Συνέντευξη της περιφερειακής διευθύντριας Εκπαίδευσης στο Ν. Αιγαίο, Μαρκέλλας Παραμυθιώτου που ολοκληρώνει τον κύκλο της, σε θέσεις ευθύνης, μετά από 16 χρόνια

“Αγωνίστηκα για το δημόσιο σχολείο στα νησιά”

Τη “σφραγίδα” της στο μέτρο του εφικτού, όσον αφορά τη βελτίωση της λειτουργίας των δημόσιων σχολείων σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα, αφήνει η περιφερειακή διευθύντρια Εκπαίδευσης Ν. Αιγαίου, Μαρκέλλα Παραμυθιώτου, η οποία ολοκληρώνει την παρουσία της στον χώρο μετά από 16 χρόνια σε θέσεις ευθύνης, καθώς συνταξιοδοτείται.

Τα τελευταία τέσσερα χρόνια υπηρέτησε με ευθύνη ως περιφερειακή διευθύντρια για όλα τα νησιά των Κυκλάδων και της Δωδεκανήσου, προκειμένου όπως εξήγησε στη συνέντευξη της στην “Κοινή Γνώμη”, “το δημόσιο σχολείο να λειτουργεί ποιοτικά, δημοκρατικά και με δημιουργικότητα”.

Η κ. Παραμυθιώτου επεσήμανε πως δεδομένης της πανδημίας έπρεπε να υπερπηδηθούν εμπόδια και να λειτουργήσει επιτυχώς η τηλεκπαίδευση, όπως και έγινε, ενώ μίλησε και για το σοβαρό πρόβλημα του στεγαστικού που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί στα τουριστικά νησιά αλλά και όχι μόνον. Ένα πρόβλημα που όπως εξηγεί απαιτεί συνέργειες Υπουργείων και αυτοδιοίκησης για να είναι διαχειρίσιμο.

Αξίζει να υπενθυμιστεί πως από το 2007 μέχρι σήμερα υπηρέτησε ως Σχολική Σύμβουλος Προσχολικής Αγωγής, Προϊσταμένη Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης, Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων και τα τελευταία τέσσερα χρόνια ως Περιφερειακή Διευθύντρια Εκπαίδευσης Νοτίου Αιγαίου.

Ήμουν κοντά στα σχολεία και τους εκπαιδευτικούς”

“Όσον αφορά τη θητεία στην Περιφερειακή Διεύθυνση, δυστυχώς δεν μου δόθηκε η ευκαιρία να κάνω κάποια πράγματα που είχα σχεδιάσει ή οραματιστεί για τα νησιά του Νοτίου Αιγαίου γιατί δεν με άφησε η πανδημία. “Φάγαμε” αυτά τα χρόνια με δυσκολίες, όπως το κλείσιμο σχολείων, τηλεκπαιδεύσεις”, ανέφερε προλογικά η κ. Παραμυθιώτου, τονίζοντας παράλληλα πως, “είναι πολλά αυτά που θα ήθελα να υλοποιηθούν για την ανάταξη του δημόσιου σχολείου, στη διάρκεια αυτών των τεσσάρων χρόνων”.

Εξηγώντας σε ποιο επίπεδο θα ήθελε να έχει προσφέρει περισσότερο υπήρξε σαφής. “Ήθελα να δώσω έμφαση στο υποστηρικτικό και επιμορφωτικό κομμάτι, στη διεξαγωγή συνεδρίων”. Ωστόσο, στην ερώτηση να ξεχωρίσει σημαντικές πρωτοβουλίες της αυτά τα χρόνια υπήρξε ξεκάθαρη. “Στα προηγούμενα χρόνια, έκανα αρκετά. Ενδεικτικά να πω για το παγκόσμιο συνέδριο της προσχολικής αγωγής στη Σύρο με 65 συνέδρους πανεπιστημιακούς από όλο τον κόσμο, το 2009. Έχουν γίνει επιμορφώσεις σε όλα τα νησιά και δράσεις”, υποστήριξε, μιλώντας παρακάτω για την επαφή της με τα σχολεία και τους συνεργάτες της.

“Κέρδισα από τη φυσική μου παρουσία και σαν περιφερειακή διευθύντρια και από τις άλλες θέσεις, τον παλμό των προβλημάτων και των θεμάτων των σχολείων. Από την καρέκλα του γραφείου δεν καταλαβαίνεις πολλά. Με την επαφή, λύνεις όμως τα θέματα. Νιώθω ότι ήμουν κοντά σε όλους τους εκπαιδευτικούς και αυτό αποδείχθηκε από την προσέγγιση που είχα και από τους ίδιους”, σχολίασε χαρακτηριστικά.

Δύσκολο εγχείρημα η μετάβαση στην τηλεκπαίδευση

Μιλώντας αναλυτικότερα για τη διαχείριση της κατάστασης με τη λειτουργία των σχολείων σε περίοδο πανδημίας, η κ. Παραμυθιώτου, ανέφερε τα παρακάτω. “Από τη θέση της περιφερειακής διευθύντριας, με ιδιαίτερη ευθύνη, ανταποκρίθηκα στις απαιτήσεις του έργου μου και διαχειρίστηκα ραγδαίες εκπαιδευτικές αλλαγές αλλά και πρωτόγνωρες καταστάσεις, όπως ήταν η περίοδος της πανδημίας”, επεσήμανε, εξηγώντας αναλυτικά πως, “η μετάβαση από τη διά ζώσης εκπαίδευση στην τηλεκπαίδευση ήταν ένα εγχείρημα δύσκολο για την εκπαιδευτική κοινότητα, που απαίτησε άμεση αναπροσαρμογή, όπως νέες προσεγγίσεις διδασκαλίας και μεθοδολογίας και διαμόρφωσε νέες σχέσεις διδασκόντων – διδασκομένων, αλλά και νέες εκπαιδευτικές δράσεις και προγράμματα”. Για την ίδια, όπως σημείωσε, “πρόκληση αποτέλεσε και η αξιολόγηση της σχολικής μονάδας και των εκπαιδευτικών, αφού απαίτησε ιδιαίτερη διαχείριση”.

Στελέχωση και ενίσχυση όλων των δομών

Η κ. Παραμυθιώτου ρωτήθηκε και για το κομμάτι της στελέχωσης των σχολείων και γενικά των μονάδων που λειτουργούν προς ενίσχυση των παιδιών όπως ενδεικτικά το ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ..

“Με τη βοήθεια των συνεργατών μου, οι σχολικές μονάδες των σαράντα και πλέον νησιών του Νοτίου Αιγαίου στελεχώνονταν με εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων από τις πρώτες ημέρες της σχολικής χρονιάς και λειτούργησαν σχολεία με έναν και δύο μαθητές σε απομακρυσμένα και δυσπρόσιτα νησιά, σε ικανοποιητικό βαθμό”, ανέφερε, ενώ υπενθύμισε πως, “ιδρύθηκαν τέσσερα νέα Πειραματικά Σχολεία στη Σύρο και στη Ρόδο, καθώς και ένα ακόμη Κέντρο Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (ΚΕ.ΠΕ.Α. Σύρου και ακόμη στελεχώθηκαν με επαρκές προσωπικό τα πέντε Κέντρα Διάγνωσης, Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.), ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στον μεγάλο αριθμό αιτημάτων για γνωματεύσεις. Επιπλέον, ενισχύθηκαν οι υποστηρικτικές δομές στα σχολεία με ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς, στο πλαίσιο υποστήριξης των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες και αναπηρία” ενώ τέλος επεσήμανε πως σε συνεργασία με τους συντονιστές Εκπαίδευσης Προσφύγων “στηρίχτηκε η εκπαίδευση των προσφυγοπαίδων στα παραμεθόρια νησιά”.

Αγκάθι” το στεγαστικό για τους εκπαιδευτικούς

Από την ατζέντα της συνέντευξης δεν έλειψε και το σοβαρό πρόβλημα του στεγαστικού που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί και κυρίως στα τουριστικά νησιά. “Είναι μία πάρα πολύ μεγάλη δυσκολία. Και δυστυχώς, δεν βλέπω να λύνεται ή να βελτιώνεται. Αντιθέτως, χειροτερεύει. Δυστυχώς είναι πολύ μεγάλο το πρόβλημα και ζουν με το άγχος, όχι μόνο να βρουν σπίτι, όχι μόνο να βρουν πότε θα τους διώξουν, αν θα τους διώξουν Μάιο αλλά κι αν βρουν, τι ενοίκιο θα πληρώσουν. Δηλαδή ακόμη και το κόστος ζωής είναι υψηλό στα νησιά”, σχολίασε, παραθέτοντας την άποψή της για τη διαχείριση του προβλήματος.

“Πρωταρχικής σημασίας είναι να υπάρξουν κοινωνικά και οικονομικά κίνητρα για τους εκπαιδευτικούς που υπηρετούν στα νησιά των Κυκλάδων και των Δωδεκανήσων, ώστε να καταφέρνουν να ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις τους και να ζουν με αξιοπρέπεια και παράλληλα να λυθεί το πρόβλημα της στέγασης των εκπαιδευτικών που τα τελευταία χρόνια αποτελεί ένα ζήτημα αιχμής, κυρίως στα τουριστικά μέρη”, πρόσθεσε, σημειώνοντας τέλος πως, “πρέπει να υπάρξει μία συνέργεια Υπουργείων και τοπικής αυτοδιοίκησης α΄ και β΄ βαθμού για να βοηθηθεί η κατάσταση, γιατί δεν τα βλέπω καλά τα πράγματα. Δεν είναι τυχαίο ότι με τους νεοδιόριστους, τώρα, στη Μύκονο δεν δήλωσε κανένας νηπιαγωγός. Αυτό κάτι λέει”.

Σχολείο που θα ανταποκρίνεται στις σύγχρονες προκλήσεις”

Κλείνοντας τις απαντήσεις της, η κ. Παραμυθιώτου μοιράστηκε τη θέση της σχετικά με το πώς θα πρέπει να λειτουργεί το δημόσιο σχολείο στον γεωγραφικά κατακερματισμένο χώρο. “Οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί αυτής της όμορφης αλλά και δύσκολης γεωγραφικής νησιωτικής περιφέρειας αξίζουν να έχουν το σχολείο που δικαιούνται. Ένα σχολείο ελκυστικό, δημιουργικό και χαρούμενο για τους μαθητές και τις μαθήτριες, όπου η γνώση θα καλλιεργείται και θα αναπτύσσονται δεξιότητες που θα ανταποκρίνονται στις σύγχρονες προκλήσεις, στις κοινωνικές αλλαγές και τη διαχείριση της πληροφορίας. Ελπίζω τα επόμενα χρόνια να γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες από το Υπουργείο Παιδείας και τους αρμόδιους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, έτσι ώστε να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά τα παραπάνω. Για εμένα το δημόσιο σχολείο οφείλει να είναι ανοιχτό, δημοκρατικό, να προωθεί τη δημιουργικότητα, την επικοινωνία, την ελεύθερη έκφραση, τη συνεργασία και την κριτική συνείδηση των μαθητών και των μαθητριών, ένα σχολείο που θα παράγει γνώση και πολιτισμό, ένα καλύτερο σχολείο που ονειρευόμαστε για τα παιδιά μας”.