Glossa: Η καινούρια παραγωγή του Χοροθεάτρου Ακροποδητί έρχεται στον Κατασκηνωτικό Χώρο στα Χρούσσα για να δημιουργήσει έναν νέο κόσμο

Μία παράσταση που γίνεται ένα με το κοινό

Σε έναν καινούριο κόσμο, μια πραγματικότητα που διαμορφώνεται όχι μόνο από τις καταστάσεις, αλλά και από τον τρόπο που εμείς την προσεγγίζουμε εκφραστικά, θα «μυήσει» το κοινό της Σύρου, το Χοροθέατρο «Ακροποδητί», χρησιμοποιώντας τη δική του «Glossa».

Η νέα παραγωγή της ομάδας, που τον Νοέμβριο του 2016 βραβεύτηκε από την Ένωση Κριτικών Θεάτρου και Χορού για την παράσταση «Medusa», θα παρουσιαστεί από 25 έως 28 Αυγούστου 2018, στον χώρο της Κατασκήνωσης στα Χρούσσα, στις 19:30.

Ένα πλήθος φτάνει από το παντού στο πουθενά. Άνθρωποι μόνοι και ξένοι, έρχονται από τόπους διαφορετικούς για να συναντηθούν σ’ έναν τόπο κοινό, ουδέτερο, έναν τόπο που δεν ανήκει σε κανέναν. Σαν μέσα σε όνειρο, ένας καινούριος κόσμος ξεκινά από την αρχή, σχεδόν δίχως μνήμη.

Πρώτα η σιωπή και ύστερα θα ηχήσουν γλώσσες οικείες και ανοίκειες, ενώ ανάμεσά τους το σώμα ακαταπαύστως θα μιλά τη δική του γλώσσα. Λίγο λίγο οι φωνές θα γλιστρούν η μία μέσα στην άλλη, καθώς μαζί θα θυμηθούν παράξενα ονόματα αγγέλων και θεών, θα θυμηθούν τα συναισθήματα, θε θελήσουν να επινοήσουν τον κόσμο από την αρχή.

Πώς ξεκινά ο κόσμος; Μ’ ένα όνομα.

Οι άνθρωποι αυτοί θα επινοήσουν τη δική τους γλώσσα, θα ονομάσουν ό,τι δεν έχει όνομα, θα φανταστούν τη συνύπαρξη διαφορετικών γλωσσών μέσα σε μία μόνο λέξη. Θα αγκαλιάσουν τα δέντρα, θα μιμηθούν τη γλώσσα των πουλιών, θα χορέψουν στη σιωπή, θα θυμηθούν ένα παιδικό παιχνίδι, θα σταματήσουν μια στιγμή για να ακούσουν τις φωνές των άλλων.

Στην παράσταση, που έχει επιχορηγηθεί από το Υπουργείο Πολιτισμού, συμμετέχουν 12 ερμηνευτές. Κάποιοι εξ’ αυτών σχετίζονται περισσότερο με τον χορό, ενώ άλλοι προέρχονται από τον χώρο του θεάτρου. Εκτός από τους ίδιους, στο έργο υπάρχει παρουσία κι άλλων ανθρώπων. Επιπλέον, το κοινό είναι τοποθετημένο με έναν τρόπο σαν να βρίσκεται μέσα σε αυτό που συμβαίνει. «Αρχικά, ήθελα να ασχοληθώ με την επίδραση της οικείας και της ανοίκειας γλώσσας πάνω στο σώμα. Πώς ανταποκρίνομαι στη μητρική μου γλώσσα και σε μια ξένη. Αυτή ήταν η αφετηρία», δήλωσε στην «Κοινή Γνώμη» η δημιουργός, Αγγελική Σιγούρου. «Στη συνέχεια, το πράγμα άνοιξε προς διαφορετικές κατευθύνσεις, γιατί η ομάδα πήρε πάνω της το υλικό και το έκανε πολύ δικό της. Συνεπώς, είναι ανησυχίες και σκέψεις του καθενός σε σχέση με τη γλώσσα».

Επινοημένες λέξεις, παρετυμολογίες, συνεντεύξεις και διάφορα παιχνίδια

Η ομάδα προσπάθησε να προσεγγίσει το θέμα από πολλές διαφορετικές σκοπιές και ο καθένας έφερε σε αυτό τη δική του οπτική. Επίσης μίλησαν με πολλούς ανθρώπους, οι οποίοι εμπλούτισαν όλο το υλικό, δίνοντας κατευθύνσεις και σε πράγματα που οι συντελεστές μπορεί να μην είχαν σκεφτεί ή να έβλεπαν διαφορετικά. Τα μέλη ερεύνησαν τη γλώσσα σαν ήχο, μελέτησαν το νοηματικό περιεχόμενό της, την αποδόμησαν, επινόησαν μια άλλη και βρήκαν ερμηνείες για λέξεις που δεν υπάρχουν σαν έννοιες, ονοματίζοντας καταστάσεις που δεν έχουν νόημα.

Στο πλαίσιο της προετοιμασίας, η ομάδα παρετυμολόγησε λέξεις, αναζητώντας την καταγωγή τους μέσα σε όλες τις γλώσσες του κόσμου και με τρόπο απολύτως ανορθόδοξο. Συνέταξε ερωτηματολόγια συνεντεύξεων με θέμα τη γλώσσα και πραγματοποίησε συνεντεύξεις σε 51 άτομα, 29 γυναίκες και 22 άντρες. Επιπλέον, χρησιμοποιήθηκαν λέξεις από τη γλώσσα που η Γερμανίδα μύστρια και συνθέτης Hildegard von Birgen επινόησε, ισχυριζόμενη ότι την παρέλαβε από αγγελικά πλάσματα για τη δημιουργία ηχητικού υλικού. Τέλος, αποδόθηκαν στη νοηματική γλώσσα αποσπάσματα από το ποίημα του Μαχμούντ Νταρουίς «Τοιχογραφία» και χρησιμοποιήθηκαν ως βάση για τη σύνθεση κινητικού υλικού.

Πρόκληση για τους συντελεστές

Η επεξεργασία του ήχου και η μουσική ανήκουν στον Γιάννη Βρυζάκη, ο οποίος συνεργάζεται για δεύτερη φορά με το Χοροθέατρο «Ακροποδητί».

«Η περσινή μας συνεργασία στη «Medusa» ήταν πολλαπλά πολύτιμη και όμορφη. Φέτος ήταν πολύ προκλητικό όλο αυτό γιατί στόχος δεν ήταν να γραφτεί μια μουσική με φορμαλιστικό χαρακτήρα και να καταλήξει κανείς στη συνηθισμένη λογική μουσικής επένδυσης για την κίνηση. Το πολύ ενδιαφέρον είναι ότι εκτός από τις πρωτότυπες μουσικές, χρησιμοποιούμε και επεξεργασμένη μουσική από άλλες δημιουργίες που ωστόσο, τις δουλέψαμε για να ταιριάζουν με την ατμόσφαιρα που θέλαμε να δώσουμε στις σκηνές του συγκεκριμένου έργου», σημειώνει ο συνθέτης.

Ιδιαίτερη πρόκληση αποτέλεσε για τον ίδιο η επεξεργασία ηχογραφημένου ανθρώπινου λόγου που παρατίθεται σαν μουσική.

Καθοριστική συμβολή του φυσικού τοπίου

Η παράσταση περιλαμβάνεται στο πρόγραμμα «Σύρος – Πολιτισμός 2018». Σημειώνεται πως, θα τηρηθεί αυστηρά η ώρα έναρξης, καθώς στις πρώτες σκηνές της παράστασης θα χρησιμοποιηθεί το φυσικό φως.

 «Το ότι δουλεύουμε σε εξωτερικές συνθήκες και ένα φυσικό περιβάλλον, αποτελεί από μόνο του ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον καινούριο στοιχείο. Είναι και για εμάς πρωτόγνωρο και δεν ξέρουμε καθόλου πώς θα λειτουργήσει. Μερικά πράγματα δεν ξέρουμε πώς θα γίνουν», δηλώνει η Αγγελική Σιγούρου.

Οι συντελεστές έχουν ενταχθεί αρμονικά στον κατασκηνωτικό χώρο στα Χρούσσα, ο οποίος τους επηρέασε σε μεγάλο βαθμό και στην εξέλιξη του έργου.

Η σύλληψη, η σκηνοθεσία  και η χορογραφία:  ανήκουν στην Αγγελική Σιγούρου και το Χοροθέατρο Ακροποδητί

Ερμηνεύουν οι: Αγγελική Αγγελετάκη, Αφεντία Κανελλοπούλου, Σόνια Καραγιαννίδου, Χρήστος Κόλλιας, Ξένη Κοττάκη, Ναμπίλ ελ Μπαράζ, Ευτυχία Πανοπούλου, Παναγιώτης Σκιαδάς, Βιβή Σκλιά, Μαριάννα Σταθάκη, Αντιγόνη Χούνδρη, Αριάδνη Ψυχογιοπούλου.