Απαντήσεις του Αντιδημάρχου Τεχνικών Υπηρεσιών, Φρ. Βακόνδιου για τις υποχρεώσεις του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης σχετικά με την ασφάλεια στο δημόσιο χώρο

Ολοένα και περισσότερα κτίρια “απαιτούν” άρση επικινδυνότητας

Με χρονικές καθυστερήσεις προχωρούν οι συμβάσεις, ενώ ζητείται παράταση για το “έργο” της χρήσης 2017

Τον Μάιο του 2019 θα ολοκληρωθεί πλήρως το έργο της άρσης επικινδυνότητας κτιρίων στη Σύρο και την Ερμούπολη της χρήσης του 2017, αφού το δημοτικό συμβούλιο καλείται να δώσει 4μηνη παράταση, εξαιτίας καθυστερήσεων στην πληρωμή του αναδόχου στο πρόσφατο παρελθόν, γεγονός που είχε προκαλέσει και την παύση της εξέλιξης εργασιών από πλευράς του.

Παρά τις σοβαρές ανάγκες που παρουσιάζουν ολοένα και περισσότερα κτίρια της πόλης και παρά την επιτακτική ανάγκη διάσωσης της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς, ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης, ανταποκρίνεται διαχρονικά με καθυστέρηση στη ροή των σχετικών έργων (για την άρση της επικινδυνότητας), αφού σήμερα ακόμη εκτελείται η σύμβαση του 2017.

Αν και ετησίως δεσμεύεται δαπάνη για τις υποχρεώσεις του Δήμου απέναντι στην ασφάλεια των πολιτών και δεν χάνονται ποσά που προωθούνται για την αποκατάσταση ή την καθαίρεση επικίνδυνων μερών κτιρίων στην Ερμούπολη, ωστόσο, το ετεροχρονισμένο “κλείσιμο” συμβάσεων, - λογικά - θέτει επί τάπητος ως συμπέρασμα, πως αν και καλύπτονται οι άμεσες ανάγκες, ωστόσο, αυτές γίνονται σε χρόνο κατά τον οποίο θα μπορούσαν να τρέξουν εργασίες σε “επόμενα” - στη λίστα - κτίρια.

Το θέμα της άρσης επικινδυνότητας κτιρίων στο ιστορικό κέντρο έχει απασχολήσει σημαντικά, κατά τις δημόσιες συζητήσεις της τρέχουσας θητείας, εντός δημοτικού συμβουλίου, με φόντο και την κατάρρευση εσωτερικών τοίχων του κληροδοτήματος της Άννης Κουτσοδόντη πλησίον της πλατείας Μιαούλη, προ δύο ετών, οπότε και από την πλευρά της δημοτικής μειοψηφίας είχε διατυπωθεί η παρατήρηση περί ανάγκης εξασφάλισης μεγαλύτερων ποσών για τις σχετικές ανάγκες που προκύπτουν στην πόλη.

Με αφορμή τα παραπάνω, κλήθηκε να δώσει απαντήσεις ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, Φραγκίσκος Βακόνδιος, ο οποίος διευκρίνισε μεταξύ άλλων, πως, η ευθύνη του Δήμου έγκειται στη δρομολόγηση εργασιών προς υπεράσπιση της ασφάλειας των πεζών κι εν γένει των πολιτών στους δημόσιους χώρους.

Η σύμβαση της χρήσης 2017 κλείνει τον Μάιο του 2019

Ειδικότερα, οι αιρετοί καλούνται σήμερα να εγκρίνουν την παράταση που αιτείται ο ανάδοχος του έργου άρσης επικινδυνότητας κτιρίων για τη χρήση 2017, εξαιτίας καθυστερήσεων στην πληρωμή του, που ως γεγονός με ευθύνη της Δημοτικής Αρχής, τονίζεται πως προκάλεσε για ένα μικρό διάστημα την παύση εργασιών.

“Ο ανάδοχος ζητά 2η παράταση της συνολικής προθεσμίας εκτέλεσης του έργου κατά τέσσερις μήνες, ήτοι έως την 31/5/2019” αναφέρεται συγκεκριμένα στην εισήγηση προς τους συμβούλους, ενώ επισημαίνεται πως σύμφωνα με τα στοιχεία της σύμβασης ο προϋπολογισμός αφορούσε σε 35.537,65 ευρώ με ΦΠΑ 24% και ημερομηνία υπογραφής της ήταν η 22α/12/2017. Αν και η συμβατική προθεσμία αφορούσε σε έξι μήνες και η πρώτη παράταση σε τέσσερις μήνες, ωστόσο, υπογραμμίζεται πως, “Η διακοπή των εργασιών αφορούσε το διάστημα από 18/10/2018 έως και 31/1/2019” γεγονός που μεταθέτει το τέλος της σύμβασης για τον προσεχή Μάιο.

Στο αιτιολογικό τμήμα της εισήγησης, σημειώνονται δε, τα παρακάτω: “Η παράταση προθεσμίας για το έργο του θέματος διέπεται από το άρθρο 147 παρ 8 του Ν. 4412/2016. Επειδή:

1. Λόγω της φύσης και του χαρακτήρα του έργου, δεν ήταν δυνατό να προβλεφθεί ο ακριβής απαιτούμενος χρόνος για την ολοκλήρωση των εργασιών. 2. Λόγω της καθυστέρησης πληρωμής του 1ου και 2ου λογαριασμού του έργου ο ανάδοχος υπέβαλε την με α.π. 21804/17-10-2018 Ειδική Δήλωση Διακοπής Εργασιών, η οποία έγινε αποδεκτή με την με α.π. 21804/18-10-2018 Απόφαση της Δ.νσης Τ.Υ. στις 30-01-2019 με την α.π. 1990/2019 Απόφαση Δ/νσης Τ.Υ. έγινε άρση της διακοπής των εργασιών. 3. Η καθυστέρηση ολοκλήρωσης των εργασιών δεν οφείλεται σε αποκλειστική υπαιτιότητα του αναδόχου, αλλά σε καταστάσεις που ήταν αδύνατον να προβλεφθούν κατά τη σύνταξη του χρονοδιαγράμματος”.

Βάσει των ανωτέρω, η Τεχνική Υπηρεσία εισηγείται θετικά στην παραχώρηση προθεσμίας, δηλαδή στην παραχώρηση δεύτερης παράτασης για την περαίωση του έργου.

Αξίζει να διευκρινισθεί πως το εν λόγω αίτημα κατέθεσε ο ανάδοχος προς τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης στις 6 Φεβρουαρίου του 2019.

Απολογιστικές εργασίες σε διάφορα κτίρια

Μάλιστα, ο ίδιος (ανάδοχος) ενημερώνοντας για σχετικές εργασίες απολογιστικά μέχρι του χρόνου κατά τον οποίο “έτρεχε” τη σύμβαση, είχε γνωστοποιήσει ότι είχαν εκτελεστεί εργασίες άρσης επικινδυνότητας ως και τις 17 Οκτωβρίου του 2018 στα εξής κτίσματα: 1. Κλειστό Γυμναστήριο, 2. Κτίσμα επί της οδού Ευριπίδου, 3. Κτίσμα επί της οδού Περσεφόνης, 4. Κτίριο πρώην Δημαρχείου Άνω Σύρου, 5. Κτίσμα στο Βροντάδο, 6. Δημαρχείο Ερμούπολης, 7. Κτίριο παιδικού σταθμού Ερμούπολης.

Διευκρίνιζε μάλιστα πως οι εργασίες που έχουν πραγματοποιηθεί έως και σήμερα, κοστολογούνται στις 15.748 ευρώ με ΦΠΑ. “Σε αυτό το ποσό περιλαμβάνονται οι εργασίες του 1ου και 2ου λογαριασμού. Έχει κατατεθεί και 3η αναλυτική επιμέτρηση, για την οποία αναμένουμε έλεγχο και έγκριση, ενώ εκκρεμεί η έκδοση ΑΠΕ. Το συνολικό εκτιμώμενο κόστος των μέχρι στιγμής εργασιών είναι 23.000 ευρώ με ΦΠΑ. Δεν υπάρχουν εργασίες που έχουν υποδειχθεί από την επίβλεψη και δεν έχουν ολοκληρωθεί” σημειωνόταν από την πλευρά του, σχετικά με την πρόοδο των εργασιών που ζητήθηκαν προς εκείνον από την Τεχνική Υπηρεσία.

Ευθύνη μας είναι η ασφάλεια των πολιτών”

Ερωτηθείς ο κ. Βακόνδιος σχετικά με τον χρόνο που τρέχει η σύμβαση για τη χρήση του 2017 και αν αυτό σημαίνει πως επί της ουσίας χάνεται χρόνος για κτίρια της πόλης, τα οποία μέρα με την ημέρα επιβαρύνονται σταθερά από το πέρασμα των ετών, ο ίδιος σημείωσε: “Έχουμε χρήματα και για το έτος 2018. Δεν χάθηκαν χρήματα. Το θέμα είναι ότι προέκυψε ένα ζήτημα με την πληρωμή του, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα προχωρήσει κανονικά το έργο”.

Διευκρίνισε μάλιστα πως, “Δηλαδή για όλα τα επικίνδυνα που καταλογίζονται στους ιδιοκτήτες, η Τεχνική Υπηρεσία πρέπει να κάνει όσες εργασίες οφείλει να κάνει, αν δεν μπορούν οι ιδιοκτήτες για οποιοδήποτε λόγο ή αδιαφορούν”.

Στην επαναλαμβανόμενη ερώτηση αν ο σκοπός της σύμβασης επιτυγχάνεται παρά τις καθυστερήσεις, ο ίδιος απαντά με σαφήνεια: “Τα τελευταία χρόνια έχουμε ρίξει βάρος στο θέμα αυτό γιατί βλέπουμε ότι όλο και περισσότερα κτίρια παλαιά έχουν αρκετά θέματα, δηλαδή προκύπτουν συνεχώς θέματα επικινδυνότητας”. Όπως τόνισε μάλιστα, “Οι πολίτες αδυνατούν να αναλάβουν το κόστος ή αδιαφορούν, επομένως προσπαθεί ο Δήμος να άρει την επικινδυνότητα προτάσσοντας την ασφάλεια των πεζών πάντα”, ξεκαθαρίζοντας πως, “Η ευθύνη μας είναι να μην “πέσει” κάποιο κτίριο προς τους δρόμους ή κάποιο τμήμα του, όπως για παράδειγμα κάποιο κούφωμα, κάποιο μάρμαρο ίσως από την επιφάνειά τους”.

Διαχρονικές καθυστερήσεις

Δεδομένου ότι ο Δήμος έχει υπολογίσει χρήματα και για τις χρήσεις 2018 και 2019 που συνολικά πλησιάζουν τα 60 χιλ. ευρώ (όπως υπενθύμισε ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος), υποστήριξε πως, το γεγονός πως “τρέχει” σήμερα η σύμβαση που υπεγράφη το 2017, δεν σημαίνει απώλεια χρημάτων για τα επικίνδυνα κτίρια.

“Δεν χάνονται χρήματα” απάντησε κατηγορηματικά, ενώ δήλωσε επιπλέον πως, “Αμέσως μόλις ολοκληρωθεί η σύμβαση, ακολουθεί η επόμενη”. Σημείωσε δε, πως, “Μπορεί να γίνει ο διαγωνισμός για να μην καθυστερήσει να αναδειχθεί ο εργολάβος, αλλά από εκεί και μετά, θα κλείσει μία εργολαβία και θα αρχίσει μία επόμενη”. Ο ίδιος αφού φωτογράφησε έντονα πως διαχρονικά στον Δήμο προοδεύουν... με τον ίδιο αργό ρυθμό οι σχετικές εργολαβίες, έδωσε απαντήσεις για τις προτεραιότητες της Τεχνικής Υπηρεσίας.

Επεμβάσεις βάσει πρωτοκόλλων επικινδυνότητας

Αρχικά, απάντησε καταφατικά στην ερώτηση αν τρέχουν - τόσο για δημοτικά, όσο και για ιδιωτικά ακίνητα - κοινές συμβάσεις. “Είναι όλα τα κτίρια σε μία εργολαβία” ανέφερε, ενώ συμπλήρωσε πως, η προτεραιότητα στις επεμβάσεις επί των κτιρίων που παρουσιάζουν επικινδυνότητα ακολουθούν τα σχετικά πρωτόκολλα που εκδίδονται.

“Το αρμόδιο Τμήμα της Πολεοδομίας πράττει σχετικά. Από την Πολεοδομία γίνεται ο έλεγχος και από την Πολεοδομία διαπιστώνεται το επικίνδυνο” σχολίασε σχετικά με την ευθύνη που έχει ο Δήμος, ενώ πρόσθεσε πως, “Μετά αυτά στέλνονται αρμοδίως και στην Εισαγγελία και στην Πολεοδομία και στους ιδιώτες. Οι ιδιώτες σε εύλογο χρονικό διάστημα πρέπει να κάνουν κάτι”. Στην περίπτωση που υπάρξει αδράνεια ή αδιαφορία, τότε οφείλει να αναλάβει ο Δήμος.

“Δεν είναι θέμα ιεράρχησης. Ό,τι φαίνεται και είναι επικίνδυνο πρέπει με τη σειρά που έχουν εκδοθεί τα πρωτόκολλα επικινδυνότητας να αποκατασταθεί και να γίνουν οι εργασίες αποκατάστασης” δήλωσε ο κ. Βακόνδιος, υπογραμμίζοντας μάλιστα πως, “Όταν η Τεχνική Υπηρεσία λάβει από την Πολεοδομία το αντίστοιχο πρωτόκολλο, με αυτή τη σειρά τα φτιάχνει” αφού εξήγησε δε, πως, “Για εμάς προέχει η ασφάλεια των πολιτών”.

Συμπληρωματικά, σημείωσε πως, κτίρια που είναι στην ευθύνη του Δημοσίου, επουλώνονται... από τις αρμόδιες Αρχές. “Αυτά πάλι έχουν πρωτόκολλο και πρέπει ο ΟΑΕΔ, ο ιδιοκτήτης να κάνει τις απαραίτητες ενέργειες. Αυτές τις κάνει ο ΟΑΕΔ” επανέλαβε χαρακτηριστικά.

Ζητούμενο η κάλυψη των αναγκών που προκύπτουν

Σχετικά με τα ποσά που δαπανά ο Δήμος, τα οποία είναι ιδιαιτέρως περιορισμένα, συγκριτικά με τις ανάγκες των κτιρίων της πόλης, ο Φραγκίσκος Βακόνδιος υπήρξε σαφής: “Αυξήσαμε σταδιακά τα ποσά. Του 2018 και του 2019 θα τη βγάλουμε μαζί (σσ. τη σύμβαση)” διευκρίνισε, αναφέροντας πως γι αυτά τα έτη συνολικά ο προϋπολογισμός φθάνει τις 60 χιλ. ευρώ.

Με φόντο την κριτική που έχει δεχθεί η Δημοτική Αρχή για το ύψος των σχετικών ποσών που προωθούνται στα επικίνδυνα κτίρια, ο Αντιδήμαρχος κλήθηκε να τοποθετηθεί σχετικά με το αν ο ίδιος είναι ικανοποιημένος από αυτόν τον προϋπολογισμό.

“Είναι κάτι που θα το αντιμετωπίζουμε από εδώ και πέρα. Ο Δήμος δηλαδή βλέπει ότι όλο και περισσότερα κτίρια παρουσιάζουν φθορές και βλάβες και είναι σε κάποιο βαθμό επικίνδυνα για τους περαστικούς και για τους πολίτες και προσπαθούμε να το αντιμετωπίσουμε με αυτό το έργο”.

Σύμφωνα με όσα σημείωσε δε, “Τα ποσά έχουν αυξηθεί και το ανέφερα αυτό σε σχέση με το παρελθόν. Ήταν ένα ποσό της τάξεως των 20 – 25 χιλ. ευρώ και αυξήθηκε προκειμένου να φθάσει κοντά στις 40 χιλ. ευρώ”.

Ο ίδιος δήλωσε μάλιστα πως, “Ανάλογα με τις ανάγκες που προκύπτουν, το θέμα είναι να καλύπτουμε και τα αντίστοιχα προβλήματα που προκύπτουν”, επαναλαμβάνοντας πως, “Υπάρχει ευθύνη στους ιδιοκτήτες. Ουσιαστικά δεν είναι ευθύνη του Δήμου να άρει την επικινδυνότητα σε ιδιοκτησίες, αφού κανονικά ο κάθε ιδιώτης είναι υπεύθυνος για το κτίριό του. Από εκεί και πέρα, αν βλέπουμε ότι είτε αυτός αδιαφορεί ή αδυνατεί για χ,ψ λόγους, τότε σαν Δήμος κοιτάζουμε για την ασφάλεια των πολιτών”. Ο κ. Βακόνδιος έκλεισε τις απαντήσεις του, λέγοντας τέλος πως, “αν και όπως είπα τα ποσά έχουν αυξηθεί, αναλόγως των αναγκών ίσως στο μέλλον αυξηθούν κι άλλο”.