Ενιαία εθνική στρατηγική για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας και του yachting

Θαλάσσιος τουρισμός με παραχωρήσεις και ΣΔΙΤ

  • Πέμπτη, 25 Μαΐου, 2017 - 06:11

Το θέμα της ιδιωτικοποίησης των ελληνικών μαρίνων κυριάρχησε κατά τη δεύτερη ημέρα του διήμερου Forum του 4oυ Διεθνούς Posidonia Sea Tourism, στο οποίο κυβερνητικοί αξιωματούχοι και εκπρόσωποι του ιδιωτικού τομέα συμφώνησαν ότι έχουν γίνει πολλά βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση αλλά απομένουν ακόμη πολλά να επιτευχθούν ώστε να αξιοποιήσει η χώρα το δυναμικό της στο έπακρο.

Πρόσκληση στους Διεθνείς Ομίλους της κρουαζιέρας και τους εκπροσώπους της παγκόσμιας βιομηχανίας θαλάσσιου τουρισμού να διερευνήσουν τις νέες δυνατότητες συνεργασίας και τις ευκαιρίες ανάπτυξης της κρουαζιέρας και του yachting στην Ελλάδα, απηύθυνε η Υπουργός Τουρισμού κα Έλενα Κουντουρά από το βήμα του 4oυ Διεθνούς Posidonia Sea Tourism Forum 2017 που πραγματοποιείται στην Αθήνα.

“Σε αυτήν την συγκυρία, αποτελεί ισχυρή βούληση της κυβέρνησής μας και του Υπουργείου Τουρισμού σε συνεργασία με το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής η ενδυνάμωση του στρατηγικού ρόλου της Ελλάδας στην ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού και ιδιαίτερα της κρουαζιέρας στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου και της Ευρώπης», τόνισε η κα Κουντουρά.

Αναφέρθηκε στα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα που καθιστούν την Ελλάδα μοναδικό προορισμό και στρατηγική επιλογή, καθώς και στο γεγονός ότι για πρώτη φορά εφαρμόζεται μία ενιαία εθνική στρατηγική ανάπτυξης στην κρουαζιέρα και στο yachting, όπου στο παρελθόν δεν υπήρξε ποτέ οργανωμένο σχέδιο.

«Από κοινού με το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής θέσαμε ως βασική και άμεση προτεραιότητα τη χάραξη ενιαίας Εθνικής στρατηγικής για την αξιοποίηση των μαρινών και την ανάπτυξη της κρουαζιέρας και συστήσαμε από κοινού για πρώτη φορά ένα συντονιστικό όργανο σε εθνικό επίπεδο. Η Συντονιστική Επιτροπή Κρουαζιέρας, με τη συμμετοχή 28 φορέων, συνεδριάζει τακτικά και μέσα από τις ειδικές ομάδες εργασίας ετοιμάζουμε τα action plan για την κρουαζιέρα και το γιώτινγκ».

Αναφέρθηκε στο σχεδιασμό που περιλαμβάνει την ανάπτυξη του homeporting, την ένταξη νέων ελληνικών προορισμών στα προγράμματα κρουαζιέρας, τη διασύνδεση της κρουαζιέρας με τον πολιτισμό και τα θεματικά τουριστικά προϊόντα ανά προορισμό, τη σύναψης στρατηγικών συνεργασιών με τους φορείς λήψης αποφάσεων του κλάδου διεθνώς, και την προώθηση έργων όπως η αξιοποίηση των μαρινών για την υποδοχή των yachts και των λιμανιών για την εξυπηρέτηση των πλοίων νέας γενιάς.

«Στο νέο αυτό περιβάλλον, σας προσκαλούμε να διερευνήσετε τις δυνατότητες αμοιβαία επωφελών συνεργασιών, με βάση τα διαχρονικά ισχυρά πλεονεκτήματα που παρουσιάζει η Ελλάδα αλλά και μέσα την αξιοποίηση των νέων ευκαιριών που ανοίγονται” επισήμανε η κα Κουντουρά.

Συνέργειες για την αναβάθμιση λιμενικών υποδομών

Ο Γενικός Γραμματέας Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης κ. Γιώργος Τζιάλλας συμμετείχε στην 1η ειδική ενότητα με θέμα «Ελλάδα & Ανατολική Μεσόγειος: Εξετάζοντας μία πορεία ανάπτυξης του θαλάσσιου τουρισμού».

Στην τοποθέτησή του, επισήμανε το στρατηγικό ρόλο που διαδραματίζει η Ελλάδα στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου για την ανάπτυξη του θαλάσσιου και παράκτιου τουρισμού και ιδιαίτερα της κρουαζιέρας, του yachting, και θεματικών μορφών τουρισμού όπως ο καταδυτικός τουρισμός.

Τόνισε ότι ο θαλάσσιος τουρισμός έχει κυρίαρχο ρόλο στην υλοποίηση του στρατηγικού στόχου για την επιμήκυνση της περιόδου στο πλαίσιο της υλοποιούμενης εθνικής τουριστικής πολιτικής με ορίζοντα τετραετίας.

Αναφέρθηκε ειδικότερα στη σημασία των συνεργειών του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα για την αναβάθμιση των υποδομών στα λιμάνια και τις μαρίνες, καθώς και στην πρόθεση των διεθνών ομίλων κρουαζιέρας να ισχυροποιήσουν την παρουσία τους στη χώρα μας τα επόμενα χρόνια μέσα από νέες συνεργασίες στρατηγικού χαρακτήρα.

Επίσης, το Υπουργείο Τουρισμού, ανέφερε ο κ. Τζιάλλας, προτίθεται να ξεκινήσει τις διαγωνιστικές διαδικασίες για την αξιοποίηση υφιστάμενων τουριστικών λιμένων που ήταν μέχρι σήμερα ανεκμετάλλευτοι, καθώς και για τη δημιουργία νέων υποδομών.

Οι μαρίνες ιδιωτικοποιούνται

Στην ομιλία του, ο Υφυπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, κ. Στέργιος Πιτσιόρλας, δήλωσε ότι η ελληνική κυβέρνηση είναι προσηλωμένη στον στόχο της ενίσχυσης του θαλάσσιου τουρισμού στην Ελλάδα μέσω της υλοποίησης δέσμης μέτρων που περιλαμβάνουν την ιδιωτικοποίηση των μαρίνων στον Άλιμο, τη Χίο, το Αργοστόλι και την Καλαμαριά Θεσσαλονίκης, βάσει του μοντέλου της σύμβασης παραχώρησης. Προς την ίδια κατεύθυνση κινείται η συνεργασία με τις λιμενικές αρχές σε διάφορες τοποθεσίες ανά την Ελλάδα για την κατασκευή νέων μαρίνων μέσω του μοντέλου σύμπραξης δημόσιου-ιδιωτικού τομέα, η οποία θα επιταχυνθεί φέτος το καλοκαίρι. 

Ωστόσο, σήμερα, η Ελλάδα βρίσκεται αντιμέτωπη με προκλήσεις και έντονο ανταγωνισμό για την ανάπτυξη του κλάδου καθώς γειτονικοί προορισμοί όπως η Τουρκία και η Κροατία έχουν ήδη δρομολογήσει τον στρατηγικό μετασχηματισμό του τομέα yachting και την ανάπτυξη των υποδομών των μαρίνων τους.

Σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Ένωσης Μαρίνων Ελλάδας, κ. Σταύρο Κατσικάδη, η Ελλάδα πρέπει να ανανεώσει το πλαίσιο λειτουργίας των τουριστικών λιμανιών της. «Ένα λογικό και σταθερό φορολογικό και ρυθμιστικό καθεστώς θα συνέβαλε στην προσέλκυση των επενδύσεων μειώνοντας τους νομικούς κινδύνους», πρόσθεσε ο ίδιος.

Η Μεσόγειος βασικός προορισμός κρουαζιέρας 

Ο τομέας της κρουαζιέρας βρέθηκε επίσης στο επίκεντρο των συζητήσεων στη δεύτερη και τελευταία ημέρα του Forum με κορυφαίους εκπροσώπους της βιομηχανίας να καταθέτουν τη δική τους προσέγγιση.

Σύμφωνα με τον Αντιπρόεδρο της Royal Caribbean Cruises, κ. Ukko Metsola, ο συνολικός αριθμός των επιβατών κρουαζιέρας από την Ασία έχει σχεδόν τριπλασιαστεί από το 2012. Η αύξηση αυτή δημιουργεί μια μεγάλη ευκαιρία ανάπτυξης για τον κλάδο στην Ανατολική Μεσόγειο. «Η Ασία είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη αγορά παγκοσμίως και η Κίνα είναι η κινητήρια δύναμη της αγοράς τουρισμού της ηπείρου με περίπου 120 εκατομμύρια Κινέζους τουρίστες να συρρέουν σε παγκόσμιους προορισμούς κάθε χρόνο», πρόσθεσε και κατέληξε: «Με την ανακήρυξη του 2018 ως έτους τουρισμού Ευρωπαϊκής Ένωσης-Κίνας, η ευκαιρία για την Ανατολική Μεσόγειο να τοποθετηθεί ως βασικός προορισμός κρουαζιέρας για τους Κινέζους τουρίστες καθίσταται σήμερα πιο σημαντική από ποτέ».

Ο Erkunt Öner, από την Ένωση Τούρκων Επενδυτών Τουρισμού (TTIA), δήλωσε ότι «το καινοτόμο μάρκετινγκ θα μπορούσε να δώσει απαντήσεις σε πολλές από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ανάπτυξη της Ανατολικής Μεσογείου εξαιτίας της συνεχιζόμενης γεωπολιτικής αστάθειας».

Μιλώντας στο Posidonia Sea Tourism Forum, ο κ. Öner πρότεινε τη δημιουργία ενός Cruise Aegean Forum που θα προβάλλει το κοινό προϊόν κρουαζιέρας Ελλάδας-Τουρκίας υπό τη θεματική ομπρέλα των «τεσσάρων θαυμάτων του κόσμου» που θα είχαν ιδιαίτερη απήχηση στους επιβάτες κρουαζιέρας από τη Βόρεια Αμερική. «Ανάλογη απήχηση θα είχε και η αναφορά στην περιοχή ως Κεντρική Μεσόγειος ώστε να αποσυνδεθεί από την ταραγμένη περιοχή της Μέσης Ανατολής», πρότεινε ο ίδιος.

Η σημασία των επισκεπτών κρουαζιέρας από τη Βόρεια Αμερική για τη βιωσιμότητα του τομέα της κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο επισημάνθηκε και κατά την παρουσίαση του Δρ. Γιάννη Παράσχη, CEO του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών Α.Ε.

 «Μόνο στο πρώτο τρίμηνο του φετινού έτους, στον ΔΑΑ υποδεχτήκαμε περίπου 200.000  επιβάτες κρουαζιέρας, τους περισσότερους από τη Βόρεια Αμερική και τον Καναδά. Χάρη στη συντονισμένη δυναμικότητα των 773.000 αεροπορικών θέσεων ετησίως, η σύνδεση μεταξύ της Αθήνας και αυτών των αγορών σήμερα είναι καλύτερη από ποτέ», είπε.