Ο ΑΔΜΗΕ ανακοίνωσε το δεκαετές πλάνο και τον προγραμματισμό του για την περίοδο 2020 – 2029

Σε διαβούλευση τα επόμενα βήματα της διασύνδεσης

  • Πέμπτη, 27 Δεκεμβρίου, 2018 - 06:19
  • /   Eνημέρωση: 27 Δεκ. 2018 - 19:01

“Πράσινο φως” στη διαβούλευση για το προκαταρκτικό σχέδιο του Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης του ΕΣΜΗΕ δόθηκε προ ημερών, με τον ΑΔΜΗΕ να ενημερώνει αναλυτικά και για την πορεία του σημαντικού έργου της διασύνδεσης των Κυκλάδων.

Σύμφωνα με επίσημες ανακοινώσεις του Διαχειριστή, σχετικά με τις διασυνδέσεις των Κυκλάδων, “με δεδομένο ότι η Β’ και η Γ’ Φάση είναι σε ώριμο στάδιο (έχουν ξεκινήσει οι εργασίες και για τα δυο project που αναμένεται να περατωθούν το 2019 και 2020 αντίστοιχα), στη γραμμή αφετηρίας μπαίνει η Δ’ Φάση που προβλέπει τη διασύνδεση της Σαντορίνης, της Φολεγάνδρου, της Μήλου και της Σερίφου”. Τονίζεται πως, το έργο αυτό έχει προϋπολογισμό 386 εκατ. ευρώ και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2024.

Στο πολυσέλιδο ηλεκτρονικό έντυπο, αφού μεταξύ άλλων γίνεται αναδρομή στην Α΄ φάση, ακολουθεί η ενημέρωση για τις φάσεις Β΄ και Γ΄, ενώ παρουσιάζεται συγκεκριμένα το πλάνο για τη Δ΄ φάση.

Υπενθυμίζεται πως, “το έργο της διασύνδεσης των Κυκλάδων αφορά στη διασύνδεση των νησιών Σύρου, Μυκόνου, Πάρου και Νάξου με το ΕΣΜΗΕ και την ενίσχυση της διασύνδεσης του συγκροτήματος Άνδρου - Τήνου και έχει χαρακτηρισθεί με Υπουργική Απόφαση (Νοέμβριος 2006) ως έργο «γενικότερης σημασίας για την οικονομία της χώρας». Το έργο αποσκοπεί αφενός στην αύξηση της αξιοπιστίας τροφοδότησης των διασυνδεόμενων νησιών και αφετέρου στη μείωση του κόστους παραγωγής (υποκατάσταση πετρελαίου με άλλες πηγές ενέργειας, σε συνάρτηση με την εξέλιξη του ενεργειακού μείγματος ηλεκτροπαραγωγής στην Ηπειρωτική Χώρα)”.

Β΄ και Γ΄ φάση ως το 2020

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, “η Β’ Φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων εκτιμάται ότι ολοκληρώνεται με μικρή χρονική ολίσθηση σε σχέση με την Α’ Φάση. Στόχος του ΑΔΜΗΕ είναι να τεθεί σε λειτουργία στο τέλος του 2019. Περιλαμβάνει τα ακόλουθα επιμέρους υποέργα: α. Σύνδεση Πάρου - Νάξου με ένα υποβρύχιο τριπολικό καλώδιο Ε.Ρ. 150 kV ονομαστικής ικανότητας 140 MVA, μήκους 7.6 km. β. Σύνδεση Νάξου - Μυκόνου με ένα υποβρύχιο τριπολικό καλώδιο Ε.Ρ. 150 kV ονομαστικής ικανότητας 140 MVA, μήκους 40 km. γ. Κατασκευή νέου Υ/Σ GIS επί της Νάξου, καθώς και των απαιτούμενων έργων σύνδεσης στους Υ/Σ Πάρου και Μυκόνου. Επίσης προωθείται και η αναβάθμιση της υφιστάμενης καλωδιακής σύνδεσης Άνδρος - Λιβάδι (Ν. Εύβοια) μήκους 14.5 km και Άνδρος - Τήνος μήκους 4km με την εγκατάσταση νέων υποβρυχίων καλωδίων Ε.Ρ. XLPE 150 kV ονομαστικής ικανότητας 200 MVA”.

Σχετικά με την Γ΄ φάση, αναφέρεται πως, “περιλαμβάνει την ολοκλήρωση της διασύνδεσης με την πόντιση και του δεύτερου καλωδίου Λαυρίου - Σύρου, καθώς και με τα απαιτούμενα έργα σύνδεσης (αυτεπαγωγές και πύλες) στο Λαύριο και στη Σύρο. Στόχος της Γ’ Φάσης είναι η εξασφάλιση της απαιτούμενης αξιοπιστίας για όλες τις λειτουργικές συνθήκες, ανάλογα και με την εξέλιξη της ζήτησης των διασυνδεόμενων νησιών ... Στόχος του ΑΔΜΗΕ είναι η ολοκλήρωση της Γ΄ Φάσης μέχρι το τέλος του 2020”.

 

Συνοδά έργα

Επιπλέον, τονίζεται πως, “Η ολοκλήρωση του έργου της διασύνδεσης των Κυκλάδων με το Ηπειρωτικό Σύστημα θα επιτρέψει μεταξύ άλλων τη σύνδεση του Συστήματος των Κυκλάδων με το Σύστημα της Εύβοιας. Για τη βελτίωση της αξιοπιστίας της σύνδεσης των Υ/Σ των Κυκλάδων με το Σύστημα της Εύβοιας, απαιτείται η αναβάθμιση των απλοποιημένων πυλών Γ.Μ. 150 kV σε πλήρεις πύλες σε δύο υφιστάμενους Υ/Σ της Εύβοιας (Κάρυστος και Λιβάδι), καθώς και στον Υ/Σ Άνδρου (όπου επιπλέον θα εγκατασταθεί μία εγκάρσια αυτεπαγωγή αντιστάθμισης 16 MVAr στα 150 kV). Η αναβάθμιση των πυλών ολοκληρώθηκε στους δύο Υ/Σ της Εύβοιας εντός του 2016. Επίσης, για την τηλεποπτεία και τον τηλεέλεγχο των εγκαταστάσεων στους νέους Υ/Σ των Κυκλάδων, θα απαιτηθεί η εγκατάσταση δικτύου οπτικών ινών εντός των αγωγών προστασίας των Γ.Μ. (OPGW) στα εναέρια κυκλώματα των Γ.Μ. 150 kV μεταξύ των Υ/Σ Αλιβερίου και Λιβαδίου στην Εύβοια, στο εναέριο τμήμα Γ.Μ. 150 kV επί της Άνδρου, καθώς και στα εναέρια κυκλώματα των Γ.Μ. 400 kV μεταξύ των ΚΥΤ Αγ. Στεφάνου και Λαυρίου στην Αττική”.

Δ΄ φάση στη διασύνδεση

Αναλυτικά περιγράφονται και τα βήματα υλοποίησης της Δ΄ φάσης. Σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ: “Το έργο της Δ’ Φάσης διασύνδεσης των Κυκλάδων αφορά στη διασύνδεση των νησιών Θήρας Μήλου, Φολεγάνδρου και Σερίφου με το ΕΣΜΗΕ. Το έργο αποσκοπεί αφενός στην αύξηση της αξιοπιστίας τροφοδότησης των διασυνδεόμενων νησιών και αφετέρου στη μείωση του κόστους παραγωγής (υποκατάσταση πετρελαίου με άλλες πηγές ενέργειας, σε συνάρτηση με την εξέλιξη του ενεργειακού μείγματος ηλεκτροπαραγωγής στην Ηπειρωτική Χώρα). (...)”.

Ο παρακάτω σχεδιασμός προτείνεται με την επιφύλαξη της εκκρεμούσας απόφασης της ΡΑΕ για έγκριση της αναφερόμενης Εισήγησης του ΑΔΜΗΕ.

(...) Με βάση τα παραπάνω, ο προτεινόμενος βασικός σχεδιασμός του έργου περιλαμβάνει τα ακόλουθα: 1. Νάξος - Θήρα: διασύνδεση με υποβρύχιο τριπολικό καλώδιο Ε.Ρ. XLPE 150 kV, ονομαστικής ικανότητας 200 MVA, μήκους 100 km. 2. Θήρα - Φολέγανδρος: διασύνδεση με υποβρύχιο τριπολικό καλώδιο Ε.Ρ. XLPE 150 kV, ονομαστικής ικανότητας 200 MVA, μήκους 50 km. 3. Φολέγανδρος - Μήλος: διασύνδεση με υποβρύχιο τριπολικό καλώδιο Ε.Ρ. XLPE 150 kV, ονομαστικής ικανότητας 200 MVA, μήκους 40 km. 4. Μήλος - Σέριφος: διασύνδεση με υποβρύχιο τριπολικό καλώδιο Ε.Ρ. XLPE 150 kV, ονομαστικής ικανότητας 200 MVA, μήκους 50 km. 5. Σέριφος - Λαύριο: διασύνδεση με υποβρύχιο τριπολικό καλώδιο Ε.Ρ. XLPE 150 kV, ονομαστικής ικανότητας 200 MVA, μήκους 100 km. 6. Κατασκευή 4 νέων υποσταθμών (Υ/Σ) 150/20 kV κλειστού τύπου GIS στα νησιά Θήρα, Φολέγανδρο, Μήλο, Σέριφο. 7. Εγκατάσταση ενός στατού αντισταθμιστή ισχύος (SVC ή STATCOM). Ως σημείο εγκατάστασής του προτείνεται ο κεντροβαρικός ως προς το φορτίο Υ/Σ Θήρας. Το προτεινόμενο μέγεθος για τον στατό αντισταθμιστή ισχύος είναι ~±100 MVAr, το οποίο θα οριστικοποιηθεί σε επόμενη φάση”.

Στόχος

Αναφορικά με τον στόχο του έργου επισημαίνεται πως, “είναι να καταστεί δυνατή μετά την ολοκλήρωσή του η θέση σε ψυχρή εφεδρεία του συνόλου των ΑΣΠ που λειτουργούν στα νησιά των Κυκλάδων η διασύνδεση των οποίων προτείνεται με αυτό το έργο και συγκεκριμένα στα νησιά Θήρα, Μήλο και Σέριφο, και να δρομολογηθεί η σταδιακή αποξήλωσή τους. Κατά τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται η μέγιστη δυνατή εξοικονόμηση δαπανών που επιβαρύνουν τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) εξαιτίας της λειτουργίας των πετρελαϊκών μονάδων και η μείωση των αερίων ρύπων. Ωστόσο, σε κάθε περίπτωση κατά το διάστημα της διατήρησης των υφιστάμενων σταθμών παραγωγής αυτών των νησιών σε ψυχρή εφεδρεία, ο σχεδιασμός προβλέπει τη διασύνδεσή τους με τους αντίστοιχους νέους Υ/Σ 150 kV που πρόκειται να κατασκευαστούν σε επίπεδο M.T. για την αντιμετώπιση τυχόν έκτακτων καταστάσεων μετά από μεγάλες βλάβες (με χειρότερη την περίπτωση απώλειας της διασύνδεσης με το Λαύριο). Πέρα των παραπάνω κρίνεται σκόπιμο να εξεταστεί εναλλακτικά η δυνατότητα σύνδεσης του υποβρυχίου καλωδίου από Θήρα στον Υ/Σ Πάρου έναντι του Υ/Σ Νάξου. Οι δύο εναλλακτικές θέσεις είναι τεχνικά ισοδύναμες και η τελική επιλογή θα εξαρτηθεί από την εφικτότητα χωροθέτησης του απαιτούμενου εξοπλισμού”.