Αισιόδοξο το μήνυμα του 5ου Posidonia Sea Tourism Forum

Θετικές οι προοπτικές για την κρουαζιέρα στην Ελλάδα

  • Τετάρτη, 29 Μαΐου, 2019 - 06:23

Οι προοπτικές για την ανάπτυξη της βιομηχανίας κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο είναι θετικές, ωστόσο χρειάζεται ακόμη να γίνουν πολλά, ιδιαίτερα στον τομέα της ασφάλειας, προκειμένου να αξιοποιηθούν πλήρως τα μοναδικά πλεονεκτήματα της περιοχής.

Αυτό είναι το βασικό μήνυμα που στάλθηκε κατά την πρώτη ημέρα του 5ου Posidonia Sea Tourism Forum, το οποίο πραγματοποιείται στο Συνεδριακό Κέντρο του ξενοδοχείου Domotel Kastri, όπου υπουργοί, εκπρόσωποι διεθνών ενώσεων και εταιρειών κρουαζιέρας, λιμενικές αρχές προορισμών και κορυφαία στελέχη της βιομηχανίας συναντώνται για να συζητήσουν τις τρέχουσες εξελίξεις και να ανταλλάξουν απόψεις και ιδέες για τις τάσεις που διαμορφώνουν την πορεία του θαλάσσιου τουρισμού στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα.

Η Ελλάδα κατέχει μερίδιο 10% στις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων στην περιοχή της Μεσογείου, ένα σημαντικό ποσοστό παγκοσμίως, με δεδομένο ότι η περιοχή κατατάσσεται στη δεύτερη θέση μετά την Καραϊβική όσον αφορά τις πολλαπλές επιλογές δρομολογίων. Σύμφωνα με τον κ. Airam Diaz Pastor, Πρόεδρο της Ένωσης Λιμένων Med Cruise, η Ελλάδα και ολόκληρη η περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου θα επωφεληθούν σημαντικά από την προβλεπόμενη αύξηση κατά 22,2% σε αριθμούς επιβατών και κατά 19,8% στις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων για το σύνολο της περιοχής της Μεσογείου το 2019.Και πρόσθεσε: «Η περιοχή διανύει μια ‘χρυσή’ περίοδο ανάπτυξης και η προγραμματισμένη δραστηριοποίηση 25 νέων, πολυτελών κρουαζιερόπλοιων στην τοπική αγορά το επόμενο διάστημα θα δώσει επιπλέον ώθηση στα μικρότερα λιμάνια και την ευκαιρία να διαφοροποιηθούν σε σχέση με τον ανταγωνισμό».

Στο ίδιο κλίμα αισιοδοξίας όσον αφορά τις προοπτικές της Ανατολικής Μεσογείου ως προορισμού κρουαζιέρας κινείται και η MSC, η μεγαλύτερη εταιρεία κρουαζιέρας στη Μεσόγειο, με μερίδιο αγοράς 15,07% και με σχέδια για αύξηση της συνολικής διαθεσιμότητας κλινών κατά 25%. «Μας αρέσει πραγματικά αυτή η περιοχή, που ξεχωρίζει για το φυσικό κάλλος σε συνδυασμό με τον πολιτισμικό και ιστορικό πλούτο της, ωστόσο έχουμε επίγνωση και ορισμένων γεωπολιτικών προκλήσεων που εξακολουθούν να μας κρατούν μακριά από την τουρκική αγορά –τουλάχιστον για τώρα», δήλωσε ο κ. Charles Darr, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος, Ναυτιλιακής Πολιτικής και Κυβερνητικών Σχέσεων του Ομίλου MSC.«Η έλλειψη πολιτικής σταθερότητας στην ευρύτερη περιοχή, με τη γεωπολιτική αστάθεια στη Βόρεια Αφρική και σε άλλες περιοχές, δυσκολεύει ακόμα περισσότερο τη δραστηριοποίηση των εταιρειών κρουαζιέρας. Δεν είμαστε ακόμη πεπεισμένοι ότι θα ήταν υπεύθυνο εκ μέρους μας να μεταφέρουμε τους επιβάτες μας σε αυτήν την περιοχή. Πρέπει να κερδίσουμε την εμπιστοσύνη των τουριστών, η οποία έχει υποστεί πλήγμα λόγω των γεγονότων στην περιοχή», πρόσθεσε.

Η ασφάλεια είναι κορυφαίο θέμα και για την Κύπρο, που έχει χάσει το 85% των επιβατών κρουαζιέρας από το 2010 παρά τη σημαντική άνοδο στον αριθμό των τουριστών που επισκέπτονται το νησί.

Ωστόσο, όπως ανέφερε και ο Υφυπουργός Τουρισμού της Κύπρου, κ. Σάββας Περδίος, στη διάρκεια της κεντρικής ομιλίας του στο Φόρουμ, η Μεγαλόνησος προσβλέπει σε μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς. «Η Κύπρος αποδεικνύει πόση έμφαση δίνει σε αυτό τον τομέα, εγκαινιάζοντας ξεχωριστό χαρτοφυλάκιο τουρισμού εδώ και πέντε μήνες. Στο πλαίσιο της στρατηγικής μας για το 2030, θέσαμε την ασφάλεια ως την υπ’ αριθμόν ένα προτεραιότητά μας για την ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος και ανακηρύξαμε τον τομέα της κρουαζιέρας ως έναν από τους δέκα στρατηγικούς πυλώνες του».

Ο κ. Tom Broadley, Γενικός Γραμματέας της CLIA Europe αναφέρθηκε σε διαφορετικές προτεραιότητες περιγράφοντας τις αναδυόμενες τάσεις που είναι πιθανό να διαμορφώσουν το μέλλον της βιομηχανίας κρουαζιέρας παγκοσμίως. Ανάμεσα σε αυτούς ξεχωρίζουν το πολύ εύστοχο Instagrammable Cruising, το οποίο αξιοποιεί το δημοφιλές μέσο κοινωνικής δικτύωσης για να ενισχύσει την αναγνωρισιμότητα της κρουαζιέρας ως εναλλακτικού τρόπου διακοπών, το Achievementover Experience, όπου οι επιβάτες μαθαίνουν μία νέα δεξιότητα όπως η μαγειρική ή ο χορός στη διάρκεια της κρουαζιέρας, και το Conscious Travel, σύμφωνα με το οποίο οι επιβάτες μαθαίνουν να ενδιαφέρονται για τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο των κρουαζιερόπλοιων, ο οποίος καθορίζει τους τρόπους με τους οποίους αλληλεπιδρούν με τις κοινότητες στους προορισμούς που επισκέπτονται.

Επίσης, στη διάρκεια του Φόρουμ τέθηκαν επί τάπητος οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει η κρουαζιέρα στην Ανατολική Μεσόγειο, οι συνεργασίες μεταξύ πλοίων, λιμανιών και προορισμών προς όφελος του αειφόρου τουρισμού, η δυνατότητα της περιοχής να προσφέρει προϊόντα κρουαζιέρας όλο τον χρόνο και ο συνολικός αντίκτυπος από την εντυπωσιακή αύξηση μεγέθους των κρουαζιερόπλοιων. 

Στο Φόρουμ παρίστανται 200 εκπρόσωποι όπως ηγετικά στελέχη από τις MSC Cruises, Carnival Group, Royal Caribbean Cruises, Holland America Group, Silversea Cruises, Disney Cruise Line, Fred Olsen Cruise Line και Celestyal Cruises καθώς και εκπροσώπους περιφερειακών λιμανιών και προορισμών.

Το 5ο Posidonia Sea Tourism Forum διοργανώνεται υπό την αιγίδα του Υπουργείου Τουρισμού και του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Υποστηρίζεται από το Ναυτικό Επιμελητήριο της Ελλάδας, τη Διεθνή Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας CLIA Europe, την Ένωση Μεσογειακών Λιμένων Κρουαζιέρας (MEDCRUISE), την Ένωση Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού, την Ένωση Μαρίνων Ελλάδας, το Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, την Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων & Φορέων Ναυτιλίας και την Ομοσπονδία Συνδέσμων Τουριστικών & Ταξιδιωτικών Γραφείων (fedHATTA). Χρυσός χορηγός είναι ο ΕΟΤ. Αργυροί Χορηγοί είναι ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς, η HEMEXPO και ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης.

«Τριπλασιάσθηκαν οι πόροι για έργα σε λιμάνια»

Στη συμβολή του θαλάσσιου τουρισμού ως μεγέθους για τη συνολική ανάπτυξη της τουριστικής βιομηχανίας, αναφέρθηκε ο Φώτης Κουβέλης, χαιρετίζοντας την έναρξη των εργασιών του 5ουPosidonia Sea Tourism Forum.

Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής τόνισε παράλληλα ότι φέτος-για πρώτη-φορά τριπλασιάσθηκαν οι πόροι που διατέθηκαν από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για τη χρηματοδότηση 94 νέων και 59 συνεχιζόμενων έργων αποκατάστασης ζημιών και βελτίωσης της λειτουργικότητας σε δεκάδες μικρά και μεγάλα λιμάνια της χώρας.

Στην ομιλία του ο κ. Κουβέλης σημείωσε ότι:

Υπάρχουν ελπιδοφόρα μηνύματα ανάκαμψης της βιομηχανίας της κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο.

Είναι ευνοϊκές οι συνθήκες για να εδραιωθεί ακόμα περισσότερο η Ελλάδα ως παγκόσμιος προορισμός της κρουαζιέρας, ενώ ο θαλάσσιος πλούτος της χώρας την κατατάσσει αυτομάτως στους καλύτερους προορισμούς του γιώτινγκ.

Ο θαλάσσιος τουρισμός εξελίσσεται δυναμικά στην Ελλάδα και συμβάλλει και αυτός στην ανάπτυξη της ελληνικής «τουριστικής βιομηχανίας».

Η πολιτική του Υπουργείου Ναυτιλίας στηρίζει τον κλάδο για την ασφαλή και νόμιμη λειτουργία του και τον διευκολύνει σχετικά με τα πάσης φύσεως γραφειοκρατικά θέματα. Έτσι, έχουν θεσπιστεί φορολογικές απαλλαγές, ενώ παραδίδονται στο ευρύ κοινό προς χρήση ηλεκτρονικές πλατφόρμες, με στόχο τη διευκόλυνση των ενδιαφερομένων.

Θέση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, είναι ότι ο θαλάσσιος τουρισμός πρέπει να αναπτύσσεται πάντα στο πλαίσιο του Νόμου και πάντα στη βάση της προστασίας της ναυτικής εργασίας.

Η βάση στην οποία αναπτύσσεται ο τουρισμός και ο θαλάσσιος τουρισμός της Ελλάδας είναι το περιβάλλον και η προστασία του είναι χρέος όλων.

Η Ελλάδα άλλαξε το νόμο για την αξιοποίηση των λιμανιών της. Στο εξής, αρχής γενομένης από τα δέκα περιφερειακά λιμάνια της χώρας. Η αξιοποίηση των λιμανιών θα γίνεται με την μέθοδο των υποπαραχωρήσεων. Και για να μιλήσουμε με πρακτικούς όρους κρουαζιέρας, αυτό σημαίνει ότι στα λιμάνια θα παραχωρούνται τομείς δραστηριοτήτων σε ενδιαφερόμενους επενδυτές και όχι ολόκληρο το λιμάνι και οι δραστηριότητές του. Κατά συνέπεια ο ενδιαφερόμενος για την κρουαζιέρα επενδυτής θα μπορεί να κάνει μια πολύ εξειδικευμένη και φροντισμένη επένδυση στη δραστηριότητα που τον ενδιαφέρει αποκλειστικά.

Δραστηριότητα την οποία θα αναλάβει με διεθνή ηλεκτρονικό διαγωνισμό, βάσει της εθνικής και της ενωσιακής νομοθεσίας.

Είμαστε λοιπόν ανοιχτοί σε προτάσεις, ωστόσο ιδιαιτέρως θέλω να τονίσω ότι δεν καθόμαστε με σταυρωμένα τα χέρια.

Φέτος για πρώτη φορά, σχεδόν τριπλασιάστηκαν οι πόροι που διατέθηκαν από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για τη χρηματοδότηση 94 νέων και 59 συνεχιζόμενων έργων αποκατάστασης ζημιών, βελτίωσης της λειτουργικότητας και αντιμετώπισης προβλημάτων ασφαλείας σε δεκάδες μικρά και μεγάλα λιμάνια της χώρας.

Καθώς το καλοκαίρι είναι προ των πυλών θέλω να διαβεβαιώσω ότι το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έχει λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα στον τομέα ευθύνης του, για την ασφαλή άφιξη και αναχώρηση των τουριστών που επισκέπτονται και μετακινούνται στη χώρα μας, μέσω της κρουαζιέρας και της ακτοπλοΐας.

Παράλληλα, οι δυνάμεις του Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής, στελεχώνουν με επάρκεια τα Λιμεναρχεία και τους Λιμενικούς Σταθμούς, σε περιοχές με μεγάλη τουριστική κίνηση.

Ταυτόχρονα οι έλεγχοι από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και του Λιμενικού για την ασφάλεια στη ναυσιπλοΐα και την προστασία του περιβάλλοντος, παραμένουν εντατικοί και αυστηροί.