Σαντορίνη: Άμεση ανάγκη υλοποίησης έργων υποδομής

“Σούπερ μάρκετ χωρίς ταμείο και ξενοδοχείο χωρίς ρεσεψιόν” χαρακτήρισε την Σαντορίνη, εμφανώς απογοητευμένος, για την μέχρι τώρα εξέλιξη των σημαντικών έργων υποδομής, ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Θήρας, Άγγελος Ρούσσος, μιλώντας στην “Κοινή Γνώμη”. Το θέμα, που προέκυψε από την πρόσφατη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Θήρας, ήταν η ανάγκη ύπαρξης και παροχής υπηρεσιών από κάποιον έμπειρο τεχνικό σύμβουλο για την αναβάθμιση των υποδομών του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Θήρας. Το σύνολο του προϋπολογισμού για το συγκεκριμένο θέμα, θα ανέλθει στα 270.759,66 ευρώ και θα χρηματοδοτηθεί από Υπουργείο Εσωτερικών.

Α. Ρούσσος: “Είμαστε γεμάτοι με μελέτες, που θα πρέπει να γίνουν πράξη”

Ο πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείο Θήρας, Άγγελος Ρούσσος, μίλησε στην “Κοινή Γνώμη” για τις ανάγκες του νησιού και την κομβική θέση του τεχνικού συμβούλου. Συγκεκριμένα τόνισε πως “έχουμε πάρα πολλά λιμενικά έργα να κάνουμε και θέλουμε την στήριξη ενός έμπειρου τεχνικού συμβούλου για να τα προχωρήσουμε όλα αυτά. Είναι όλα πολύ κρίσιμα έργα και ιδιαίτερα στο λιμάνι των Φηρών, που αφορούν την κρουαζιέρα. Είναι ένα από τα κορυφαία λιμάνια της Μεσογείου και έχει περισσότερα πλοία ακόμα και από τον Πειραιά. Το 2022 είχαμε περισσότερα πλοία και φέτος θα έχουμε ακόμη περισσότερα. Με τις σημερινές ανάγκες, δεν μπορούμε να ανταποκριθούμε. Αν δείτε είμαστε γεμάτοι με μελέτες, που θα πρέπει να γίνουν πράξη.” Παράλληλα, αναφέρθηκε στην αυστηρότητα που υπάρχει ακόμα σε κάποια λιμάνια, επισημαίνοντας πως “έχουμε δημιουργήσει τις απαραίτητες συνθήκες, για να έχουμε ένα ασφαλές λιμάνι, να μπορούμε να εξυπηρετήσουμε τους πελάτες Σένγκεν, και να μπορούμε να προσφέρουμε ασφάλεια. Βλέπετε και εκεί στη Σύρο με τα κάγκελα, και με τη νομοθεσία και με τις εγκυκλίους που είναι πάρα πολύ αυστηρές, ακόμα σε ορισμένα λιμάνια χρησιμοποιούν ακόμα και ηλεκτροφόρα καλώδια και κάγκελα με συρματοπλέγματα όπως είναι στις φυλακές.”

“Οι υποδομές μας είναι από το 1920 και δεν έχει γίνει τίποτα”

Την ίδια στιγμή ο κ. Ρούσσος, εμφανώς προβληματισμένος για το παλιό λιμάνι του νησιού, ανέφερε: “Οι υποδομές μας είναι από το 1920 και δεν έχει γίνει τίποτα μέχρι σήμερα. Το λιμάνι μας δεν είναι λιμάνι είναι όρμος,  ένας παραδοσιακός όρμος, αλλά το σημαντικό είναι ότι στην Μεσόγειο, η κρουαζιέρα χτίζεται με βάση αυτά που βλέπει ο πελάτης. Η κρουαζιέρα χτίζεται με βάση τη Σαντορίνη, για να πετύχει ένα πρόγραμμα κρουαζιέρας, δεν γίνεται να μη συμπεριλαμβάνεται η Σαντορίνη σε αυτό. Αυτό το λένε, όλοι οι μεγάλοι ταξιδιωτικοί πράκτορες  και εταιρίες πλοίων. Και προσωπικά σε μένα είπαν ότι πρέπει να βρείτε τρόπο να ανταποκριθείτε. Πρέπει να ξαναπώ ότι, οι υποδομές που έχουμε σήμερα είναι από 100 χρόνια πριν, καθώς αν κάποιος δει η αεροφωτογραφία του 1920 και του 2023 είναι ακριβώς το ίδιο πράγμα και δεν έχει μπει ούτε μία πέτρα πάνω στην άλλη. Άρα έχουμε πολλή δουλειά. Οι προβλήτες είναι ελάχιστες και πρέπει να δημιουργήσουμε τις συνθήκες, ούτως ώστε με οποιονδήποτε καιρό, να μπορούν να προσεγγίσουν και να εξυπηρετηθούν τα πλοία.”

“Η Σαντορίνη είναι σούπερ μάρκετ χωρίς ταμείο και ξενοδοχείο χωρίς ρεσεψιόν”

Κλείνοντας την επικοινωνία μας, ο πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Θήρας, στάθηκε στο πως θα έπρεπε να αντιμετωπίζεται η Σαντορίνη και πως πιστεύει ότι γίνεται αυτό ως τώρα. Χαρακτηριστικά, είπε: “Ας μην παρεξηγηθώ για αυτό που θα πω, αλλά κανονικά στη Σαντορίνη θα έπρεπε να υπάρχει ένας κομισάριος, ο οποίος να καταργεί και δημάρχους και επάρχους και εμένα και όλο τον κόσμο, ακόμα και υπουργούς, και να λέει τώρα πρέπει να γίνει αυτό στην Σαντορίνη.  Και να γίνεται τώρα και όχι μετά από 50 χρόνια. Και όχι, να παλεύεις για ένα έργο απλό πάνω από 8 χρόνια. Και το λέω γιατί ένα νησάκι μία σταλιά, ενισχύει την Ελληνική οικονομία. 70 τ.χλμ. νησί και προσφέρει το 4% του ΑΕΠ,  και θα μπορούσε να γίνει 8 και 14%.  Και εφόσον δεν έχουμε καθαρή βιομηχανία θα έπρεπε να στηρίζουμε την βιομηχανία του τουρισμού. Είναι Εθνικό το θέμα με τη Σαντορίνη καθώς δεν μοιάζει με  κανένα νησί”. Ενώ έκλεισε με μία φράση που προκαλεί αίσθηση, “ Η Σαντορίνη είναι σούπερ μάρκετ χωρίς ταμείο και ξενοδοχείο χωρίς ρεσεψιόν.  Μπορούν να σταθούν αυτές οι επιχειρήσεις με αυτό τον τρόπο;  Όχι. Το ίδιο λοιπόν και το νησί αυτό χωρίς τις απαραίτητες υπηρεσίες. Πάσχει από 2-3 πράγματα και περισσότερο από υποδομές.” 

Μελέτη Λιμενικών Έργων

Στο πλαίσιο αναβάθμισης των υφιστάμενων λιμενικών έργων στον λιμένα των Φηρών, θα εκπονηθούν οι σχετικές Μελέτες Λιμενικών Έργων. Μέσω αυτών θα καθορισθεί η τελική διαμόρφωση της διάταξης των έργων και θα ποσοτικοποιηθούν τα μεγέθη σχεδιασμού. Εκπόνηση Μελέτης Λιμενικών Έργων, θα πραγματοποιηθεί για τα έργα στη νότια πλευρά της λιμενικής υποδομής και θα ελεγχθεί το υφιστάμενο έργο (προσήνεμος) ώστε να αποκατασταθούν προβλήματα και να ενισχυθεί η υφιστάμενη λιθορριπή.

Τα κρηπιδώματα του νέου λιμενικού έργου, δύνανται να σχεδιαστούν με συμβατική διατομή, δηλαδή ως έργα βαρύτητας από τεχνητούς ογκολίθους εκ σκυροδέματος, που θα εδράζονται σε πρίσμα από λιθορριπές, γεγονός το οποίο θα επιβεβαιωθεί σε συνέχεια της γεωτεχνικής έρευνας. H μελέτη θα περιλαμβάνει έλεγχο της ευστάθειας των κρηπιδοτοίχων, λαμβάνοντας τα κατάλληλα φορτία σχεδιασμού και επαρκείς συντελεστές ασφαλείας. Περιλαμβάνει επίσης τη μελέτη θεμελίωσης των έργων (δλδ. όπου απαιτείται έλεγχο γενικής ευστάθειας, φέρουσας ικανότητας εδάφους και έλεγχο καθιζήσεων). Τα έργα προστασίας προβλέπονται ως πρίσματα θωράκισης, δομούμενα από φυσικούς ή τεχνητούς ογκολίθους. Η επιλογή του τύπου του πρίσματος προστασίας θα πραγματοποιηθεί κατά την εκπόνηση της μελέτης λιμενικών έργων, επί τη βάσει των αποτελεσμάτων της κυματικής ανάλυσης.

Μελέτη Κυματικής Διείσδυσης/ Διαταραχής

Κύριος σκοπός της μελέτης είναι η εκτίμηση με χρήση μαθηματικού προσομοιώματος της κυματικής διείσδυσης και κυματικής διαταραχής. Επί τη βάσει των αποτελεσμάτων της εν λόγω μελέτης θα οριστικοποιηθούν η τελική διάταξη και τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά των προτεινόμενων στοιχείων ώστε να εξασφαλίζονται συνθήκες ασφαλούς αγκυροβολίας των σκαφών.

Το μαθηματικό μοντέλο προσομοίωσης θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη:

  • Τη βυθομετρία της περιοχής μελέτης, εντός και εκτός λιμένα,
  • Τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά των απαιτούμενων έργων προστασίας,
  • Τα φαινόμενα διαθλάσεως, περιθλάσεως, ρηχώσεως των κυματισμών,
  • Τη μερική ή ολική ανάκλαση από τα έργα,
  • Τη θραύση των κυματισμών και
  • Τις απώλειες ενέργειας λόγω τριβής πυθμένα.

Γεωτεχνικές Έρευνες

Οι γεωτεχνικές έρευνες υπαίθρου και εργαστηρίου θα εκτελεστούν σύμφωνα με τις ισχύουσες

προδιαγραφές. Πριν την εκτέλεση των γεωτεχνικών ερευνών θα συνταχθεί Έκθεση Προγράμματος Γεωτεχνικών Ερευνών, βάσει του προβλεπόμενου σχεδιασμού των λιμενικών έργων, και θα υποβληθεί για έγκριση στην υπηρεσία. Αναλυτικότερα, προβλέπεται να εκτελεστούν δύο γεωτρήσεις στη θέση των νέων έργων στη νότια πλευρά της λιμενικής εγκατάστασης με βάθος διάτρησης από τον πυθμένα 10 μέτρων ανά μία στο σημείο γένεσης και στο σημείο του ακρόμολου.