίες σε δύο σχολεία. Ένα από αυτό είναι το Ειδικό Σχολείο, στο οποίο έγιναν αρκετά πράγματα, καθώς η κατάστασή του δεν τιμούσε κανέναν.

Οι εργασίες έγιναν πολύ πιο γρήγορα, μέσα από συντονισμένες κινήσεις της ΚΤΥΠ και της εταιρείας που είχε αναλάβει το έργο. Μαθαίνουμε ότι το πρόγραμμα αυτό θα συνεχιστεί και προς αυτή την κατεύθυνση εμείς από την πλευρά μας έχουμε δηλώσει κάποια σχολεία από την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση που έχουν ανάγκες. Το συγκεκριμένο θα πρέπει να συνεχιστεί, καθώς ο Δήμος λαμβάνει από το κεντρικό κράτος 60.000 ευρώ, ποσό που όπως καταλαβαίνετε δεν επαρκεί. Φυσικά να ευχαριστήσουμε και την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για τις χρηματοδοτήσεις που λαμβάνουμε και έχουμε άριστη συνεργασία πάνω σε θέματα της Παιδείας. Θα συνεχίσουμε την ένταξή μας σε προγράμματα, με ένα και μοναδικό σκοπό την επούλωση των σχολικών μας μονάδων. Πραγματικά η κατάσταση είναι επιβαρυμένη και έχουμε να κάνουμε με πολλά κτήρια, με τεράστιες ανάγκες.

Πρέπει να γνωρίζει ο κόσμος ότι δεν αδιαφορούμε και δεν αδρανούμε. Προσπαθούμε με ότι έχουμε στα χέρια μας και με τη δυναμική του Δήμου. Δεν έχουμε αφήσει τίποτα στην τύχη του και αυτό πρέπει να γίνει κατανοητό. Δεν υπάρχει το μαγικό “ραβδάκι”, αλλά και από την άλλη έχουν δίκιο όσοι ζητούν και διεκδικούν το καλύτερο για τα σχολεία τους”.

- Πρόσφατα βγήκε ο διαγωνισμός ενοικίασης ακινήτου για τη στέγαση και λειτουργία του Μουσικού Γυμνασίου. Ευελπιστείτε ότι θα βρεθεί κτήριο που να πληροί τις προδιαγραφές;

“Πρέπει να είμαστε ειλικρινείς και ρεαλιστές. Είναι πολύ δύσκολο να βρεθεί κτήριο, βάσει των προδιαγραφών που πρέπει να έχει. Κάναμε προσπάθειες και έχουμε μειώσει τα κτηριολογικά χαρακτηριστικά και μακάρι να βρεθεί ένας χώρος για να λειτουργήσει όσο γίνεται πιο γρήγορα το Μουσικό Γυμνάσιο. Από την άλλη πορευόμαστε στο να βρούμε ένα οικόπεδο, έτσι ώστε να δημιουργηθεί από το μηδέν ένα νέο σχολείο.

Όμως και εδώ ερχόμαστε και “πυροβολούμε τα πόδια” και θα σας εξηγήσω τι θέλω  να πω. Με τον πρώην αντιδήμαρχο Τεχνικών Υπηρεσιών, Φραγκίσκο Βακόνδιο, είχαμε εντοπίσει ένα οικόπεδο 60-70 στρ. πάνω από τον πολιτιστικό χώρο “Μάνου Ελευθερίου”, στο οποίο θα μπορούσε να χτιστεί ένα μεγάλο σχολικό συγκρότημα για το μέλλον, αλλά δυστυχώς, το συγκεκριμένο, το διεκδικεί το δημόσιο. Οπότε, βρισκόμαστε στη διαδικασία ανεύρεσης νέου οικοπέδου, αλλά οι διαδικασίες είναι χρονοβόρες. Καταλήγοντας και χωρίς να θέλω να χαϊδέψω κανέναν, θέλω να πω ότι ναι μεν είναι στην προτεραιότητά μας το Μουσικό Γυμνάσιο, αλλά προτεραιότητα είναι και υπάρχουσες υποδομές και να τις διατηρήσουμε όπως πρέπει. Αν δεν βρεθεί κατάλληλο κτήριο, λυπάμαι που θα το πω, αλλά η λειτουργία θα είναι μακροπρόθεσμη. Ένα σχολείο δεν δημιουργείται επειδή βγήκε ένα ΦΕΚ και δεν φτιάχνεται από τη μία ημέρα στην άλλη και δεν θα δεχτώ από κανέναν να πει ότι δεν ασχοληθήκαμε. Κάνουμε ότι μπορούμε και μέσα σε 1,5 χρόνο έχουμε τρέξει πολλά πράγματα”.