Ξεκίνησε ο διάλογος για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση

Εξαγγέλθηκε 14ετής υποχρεωτική εκπαίδευση

Με την προοπτική καθιέρωσης 14ετούς υποχρεωτικής εκπαίδευσης άνοιξε ο διάλογος στην Επιτροπή Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία.

Η πρώτη συνεδρίαση της Επιτροπής πραγματοποιήθηκε υπό την προεδρία του καθηγητή Αντώνη Λιάκου, με την παρουσία του υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Νίκου Φίλη και της αναπληρώτριας υπουργού, Σίας Αναγνωστοπούλου.

Ο υπουργός εξήγγειλε την αύξηση των ετών υποχρεωτικής εκπαίδευσης στα 14 χρόνια, εκ των οποίων τα 2 είναι η υποχρέωση προσχολικής αγωγής.

Ο εθνικός διάλογος για την παιδεία, πέραν της συγκεκριμένης επιτροπής, ξεκίνησε με την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, ενώ πρόκειται να ακολουθήσουν οι συζητήσεις και στο Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, δύο όργανα για τα οποία ακόμα δεν έχουν γίνει οι σχετικές ανακοινώσεις ενεργοποίησης τους για το θέμα.

Ήδη έχει ανοίξει στο διαδίκτυο η πλατφόρμα του εθνικού διαλόγου για την παιδεία (http://dialogos.minedu.gov.gr), στην οποία μέχρι στιγμής μετρούνται 190 εγγραφές, ενώ έχουν κατατεθεί οι πρώτες 17 προτάσεις.

Στην επιτροπή μετέχουν 36 εκπρόσωποι όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων, οι οποίοι, όπως ενημέρωσε σχετικά ο πρόεδρος κ. Λιάκος «θα καταπιαστούν με συγκεκριμένα προβλήματα, αλλά με συνολική στόχευση».

Άμεσα πρόκειται να δημιουργηθούν οι ομάδες εργασίας, ώστε να προχωρήσει διαδικασία των εβδομαδιαίων δημοσίων συζητήσεων και των ειδικών ημερίδων, προκειμένου να υπάρξει συνέπεια στο χρονοδιάγραμμα του υπουργείου Παιδείας, βάσει του οποίου οι προτάσεις της επιτροπής θα έχουν συνταχθεί εντός του Φεβρουαρίου, ώστε αυτές να τεθούν σε διαβούλευση τον Μάρτιο και τα τελικά συμπεράσματα να εξαχθούν τον Απρίλιο και να καταγραφούν στην τελική έκθεση των εκπαιδευτικών αλλαγών.

Καθ’ όλο αυτό το διάστημα, η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής θα συνεχίζει τον διακομματικό διάλογο, ώστε εντός του καλοκαιριού να ξεκινήσει η διαδικασία της νομοθέτησης.

Υπό τη σκιά του μνημονίου

Ζητούμενο στην μεταρρυθμιστική προσπάθεια οφείλει να αποτελεί η ποιοτική αναβάθμιση του περιεχομένου της εκπαίδευσης, η οποία πρέπει να βρει διεξόδους εφαρμογής μέσα από τις δημοσιονομικές δεσμεύσεις της χώρας.

Τόσο ο υπουργός Παιδείας όσο και ο πρόεδρος της επιτροπής, σημείωσαν πως βασική παράμετρος των εκπαιδευτικών αλλαγών θα εξαρτηθούν από τους δημοσιονομικούς στόχους που ορίζονται από την Ε.Ε. και τον ΟΟΣΑ.

Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Επιτροπής Αντ. Λιάκος «θα πρέπει να έχουμε συνείδηση ότι η κυβέρνηση είναι εξαναγκασμένη να παίρνει υπόψη της δεσμεύσεις που προέρχονται από διεθνείς οργανισμούς όπως ο ΟΟΣΑ και από τις μνημονιακές υποχρεώσεις».

Με αναφορά στην οικονομική κρίση ξεκίνησε την ομιλία του και ο υπουργός Παιδείας Νικος Φίλης λέγοντας ότι «Η οικονομική κρίση ρίχνει βαριά τη σκιά της πάνω στην εκπαίδευση. Δεν θα βγούμε όμως από την κρίση, εάν δεν ιεραρχήσουμε ως προτεραιότητα τη μεταρρύθμιση της εκπαίδευσης και ευρύτερα την ανασυγκρότηση του κοινωνικού κράτους».

Εκ μέρους του προέδρου της επιτροπής τέθηκαν τα θέματα επί των οποίων θα υπάρξουν παρεμβάσεις, τα οποία σχετίζονται με τις εκπαιδευτικές προτεραιότητες που πρόκειται να δοθούν σε φτωχές λαϊκές περιοχές, απομακρυσμένες ή περιοχές με μεταναστευτικούς πληθυσμούς, με στόχο όπως είπε «την καταπολέμηση των ανισοτήτων και των διακρίσεων με τη δημιουργία ενός δικτύου που θα μετατρέψει τα σχολεία σε εργαστήρια πολιτισμού».

Ειδική αναφορά έκανε δε στο θέμα της αξιολόγησης για το οποίο σημείωσε ότι «πρέπει να πάψει να λειτουργεί ως φόβητρο, είτε ως γραφειοκρατικό βαρίδι και δαπάνη χρόνου, χωρίς να εξασφαλίζει την ανάδραση και το στοχασμό της εκπαιδευτικής μας δουλειάς».

Υπουργικές εξαγγελίες

Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση ξεκινά από την 14ετή υποχρεωτικότητα, καθώς το Λύκειο εντάσσεται στην υποχρεωτική εκπαίδευση όπως και τα 2 χρόνια της προσχολικής αγωγής, σύμφωνα με τις εξαγγελίες του υπουργού, Νίκου Φίλη.

Ο υπουργός μιλώντας στην επιτροπή, αναφέρθηκε στις γενικές διαπιστώσεις της κρίσης στην οποία περιήλθε τα τελευταία χρόνια η παιδεία, η οποία «Είχε χάσει τον κυρίαρχα μορφωτικό χαρακτήρα της και είχε γλιστρήσει σε μια οικονομίστικη αντίληψη. Η παιδεία ολοένα και περισσότερο μετατρεπόταν σε κατάρτιση, η ανθρωπιστική μόρφωση υποχωρούσε, το σχολειό κατάντησε εξεταστικό κέντρο και διάδρομος για την ανώτατη εκπαίδευση. Η δημοκρατική λειτουργία εξοβελίζονταν από αυταρχικές πρακτικές και υϊοθετούνταν πολιτικές που ενοχοποιούσαν τον εκπαιδευτικό για τα δεινά της εκπαίδευσης. Το πνεύμα της συνεργασίας και της αλληλεγγύης είχε καμφθεί απέναντι στο σκληρό ανταγωνισμό. Η απόλαυση της γνώσης, είχε αντικατασταθεί από παράλογες εξεταστικές δοκιμασίες, που οδήγησαν στο να γίνουν οι έφηβοι οι σκληρότερα εργαζόμενοι Έλληνες. Η δημοκρατική αντίληψη για τη λειτουργία του σχολείου υποχώρησε μπροστά στον διευθυντισμό και την παλινόρθωση μοντέλων άκαμπτης ιεραρχίας. Η κρίση συλλογικών οραμάτων υπέσκαψε και το συνεκτικό κοινωνικό όραμα για την εκπαίδευση».

Για τον διάλογο που ξεκίνησε για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση σημείωσε ότι «ο Διάλογος πρέπει να ξεκινήσει από ένα και μόνον προαπαιτούμενο : η μεταρρύθμιση να ξανααποκτήσει την ιστορικά προσδιορισμένη έννοιά της, δηλαδή την ικανοποίηση της δημοκρατικής αξίωσης για ισότητα μέσω και του σχολείου….. Επιδίωξη του Διαλόγου που ξεκινούμε, είναι, αξιοποιώντας όσα θετικά έχουν υπάρξει, καταργώντας τα αρνητικά και υπερβαίνοντας τις παθογένειες, να σχεδιάσουμε ένα νέο παράδειγμα σχολείου, ώστε από το σχολειό της κρίσης, να περάσουμε στο σχολειό της πολιτισμικής-δημοκρατικής ανάτασης και της γενικότερης ανάπτυξης».

Αναφερόμενος στους σχεδιασμούς του υπουργείου του, πέραν της 14ετούς υποχρεωτικότητας συμπλήρωσε «Την αναμόρφωση της ειδικής αγωγής, μέσω του συστήματος της συνεκπαίδευσης, την καθιέρωση του ολοήμερου δημοτικού σχολείου παντού, την αλλαγή της δομής του Λυκείου και της συνακόλουθης πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, την αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου, τις αλλαγές στα αναλυτικά προγράμματα και στο περιεχόμενο σπουδών του γενικού και του επαγγελματικού λυκείου, ένα νέο στρατηγικό σχεδιασμό της επαγγελματικής εκπαίδευσης και της κατάρτισης, τον τολμηρό ανασχεδιασμό πανεπιστημίων, σχολών και τμημάτων, την δημοκρατική ρύθμιση των μεταπτυχιακών σπουδών και άλλα ζητήματα».

Ειδική αναφορά έκανε και στην κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών αναφέροντας πως «Ως πρώτο βήμα, από την σχολική 2016-2017, θα προχωρήσουμε σε μόνιμους διορισμούς χιλιάδων εκπαιδευτικών, μετά από μία πενταετία κατά την οποία αποχώρησαν 30.000 εκπαιδευτικοί και έγιναν ουσιαστικά μηδενικοί διορισμοί».

 

Ετικέτες: