Προσπάθειες δημιουργίας ενός «Τεχνολογικού χώρου» σε συνεργασία με τον Δήμο και των εκπαιδευτικών πληροφορικής

Ατόνησε η δράση της εκπαιδευτικής ρομποτικής στη Σύρο

Μανώλης Αργυρός: “Ο Δήμος μπορεί να συνεισφέρει, ώστε να δημιουργηθεί ένας χώρος εκμάθησης νέων τεχνολογιών και ρομποτικής”

Τεράστιο κενό στο μάθημα των νέων τεχνολογιών και ειδικότερα της εκπαιδευτικής ρομποτικής έχει δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια στη Σύρο, καθώς οι προσπάθειες που άρχισαν το 2018, δυστυχώς έχουν ατονήσει.

Οι μεμονωμένες δράσεις και κυρίως μέσα στο ωρολόγιο πρόγραμμα εκπαίδευσης στα δημοτικά σχολεία, δεν επαρκεί για να καλύψει το έντονο ενδιαφέρον που υπάρχει στον συγκεκριμένο τομέα από τους μαθητές του νησιού.

Προς αυτή την κατεύθυνση και με επίκεντρο τις προσπάθειες που καταβάλλονται ώστε να κερδηθεί το έδαφος που χάθηκε τα τελευταία τρία χρόνια, οι ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί πληροφορικής με επικεφαλής τον Μανώλη Αργυρό, βρίσκονται σε ανοιχτή επικοινωνία με τον Δήμο Σύρου Ερμούπολης, προκειμένου το νησί να αποκτήσει ένα «Τεχνολογικό Στέκι».

Για αυτές τις προσπάθειες, αλλά και για την έλλειψη εκμάθησης σε καινοτόμες πρακτικές μέσα από σύγχρονα εργαλεία προγραμματισμού και κατασκευών, μιλά στην “Κοινή Γνώμη”, ο εκπαιδευτικός Μανώλης Αργυρός.

Το Κέντρο Εκπαιδευτικής Ρομποτικής ατόνησε κατά τη διάρκεια του κορωνοϊού

Στη Σύρο τα προηγούμενα χρόνια είχαν γίνει κάποια βήματα στον τομέα της εκπαιδευτικής ρομποτικής, με τη λειτουργία του Κέντρου Εκπαιδευτικής Ρομποτικής που άρχισε τον Σεπτέμβρη του το 2018 στις εγκαταστάσεις του εργαστηριακού κέντρου Σύρου, στους χώρους του ΕΠΑΛ.

Στο διάστημα της λειτουργίας του είχαν πραγματοποιηθεί μία σειρά από σεμινάρια για εκπαιδευτικούς του τομέα της τεχνολογίας, ενώ το σημαντικότερο όλων, ήταν η άμεση «εμπλοκή» των μαθητών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στον τομέα της ρομποτικής, με άριστα μάλιστα αποτελέσματα

Δυστυχώς, όπως αναφέρει στην εφημερίδα, ο  εκπαιδευτικός πληροφορικής Μανώλης Αργυρός, η λειτουργία του συγκεκριμένου κέντρου, ατόνησε την περίοδο του covid, λόγω των αυστηρών υγειονομικών μέτρων.

«Στο χώρο της Σύρου είχαν γίνει τα προηγούμενα χρόνια κάποιες πρωτοβουλίες, όπως το Κέντρο Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, το οποίο πλέον δεν λειτουργεί, καθώς αυτό ατόνησε και λόγω του κορωνοϊού, αλλά και λόγω της αποχώρησης κάποιων εκπαιδευτικών του συγκεκριμένου τομέα από τη Σύρο. Ο χώρος ναι μεν υπάρχει, όπως και κάποιος εξοπλισμός, αλλά δεν χρησιμοποιείται. Ήταν στην ουσία μία άτυπη δομή, η οποία είχε δημιουργηθεί με απόφαση του τότε Συλλόγου του ΕΠΑΛ. Αυτό το πρόγραμμα είχε πάει πάρα πολύ καλά, διότι κατά τη διάρκεια της δράσης, είχαμε τη συμμετοχή δεκάδων παιδιών, τα οποία είχαν έρθει σε επαφή με τη ρομποτική. Αυτή η δομή έχει κάνει παύση λειτουργίας σχεδόν τρία χρόνια και οι συνάδελφοι εκπαιδευτικοί έχουν ενσωματώσει στα μαθήματά τους και τη ρομποτική και με αυτόν τον τρόπο γίνονται κάποια πράγματα», σημειώνει ο κ. Αργυρός.

Ο κ. Αργυρός μιλάει και για μία άλλη ανάλογη πρωτοβουλία για την εκπαιδευτική ρομποτική που υπήρξε στο παρελθόν και που δυστυχώς και αυτή «ναυάγησε». Πρόκειται για μία δράση που είχε δημιουργηθεί από την ΕΛΑΚ και στεγαζόταν στην παιδική βιβλιοθήκη.

«Δυστυχώς αυτή η κίνηση δεν πήγε καλά, διότι κατά τη δική μου άποψη, αυτό πρέπει να δημιουργείται από τον Δήμο και όχι από κάποιον άλλο φορέα. Αφού αυτό αφορούσε τη Σύρο, θα έπρεπε να γίνει από το δήμο. Εκεί συνάδελφοι εκπαιδευτικοί θα μπορούσαν να στελεχώσουν το συγκεκριμένο τμήμα και να προσφέρουν εθελοντικά τις υπηρεσίες τους. Και εγώ, αλλά και άλλοι συνάδελφοι δεν συντασσόμαστε σε αυτό, επειδή ο φορέας είναι «ξένος», όπως συμβαίνει με την ΕΛΑΚ. Ο συγκεκριμένος φορέας που είναι μη κερδοσκοπικός, είχε ζητήσει και είχε πάρει παραχώρηση της παιδικής βιβλιοθήκης για πέντε χρόνια. Είχε κάνει κάποιες δράσεις στην αρχή, αλλά αυτό έχει εξασθενίσει», τονίζει.

Έντονο το ενδιαφέρον των παιδιών

Στην ερώτηση πόσο σημαντικό είναι, τι στιγμή που οι νέες τεχνολογίες «τρέχουν» με μεγάλη ταχύτητα, οι μαθητές της Σύρου να έρχονται σε επαφή με αυτές, ο κ. Αργυρός υπογράμμισε ότι το έντονο ενδιαφέρον που υπάρχει από μαθητές, αλλά και από γονείς, είναι αυτό που τον προτρέπει να αναζητήσει λύσεις, ώστε να δημιουργηθεί ένα «Τεχνολογικό Στέκι» στο νησί.

«Το ενδιαφέρον το δικό μου, αλλά και η ανησυχία μου προκύπτει από το έντονο ενδιαφέρον που υπάρχει από μαθητές, αλλά και από γονείς να υπάρξει κάτι. Ακόμη και ιδιωτική πρωτοβουλία δεν υπάρχει στη Σύρο. Γενικότερα δεν έχει υιοθετηθεί η εκπαιδευτική ρομποτική στις απογευματινές δραστηριότητες των παιδιών ή κατασκευές ή νέες τεχνολογίες, κάτι που υπάρχει σε πολλά μέρη της Ελλάδας. Σίγουρα υπάρχει ανάγκη, για κάτι τέτοιο», υποστηρίζει ο κ. Αργυρός.

Τι είναι η εκπαιδευτική ρομποτική

Ο εκπαιδευτικός πληροφορικής εξηγεί και τι είναι το μάθημα της ρομποτικής και τι ακριβώς διδάσκονται τα παιδιά.

Σύμφωνα με τον ίδιο, οι εκπαιδευτές μέσω της τεχνολογίας προσπαθούν να διδάξουν στα παιδιά θέματα που αφορούν τα μαθηματικά, τη λογική ανάλυσης ενός προβλήματος, τις κατασκευές.

«Είναι πολυσύνθετο το θέμα. Δηλαδή, να φτιάξω μία κατασκευή που τη χειρίζομαι μέσω ενός υπολογιστή ή από μία μονάδα που διαθέτει επεξεργαστή. Έχει μεγάλο ενδιαφέρον γιατί χειριζόμαστε πολλές τεχνολογίες, οι οποίες εφαρμόζονται για να λύσουμε ένα πρόβλημα λογικής μαθηματικών και αυτοματισμού. Έχω κάποιο πρόβλημα στον πραγματικό κόσμο και αυτό προσπαθώ να το λύσω χρησιμοποιώντας αυτές τις τεχνολογίες», σημειώνει αρχικά και προσθέτει ότι «δεν είναι κάτι ορισμένο, διότι εμπλέκονται πάρα πολλοί τομείς, όπως μαθηματικά, φυσική, τεχνολογία, προγραμματισμός, λογική».
Μάλιστα, σύμφωνα με τον κ. Αργυρό η καταλληλότερη ηλικία για να ξεκινήσουν τα παιδιά την εκπαιδευτική ρομποτική είναι από την τρίτη του δημοτικού έως και το γυμνάσιο και φυσικά οι μαθητές του λυκείου.

Μαθήματα ρομποτικής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση    

Σύμφωνα με τον εκπαιδευτικό, μαθήματα ρομποτικής διδάσκονται στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και συγκεκριμένα στα δημοτικά σχολεία, υπογραμμίζοντας ότι από την πλευρά του καταβάλλει προσπάθειες και έχει εντάξει στο ωρολόγιο πρόγραμμα, μαθήματα στις τρεις τελευταίες τάξεις, σημειώνοντας παράλληλα ότι το ίδιο συμβαίνει και στο δημοτικό σχολείο Ποσειδωνίας από ανάλογο καθηγητή πληροφορικής.

Όπως επισημαίνει, γενικότερα υπάρχει ένα έλλειμμα στο συγκεκριμένο θέμα και από το κεντρικό κράτος, καθώς από το Υπουργείο Παιδείας δεν υπάρχει μία συγκεκριμένη δράση στήριξης της εκπαιδευτικής ρομποτικής μέσω των πανελληνίων διαγωνισμών που διεξάγονται.

«Από το Υπουργείο Παιδείας δεν υπάρχει μία δράση ή ένα πρόγραμμα διαγωνισμού εκπαιδευτικής ρομποτικής. Υπάρχουν διάφοροι ιδιωτικοί διαγωνισμοί υπό την αιγίδα του Υπουργείου, που χρησιμοποιούν μάλιστα και συγκεκριμένες τεχνολογίες. Αυτό δημιουργεί και ένα αρνητικό στοιχείο, διότι μέσα από αυτούς τους διαγωνισμούς, προωθείται μία συγκεκριμένη πλατφόρμα κατασκευής ρομποτικών συσκευών ή κατασκευών. Η δική μου άποψη είναι ότι αυτοί οι πανελλήνιοι διαγωνισμοί θα πρέπει να δημιουργούνται από το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας, χωρίς να έχουν μία συγκεκριμένη κατεύθυνση σχετικά με τις τεχνολογίες. Προσωπικά έχω αποφασίσει να απέχω από τον κεντρικό πανελλήνιο διαγωνισμό που γίνεται από έναν συγκεκριμένο ιδιωτικό φορέα, εξαιτίας της προβολής συγκεκριμένων προϊόντων», επισημαίνει.

«Μπορούμε σε συνεργασία με το Δήμο να δημιουργήσουμε ένα «Τεχνολογικό Στέκι»»

Ο Μανώλης Αργυρός στις δηλώσεις του στην “Κοινή Γνώμη”, τονίζει ότι η επιθυμία που υπάρχει από τα παιδιά και τους γονείς για την εκπαιδευτική ρομποτική μπορεί να καλυφθεί σε συνεργασία με τον Δήμο Σύρου-Ερμούπολης και των εκπαιδευτικών που διατίθενται να προσφέρουν τις γνώσεις τους εθελοντικά.

Μάλιστα προς αυτή την κατεύθυνση έκανε γνωστό ότι επίκειται συνάντηση με τον εντεταλμένο δημοτικό σύμβουλο του Γραφείου Παιδείας του Δήμου, Ιωσήφ Ρούσσο, προκειμένου να δημιουργηθεί ένα «Τεχνολογικό Στέκι» της ρομποτικής

«Υπάρχει ανάγκη μάθησης και αυτή η ανάγκη μπορεί να καλυφθεί σχετικά εύκολα. Υπάρχουν συζητήσεις από εκπαιδευτικούς που τους ενδιαφέρει η τεχνολογία και η ρομποτική και μπορούν εθελοντικά να κάνουν μαθήματα στα παιδιά. Ο εξοπλισμός ήδη υπάρχει στα σχολεία και προς αυτή την κατεύθυνση μπορεί να δημιουργηθεί ένα «Τεχνολογικό Στέκι» από τον Δήμο, έτσι ώστε να βρίσκονται σε αυτό τις απογευματινές ώρες μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και να γίνονται πράγματα που αφορούν την τεχνολογία. Είναι κάτι το οποίο από ότι γνωρίζω γίνεται σε άλλες περιοχές της χώρας, όπου συγκεντρώνονται εθελοντικά εκπαιδευτικοί προσφέροντας μαθήματα και συνήθως ο Δήμος αυτό που διαθέτει από την πλευρά του είναι τα λειτουργικά έξοδα και το χώρο. Δεν απαιτούνται οικονομικοί πόροι, το βασικό για εμάς είναι να βρεθεί χώρος να στεγαστούμε και σε αυτό τον τομέα μπορεί να βοηθήσει ο Δήμος», υπογραμίζει.

Ο κ. Αργυρός τονίζει, επίσης, ότι εφόσον ευοδωθεί η συνεργασία με τον Δήμο και ξεπεραστούν κάποια επιμέρους θέματα που έχουν να κάνουν με την προετοιμασία του χώρου και τον εξοπλισμό, θα μπορούσε την καλοκαιρινή περίοδο να υπάρξει ένα τμήμα δράσεων για τα παιδιά που επιθυμούν να ενταχθούν στο κλάδο της τεχνολογίας και της ρομποτικής.

«Σε αυτόν τον χώρο, εκτός από τη ρομποτική μπορεί να υπάρξουν και άλλες θεματικές, όπως η αστρονομία. Πρέπει να υπάρχουν δράσεις οι οποίες να δώσουν στα παιδιά διαφορετικές διεξόδους και ερεθίσματα. Δεν είναι δύσκολο να υλοποιηθούν. Οι συνάδελφοι εκπαιδευτικοί γνωρίζω ότι μπορούν να προσφέρουν εθελοντικά», σημειώνει, καταλήγοντας.