Χρυσός: Σε ελεύθερη πτώση οι τιμές – Γιατί έχασε και το «οχυρό» των 4.000 δολαρίων

Διαφήμιση

Σε κλοιό πιέσεων έχει βρεθεί ο χρυσός, με τις τιμές να σπάνε ένα ακόμη κρίσιμο τεχνικό και ψυχολογικό επίπεδο. Η τιμή spot υποχώρησε την Τετάρτη κατά περισσότερο από 3%, φθάνοντας στα 3.978 δολάρια ανά ουγγιά και χάνοντας για πρώτη φορά μετά από μήνες το στήριγμα των 4.000 δολαρίων.

Η ραγδαία πτώση έρχεται να επιβεβαιώσει την εντυπωσιακή ανατροπή που συντελείται στην αγορά πολύτιμων μετάλλων. Ο χρυσός, ο οποίος τον Ιανουάριο είχε φθάσει σε ιστορικά υψηλά επίπεδα, βρίσκεται πλέον περίπου 25% χαμηλότερα, βιώνοντας τέταρτο διαδοχικό μήνα απωλειών.

Το παράδοξο του πληθωρισμού

Η εξέλιξη προκαλεί απορία σε πολλούς επενδυτές. Παραδοσιακά ο χρυσός θεωρείται το απόλυτο καταφύγιο απέναντι στη διεθνή αναταραχή και στον πληθωρισμό. Ωστόσο σήμερα συμβαίνει το αντίθετο: ο πληθωρισμός στις ΗΠΑ βρίσκεται στο υψηλότερο επίπεδο της τελευταίας τριετίας, αλλά οι τιμές του χρυσού υποχωρούν.

Ο λόγος βρίσκεται αλλού. Ο χρυσός δεν προσφέρει τόκο ούτε μέρισμα. Όταν τα επιτόκια αυξάνονται και οι αποδόσεις των ομολόγων γίνονται πιο ελκυστικές, το κόστος ευκαιρίας της κατοχής χρυσού αυξάνεται. Οι επενδυτές προτιμούν να τοποθετούνται σε περιουσιακά στοιχεία που αποφέρουν εισόδημα.

Η νέα Fed άλλαξε το παιχνίδι

Καθοριστικό ρόλο στην αλλαγή κλίματος έπαιξε η νέα ηγεσία της Federal Reserve. Ο νέος πρόεδρος της αμερικανικής κεντρικής τράπεζας, Κέβιν Γουόρς, υιοθέτησε πολύ πιο επιθετική στάση απέναντι στον πληθωρισμό από ό,τι ανέμεναν οι αγορές.

Οι επενδυτές που μέχρι πριν από λίγους μήνες προεξοφλούσαν μειώσεις επιτοκίων, τώρα βλέπουν το ενδεχόμενο νέων αυξήσεων. Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης υποδηλώνουν πλέον ότι η Fed μπορεί να προχωρήσει σε μία αύξηση έως τον Σεπτέμβριο και ενδεχομένως σε δεύτερη μέχρι το τέλος του έτους.

Η Bank of America μάλιστα εκτιμά ότι η Fed θα αυξήσει τα επιτόκια συνολικά κατά 75 μονάδες βάσης μέσα στο 2026.

Το ισχυρό δολάριο και η ανάγκη ρευστοποίησης

Η αναθεώρηση των προσδοκιών για τα επιτόκια έχει οδηγήσει σε άνοδο τις αποδόσεις των αμερικανικών ομολόγων και έχει ενισχύσει το δολάριο. Και τα δύο αποτελούν παραδοσιακούς «εχθρούς» του χρυσού.

Όσο ανεβαίνουν οι αποδόσεις των ομολόγων, τόσο μειώνεται η ελκυστικότητα του πολύτιμου μετάλλου. Παράλληλα, ένα ισχυρότερο δολάριο καθιστά τον χρυσό ακριβότερο για τους επενδυτές εκτός ΗΠΑ, περιορίζοντας τη ζήτηση.

Αν προσθέσουμε σε αυτούς τους παράγοντες το γεγονός ότι ο χρυσός αποτελεί σημαντική πηγή ρευστότητας, αντιλαμβανόμαστε γιατί οι πιέσεις έχουν τόση διάρκεια. Οι επενδυτές ρευστοποιούν θέσεις στο πολύτιμο μέταλλο για να καλύψουν άλλες ζημιές τους.

Γυρίζουν την πλάτη στα ETF χρυσού

Ακόμη ένας παράγοντας πίεσης είναι η αποδυνάμωση της επενδυτικής ζήτησης. Τα ETF χρυσού, τα οποία είχαν αποτελέσει βασικό μοχλό της ανόδου στις αρχές του έτους, καταγράφουν πλέον εκροές. Πολλοί επενδυτές προχωρούν σε κατοχύρωση κερδών και μεταφέρουν κεφάλαια σε άλλες κατηγορίες περιουσιακών στοιχείων.

Σύμφωνα με στοιχεία της ING, τα συνολικά αποθέματα χρυσού στα ETF βρίσκονται πλέον χαμηλότερα από τα επίπεδα με τα οποία ξεκίνησε το 2026.

Η αλλαγή του κλίματος έχει αναγκάσει και μεγάλους οίκους να αναθεωρήσουν τις εκτιμήσεις τους. Η Goldman Sachs υποβάθμισε την πρόβλεψή της για την τιμή του χρυσού στο τέλος του 2026 στα 4.900 δολάρια ανά ουγγιά από 5.400 δολάρια προηγουμένως. Αντίστοιχα, η ING περιόρισε τις προβλέψεις της για τα επόμενα τρίμηνα, επισημαίνοντας ότι η πορεία προς νέα ιστορικά υψηλά θα είναι πιο αργή και πιο ασταθής από ό,τι αναμενόταν.

Γιατί δεν καταρρέει το μακροπρόθεσμο αφήγημα

Παρά τη βίαιη διόρθωση, οι περισσότεροι αναλυτές θεωρούν ότι η πολυετής ανοδική ιστορία του χρυσού δεν έχει τελειώσει. Επιμένουν στην ανάκαμψη μεσοπρόθεσμα – παρά τις αλλεπάλληλες διαψεύσεις προσδοκιών τους τελευταίους μήνες.

Οι αγορές χρυσού από τις κεντρικές τράπεζες παραμένουν ισχυρές. Μόνο το πρώτο τρίμηνο του 2026 προστέθηκαν περίπου 244 τόνοι στα παγκόσμια συναλλαγματικά αποθέματα, με την Κίνα και την Πολωνία να συνεχίζουν τις αγορές. Το συμπέρασμα των αναλυτών είναι ότι οι διαρθρωτικοί λόγοι που στήριξαν το ράλι εξακολουθούν να υπάρχουν.

Ωστόσο, προς το παρόν, η αγορά ενδιαφέρεται περισσότερο για τα υψηλά επιτόκια, το ισχυρό δολάριο και τις αποδόσεις των ομολόγων παρά για τον πληθωρισμό ή τις γεωπολιτικές εντάσεις. Και όσο αυτή η εξίσωση δεν αλλάζει, ο χρυσός δύσκολα θα ανακτήσει άμεσα το χαμένο έδαφος.

 

naftemporiki.gr