Συνέντευξη του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης Νοτίου Αιγαίου, Βασίλη Καραγιάννη για το φετινό εκπαιδευτικό τοπίο αλλά και τα προβλήματα στέγασης και εξοπλισμού των ΠΕΚΕΣ σε Σύρο και Ρόδο

«Η τοπική αυτοδιοίκηση πρέπει να βάλει πλάτη»

Η στελέχωση των δύο Περιφερειακών Κέντρων Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού, τα οποία θα συντονίζουν και θα στηρίζουν το εκπαιδευτικό έργο των σχολικών μονάδων των Κυκλάδων και της Δωδεκανήσου βρίσκεται στο επίκεντρο της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Νοτίου Αιγαίου η οποία αναζητά ικανοποιητικές λύσεις για την ομαλή λειτουργία τους.

Σε συνέντευξή του, ο Περιφερειακός Διευθυντής, Βασίλης Καραγιάννης αναφέρεται στις προσπάθειες που καταβάλλονται για τη δημιουργία ενός διαφορετικού εκπαιδευτικού περιβάλλοντος, το οποίο εκτιμά πως θα είναι καλύτερο από το μέχρι σήμερα εκπαιδευτικό τοπίο. Ωστόσο, δεν κρύβει τα προβλήματα στέγασης των δύο νέων δομών τόσο στη Σύρο, όσο και στη Σύρο, υπογραμμίζοντας πως απαραίτητη για την αντιμετώπισή τους είναι η συμβολή των θεσμικών εκφράσεων των τοπικών κοινωνιών.

Ο κ. Καραγιάννης μιλάει, μεταξύ άλλων, για τα αποτελέσματα των αλλαγών σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση με στόχο την εκτεταμένη αναδόμηση του εκπαιδευτικού συστήματος, για την ανάγκη μόνιμων διορισμών, καθώς και για το έργο των εκπαιδευτικών, που παρά τις πενιχρές απολαβές, μεγαλουργούν, δουλεύοντας ακόμα και εκτός του ωρολογίου προγράμματός τους.

 

Ποιο είναι το στοίχημα, που θέτετε ως Περιφερειακή Διεύθυνση πριν από την έναρξη κάθε σχολικού έτους;

«Το πιο επείγον ζήτημα που καλούμαστε να διευθετήσουμε είναι πάντα η κατανομή του προσωπικού. Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει αρκετές βελτιώσεις στον τρόπο διαχείρισής του και έχουμε καταφέρει να καλύπτουμε πολύ καλύτερα τα κενά, οπωσδήποτε στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Από την άλλη, στη Δευτεροβάθμια αντιμετωπίζουμε ακόμα κάποια προβλήματα στη στελέχωση των σχολικών μονάδων, όμως αυτές τις ημέρες αναμένουμε διορισμούς εκπαιδευτικών (φιλολόγων, μαθηματικών, φυσικών), οι οποίοι λείπουν και τα κενά θα καλυφθούν γρήγορα. Ωστόσο, αν θέλουμε μια ριζική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος πρώτα από όλα πρέπει να εξασφαλίσουμε μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό. Στην Περιφέρειά μας, καταγράφουμε κάθε χρόνο περίπου 2.500 κενά. Το υπουργείο κινείται προς αυτή την κατεύθυνση. Γίνεται μια πολύ μεγάλη προσπάθεια, καθώς αντιμετωπίζουμε και τις επιπτώσεις των μνημονίων, άρα θα πρέπει να κινηθούμε πολύ προσεκτικά και διεκδικητικά έτσι ώστε σύντομα να έχουμε μόνιμους διορισμούς. Ο Υπουργός έχει κάνει σχετικές δηλώσεις, άρα πιστεύω πως δεν θα αργήσουν οι εξαγγελίες για τον τρόπο και τα κριτήρια των προσλήψεων. Εγώ είμαι σίγουρος ότι του χρόνου θα μπορέσουμε να προσλάβουμε γύρω στους 4.000-5.000 εκπαιδευτικούς σε όλη την επικράτεια».

 

Έμφαση από την πλευρά του Υπουργείου έχει δοθεί επίσης στην εκτεταμένη αναδόμηση του εκπαιδευτικού συστήματος.

«Βεβαίως. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η αλλαγή στη δομή και τα χαρακτηριστικά της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Προχωρήσαμε στην καθιέρωση ενός τύπου Ενιαίου Δημοτικού Σχολείου. Τώρα είναι η δεύτερη χρονιά που προσπαθούμε να καθιερώσουμε την υποχρεωτική δίχρονη προσχολική αγωγή και βρισκόμαστε σε πολύ καλό στάδιο. Έχω και τις αποφάσεις των τριμελών επιτροπών στις οποίες συμμετέχουν ο Διευθυντής Εκπαίδευσης, ο Δήμαρχος του κάθε νησιού και εκπρόσωπος των εκπαιδευτικών. Είναι όλες θετικές, άρα από του χρόνου πιστεύω ότι θα καταφέρουμε με όλα τα μέσα που διαθέτουμε να εφαρμοστεί σε όλη την περιφέρειά μας η δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή. Ωστόσο, το γεγονός ότι έχουν γίνει σημαντικές αλλαγές στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, δε σημαίνει ότι δεν απαιτούνται κι άλλες. Όταν προβαίνεις σε κάποιες ρυθμίσεις πρέπει να τις δεις στην πράξη και είμαστε ανοιχτοί τόσο η κυβέρνηση όσο και οι αποκεντρωμένες διοικήσεις του υπουργείου Παιδείας να δούμε τι μας λένε όσοι εμπλέκονται με αυτές τις αλλαγές και την κριτική που ασκείται. Αν χρειαστούν κάποιες βελτιώσεις, θα προβούμε σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες.

 

Αλλαγές έχουν γίνει και στην Τεχνική Εκπαίδευση. Σε τι κατάσταση βρίσκεται ο συγκεκριμένος τομέας στην Περιφέρειά μας;

«Πηγαίνουμε αρκετά καλά. Από την αρχή είχαμε νοικοκυρέψει τη δομή αυτή. Καθιερώσαμε τους 9 τομείς στη Β’ Λυκείου και τις 35 ειδικότητες στην Γ’ Λυκείου. Βεβαίως, στα νησιά μας πάντα έχουμε και θα έχουμε πρόβλημα. Πρώτον γιατί η νησιωτικότητα δε γίνεται πάντα κατανοητή από την κεντρική διοίκηση. Και δεύτερον, όταν έχεις ένα πολύ μικρό νησί με μικρό αριθμό κατοίκων, δύσκολα μπορείς να στήσεις εκεί τομείς και ειδικότητες. Εξακολουθούν να υπάρχουν προβλήματα, όμως δεν νομίζω πως οι συμπατριώτες μας έχουν παράπονο. Τόσο πέρυσι όσο και φέτος λειτούργησαν όλα τα τμήματα, ανεξάρτητα από τον αριθμό των μαθητών. Και αυτό γίνεται με μεγάλη προσπάθεια τόσο από την κεντρική διοίκηση όσο και από εμάς, που συνεχώς πιέζουμε γι’ αυτόν το σκοπό».

 

Ο θεσμός της Μαθητείας εφαρμόζεται για δεύτερη συνεχή χρονιά στο Νότιο Αιγαίο. Υπάρχει διαφοροποίηση ως προς τον αριθμό των τμημάτων, συγκριτικά με πέρυσι;  

«Προσπαθούμε να παγιώσουμε αυτόν τον θεσμό, καθώς είναι μία εναλλακτική λύση προς την αγορά εργασίας. Παρόλα αυτά, η νησιωτικότητα μπαίνει κι εδώ εμπόδιο. Είναι δύσκολο να στήσεις τμήματα μαθητείας, έχοντας πολύ μικρό αριθμό μαθητών, αλλά και δραστηριοτήτων στον ιδιωτικό τομέα. Πέρυσι λειτούργησαν δύο τμήματα στις Κυκλάδες, ένα στη Σύρο και ένα στη Νάξο. Φέτος δε λειτουργεί κανένα, γιατί δεν υπήρξε ανάλογο ενδιαφέρον. Όμως επειδή το έχουμε ήδη τρέξει ως πρόγραμμα, θεωρώ ότι είναι περιστασιακό αυτό και πολύ σύντομα θα επανέλθει. Στη Δωδεκάνησο λειτουργούν τμήματα. Έχουμε και στην Κω και στη Ρόδο και σε άλλα μεγάλα νησιά».

 

Μία από τις πιο πρόσφατες αλλαγές είναι η ίδρυση και λειτουργία των Περιφερειακών Κέντρων Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού. Ποιος ο ρόλος τους και πώς έχει διαμορφωθεί μέχρι στιγμής η κατάσταση στη δική μας Περιφέρεια;

«Αυτό αποτελεί μέρος της αναδόμησης των υποστηρικτικών μηχανισμών της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, που επιχειρείται μέσω του Νόμου 4547/2018. Αυτή τη στιγμή είμαστε στη διαδικασία στελέχωσης και βελτίωσης της λειτουργίας των νέων θεσμών. Ένας βασικός θεσμός, που προχωράμε αρκετά είναι η δομή του ΠΕΚΕΣ.  Έχουν δημιουργηθεί δύο Κέντρα, ένα με έδρα τη Σύρο και άλλο ένα στη Ρόδο, που λειτουργούν με 12 και 15 Συντονιστές αντίστοιχα. Βέβαια, αντιμετωπίζουμε σημαντικά προβλήματα με τη στέγασή τους, τον εξοπλισμό τους και τα λειτουργικά τους έξοδα. Το ΠΕΚΕΣ στη Σύρο στεγάζεται προς το παρόν στο σχολικό συγκρότημα του Μάννα. Όμως οι λύσεις αυτές είναι εμβαλωματικές. Πριν από μία ώρα είχα σύσκεψη με τους Διευθυντές των σχολικών μονάδων που στεγάζονται εκεί. Οι ίδιοι μου εξέφρασαν τους προβληματισμούς τους γύρω από το γεγονός ότι τους λείπουν αίθουσες διδασκαλίας και χώροι για να εγκαταστήσουν εργαστήρια και ό,τι άλλο απαιτείται για ένα σύγχρονο σχολείο. Και παρόλα αυτά, οι Συντονιστές είναι αναγκασμένοι να στεγάζονται στον ίδιο χώρο.

Για να βρεθεί μία ικανοποιητική λύση θα πρέπει, σε συνεργασία και με το Υπουργείο, να βάλουν πλάτη οι θεσμικές εκφράσεις της τοπικής κοινωνίας (Δήμος και Περιφέρεια). Έτσι, δεν θα πάνε χαμένοι οι θεσμοί και παράλληλα, θα αναβαθμίσουμε το εκπαιδευτικό μας έργο. Προς το παρόν, δεν είμαι ευχαριστημένος. Νομίζω πως υπάρχουν χώροι στη Σύρο, οι οποίοι πρέπει να αξιοποιηθούν. Αυτή τη στιγμή οι συνάδελφοι και στα δύο ΠΕΚΕΣ δεν έχουν ικανοποιητικούς χώρους για να μπορούν να κάνουν τη δουλειά τους. Βεβαίως, παρακαλούμε και την Περιφέρεια και τον Δήμο να προσπαθήσουν να μας εξασφαλίσουν κάποιον στοιχειώδη εξοπλισμό για να μπορέσουν οι συνάδελφοι να εργαστούν. Γιατί η εκπαίδευση στους δύο νομούς μας, θα εξαρτηθεί από αυτές τις δύο ομάδες. Αν δε λειτουργήσουν, θα έχουμε πολύ άσχημα αποτελέσματα. Θα πρέπει όλοι να συνειδητοποιήσουμε ότι στην πλάτη αυτών των δύο ΠΕΚΕΣ πέφτει η καθεαυτού οργάνωση της εκπαίδευσης στην Περιφέρειά μας. Βασική προϋπόθεση για την επίτευξη των σκοπών μας, είναι ο εκπαιδευτικός να αγκαλιάσει τις νέες δομές, γιατί αν δεν τις πιστέψει, τίποτα θετικό δε θα γίνει».

 

Τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε ότι ολοένα και περισσότερα σχολεία συμμετέχουν σε ευρωπαϊκά προγράμματα, ενώ υλοποιούνται και αρκετές δράσεις, για τις οποίες εκπαιδευτικοί και μαθητές εργάζονται ακόμη και εκτός σχολικού ωραρίου.

«Είμαι ευτυχής που υπάρχει τόσο μεγάλη δραστηριότητα, θέληση και ψυχή από τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς. Κάνουν εξαιρετική δουλειά, ενώ έχουν επεκταθεί και σε τομείς που είναι πρωτοποριακοί. Εγώ τους ενθαρρύνω πάρα πολύ να υλοποιούν ευρωπαϊκά προγράμματα. Μέσω αυτών, τόσο οι ίδιοι όσο και οι μαθητές αποκομίζουν πολύτιμες εμπειρίες. Έρχονται σε επαφή με άλλα εκπαιδευτικά συστήματα από όλο τον κόσμο. Από την πλευρά μου, καταβάλλω προσπάθειες να αποκαταστήσω δύο δίκτυα, ένα που να αφορά στα ευρωπαϊκά προγράμματα κι άλλο ένα που να παρέχει ψηφιακή υποστήριξη (τεχνική και εκπαιδευτική) σε όλο το εκπαιδευτικό σύστημα, στην Περιφέρειά μας. Αυτή τη στιγμή, αναζητώ τα κατάλληλα πρόσωπα για να αναλάβουν αυτά τα καθήκοντα. Θα υπάρχουν τρία σημεία (Περιφερειακή Διεύθυνση, Μάννα και Ρόδος), που θα επικοινωνούν μεταξύ τους».

Όσον αφορά στο θέμα των συναδέλφων, που ξοδεύουν πολύ χρόνο εκτός του ωραρίου τους, προκειμένου να βοηθήσουν τους μαθητές, θα πρέπει σιγά σιγά να βρούμε έναν τρόπο ώστε να τους επιβραβεύουμε για την επιπλέον προσφορά τους. Τέλος, μετά την έξοδο της χώρας μας από τα μνημόνια, οφείλουμε να κοιτάξουμε και τα οικονομικά των εκπαιδευτικών. Οι μισθοί είναι σε απαράδεκτα χαμηλά επίπεδα και γνωρίζουμε όλοι πόσο υψηλό είναι το μεταφορικό κόστος. Πέρα από αυτό, στα πολύ τουριστικά νησιά, τα προβλήματα συνεχίζονται και πολλοί εκπαιδευτικοί αρνούνται να διδάξουν εκεί. Η τιμή του ενοικίου υπερβαίνει κάποιες φορές τον μισθό τους».