Ομιλία του βουλευτή Κυκλάδων Νίκου Συρμαλένιου στην Επιτροπή Απολογισμού και του Γενικού Ισολογισμού του Κράτους και Ελέγχου της Εκτέλεσης του Προϋπολογισμού του Κράτους

Ν. Συρμαλένιος: «Το 2017 άρχισε να αποτυπώνεται η αλλαγή σελίδας της χώρας»

  • Τετάρτη, 13 Νοεμβρίου, 2019 - 12:02

Το 2017 άρχισε να αποτυπώνεται η αλλαγή σελίδας της χώρας, η οποία ολοκληρώθηκε τον Αύγουστο του 2018 με το οριστικό τέλος των μνημονίων, ανέφερε, μεταξύ άλλων ο βουλευτής Κυκλάδων Νίκος Συρμαλένιος, κατά την ομιλία του στην Επιτροπή Απολογισμού και του Γενικού Ισολογισμού του Κράτους και Ελέγχου της Εκτέλεσης του Προϋπολογισμού του Κράτους, με θέμα την έγκριση ισολογισμού και απολογισμού του κράτους έτους 2017. Ο βουλευτής ανέφερε ότι μια εικόνα της χώρας το 2017 δείχνει πρόσφατη έκδοση της ΕΛΣΤΑΤ για τις συνθήκες ανισότητας στην Ελλάδα. Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η ανεργία για το έτος 2017 μειώθηκε κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες και η τάση αυτή συνεχίστηκε. Οι ανισότητες, όπως αποτυπώνονται στο συντελεστή GINI, μειώθηκαν κατά 1 μονάδα. Η ανισοκατανομή του εισοδήματος μειώθηκε και αυτή κατά μισή μονάδα. Ο κίνδυνος φτώχειας, μετά τις κοινωνικές μεταβιβάσεις, μειώθηκε κατά 1 μονάδα. Η παιδική φτώχεια, μειώθηκε κατά 2 μονάδες. Με άλλα λόγια, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, η οποία ανέλαβε το Γενάρη του 2015 μέσα σε πρωτόγνωρες συνθήκες οικονομικής λιτότητας και κοινωνικών ανισοτήτων και με εντελώς άδεια ταμεία, κατάφερε μέχρι το τέλος του 2017 και εν μέσω Μνημονίων να επαναφέρει την εκτροχιασμένη οικονομία στις ράγες και να κερδίσει τη χαμένη αξιοπιστία της χώρας, θέτοντας τις βάσεις για το οριστικό τέλος των μνημονίων τον Αύγουστο του 2018.

Ακολουθεί η ομιλία του Νίκου Συρμαλένιου:

«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, με τον Απολογισμό παρουσιάζονται τα στοιχεία της εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού και επιτελείται η λογοδοσία της Κυβέρνησης αναφορικά με τις αρχικές προβλέψεις. Με τον Ισολογισμό παρουσιάζεται μια δομημένη απεικόνιση της χρηματοοικονομικής θέσης, της χρηματοοικονομικής επίδοσης και των ταμειακών ροών για την κεντρική διοίκηση, σύμφωνα με το ισχύον λογιστικό σύστημα της διπλογραφικής λογιστικής τροποποιημένης ταμειακής βάσης.

Η πολιτική συγκυρία βεβαίως σήμερα είναι τελείως διαφορετική, αφού πλέον έχει αναλάβει η Κυβέρνηση της Ν.Δ. που όσο καιρό ήταν Κυβέρνηση ο ΣΥΡΙΖΑ, ουδέποτε δεν είπε ούτε ένα καλό λόγο, ουδέποτε διαπίστωσε μια πρόοδο, παρά καταστροφολογούσε και κάποιες φορές υπονόμευε τις προσπάθειές μας. Σήμερα ο Εισηγητής της Πλειοψηφίας ο κ. Παπαδημητρίου, αναφέρθηκε στα καταστροφικά χρόνια του ΣΥΡΙΖΑ, ξεκινώντας από το 2015. Ξέχασε όμως να μας πει, ότι το Γενάρη του 2015 που ανέλαβε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, δεν είχε κλείσει η πέμπτη αξιολόγηση, υπήρχε το mail Χαρδούβελη το οποίο ήταν σε διαπραγμάτευση και προέβλεπε μια σειρά ακόμα περικοπές σε μισθούς, συντάξεις και δημόσια αγαθά. Παραλάβαμε ταμεία άδεια που έφθαναν μέχρι το τέλος του Φεβρουαρίου να πληρωθούν οι συντάξεις και οι μισθοί. Όλα αυτά ο κ. Παπαδημητρίου τα θεωρούσε ότι είναι στοιχεία που δείχνουν ότι στο τέλος 2014, αρχίζαμε να ξεπερνάμε  την κρίση, βεβαίως χωρίς να λέει πώς θα έκλειναν οι επόμενες αξιολογήσεις  και με τι μέτρα θα έκλειναν, θεωρεί ότι θα είχαμε μπει πολύ πιο γρήγορα σε αναπτυξιακή τροχιά.

Μιλούσε μέχρι τέλους λοιπόν η Ν.Δ. για τέταρτο μνημόνιο και για όλα αυτά διαψεύστηκε πανηγυρικά. Τι έκανε όλα αυτά τα χρόνια; Απλώς λαΐκιζε και όπως χαρακτηριστικά λέει και ο Εισηγητής της το επανέλαβε, η οικονομία πάει τώρα καλά, τα επιτόκια πέφτουν όχι γιατί ο ΣΥΡΙΖΑ έκανε τιτάνια προσπάθεια να κερδίσει και να ανακτήσει την αξιοπιστία της χώρας αναλαμβάνοντας δυσανάλογο βάρος, όχι γιατί ο ΣΥΡΙΖΑ έβαλε το εκτροχιασμένο τρένο στις ράγες, αλλά γιατί οι αγορές προσδοκούσαν ότι θα έρθει η κυβέρνηση της Ν.Δ. και επειδή ήρθε στρώνουν  ροδοπέταλα και κόκκινα χαλιά, χωρίς να βλέπουν και να υπολογίζουν τι έγινε όλα αυτά τα χρόνια.

Η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και προφανώς οι θυσίες του ελληνικού λαού ήταν αυτή που κέρδισε την αξιοπιστία της χώρας και σας έχει αφήσει χώρο δημοσιονομικό να κινηθείτε πάνω στα έτοιμα.  Μη ξεχνάμε και το μαξιλάρι των 37 δισ. όσο και αν δεν θέλετε να το παραδεχτείτε. Αυτό έγινε γιατί παρόλο τον επώδυνο συμβιβασμό του 2015, υπήρξε ένας σοβαρός σχεδιασμός και όλοι οι προϋπολογισμοί ακολούθησαν αυστηρά αυτό το σχεδιασμό. Ποιος ήταν αυτός ο σχεδιασμός; Η υλοποίηση του τρίτου προγράμματος και η τήρηση των δεσμεύσεων. Πρωτόγνωρο για μια ελληνική κυβέρνηση.

Σ’ αυτή την κατεύθυνση κινήθηκαν όλοι οι προϋπολογισμοί 2016-2019 και ο ΣΥΡΙΖΑ σ’ αυτό το αυστηρό πλαίσιο έφερε πολιτικές ελάφρυνσης και κοινωνικής προστασίας. Βεβαίως, είναι αλήθεια ότι υπήρχαν δύσκολα δημοσιονομικά μέτρα με αυστηρούς δημοσιονομικούς στόχους, αλλά υπήρχαν λόγω της δικής μας πολιτικής βούλησης και περιθώρια για εφαρμογή πολιτικών ελάφρυνσης και κοινωνικής προστασίας. Κοινωνικό επίδομα αλληλεγγύης, κοινωνικό μέρισμα, ενίσχυση παιδείας, υγείας, έρευνας. Και όλα αυτά έγιναν καταφέρνοντας να επιτύχουμε τους στόχους των δημοσιονομικών πλεονασμάτων. Αυτή είναι η πραγματικότητα, κυρίες και κύριοι, και όχι κάποιες παραδοχές φαντασιακές, τις οποίες μέχρι πρόσφατα έλεγαν και μιλούσαν για 4ο Μνημόνιο, όταν οι ίδιοι ήρθαν με το προσχέδιο του Προϋπολογισμού του 2020 να παραδεχτούν ότι έχουμε βγει από τα προγράμματα και ότι ουσιαστικά είμαστε σε ένα δρόμο τροχιάς ανάπτυξης.

Αμφισβητήσατε επίσης την καθαρή έξοδο. Προφανώς είμαστε σε αυστηρό έλεγχο όπως όλα τα κράτη της Ε.Ε.. Αλλά όλα τα στοιχεία σας διαψεύδουν κι εσείς διαψεύδετε τους εαυτούς σας. Η σημερινή εικόνα δεν είναι βεβαίως κεραυνός εν αιθρία. Είναι προϊόν μιας πολύ συγκεκριμένης διαδρομής. Αξιοπιστία κερδίζετε μέσα από την σκληρή προσπάθεια, την υπευθυνότητα και την τήρηση των λόγων με πράξεις και αυτό είναι που αποτυπώνεται στον ισολογισμό – απολογισμό του 2017, όπως ήταν και στον αντίστοιχο του 2016 και προφανώς και τα επόμενα χρόνια, έως ότου είχαμε τη διακυβέρνηση της χώρας.

Η πραγματικότητα, επίσης σας εκθέτει, διότι η στόχευση της κυβέρνησης μας ήταν να συνδυάσει την δημοσιονομική υπευθυνότητα με την κοινωνική δικαιοσύνη και την ανακατανομή των βαρών και στο μέτρο του δυνατού στέφτηκε αυτό από επιτυχία. Οι δημοσιονομικές επιδόσεις συνέβαλαν καθοριστικά στην αποκατάσταση της διεθνούς αξιοπιστίας προς την διαχείριση των δημόσιων οικονομικών της χώρας, στην άρση της οικονομικής αβεβαιότητας και την εμπέδωση κλίματος εμπιστοσύνης στην οικονομία, την αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας και τη σημαντική αποκλιμάκωση του κόστους δανεισμού του ελληνικού δημοσίου και εν τέλει στην επιτυχή ολοκλήρωση και έξοδο από το πρόγραμμα οικονομικής προσαρμογής του ευρωπαϊκού μηχανισμού σταθερότητας τον Αύγουστο του 2018.

Αν θέλουμε πραγματικά να κάνουμε μια δυναμική παρακολούθηση και αξιολόγηση του ισολογισμού του 2017, πρέπει να τον δούμε ενταγμένο στο συνολικό πλαίσιο ενός πολιτικού σχεδιασμού, ο οποίος ήρθε μετά από τις δεύτερες εκλογές του Σεπτεμβρίου του 2015. Θυμίζω ότι ο Προϋπολογισμός του 2017 καταρτίστηκε στα πλαίσια των  δεσμεύσεων του τρίτου, και όπως αποδείχθηκε, τελευταίου Μνημονίου.

Παρόλα αυτά είναι πολύ χρήσιμο να δούμε τι έγινε το 2017 στη χώρα. Το 2017 η χώρα επέστρεψε σε θετικούς και διατηρήσιμους ρυθμούς ανάπτυξης. Για πρώτη φορά κατά την τελευταία 8ετία  παρατηρείται μικρή ονομαστική αύξηση του ΑΕΠ, σε σχέση με το προηγούμενο οικονομικό έτος. Το ΑΕΠ κατά το 2017 εμφανίζεται αυξημένο κατά 3.536.000.000 ευρώ σε σχέση με το 2016. Το ΑΕΠ σε τρέχουσες τιμές το έτος 2017 ανήλθε σε 177.735.000.000 κατώτερο από το προβλεπόμενο ΑΕΠ 180.817.000.000 ευρώ. Το ΑΕΠ έτους 2017 είναι μικρότερο κατά 53.907.000.000 σε σχέση με το ΑΕΠ του 2009,  ύψους 231.642.000.000, γεγονός που αντιστοιχεί σε μείωση του ΑΕΠ  σε σχέση με το 2009 κατά 23,27%. Προφανώς αυτή η μείωση δεν οφείλεται στην πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ, αν και το 2017 υπάρχει μία μικρή αύξηση του ΑΕΠ και αντίστοιχα μείωση του δείκτη δημοσίου χρέους προς το ΑΕΠ στο 184,94% έναντι 187,35%, το 2016.

Το πρωτογενές πλεόνασμα του Κρατικού Προϋπολογισμού, έσοδα μείον έξοδα, εξαιρουμένων των τόκων, διαμορφώθηκε θετικά στο ποσό του 1.290.000.000 εύρω έναντι ελλείμματος ύψους 618 εκατομμύριων το 2016, έναντι των αρχικών προβλέψεων του προϋπολογισμού παρουσιάζεται βελτιωμένο κατά 1.846.000.000, δηλαδή, με πλεόνασμα 1.290.000.000 ευρώ. Η βελτίωση αυτή προέκυψε κυρίως από τα μειωμένα έξοδα, παρότι τα έσοδα των πόρων του Κρατικού Προϋπολογισμού ήταν κατώτερα από τα προβλεπόμενα. Το ποσοστό επίτευξης των εσόδων διαμορφώθηκε περίπου στο 93%.

Τα καθαρά εισπραχθέντα έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού πλην των εσόδων από την πώληση χρηματοοικονομικών περιουσιακών στοιχείων και δανείων διαμορφώθηκαν στο ποσό των 50.724.000.000 ευρώ έναντι των αρχικών εκτιμήσεων 54.529.000.000 με ποσοστό 93%, έναντι του 2016. Τα έσοδα παρουσιάζονται μειωμένα κατά ποσοστό 4,5%. Ως μερίδιο της οικονομίας, τα έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού μειώθηκαν από το 30,5% του ΑΕΠ το 2016 στο 28,5% το 2017.

Τα φορολογικά έσοδα, άμεσοι –  έμμεσοι  φόροι, διαμορφώθηκαν στο ποσό των 48.557.000.000 αυξημένα έναντι του 2016 κατά 900.000.000 ευρώ. Το ποσοστό του ΑΕΠ, όμως, διαμορφώθηκε στο 26,2%, δηλαδή, όσο το 2016, από 25,3% το 2015 και 20,7% το 2011. Βλέπουμε, δηλαδή, ότι η μεγάλη αύξηση από το 20% στο 25%  περίπου ήταν τα έτη 2011 – 2015. Το συνολικό πλεόνασμα μείον το έλλειμμα της περιόδου διαμορφώθηκε σε πλεόνασμα ύψους 2.244.000.000, για δεύτερη συνεχή χρονιά, τα τελευταία χρόνια, μετά το πλεόνασμα που εμφανίστηκε το έτος 2012, όπου στο αποτέλεσμα ενσωματώθηκαν τα κέρδη από το PSI και την επαναγορά ομολόγων. Η θετική διαμόρφωση του συνολικού αποτελέσματος της περιόδου οδήγησε σε περαιτέρω θετική μεταβολή της καθαρής θέσης των πολιτών κατά το ποσό των 2.256.000.000.

Για τη χρηματοδότηση του συνολικού ταμειακού ελλείμματος το χρέος της Κεντρικής Διοίκησης αυξήθηκε σε ονομαστικές τιμές κατά 2.322.000.000. Σταθμίζοντας την αύξηση του ΑΕΠ, το δημόσιο χρέος διαμορφώθηκε στο 184,9% του ΑΕΠ έναντι 187,3% το 2016. Μειωμένο, δηλαδή, κατά 2,4%. Οι επιστροφές εσόδων συμπεριλαμβανομένων εκείνων των παρελθόντων οικονομικών ετών, διαμορφώθηκαν στο ποσό των 6.052.955.850 έναντι στόχου 3.289.000.000, παρουσιάζοντας αύξηση σε σχέση με τις προβλέψεις κατά 84,1%. Η σημαντική αυτή υπέρβαση του ετήσιου στόχου οφείλεται κυρίως στην επιτάχυνση της εκκαθάρισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών της Γενικής Κυβέρνησης, προκειμένου να τονωθεί η ρευστότητα της οικονομίας και είναι σύμφωνη με τις διατάξεις του ν.4336/2015 του Σχεδίου Σύμβασης Οικονομικής Ενίσχυσης από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας.

Η εξόφληση απλήρωτων υποχρεώσεων από μεταβιβαστικές πληρωμές ανήλθε σε 1.440.000.000 ευρώ έναντι προϋπολογισμού 15,8%, δημιουργώντας υπέρβαση κατά 1,424%. Η υπέρβαση αφορά κυρίως την καταβολή επιχορηγήσεων στο Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης και Ασφάλισης Παροχών για εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών ποσού 466.000.000, στον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης ποσού 680.000.000, σε ΟΤΑ α΄ βαθμού και νομικά πρόσωπα ποσού 115.000.000, καθώς και σε νομικά πρόσωπα της Γενικής Κυβέρνησης ποσού 122.000.000 ευρώ.

Εισοδηματικές ενισχύσεις και λοιπές μεταβιβάσεις ποσού 3 δις €, είναι αυξημένες κατά 1,2 δις € σε σχέση με το 2016. Η αύξηση κυρίως αυτή αφορά στις εισοδηματικές ενισχύσεις και σε λοιπά μέτρα κοινωνικής προστασίας, που αυξήθηκαν κατά 1,8 δις € και ειδικότερα, αυξήθηκαν οι δαπάνες του κοινωνικού μερίσματος ποσού 775 εκατ. €, της κάλυψης παροχής υπηρεσιών κοινής ωφέλειας ( ΥΚΩ ). Στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας του ποσού των 476 εκατ. €, για την κάλυψη μέρους του κόστους ηλεκτρικής ενέργειας και την επανασύνδεση ηλεκτρικού ρεύματος σε νοικοκυριά με χαμηλό εισόδημα, οι οποίες δεν υπήρχαν κατά το τέλος του 2016. Ενώ, οι δαπάνες του κοινωνικού εισοδήματος αλληλεγγύης ποσού 550 εκατ. €, σημείωσαν αύξηση κατά 501 εκατ. € σε σχέση με το 2016. Αύξηση δηλαδή, 1019%.

Το 2017 δόθηκε το κοινωνικό μέρισμα, 770 εκατ. €. Αύξηση έναντι του 2000 κατά ποσοστό 9,6%, εμφανίζουν και οι επιχορηγήσεις σε οργανισμούς για σκοπούς κοινωνικής πολιτικής, κυρίως λόγο της επιχορήγησης στο νεοσύστατο ΟΠΕΚΑ ( Οργανισμό Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης ). Επίσης, αύξηση σημαντική έναντι του 2016, παρουσιάζουν οι επιχορηγήσεις σε ελλιπούς φορείς για κοινωνική πολιτική. Η αύξηση οφείλεται κυρίως στην επιχορήγηση που δόθηκε στον ΑΔΜΗΕ και στον ΔΕΔΔΗΕ ποσού 476 εκατ. € και 10 εκατ. € αντίστοιχα, για την κάλυψη μέρους του κόστους ηλεκτρικής ενέργειας και την επανασύνδεση ηλεκτρικού ρεύματος σε νοικοκυριά με χαμηλό εισόδημα. Με βάση τα παραπάνω στοιχεία, διαμορφώθηκαν και τα δεδομένα της ΕΛΣΤΑΤ για το 2017.

Ας δούμε λοιπόν, πολύ συνοπτικά, την τελευταία έκδοση της ΕΛΣΤΑΤ για τις συνθήκες ανισότητας στην Ελλάδα, που βγήκε πριν από λίγες μέρες. Η ανεργία για το έτος 2017 μειώθηκε κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες και η τάση αυτή συνεχίστηκε. Οι ανισότητες, όπως αποτυπώνονται στο συντελεστή GINI, μειώθηκαν κατά 1 μονάδα. Η ανισοκατανομή του εισοδήματος μειώθηκε και αυτή κατά μισή μονάδα. Ο κίνδυνος φτώχειας, μετά τις κοινωνικές μεταβιβάσεις, μειώθηκε κατά 1 μονάδα. Η παιδική φτώχεια, μειώθηκε κατά 2 μονάδες. Με άλλα λόγια, κλείνοντας, το 2017 άρχισε να αποτυπώνεται η αλλαγή σελίδας της χώρας, η οποία ολοκληρώθηκε τον Αύγουστο του 2018 με το οριστικό τέλος των μνημονίων».