Δημιουργία κεντρικού φορέα διαχείρισης αλλά και κατά τόπους δομών με στόχο τη διαμόρφωση ιδανικού περιβάλλοντος για διεθνείς κινηματογραφικές και τηλεοπτικές παραγωγές στην Ελλάδα

Κινηματογραφική... “έκρηξη” με σωστές βάσεις

Παροχή ελκυστικών κινήτρων στους παραγωγούς και αποφυγή μεμονωμένων και αυτόνομων ενεργειών
  • Τρίτη, 30 Οκτωβρίου, 2018 - 06:19
  • /   Eνημέρωση: 30 Οκτ. 2018 - 21:01

Συνεχίζονται οι κινήσεις της ελληνικής πολιτείας, για ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και ελκυστικότητας της χώρας μας στην οπτικοακουστική βιομηχανία, με οργανωμένες ενέργειες, για ανάπτυξη συντονιστικού δικτύου σε όλη τη χώρα, αλλά και στήριξη σε οικονομικό επίπεδο μέσα από τον αναπτυξιακό νόμο.

Προκειμένου η χώρα να αποκτήσει ένα σταθερό, αξιόπιστο και οργανωμένο πλαίσιο, για την προσέλκυση επενδύσεων, από τον κλάδο της οπτικοακουστικής βιομηχανίας, με στόχο να αξιοποιηθεί η φυσική και ιδιαίτερη ομορφιά των ελληνικών τοπίων, προς όφελος της εθνικής αλλά και τοπικής οικονομίας, το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής ανακοίνωσε την περαιτέρω ενίσχυσή του μέσα από τον Αναπτυξιακό νόμο, ενώ παράλληλα σε διαδικασία δημιουργίας, βρίσκονται οι περιφερειακές δομές, οι οποίες πρόκειται να αποτελέσουν σημείο αναφοράς των τοπικών διοικήσεων, με το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας, για καλύτερη και εμπεριστατωμένη επεξεργασία των αιτήσεων, από πλευράς των παραγωγών.

Ενίσχυση μέσω του αναπτυξιακού νόμου

Ο Υφυπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, Λευτέρης Κρέτσος, συναντήθηκε σήμερα με τον Γενικό Γραμματέα Στρατηγικών Επενδύσεων, Λόη Λαμπριανίδη, προκειμένου να συζητηθεί η δυνατότητα ενίσχυσης του κλάδου της οπτικοακουστικής βιομηχανίας από τον Αναπτυξιακό νόμο.

Κατά τη συνάντηση, δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στο ζήτημα της ένταξης στον Αναπτυξιακό νόμο της ευρύτερης οπτικοακουστικής βιομηχανίας. Ο Λ. Κρέτσος αναφέρθηκε στα μέτρα επιδότησης της οπτικοακουστικής παραγωγής που ήδη λειτουργούν με επιτυχία (35% cash rebate), αλλά και στα μέτρα ενίσχυσης της οικονομικής ρευστότητας των επιχειρήσεων που αναμένεται να εφαρμοστούν στο τέλος του 2018 – αρχές του 2019 («Επιχειρηματική Χρηματοδότηση –ΤΕΠΙΧ ΙΙ», Πρόγραμμα εγγυοδοσίας με συνολικό ύψος προγράμματος €25 εκ. για οπτικοακουστικές παραγωγές, δημιουργία του πρώτου επενδυτικού ταμείου για την οπτικοακουστική παραγωγή με την μορφή Venture Capital Fund).

Ο Λ. Λαμπριανίδης, από την πλευρά του, συμφώνησε στην αναγκαιότητα ενίσχυσης της οπτικοακουστικής βιομηχανίας, η οποία έχει υψηλή πολλαπλασιαστική θετική επίδραση στην εθνική οικονομία. Στη συνέχεια παρουσίασε τα καθεστώτα ενίσχυσης του Αναπτυξιακού νόμου 4399/2016 και επισήμανε ότι μέσω του Αναπτυξιακού Νόμου είναι δυνατόν να ενισχυθούν όλες οι δραστηριότητες που εμπίπτουν στον ΚΑΔ 59 «Παραγωγή κινηματογραφικών ταινιών, βίντεο και τηλεοπτικών προγραμμάτων, ηχογραφήσεις και μουσικές εκδόσεις».

Τα επενδυτικά σχέδια που εντάσσονται στον Αναπτυξιακό Νόμο μπορούν να ενισχυθούν για κτιριακές υποδομές, αγορά καινούργιων σύγχρονων μηχανημάτων και λοιπού εξοπλισμού, μισθώματα χρηματοδοτικής μίσθωσης, δαπάνες εκσυγχρονισμού ειδικών εγκαταστάσεων, καθώς και επενδυτικές δαπάνες σε άυλα στοιχεία ενεργητικού, όπως η προμήθεια και εγκατάσταση λογισμικού και συστημάτων οργάνωσης της επιχείρησης και το μισθολογικό κόστος των νέων θέσεων εργασίας που δημιουργούνται ως αποτέλεσμα της υλοποίησης του επενδυτικού σχεδίου. Το ύψος της ενίσχυσης αντιστοιχεί σε επίπεδα της τάξεως του 10% έως 55% της συνολικής επένδυσης ανάλογα με την περιφέρεια και το μέγεθος της επιχείρησης. Ο επόμενος (3ος) κύκλος του καθεστώτος ενίσχυσης «Γενική Επιχειρηματικότητα» αναμένεται στα τέλη Νοεμβρίου, ενώ ο δεύτερος κύκλος του καθεστώτος «Ενισχύσεις Μηχανολογικού Εξοπλισμού» είναι ακόμα ανοικτός για υποβολές αιτήσεων.

Απαραίτητος ο συντονισμός και η οργάνωση

Πρωταγωνιστικό... ρόλο σε αυτό το στρατηγικό πλάνο για την αξιοποίηση των δυνατοτήτων της χώρας, στην οπτικοακουστική βιομηχανία, αναμένεται να διαδραματίσουν και οι Περιφέρειες, καθώς οι πρώτες πληροφορίες θέλουν τις περιφερειακές υπηρεσίες να εμπλουτίζονται, μέσα στο επόμενο έτος, με τη δημιουργία νέων δομών, οι οποίες θα είναι υπεύθυνες για τη διαχείριση των αιτημάτων από εταιρείες παραγωγής, οι οποίες επιθυμούν να πραγματοποιήσουν γυρίσματα στις περιοχές δικαιοδοσίας τους.

Αξίζει να υπενθυμιστεί, πως με απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης, η δημιουργία των Film Offices, εντάχθηκε στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, όπως επίσης και το έργο της δημιουργίας Εθνικού Αποθετηρίου Οπτικοακουστικών Αρχείων. Τα έργα θα χρηματοδοτηθούν μέσω της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης και θα υλοποιηθούν από το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ),

Αναφορικά με την ανάπτυξη του δικτύου τοπικών γραφείων διευκόλυνσης οπτικοακουστικών παραγωγών (Film Offices) στις Περιφέρειες και σε μεγάλους Δήμους, το ύψος του ανέρχεται στα 5 εκ. Ευρώ και στόχος του είναι ο σχεδιασμός και η υλοποίηση από το ΕΚΟΜΕ του Εθνικού Δικτύου Film Offices, το οποίο κρίνεται απαραίτητο για την προσέλκυση οπτικοακουστικών παραγωγών στη χώρα μας.

Το δεύτερο έργο, που αφορά στη δημιουργία του Εθνικού Αποθετηρίου Οπτικοακουστικών Αρχείων και το ύψος του ανέρχεται στα 10 εκ. Ευρώ, έχει ως στόχο τη διάσωση και διατήρηση κάθε είδους οπτικοακουστικών έργων, μιας δομής που ακόμα δεν υφίσταται στη χώρα μας, παρ’ όλο που στην Ε.Ε. αλλά και διεθνώς λειτουργούν αντίστοιχες εδώ και χρόνια.

Οι νέες δομές των Film Offices, πρόκειται να στελεχωθούν από υπαλλήλους των Περιφερειών και θα βρίσκονται σε συνεργασία με το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας, το οποίο θα αναλάβει και την επιμόρφωση των υπαλλήλων, στα θέματα των κινηματογραφικών επενδύσεων.

Σύμφωνα με τις πρώτες δημόσιες τοποθετήσεις των στελεχών του ΕΚΟΜΕ, τα γραφεία αυτά, θα αποτελέσουν σημείο επικοινωνίας, μεταξύ του Κέντρου και των αιρετών οργάνων, ώστε να συντονίζεται η διαδικασία ανάπτυξης των απαραίτητων υποδομών, ανάλογα με την αίτηση της εκάστοτε παραγωγής.

Διευκρινίζεται, πως οι διαδικασίες αυτές, ουδεμία σχέση έχουν με τα όσα είχαν εξαγγελθεί, σχετικά με την “έλευση” του Hollywood στη Σύρο, σε τοπικό επίπεδο, με στόχο επικοινωνιακή κυρίως και μικροπολιτική εκμετάλλευση.

Και στις Κυκλάδες τα πρώτα... γυρίσματα

Όπως τονίζεται από πλευράς του ΕΚΟΜΕ, η επιστροφή στους παραγωγούς του 35%, όλων των δαπανών, που αποδεδειγμένα έκαναν στην Ελλάδα και για τις οποίες φορολογήθηκαν, κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας ή της τηλεοπτικής σειράς, για την οποία εγκρίθηκε η αίτησή τους, αποτελεί ένα μπόνους, καθώς οτιδήποτε ξοδεύεται στη χώρα μας, έχει πολλαπλασιαστική επίδραση στην οικονομία, με κάθε ευρώ που δαπανάται να δημιουργεί πολλαπλάσια οφέλη στην αγορά, αλλά και στα δημόσια ταμεία, μέσω της φορολογίας, διαμορφώνοντας μία κατάσταση, όπου υπάρχει κέρδος και για τις δύο πλευρές. Τα ποσά που επιστρέφονται, αντλούνται από το ΠΔΕ, καθώς έχει εξασφαλιστεί πακέτο 75 εκατομμυρίων ευρώ έως και το 2022.

Η επικοινωνία με τους αιρετούς έχει ήδη ξεκινήσει, ενώ έχει συμφωνηθεί επίσης ένα κοινό πλαίσιο οργάνωσης, με συντονιστή το Κέντρο, προκειμένου να αποφεύγονται μεμονωμένες και αυτόνομες κινήσεις από την κάθε Περιφέρεια ξεχωριστά, αφού κρίνεται, πως για να υπάρξει το επιθυμητό αποτέλεσμα, η προσπάθεια οφείλει να γίνει συντονισμένα.

Προς την κατεύθυνση αυτή, η δημιουργία ενός κεντρικού φορέα (ΕΚΟΜΕ) και των κατά τόπους γραφείων, αναμένεται να συμβάλλει τα μέγιστα για τη διαμόρφωση ενός οργανωμένου και βιώσιμου, σε βάθος χρόνου πλαισίου, που θα αποτελέσει σταθερό θεμέλιο, για την οικοδόμηση ενός φιλικού και αξιόπιστου προς τους παραγωγούς περιβάλλοντος, ενώ παράλληλα έχει ξεκινήσει η διοργάνωση δράσεων προβολής και προώθησης των σημείων ενδιαφέροντος και της ιδιαίτερης ομορφιάς κάθε τόπου, προκειμένου αυτά να αναδειχθούν και να προσελκύσουν περισσότερες παραγωγές.

Το Κέντρο έχει ήδη δεχτεί, από τον Απρίλιο του 2018 περίπου 30 αιτήσεις, για γυρίσματα ταινιών και τηλεοπτικών σειρών στην Ελλάδα, σύμφωνα με πληροφορίες των στελεχών του ΕΚΟΜΕ στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό πρακτορείο ειδήσεων, δέκα εκ των οποίων έχουν ήδη ολοκληρώσει τα γυρίσματά τους. Πρόκειται για κινηματογραφικές παραγωγές από Ευρώπη, Αμερική, Καναδά, Αυστραλία κ.α., ενώ οι υπόλοιπες αιτήσεις βρίσκονται υπό εξέταση. Μάλιστα, έχουν ‘κλείσει’ από φέτος συμφωνίες, που αφορούν σε γυρίσματα, που θα πραγματοποιηθούν το 2019, μεταξύ των οποίων και μία κινεζική παραγωγή στην Κρήτη.

Μέσα στις περιοχές, στις οποίες ήδη ολοκληρώθηκαν τα γυρίσματα, ή εξετάζονται οι αιτήσεις, βρίσκονται, μεταξύ άλλων, η Μύκονος, η Σαντορίνη και η Αντίπαρος.