Της Μαίρης Ρώτα Αρχαιολόγου

Γνωριμία με τη Σύρο

  • Παρασκευή, 27 Ιουνίου, 2025 - 06:22
Νεκρόπολη της Χαλανδριανής. Εποχή χαλκού (3η χιλιετία π.Χ.). Κυκλαδικός πολιτισμός Σύρου - Κέχρου (2800-2300 π.Χ.).

Αν κάνουμε μια διαδρομή πίσω στο απώτατο παρελθόν, θα συναντήσουμε τις πρώτες ρίζες του ανθρώπου του Αιγαίου, του Κυκλαδίτη... που κάπου στα μέσα της 7ης χιλιετίας κάνει την πιο ειρηνική επανάσταση που γνώρισε ποτέ το ανθρώπινο γένος. Η “ΝΕΟΛΙΘΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ”. Το πέρασμα δηλαδή του ανθρώπου, από το στάδιο του πλάνητα κυνηγού – τροφοσυλλέκτη, στο στάδιο του καλλιεργητή – κτηνοτρόφου, με την εγκατάστασή του σε μόνιμο συνοικισμό. Η “ΝΕΟΛΙΘΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ” συντελείται για πρώτη φορά στον Ελλαδικό χώρο και αρχίζει ο πρώτος πολιτισμός σε Ευρωπαϊκό έδαφος, όπου και θεμελιώνεται οριστικά η νεολιθική κοινότητα με χωρογεωγραφική και θεσμική αξία. Ο νεολιθικός άνθρωπος αρχίζει να ελέγχει, να διαμορφώνει και να εκμεταλλεύεται το περιβάλλον του. Κατάλαβε, τι μπορούσε να του προσφέρει αυτό που για τόσες χιλιάδες χρόνια είχε τόσο κοντά του, το χώμα και το νερό. Το τυχαίο αποτύπωμα της πατημασιάς του στη λάσπη, του έδωσαν την έμπνευση πως σ’ αυτό το υλικό μπορούσε εύκολα να δώσει κι αυτός με τα χέρια του σχήματα και μορφές. Αυτός ο άνθρωπος είναι ο εμπνευστής και επινοητής της χρήσης του πηλού που μ’ αυτόν κατασκεύασε ποικίλα είδη αγγείων και σκευών. Η τεχνική δεν άλλαξε μέχρι σήμερα. Για τις ανάγκες της καλλιέργειας ο αρχαίος Κυκλαδίτης κατασκευάζει: αξίνες, πέλεκυς, δρεπάνια, γουδιά από σκληρή πέτρα, και από τον περίφημο ΟΨΙΑΝΟ, τη μαύρη σκληρή πέτρα της Μήλου, κάνει το πρώτο ξυράφι. Οι Κυκλαδίτες είναι κατεξοχήν ναυτικοί. Στα περισσότερα Κυκλαδονήσια έχουν αναπτυχθεί αξιόλογοι οικισμοί και ακροπόλεις. Την 3η χιλιετία π.Χ. αναπτύσσεται στον Κυκλαδικό χώρο ένας από τους 5 μεγάλους πολιτισμούς του κόσμου. Ο περίφημος Κυκλαδικός πολιτισμός, διεθνώς έχει ονομαστεί, “Ο Πολιτισμός Κέρου – Σύρου”. Η Σύρος, όπως και τα περισσότερα Κυκλαδονήσια, αναδύεται από τη θάλασσα σε μορφή γυμνών και απότομων βράχων. Και το όνομά της Σούρ ή Οσούρα ή Σύρα, σημαίνει βραχώδης. Στον Όμηρο, στο έπος Οδύσσεια, πρωτογίνεται γνωστή η Σύρος. Οι στοίχοι που ακολουθούν δείχνουν ότι εδώ σ’ αυτό το βασίλειο υπήρχε πλούτος, ευτυχία και καλή υγεία στους κατοίκους. Φαίνεται ότι οι πληροφορίες του Ομήρου για το νησί ήταν σωστές αφού τις επιβεβαιώνει απόλυτα η αρχαιολογική σκαπάνη του Χρήστου Τσούντα. Τα ευρήματα υποδηλώνουν την ωραία ζωή των κατοίκων... την ευμάρεια! Φαίνεται ότι οι πληροφορίες του Ομήρου για το νησί ήταν σωστές, αφού τις επιβεβαιώνει απόλυτα η αρχαιολογική σκαπάνη του Χρήστου Τσούντα. Όταν ο Οδυσσέας λοιπόν, μετά τον Τρωικό πόλεμο γυρίζει στην Ιθάκη, θέλοντας να δει την κατάσταση που επικρατεί στο βασίλειό του, χωρίς να τον δουν, μεταμορφώνεται σε ζητιάνο και επισκέπτεται τον πιστό του χοιροβοσκό τον Εύμαιο. Για να είναι πειστικός τον ρωτά σαν ξένος από που είναι. Κι ο Εύμαιος απαντά:

“Συρίη λένε ένα νησί – αν το ‘χεις ακουστά σου,

στην Ορτυγία πιο ψηλά στο γύρισμα του ήλιου,

όχι πυκνοκατοίκητο, μα καρποφόρο μέρος,

βοσκότοπο, πολύσταρο μ’ αμπέλια και κοπάδια.

Πείνα ποτέ δεν έπεσε στη Χώρα μήτε αρρώστια κακή,

που τους ταλαίπωρους θερίζει τους ανθρώπους.

Μα σαν γεράσουν των θνητών οι φάρες,

τότε ο Φοίβος θα ‘ρθει ο αργυροδόξαρος κι η Άρτεμη μαζί του

και με πυκνές σαΐτες τους, τους γλυκοθανατώνουν.

Δύο πολιτείες είναι εκεί κι όλα σε δύο μοιράζουν

κι είχανε τον πατέρα μου κι οι δυο για βασιλιά των,

τον Κτήσιο του Ορμενού γιο, με τους θεούς παρόμοιο”.

Δυο στοιχεία επιβεβαιώνουν τα λόγια του Ομήρου για το ότι αυτή η Συρίη είναι η Σύρος. Το πρώτο είναι η γεωγραφική της θέση. Δυτικά της Ορτυγίας, (δηλαδή της Δήλου), δεν υπάρχει άλλο νησί παρά μόνο η Σύρος. Το δεύτερο που είναι πράγματι συγκλονιστικό, είναι ότι από τις ανασκαφές ήρθε στο φως όστρακο (δηλαδή κομμάτι πηλού) που είχε την επιγραφή “Κτησίας Ορμενού”. Δηλαδή το όνομα του βασιλιά που αναφέρει ο Όμηρος δια του Ευμαίου.

Στο τέλος του περασμένου αιώνα ο Έλληνας Αρχαιολόγος Χρήστος Τσούντας έκανε ανασκαφές στη Σύρο. Τότε έφερε στο φως το καλλίτερο και το πιο χαρακτηριστικό δείγμα οργανωμένου, πλούσιου και πολυάνθρωπου συνοικισμού κοντά στη θάλασσα, με τεχνητή και φυσική οχύρωση, στην κορυφή του λόφου Καστρί, και με εκτεταμένο νεκροταφείο που βρέθηκε στη Χαλανδριανή. Η περιοχή είναι βόρειο – ανατολική της Σύρου, απέναντι από την Τήνο και Δυτικά της Δήλου. Εκτός από την ακρόπολη “Καστρί” ο Τσούντας ανάσκαψε πλήθος τάφων και έφερε στο φως πλούσια κτερίσματα που δίνουν μια εικόνα της καλής οικονομικής κατάστασης των κατοίκων. Ένα άλλο αξιόλογο εύρημα είναι τα περίφημα Συριανά κάτοπτρα από σκούρο πηλό που, ως φαίνεται, οι Κυκλάδες τα γέμιζαν νερό στη (λεία – κοίλη) εσωτερική τους επιφάνεια και... καθρεπτιζόντουσαν. Στην πίσω πλευρά υπάρχει εμπίεστη και χαραγμένη σπειροειδής διακόσμηση. Η σπείρα (δηλαδή, ο ατέλειωτος κύκλος) συμβολίζει τον αφρό του κύματος. Στο κέντρο υπάρχει πλοίο με δυο σειρές κουπιά, δείγμα του ότι οι προϊστορικοί Συριανοί ήταν ναυτικός λαός. Έτσι φτάνουμε στο τέλος του Κυκλαδικού Πολιτισμού που πεθαίνει γύρω στο 1900 π.Χ. Ήταν ένας πολιτισμός από τους πιο ιδιότυπους και ζωντανούς της απώτερης πολιτιστικής ιστορίας της Ελλάδας. Η εποχή “Σύρος – Κέρος” που μεγαλούργησε 2 χιλιετίες περίπου, χάνεται στα βάθη της προϊστορίας.

Συνεχίζεται...

Ετικέτες: