Δηλώσεις του προέδρου του Λιμενικού Ταμείου Σύρου σχετικά με τις κινήσεις ανάπτυξης του θαλάσσιου τουρισμού στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων

Αναξιοποίητο εφόδιο κρουαζιέρας, το ασφαλές λιμάνι

Διαπιστώνεται στασιμότητα, μελετάται η απόκτηση manager και προωθείται η εγκατάσταση συστημάτων ασφαλείας

“Κλειδί” για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στη Σύρο αποτελεί το ασφαλές λιμάνι της Ερμούπολης, αλλά και οι υποδομές της, οι οποίες μάλιστα θα ενισχυθούν ακόμη περισσότερο πριν το τέλος του 2018, μετά και την εγκατάσταση υπερσύγχρονων συστημάτων ασφαλείας, προϋπολογισμού ύψους 1,3 εκ. ευρώ.

Σύμφωνα με όσα τονίσθηκαν χθες το μεσημέρι στη συνεδρίαση του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σύρου, η διαγωνιστική διαδικασία προχωρά, όπως παρομοίως θα “τρέξει” και η προσπάθεια προώθησης με οργανωμένο τρόπο της κρουαζιέρας για τη Σύρο, καθώς ήδη προϋπολογίσθηκε ποσόν για την πρόσληψη manager με σκοπό την παροχή εξειδικευμένων υπηρεσιών.

Η “στάσιμη” πορεία της κρουαζιέρας που καταγράφει η πρωτεύουσα των Κυκλάδων σήμερα, όπως αυτή αποτυπώνεται και μέσω των στατιστικών στοιχείων της Ένωσης Λιμένων Ελλάδας (ΕΛΙΜΕ), αλλά και η μεγάλη ανάγκη “επένδυσης” του τόπου σε αυτό το πεδίο, με σκοπό την ενίσχυση της τοπικής οικονομίας, επιτάσσουν την ανάπτυξη οργανωμένου βηματισμού.

Προσανατολισμό προς τη συγκεκριμένη κατεύθυνση υποστήριξε πως διατηρεί ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Δημήτρης Κοσμάς, ο οποίος σε δηλώσεις του προς την εφημερίδα, αναγνώρισε ως απαραίτητη πλέον προϋπόθεση ανάπτυξης της κρουαζιέρας, την πραγματοποίηση στοχευμένων ενεργειών από εταιρεία ή πρόσωπο που θα γνωρίζει κατάλληλα τον συγκεκριμένο χώρο.

Δεδομένης της άκρως υποτονικής παρουσίας που έχει η Σύρος στον “χάρτη” του θαλάσσιου τουρισμού, ο ίδιος κλήθηκε να απαντήσει ακόμη και για το ενδεχόμενο απόκτησης και τοποθέτησης δύο επιπλέον πλωτών εξεδρών (pontoons) στην προβλήτα πρόσδεσης των κρουαζιερόπλοιων, ώστε να υπάρχει η δυνατότητα φιλοξενίας πλοίων μεγαλύτερης χωρητικότητας επιβατών.

Αφορμή για μία συνολικότερη συζήτηση με τον πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου Σύρου αποτέλεσε η ενημέρωσή του και για το γεγονός πως η Σύρος πλέον είναι μέλος της ΕΛΙΜΕ, εξέλιξη που θα σημάνει αφενός τη δυνατότητα επιπλέον προβολής του λιμένα του νησιού κι αφετέρου την παροχή υπηρεσιών υποστήριξης της διοίκησης του Ταμείου για θέματα λιμενικών υποδομών.

Δεν έχει οριστικοποιηθεί το πλάνο των φετινών αφίξεων. Δυσοίωνη φημολογία

Αν και μέχρι σήμερα δεν έχει οριστικοποιηθεί το πλάνο των φετινών προσεγγίσεων κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι της Ερμούπολης, ωστόσο φημολογία θέλει τον αριθμό τους να κινείται πτωτικά σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια και με την περυσινή χρονιά. Υπενθυμίζεται πως, βάσει των στοιχείων της ΕΛΙΜΕ, οι αφίξεις πέρυσι (2017) συνολικά ανήλθαν σε 75, ενώ το 2016 σε 90.

Ερωτηθείς σχετικά με τα στοιχεία και την ενημέρωση που οφείλει να έχει στη διάθεσή του το Λιμενικό Ταμείο Σύρου για το προσεχές διάστημα, ο κ. Κοσμάς γνωστοποίησε πως ακόμη δεν έχει “κλείσει” το πλάνο των αφίξεων του 2018.

“Αναφορικά με το πόσα θα πλοία θα έρθουν και αν θα έρθουν, ακόμη δεν έχει βγει το τελικό πρόγραμμα” απάντησε σχετικά, λέγοντας μάλιστα πως, “Το πρόγραμμα θα το έχουμε περίπου στις 10 – 15 Μαρτίου”. Σχετικά με το αν έχει πραγματοποιηθεί επικοινωνία με εταιρείες κρουαζιέρας, ο ίδιος πρόσθεσε πως, “Ενημερωνόμαστε από τις εταιρείες με τις οποίες έχουμε επικοινωνία”, ωστόσο, όπως διευκρίνισε “Δυστυχώς με αυτά που συμβαίνουν στο Αιγαίο υπάρχει μία συνολική εκτίμηση ότι θα έχουμε κάποια μείωση στην κρουαζιέρα”. Συμπλήρωσε όμως πως, “Αυτή τη στιγμή δεν μπορώ να πω ότι θα είναι λιγότερα ή περισσότερα. Ευελπιστώ ότι θα είμαστε τουλάχιστον στα ίδια με τα περυσινά επίπεδα”.

Υπογράμμισε μάλιστα, πως, άμεσα με το “κλείσιμο” του πλάνου θα ενημερωθεί ο εμπορικός κόσμος, για να γνωρίζει πλήρως τις ημερομηνίες των προσεγγίσεων και να διατηρεί σε λειτουργία τα καταστήματά του.

“Θα ενημερώσουμε τον εμπορικό κόσμο, αποστέλλοντας και το πρόγραμμα μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ενώ είναι πάντα ενημερωμένο και το site του Δημοτικό Λιμενικού Ταμείου Σύρου (portofsyros) από όπου οι πολίτες της Σύρου μπορούν να γνωρίζουν τα στοιχεία για το νησί” ανέφερε ο ίδιος.

Φθάνουμε ως ένα σημείο. Για την ανάπτυξη, χρειαζόμαστε εξειδικευμένο σύμβουλο”

Επί της ουσίας και με φόντο τα στατιστικά στοιχεία που αναφέρθηκαν παραπάνω, διαπιστώνεται μία στασιμότητα στην πορεία της κρουαζιέρας στη Σύρο, παρά το γεγονός πως το νησί, οφείλει και πρέπει να αξιοποιήσει τον θαλάσσιο τουρισμό έως ότου να αποκτήσει την επιθυμητή εικόνα σε επίπεδο κλινών.

Ωστόσο, καθίσταται κατανοητό πως ένας προορισμός δεν έχει τη δυνατότητα χωρίς πλάνο και οργανωμένο τρόπο να μπει στον χάρτη της κρουαζιέρας, αδυναμία που εν μέρει αναγνώρισε ο Δημήτρης Κοσμάς για τη Σύρο, αφού έκανε σαφή αναφορά για την απόκτηση manager κρουαζιέρας.

“Έχουμε φθάσει σε ένα σημείο στο θέμα της κρουαζιέρας, αλλά θεωρώ πως δεν μπορούμε εμείς να αναπτύξουμε χωρίς γνώση περισσότερο αυτήν την προσπάθεια” δήλωσε κατηγορηματικά, προσθέτοντας παράλληλα πως, “Στον προϋπολογισμό μας (2018), εντάξαμε και το θέμα των υπηρεσιών συμβούλου κρουαζιέρας. Με την αναμόρφωση προϋπολογίσαμε ένα ποσό των 15.000 ευρώ και θα δούμε πώς θα καταλήξουμε στον σύμβουλο”. Συμπλήρωσε μάλιστα πως, “Θέλουμε να προωθήσουμε το νησί δυναμικά με κάποιον που θα έχει γνώση και θα έρθει εξειδικευμένα πλέον να μας συνδράμει”.

Επί τάπητος το θέμα των δύο πλωτών εξεδρών για μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια

Με αφορμή τα παραπάνω, αλλά και τις παρατηρήσεις που κατά καιρούς διατυπώνονται σε δημόσιες συζητήσεις για την μη δυνατότητα της Σύρου μέχρι σήμερα, να υποδέχεται μεγάλα κρουαζιερόπλοια που θα μεταφέρουν 2.000 επιβάτες ή και περισσότερους, αφού αυτά παρά το ασφαλές λιμάνι, έχουν μεγάλο βύθισμα και δεν μπορούν να προσεγγίσουν στη διαθέσιμη προβλήτα, ο κ. Κοσμάς κλήθηκε να τοποθετηθεί αναφορικά με το ενδεχόμενο της τοποθέτησης πλωτών εξεδρών.

“Έχουμε συζητήσει πολλές φορές γι αυτό το θέμα. Έχουμε δει όλες τις παραμέτρους. Αυτή τη στιγμή έχουμε συγκεκριμένα βυθίσματα. Οι εταιρείες μπορούν να φέρουν πλοία τους, τα οποία να μπορούν να προσεγγίσουν με αυτά τα βυθίσματα” δήλωσε σχετικά, κάνοντας λόγο συγκεκριμένα για “κρουαζιερόπλοια των 1.000 και 1.500 ατόμων”.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα τέτοιων κρουαζιερόπλοιων που μπορούν να προσεγγίσουν σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα, αποτελεί το Thomson Dream, το οποίο πέρυσι κατέπλευσε στην Ερμούπολη δύο φορές, ενώ για το 2018 έχουν προγραμματισθεί τρεις αφίξεις συνολικά.

“Θεωρώ ότι αυτές οι εταιρείες καλό είναι και μπορούν να φέρουν πλοία τέτοιας χωρητικότητας, γιατί δεν έχω την επιβεβαίωση από αυτές τις εταιρείες πως αν βάλουμε τα pontoons (σσ. πλωτές εξέδρες), θα φέρουν μεγαλύτερα πλοία” ανέφερε ο ίδιος, υποστηρίζοντας ακόμη πως, “Δεν μπορούμε να κάνουμε μία δαπάνη αξίας 300 ή 500 χιλ. ευρώ και να έρθουν ένα ή δύο κρουαζιερόπλοια τον χρόνο”.

Παρά την “επιφυλακτική” στάση του προέδρου του Λιμενικού Ταμείου Σύρου για την τοποθέτηση των πλωτών εξεδρών για λόγους που εξηγεί και στη συνέχεια, ωστόσο, δεν παρουσιάστηκε κατηγορηματικά αρνητικός. “Θα ήθελα αυτές οι εταιρείες να φέρουν τα πλοία που θα μπορούν να προσεγγίσουν χωρίς κανένα πρόβλημα. Οπότε αν φανεί και η προτίμησή τους στον δικό μας προορισμό, να δούμε πώς θα προχωρήσουμε για τα υπόλοιπα. Μπορούμε να στοχεύσουμε αρχικά σε αυτά τα πλοία όπως το Thomson Dream” δήλωσε κατηγορηματικά, επισημαίνοντας μάλιστα πως, σχετικά με την τοποθέτηση pontoons, “Δεν υπάρχει θέμα μελέτης. Είναι σαν εξέδρες που θα τοποθετηθούν στην προβλήτα των κρουαζιερόπλοιων για να προσθέσουν 20 – 25 μέτρα παραπάνω και να φτάσουμε στα πιο μεγάλα βυθίσματα”.

Προβληματισμός για τη διαχείριση των απαιτητικών επισκεπτών

Ο έντονος προβληματισμός του ίδιου όμως, εστιάστηκε αρκετά στο ζήτημα της υποδοχής και κατάλληλης φιλοξενίας των απαιτητικών επισκεπτών κρουαζιέρας στο νησί της Σύρου κατά την παραμονή τους. Με φόντο την περυσινή άφιξη του κρουαζιερόπλοιου Seabourne Odyssey, το οποίο κινείται στον κύκλο της κρουαζιέρας πολυτελείας, στο οποίο σύσσωμη η πλευρά της Σύρου είχε προετοιμάσει ιδιαίτερο καλωσόρισμα, ο κ. Κοσμάς εξέφρασε τις έντονες ανησυχίες του για την ετοιμότητα (;) και της ιδιωτικής πρωτοβουλίας στο νησί, προκειμένου να ικανοποιούνται οι επισκέπτες κατά την παραμονή τους.

“Αν για παράδειγμα πούμε πως έχουμε άφιξη 2.000 – 3.000 ατόμων στη Σύρο, στην Ερμούπολη για πέντε ή έξι ώρες, πώς θα απορροφηθεί αυτός ο κόσμος; Πρέπει να είμαστε έτοιμοι και να εξετάζουμε όλες τις παραμέτρους για να προχωρήσουμε σε αυτές τις ιστορίες (σσ. πλωτές εξέδρες) δήλωσε ο κ. Κοσμάς με φόντο τις διατυπωμένες σκέψεις περί προσέγγισης μεγαλύτερων κρουαζιερόπλοιων, αναγνωρίζοντας όμως παράλληλα πως, “αν δεν ξεκινήσει κάτι, δεν θα έχουμε και την ενεργοποίηση των πλευρών που θέλουμε”.

Ξεκάθαρα μάλιστα δήλωσε πως, “Πρέπει να οργανωθεί και η ιδιωτική πρωτοβουλία και να μεριμνήσει για το πώς θα πουλήσει μία εκδρομή και θα συνεργαστεί με την κάθε εταιρεία. Πρέπει να κινητοποιηθεί όχι μόνον το Λιμενικό Ταμείο ή ο Δήμος, ουσιαστικά, πρέπει να ενεργοποιηθεί η ιδιωτική πρωτοβουλία. Κατανοώ πως εμείς πρέπει να φροντίζουμε για τις κατάλληλες υποδομές, που τις έχουμε και είναι πολύ καλύτερες από άλλα νησιά όπως για παράδειγμα η Σαντορίνη, όμως δεν αρκεί μόνον αυτό”.

Υπερσύγχρονα συστήματα ασφαλείας στο λιμάνι Ερμούπολης

Αναφορικά με το θέμα της περαιτέρω αναβάθμισης της λιμενικής υποδομής της Σύρου προς την κατεύθυνση που θα ευνοείται και η κρουαζιέρα και θα καλύπτονται ακόμη και οι πιο απαιτητικές εταιρείες, ο Δημήτρης Κοσμάς θέλησε να υπενθυμίσει πως ήδη προωθείται η διαδικασία για την εγκατάσταση των συστημάτων ασφαλείας στο λιμάνι της πόλης.

Σύμφωνα με όσα τόνισε, με πόρους από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ν. Αιγαίου 2014 – 2020 θα εξοπλιστεί το λιμάνι με συστήματα ο προϋπολογισμός των οποίων “αγγίζει” το 1,3 εκ. Ευρώ.

“Σε θέματα υποδομών είμαστε πολύ καλύτεροι από πολλούς άλλους προορισμούς. Ο διαγωνισμός είναι σε πλήρη εξέλιξη και σήμερα (σσ. χθες), έγινε το πρακτικό παραλαβής των δικαιολογητικών συμμετοχής για τον διαγωνισμό. Ήταν η πρώτη ενέργεια και θα ακολουθήσει μετά η αποσφράγιση της τεχνικής και οικονομικής προσφοράς” γνωστοποίησε σχετικά με το θέμα, εξηγώντας πως αυτή η εξέλιξη ενδυναμώνει την προσπάθεια προσέλκυσης απαιτητικής κρουαζιέρας. “Πρόκειται για ένα θέμα σημαντικό για την κρουαζιέρα στο νησί μας. Έχουμε όλα τα εχέγγυα για να προτιμήσουν οι εταιρείες τον προορισμό μας. Από τη στιγμή που ως το τέλος του 2018 θα έχουμε τα πλέον σύγχρονα συστήματα ασφαλείας, είναι σημαντικό να το γνωρίζουν και οι εταιρείες και οι επιβάτες” σημείωσε, σχολιάζοντας μάλιστα, πως, το λιμάνι της Σύρου διακρίνεται από τα άλλα λιμάνια των Κυκλάδων για την ασφάλειά του και λειτουργεί μάλιστα ως “καταφύγιο” σε περιπτώσεις κακοκαιρίας, οπότε και κρουαζιερόπλοια δεν μπορούν να προσεγγίσουν τη Μύκονο. “Είμαστε το καλύτερο λιμάνι σε σχέση με όλα τα άλλα των Κυκλάδων. Είναι σε εξέλιξη η διαδικασία και θέλω να πιστεύω πως ως το 2018, θα έχουμε την εγκατάσταση των συστημάτων ασφαλείας” επανέλαβε σχετικά.

Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση που είχε εκδοθεί προ μηνών από την αυτοδιοικητική πλευρά, “Το έργο αφορά στην υλοποίηση του εγκεκριμένου Σχεδίου Ασφάλειας Λιμενικής Εγκατάστασης με στόχο τη βελτίωση της παρεχόμενης ασφάλειας, καθώς και την ταχύτερη και αμεσότερη κινητοποίηση του μηχανισμού ασφάλειας του λιμένα στην περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Βασικό κριτήριο σχεδιασμού του συστήματος είναι η ανάπτυξη ενός Κέντρου Ασφάλειας, εντός του λιμένα, όπου θα συγκεντρώνονται σε πραγματικό χρόνο, μέσω εξειδικευμένου τεχνολογικού εξοπλισμού, το σύνολο των πληροφοριών ασφάλειας. Μέσω του κέντρου αυτού, όλες οι πληροφορίες (δεδομένα, εικόνες, φωνή, video κλπ.) θα μεταφέρονται σε πραγματικό χρόνο, στο Κέντρο Επιχειρήσεων της Τοπικής Λιμενικής Αρχής, μέσω δικτύου δεδομένων. Το σύστημα ασφαλείας του λιμένα θα αποτελείται από διάφορα υποσυστήματα τελευταίας τεχνολογίας, όπως επιτήρησης με κάμερες, ελέγχου πρόσβασης, οπτικής και ηχητικής αναγγελίας μηνυμάτων, με εξοπλισμό που μεταξύ άλλων περιλαμβάνει Φορητά Τερματικά Ελέγχου Επιβατών Υπόχρεων Πλοίων, Φορητούς Αναγνώστες καρτών Barcode & RF-ID, Διαδικτυακές Κάμερες σταθερές, Διαδικτυακές κινούμενες Κάμερες , Κινητή Θερμική Κάμερα με ενσωματωμένο Λογισμικό Video Analytics, Σύστημα Έξυπνων καμερών, Φορητούς ανιχνευτές μετάλλων, Μεταφερόμενο Οικίσκο με X-RAY και μαγνητική πύλη, Σύστημα Αναγνώρισης πινακίδων οχημάτων προς επιβίβαση στα ΕΓ-ΟΓ Πλοία κλπ”.

Κανονικό μέλος στην ΕΛΙΜΕ

Προτού ολοκληρώσει τις απαντήσεις του στα ανωτέρω θέματα, ο Δημήτρης Κοσμάς κλήθηκε να αναφερθεί ειδικότερα και στο τί θα σημάνει η ένταξη του Λιμενικού Ταμείου Σύρου στην ΕΛΙΜΕ ως κανονικό μέλος πλέον, απόφαση την οποία κι ενέκρινε ομόφωνα χθες το ΔΣ, υπερψηφίζοντας την καταβολή ποσού 5.000 ευρώ.

“Η διαφορά είναι πως μέχρι σήμερα ήμασταν απλοί παρατηρητές, δεν συμμετείχαμε στις γενικές συνελεύσεις για να έχουμε λόγο, απλώς πηγαίναμε σαν ακροατές. Από αυτήν τη δεδομένη στιγμή θα έχουμε ρόλο στις γενικές συνελεύσεις, θα έχουμε θέση για οτιδήποτε μπορούμε να προτείνουμε ή για οτιδήποτε μπορεί να προτείνει και η ΕΛΙΜΕ. Θα έχουμε άμεση ενημέρωση και πληροφόρηση για οποιοδήποτε θέμα ανάπτυξης και διαχείρισης αφορά τους λιμένες ενώ οικοδομείται συνεργασία μεταξύ όλων των Λιμενικών Οργανισμών και των λιμένων της χώρας για κοινά θέματα και ζητήματα που υπάρχει ένα συλλογικό ενδιαφέρον και μπορούμε να υποβάλουμε προτάσεις για σχέδια νομοθετικού περιεχομένου”. Πέραν των παραπάνω, πρόσθεσε πως, “Θα διαμορφώνουμε άποψη και θα την καταθέτουμε η οποία θα έχει σχέση με στρατηγικά ζητήματα σχετικά με την οργάνωση, τη διοίκηση και την αποδοτική ανάπτυξη, ακόμη τη λειτουργία, τη διαχείριση και την προώθηση των λιμένων μας και φυσικά των λιμενικών εγκαταστάσεων και η παρουσία μας θα είναι δυναμική ώστε να προωθούμε τις θέσεις μας και τις προτάσεις ακόμη και σε κυβερνητικούς και άλλους οργανισμούς, σε εθνικό και διεθνές επίπεδο μέσα από την ΕΛΙΜΕ”.

Σημαντικό δεδομένο πλέον για το Λιμενικό Ταμείο αποτελεί και το ότι θα έχει υποστήριξη και σε επίπεδο συμβουλευτικό από Γραφείο της ΕΛΙΜΕ για σοβαρά θέματα που άπτονται των λιμενικών θεμάτων. Όπως ανέφερε, “Θα λειτουργεί από την ΕΛΙΜΕ Γραφείο Συμβουλευτικής Υποστήριξης, το οποίο έχει στόχο να μας παρέχει υπηρεσίες – συμβούλου για την τεχνική υποστήριξη των υπηρεσιών, των μελών μας, του υπηρεσιακού προσωπικού και να μας δίνουν δυνατότητες να αναλάβουμε και να εντάξουμε έργα σε κοινοτικά, επιχειρησιακά και περιφερειακά προγράμματα. Θα έχουμε παροχή υπηρεσιών επαγγελματικής κατάρτισης, δηλαδή θα μπορούμε να διοργανώνουμε και επιμορφωτικά – εκπαιδευτικά σεμινάρια για το προσωπικό μας αναφορικά με ό,τι καινούργιο “τρέχει” στην ατζέντα των λιμενικών εγκαταστάσεων και της λειτουργίας των λιμένων. Είναι ένα σημαντικό βήμα για να είμαστε πλέον οργανωμένοι σε έναν εθνικό φορέα ο οποίος μπορεί να διεκδικήσει διάφορα ζητήματα προς όφελος πάντα της καλύτερης λειτουργίας των λιμενικών εγκαταστάσεων. Αυτό το Γραφείο Υποστήριξης θα μας βοηθά να αντιμετωπίζουμε και να λύνουμε θέματα που μας απασχολούν στη θητεία μας”.