Η Λαϊκή Ορχήστρα του «Εν Χορδαίς & Οργάνοις» της Σύρου έλαμψε με τη συμμετοχή της στη μουσική εκδήλωση «Άξιον Εστί» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Υπόκλιση στο ταλέντο των μικρών συνεχιστών του Μάρκου

Με χρυσά γράμματα γράφεται και εμπλουτίζεται το βιογραφικό των μαθητών του «Εν Χορδαίς & Οργάνοις», καθώς οι σημαντικές στιγμές στη λαμπρή πορεία της «Μεγάλης του Μάρκου Σχολής» διαδέχονται συνεχώς η μία την άλλη.

Με κολακευτικά σχόλια από κοινό και καταξιωμένους καλλιτέχνες, θερμά χειροκροτήματα, αλλά και κύματα υπερηφάνειας να πλημμυρίζουν τις καρδιές των συμπατριωτών τους, συνοδεύτηκε η συμμετοχή των παιδιών της Σύρου στην εκδήλωση "Άξιον Εστί» που πραγματοποιήθηκε το βράδυ του περασμένου Σαββάτου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Η Μουσική Σχολή με έδρα την πρωτεύουσα των Κυκλάδων και γενέτειρα του Πατριάρχη του Ρεμπέτικου Μάρκου Βαμβακάρη, που μετρά ήδη στο ενεργητικό της πολλές και σπουδαίες συνεργασίες, έδωσε το στίγμα της και τράβηξε τα βλέμματα στην παρουσίαση ενός εκ των σπουδαιότερων έργων της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς.

Το λαϊκό ορατόριο του Μίκη Θεοδωράκη «Άξιον εστί» σε ποίηση του Νομπελίστα Οδυσσέα Ελύτη παρουσιάστηκε στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών από τους Μουσικούς της Καμεράτας – Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής και τον μαέστρο Γιώργος Πέτρου, μαζί με τον Αλκίνοο Ιωαννίδη, τον βαρύτονο Τάση Χριστογιαννόπουλο και τον Δημήτρη Λιγνάδη.

Στην εκδήλωση έλαβαν μέρος η Χορωδία του ΕΜΠ που διευθύνουν ο Μιχάλης Οικονόμου και η Αθανασία Κυριακίδου, η Χορωδία «Μελωδοί» υπό τον Γιώργο Ζιάκα και η Λαϊκή ορχήστρα του «Εν χορδαίς και οργάνοις» της Σύρου με μαέστρο τον Αρίστο Βαμβακούση.

Μοναδική εμπειρία και «σχολείο» για τα παιδιά του νησιού

Η «Μεγάλη του Μάρκου Σχολή» εκπροσωπήθηκε από οχτώ μαθητές και τρεις δασκάλους (Αρίστο Βαμβακούση, Αλέξη Πάππο και Τάκη Φραγκούς), οι οποίοι συμμετείχαν επί σκηνής στην απόδοση των πέντε λαϊκών κομματιών του δίσκου.

«Τα παιδιά θα θυμούνται για πάντα αυτή τη μοναδική εμπειρία. Ένιωσαν σαν να βρίσκονται στο κέντρο ενός δίσκου και να ακούς γύρω τους νότες. Η συμμετοχή αυτή ήταν ένα σχολείο για τους μαθητές μας, καθώς είδαν πώς λειτουργεί σωστά μία Ορχήστρα και μάλιστα μία από τις καλύτερες ορχήστρες, όπως είναι η Καμεράτα», δήλωσε στην «Κοινή Γνώμη» ο κ. Βαμβακούσης, ο οποίος κατέστησε γνωστό πως η σημαντική και τιμητική αυτή πρόταση προέκυψε στο πλαίσιο της συνεργασίας μεταξύ του «Εν χορδαίς & Οργάνοις» και του Μαέστρου Γιώργου Πέτρου, οι βάσεις της οποίας τέθηκαν το περασμένο καλοκαίρι.

Τα παιδιά της Σύρου τίμησε με την παρουσία του ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σύρου κ. Δωρόθεος, ενώ την εκδήλωση παρακολούθησαν μεταξύ άλλων, ο συνθέτης και μαέστρος της Ορχήστρας των Κυκλάδων, Νίκος Κυπουργός, η Μαρία Φαραντούρη που δήλωσε ενθουσιασμένη με τους μαθητές της Σχολής, καθώς και πλήθος Συριανών.

Τέταρτη Συμφωνία

Στο πρώτο μέρος της συναυλίας παρουσιάστηκε σε πρώτη πανελλήνια εκτέλεση η συγκλονιστική Τέταρτη Συμφωνία («Los Angeles») του περίφημου Εσθονού συνθέτη Άρβο του Arvo Pärt, από τα πιο προβεβλημένα συμφωνικά αριστουργήματα της εποχής μας, με έντονο πολιτικό περιεχόμενο, που γράφτηκε το 2008.

Η παραγγελία του έργου, που είναι ενορχηστρωμένο για έγχορδα, άρπα, τύμπανα και κρουστά, έγινε από τη φημισμένη Φιλαρμονική Ορχήστρα του Λος Άντζελες, όπου και πρωτοπαρουσιάστηκε. Πηγή έμπνευσης για τον συνθέτη υπήρξε το κείμενο του «Κανόνα για τους φύλακες-αγγέλους» της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας. Η μουσική του Παιρτ, η οποία μάλιστα προτάθηκε και για βραβείο Grammy καλύτερης κλασικής σύνθεσης, διακρίνεται τόσο για την απλότητά της, όσο και τη διατήρηση της σχέσης με την τονικότητα.

Το έργο είναι αφιερωμένο στον πολιτικό κρατούμενο Μιχαήλ Χοντορκόφσκι, έναν ρώσο μεγιστάνα που φυλακίστηκε κατηγορούμενος για απάτη, αλλά που, επί της ουσίας, οδηγήθηκε στη φυλακή προκειμένου να εξοντωθεί πολιτικά, κατά τη γνώμη του Παιρτ. Ο ίδιος ο συνθέτης αναφέρει: «…Το τραγικό ύφος της Τέταρτης Συμφωνίας δεν αποτελεί θρήνο για τον Χοντορκόφσκι, αλλά μια “υπόκλιση” στη δύναμη του ανθρώπινου πνεύματος και στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια.»

Επαναπροσέγγιση ενός σπουδαίου έργου

Το «Άξιον Εστί» γράφτηκε κατά την περίοδο 1960 – 1963 και είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τις σημαντικότερες στιγμές της μεταπολεμικής Ελλάδας.

Σύμφωνα με τον Μίκη Θεοδωράκη αποτελεί ένα μνημείο της σύγχρονης ελληνικής τέχνης. «Το έργο διατρέχει ολόκληρη την ιστορική περίοδο του ελληνικού έθνους. Από την γένεση “αυτού του κόσμου του μικρού, του μέγα” έως την προφητική ενόραση των δεινών που επισώρευσε επάνω μας η δικτατορία. Τρία είναι τα βασικά του μέρη: Η Γένεσις, Τα Πάθη και το Δοξαστικόν (Άξιον εστί)» υπογραμμίζει ο δημιουργός. Όπως εξηγεί, το έργο του ποιητή χαρακτηρίζεται ως προς την εσωτερική του διάρθρωση από τρία διαφορετικά στοιχεία: την Αφήγηση (πεζός λόγος), τον Ύμνο (ελεύθερος στίχος) και το Χορικό (μετρικός στίχος). Στη δική του δουλειά,  χρησιμοποίησε τον Αναγνώστη, που διαβάζει το κείμενο, τον Ψάλτη για τους “Ύμνους” και τον Λαϊκό Τραγουδιστή για τα Χορικά. Αλλά τρία επίσης βασικά στοιχεία ολοκληρώνουν τη μουσική δομή του έργου: η μικτή χορωδία, η ορχήστρα και τα λαϊκά όργανα… «Με “Το Άξιον εστί” προσπάθησα να διευρύνω τους ορίζοντες της έντεχνης λαϊκής μουσικής», επισημαίνει ο Μίκης Θεοδωράκης.

Ο Αλκίνοος Ιωαννίδης στο ρόλο του βασικού ερμηνευτή, ο καταξιωμένος βαρύτονος Τάσης Χριστογιαννόπουλος στον ρόλο του ψάλτη και ο ηθοποιός και διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου Δημήτρης Λιγνάδης ως αφηγητής, συνοδευόμενοι από τους μουσικούς της Καμεράτας – σε διεύθυνση Γιώργου Πέτρου – επαναπροσέγγισαν το υπέροχο αυτό έργο του μεγάλου Έλληνα ποιητή, Οδυσσέα Ελύτη.