“ΧΡΟΝΟΣ” ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ

Δημοτικό Συμβούλιο Κομοτηνής: «Όχι» στην εκλογή δημάρχου με 43%

  • Πέμπτη, 4 Μαρτίου, 2021 - 06:25

Κι όμως υπάρχει περιθώριο συναίνεσης, όπως αποδείχθηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο Κομοτηνής, το οποίο εξέδωσε σχεδόν ομόφωνο ψήφισμα (μειοψηφούντος του Γ. Λεβέντη-Λαϊκή Συσπείρωση), κατά σημαντικών διατάξεων του υπό συζήτηση εκλογικού νομοσχεδίου.

Οι σχεδιαζόμενες αλλαγές περιλαμβάνουν, μεταξύ πολλών, πρώτον την επιστροφή της εκλογής δημάρχου από την πρώτη Κυριακή χωρίς απόλυτη πλειοψηφία (με 43%+1), δεύτερον την μείωση των δημοτικών συμβούλων κατά 20% και της ποσόστωσης από 40% στο 33%, τρίτον την κατάργηση της ξεχωριστής κάλπης των κοινοτήτων, μεταξύ άλλων.

Αξίζει να σημειωθεί πως εάν ο υπό συζήτηση εκλογικός νόμος ίσχυε στις αυτοδιοικητικές εκλογές Δήμου Κομοτηνής 2019, τότε ο Γιάννης Γκαράνης θα εκλεγόταν δήμαρχος Κομοτηνής από την πρώτη Κυριακή με ποσοστό 44,26%.

Το ψήφισμα

Μπορεί να χρειάστηκαν δύο ώρες διαλόγου –μέσω τηλεδιάσκεψης- τουλάχιστον όμως οι σύμβουλοι έφτασαν σε ένα συγκλίνον ψήφισμα, με τους επικεφαλής να ρίχνουν νερό (στο κομματικό ή ατομικό) κρασί τους.

Το ψήφισμα, το οποίο καθαρογράφεται από το Δημοτικό Συμβούλιο την ώρα που γράφεται το παρόν ρεπορτάζ, επιγραμματικά-σημειακά διατυπώνει τα εξής:

- Όχι στην εκλογή δημάρχου από την πρώτη Κυριακή με 43% και με κατάληψη του 60% των εδρών του Δημοτικού Συμβουλίου, διότι αυτή η διάταξη δεν αντικατοπτρίζει τη λαϊκή ετυμηγορία. Το ΔΣ προτείνει ο δήμαρχος να εκλέγεται με 50%+1 είτε από την πρώτη είτε από τη δεύτερη Κυριακή και να λαμβάνει αναλογικά όσες έδρες όσες και το ποσοστό του. Άρα να εκλέγεται με απλή αναλογική από την πρώτη Κυριακή ή με «ενισχυμένη» αναλογική την δεύτερη. Επομένως, η παράταξη του δημάρχου να έχει την απόλυτη πλειοψηφία στο Δημοτικό Συμβούλιο, προς ενίσχυση της κυβερνησιμότητας.

- Όχι στο κατώτατο πλαφόν στο 3% για την είσοδο παράταξης στο δημοτικό συμβούλιο.

- Όχι στη μείωση των δημοτικών συμβούλων κατά 20%, καθώς δεν επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό.

- Όχι στον διαχωρισμό των ψηφοδελτίων δημοτικών συμβούλων ανά δημοτική ενότητα (εν προκειμένω στον Δήμο Κομοτηνής: 37 Δημοτικοί Σύμβουλοι από την ΔΕ Κομοτηνής, 2 από την ΔΕ Ν. Σιδηροχωρίου, 2 από την ΔΕ Αιγείρου). Δηλαδή όλοι οι δημοτικοί σύμβουλοι κάθε παράταξης να βρίσκονται σε μία λίστα.

- Όχι στη μείωση ποσόστωσης (άντρες - γυναίκες) στα ψηφοδέλτια από το 40% στο 33%, διότι πρόκειται για αναχρονιστική ρύθμιση.

- Επιστροφή καθοριστικών αρμοδιοτήτων που παραχωρήθηκαν στον Δήμαρχο ή σε Επιτροπές (κυρίως Οικονομική) στα Δημοτικά Συμβούλια.

- Όχι στην κατάργηση της ξεχωριστής κάλπης για τις Τοπικές Κοινότητες και όχι στην εκλογή προέδρου Τοπικής Κοινότητας αναγκαστικά από την παράταξη του δημάρχου. Δηλαδή κάθε Κοινότητα να εκλέγει από ξεχωριστή κάλπη και ξεχωριστά ψηφοδέλτια το Συμβούλιο που επιθυμεί.

- Ενίσχυση αρμοδιοτήτων, πόρων και ανεξαρτησίας και των Δήμων και των Τοπικών Κοινοτήτων.

Με το ψήφισμα το Σώμα εκφράζει την θέση του και για πολλά ακόμη επιμέρους ζητήματα.

Προηγήθηκε η κατάθεση ξεχωριστών ψηφισμάτων από τις παρατάξεις Κοινωνία Πολιτών (Γιάννης Γκαράνης), Σύμπραξη Προοπτικής (Αντώνης Γραβάνης), Πολη-τική Ανατροπή (Ελένη Λαφτσή), Λαϊκή Συσπείρωση (Γιάννης Λεβέντης).

ΔΗΜΟΣ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ

Ψ Η Φ Ι Σ Μ Α

Στην Κομοτηνή σήμερα, 1 Μαρτίου 2021, ημέρα Δευτέρα, το Δημοτικό Συμβούλιο Κομοτηνής, που συνήλθε σε τακτική συνεδρίαση δια τηλεδιασκέψεως, έπειτα από νόμιμη πρόσκληση και εισήγηση της Προέδρου του, Κλεοπάτρας Στογιαννίδου, και αφού μελέτησε το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών που αφορά στην «Εκλογή Δημοτικών και Περιφερειακών αρχών» εξέδωσε το παρόν ψήφισμα για να εκφράσει την αντίθεσή του σε προτεινόμενες με το νομοσχέδιο ρυθμίσεις. Ειδικότερα, ως μέλη του κορυφαίου συλλογικού οργάνου του Δήμου Κομοτηνής και παρά το γεγονός ότι ανήκουμε σε διαφορετικές πολιτικές παρατάξεις, υιοθετούμε το παρόν κοινό Ψήφισμα για να εκφράσουμε την εναντίωσή μας σε διατάξεις του νομοσχεδίου.

Είμαστε αντίθετοι:

1. Στην προτεινόμενη εκλογή Δημάρχου με ποσοστό 43% και με μπόνους το 60% των εδρών, χωρίς τη λαϊκή νομιμοποίηση του 50%+1,γεγονός που αποτελεί στρέβλωση της λαϊκής ετυμηγορίας. Ζητούμε Δήμαρχος να εκλέγεται ο υποψήφιος που θα συγκεντρώσει το 50%+1 των ψήφων, ο οποίος να έχει την απόλυτη πλειοψηφία των εδρών του δημοτικού συμβουλίου.

2. Στην κατάργηση των ξεχωριστών συνδυασμών των τοπικών κοινοτήτων και στην επαναφορά τους στο συνολικό ψηφοδέλτιο κορμού, διότι αυτό καταργεί την αυτονομία τους και στερεί τις τοπικές κοινωνίες από την έκφραση της βούλησής τους πέρα από κομματικές εξαρτήσεις. Ζητούμε ανεξάρτητη κάλπη για την ανάδειξη των Συμβουλίων Κοινότητας και ξεκάθαρο νομικό πλαίσιο για τις αρμοδιότητες και τους πόρους των Δημοτικών Κοινοτήτων.

3. Στην μείωση κατά 20% των εδρών του δημοτικού συμβουλίου.Με δεδομένο ότι ο αριθμός των μελών του Δημοτικού συμβουλίου δεν επιβαρύνει δημοσιονομικά τον προϋπολογισμό του Δήμου, η δε μείωση του αριθμού των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου συρρικνώνει την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη και αντιπροσωπευτικότερη εκπροσώπηση των πολιτών στο Συμβούλιο και δεν ευνοεί την πολυφωνία και τον πλουραλισμό,ζητούμε να παραμείνει ως έχει σήμερα.

4. Στην προτεινόμενη μείωση του ποσοστού του αριθμού των υποψηφίων δημοτικών συμβούλων από κάθε φύλο σε 33% από 40%, που ισχύει σήμερα. Ζητούμε να παραμείνει η ποσόστωση για τη συμμετοχή των δύο φύλων στα ψηφοδέλτια, στο 40%.

5. Στο προτεινόμενο όριο του 3% επί του συνολικού αριθμού των εγκύρων ψηφοδελτίων, που τίθεται για την κατοχύρωση δικαιώματος εκλογής δημοτικού συμβούλου για κάθε συνδυασμό. Προτείνουμε το όριο αυτό να είναι ανάλογο του εκλογικού μέτρου.

6. Στην θέσπιση ως καταληκτικής ημερομηνίας για την κατάθεση των συνδυασμών της 31ης Ιουλίου, διότι έτσι επιμηκύνεται υπερβολικά η προεκλογική περίοδος και μάλιστα, εν μέσω των καλοκαιρινών διακοπών. Προτείνουμε ως καταληκτική ημερομηνία την 31η Αυγούστου.

7. Στην αύξηση των παραβόλων συμμετοχής στις εκλογές, καθώς αυτό αποτελεί αντικίνητρο για τη συμμετοχή των πολιτών στα ψηφοδέλτια και την ενασχόλησή τους με τα κοινά. Προτείνουμε την πλήρη κατάργηση των παραβόλων για τους υποψήφιους δημοτικούς συμβούλους και δημάρχους και στην διατήρηση ενός παραβόλου για κάθε συνδυασμό.

8. Στον διαχωρισμό των ψηφοδελτίων σε δημοτικές ενότητες. Ζητούμε την ενιαία σταυροδοσία για όλους τους υποψηφίους δημοτικούς συμβούλους.

9. Στην προσαύξηση κατά 120% των υποψηφίων συμβούλων κατά την κατάρτιση του συνδυασμού. Προτείνουμε την προσαύξηση έως 100% όσον αφορά στους συμβούλους του κορμού και έως 50% για τους υποψηφίους των Κοινοτήτων.

10. Στην αύξηση του πληθυσμιακού ορίου για την εκλογή οργάνων διοίκησης στις τοπικές κοινότητες από τους 300 κατοίκους που ισχύει σήμερα στους 500 που προτείνεται με το νομοσχέδιο. Προτείνουμε το όριο εκλογής να παραμείνει στους 300 κατοίκους, ώστε τοπικές κοινότητες με μόνιμο πληθυσμό μέχρι τριακοσίους (300) κατοίκους να εκλέγουν εκπρόσωπο.

11. Τέλος και με δεδομένο ότι με πρόσφατες νομοθετικές ρυθμίσεις το Δημοτικό Συμβούλιο αποψιλώθηκε από τις περισσότερες και σπουδαιότερες αποφασιστικές αρμοδιότητές του, καθώς αυτές μεταβιβάστηκαν σε άλλα όργανα, όπως στον Δήμαρχο, την Οικονομική Επιτροπή και την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, ζητούμε οι αρμοδιότητες αυτές να επανέλθουν στο Δημοτικό Συμβούλιο, που αποτελεί το κορυφαίο συλλογικό όργανο κάθε Δήμου, καθώς έτσι διασφαλίζεται η συμμετοχή όλων των παρατάξεων κατά τη συζήτηση των θεμάτων μείζονος σημασίας, η διατύπωση περισσότερων απόψεων και η λήψη των αποφάσεων με τη μέγιστη δυνατή συναίνεση και πλειοψηφία.

Με βάση τα παραπάνω, καλούμε το Υπουργείο Εσωτερικών και την Κυβέρνηση να αφουγκραστούν τη φωνή των αιρετών εκπροσώπων της Αυτοδιοίκησης και να υιοθετήσουν τις προτεινόμενες με το παρόν ψήφισμα αλλαγές, οι οποίες εξασφαλίζουν τόσο την δημοκρατικότερη εκλογή των οργάνων διοίκησης των ΟΤΑ όσο και την εν συνεχεία δημοκρατικότερη διοίκηση των Δήμων.

Διονύσης Βοργιάς