Στα λιμάνια... της “αγωνίας”

  • Τρίτη, 3 Δεκεμβρίου, 2013 - 06:10

Του Αλφόνσου Βιτάλη

Τα προβλήματα συσσωρεύονται καθημερινά στα νησιά, που σχεδόν όλοι τα θυμούνται τους καλοκαιρινούς μήνες, όταν πλησιάζει ο χρόνος για κάποιο ταξίδι διακοπών.

Δίπλα στην απογύμνωση των υπηρεσιών υγείας στα κυκλαδονήσια, στην συρρίκνωση των σχολικών δομών και γενικότερα στην συρρίκνωση σχεδόν όλων των δημόσιων υποδομών, τα προβληματικά ακτοπλοϊκά δρομολόγια, προστίθεται ένα ακόμα σημαντικό θέμα που ουσιαστικά συνδέεται με την όποια προοπτική ανάπτυξης τους κοινωνικής και οικονομικής.

Αυτό των προβληματικών πλέον λιμενικών υποδομών, όπου χρειάζονται άμεσες παρεμβάσεις ώστε να μην υπάρξουν πρόσθετα σημαντικά προβλήματα στο συγκριτικό πλεονέκτημα που διαθέτουν τα κυκλαδονήσια.

Τα ελληνικά νησιά είναι γνωστό ότι προσελκύουν χιλιάδες τουρίστες κάθε χρόνο. Ο τουρισμός αποτελεί τη βασική πηγή εσόδων και ανάπτυξης για χιλιάδες νησιωτικές επιχειρήσεις και νοικοκυριά, και βεβαίως είναι ο κλάδος με τη μεγαλύτερη σχεδόν συμβολή στο ΑΕΠ της εθνικής μας οικονομίας.

Ποιοτικός και αναβαθμισμένος τουρισμός όμως δεν μπορεί να γίνει με υποβαθμισμένες λιμενικές υποδομές, που στερούνται στοιχειώδεις υπηρεσίες.

Η Πανελλήνια Ένωση Πλοιάρχων (ΠΕΝΕΝ) καταγράφει κάθε χρόνο σε έκθεσή της την κατάσταση και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα λιμάνια στα νησιά της χώρας μας. Η καταγραφή είναι αποκαλυπτική της αποκαρδιωτικής κατάστασης που βρίσκονται οι λιμένες σε νησιά του Αιγαίου.

Όπως επισημαίνει η έκθεση «οι περισσότερες προβλήτες στερούνται παντελώς προσκρουστήρων και στεγάστρων για την παραμονή των επιβατών τόσο κατά τους καλοκαιρινούς όσο και τους χειμερινούς μήνες», ενώ σε ότι αφορά τις ευκολίες υγιεινής που διατίθενται οι πλοίαρχοι τονίζουν ότι «δεν μας τιμούν ως ευρωπαϊκή χώρα».

Σταχυολογώντας μερικά μόνο παραδείγματα από την έκθεση της ΠΕΝΕΝ, το λιμάνι της Φολεγάνδρου είναι ίσως «το πιο επικίνδυνο λιμάνι της χώρας», καθώς η απουσία απαραίτητη η φωτοσήμανση των βραχονησίδων «καθιστά επικίνδυνη είσοδο και έξοδο των πλοίων», στο λιμάνι της Σύρου «δεν διατίθεται θέση πρυμνοπλαγιοδέτησης για ασφαλή παραμονή πλοίου όταν επικρατούν κακές καιρικές συνθήκες», στο λιμάνια της Θηρασιάς είναι «επικίνδυνη η προσέγγιση μεγάλων πλοίων λόγω αδυναμίας αγκυροβολίας εξαιτίας του μεγάλου βάθους», στην Άνδρο «σε όλη τη λιμενολεκάνη απαιτείται εκβάθυνση…λόγω του περιορισμένου βυθίσματος και του λασπώδους βυθού, δημιουργούνται προβλήματα στις αναρροφήσεις των πλοίων κατά την διάρκεια χειρισμών» κ.α. Σε όλα σχεδόν τα λιμάνια των νησιών μας επισημαίνονται απαραίτητες εργασίες που πρέπει να γίνουν για την προστασία από ανέμους, για την στέγαση των επιβατών και την εξυπηρέτησή τους με χώρους υγιεινής, για τη φωτοσήμανση βραχονησίδων και υφάλων.

Όλες αυτές οι ελλείψεις - σε άλλα νησιά μεγαλύτερες σε άλλα μικρότερες - έχουν να κάνουν με την ασφάλεια των επιβατών, που το καλοκαίρι κυρίως επισκέπτονται τα νησιά μας, αλλά και με την εξυπηρέτηση των κατοίκων που ζουν εκεί χειμώνα – καλοκαίρι.

Πρόσφατα, η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου είχε απευθύνει πρόσκληση - συνολικού προϋπολογισμού 12 εκατ. ευρώ - προς τα λιμενικά ταμεία να υποβάλλουν προτάσεις για λιμενικά έργα συμπλήρωσης και βελτίωση υποδομών (π.χ. χερσαίες εγκαταστάσεις για την εξυπηρέτηση των επιβατών, έργα που θα εξασφαλίζουν την πρόσδεση και την ασφάλεια των πλοίων, αλιευτικές εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης αλιευτικών σκαφών και αλιέων κ.α.), προκειμένου να ενταχθούν στο ΕΣΠΑ.

Η πρόσκληση, έληξε αρχές Σεπτεμβρίου και αναμένουμε να δούμε ποια λιμενικά ταμεία σε ποια νησιά του Αιγίου υπέβαλαν προτάσεις, ώστε την επόμενη τουριστική περίοδο να μην δούμε τις ίδιες ελλείψεις και προβλήματα.

ΕΚΘΕΣΗ ΓΙΑ ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΛΙΜΑΝΙΑ

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΠΛΟΙΑΡΧΩΝ

12. ΚΥΘΝΟΣ

Φωτοσήμανση βραχονησίδας ΜΕΡΙΧΑΣ. Προστασία του νέου προβλήτα από

λιμενοβραχίονα (Δ-ΝΔ άνεμοι). Προσκρουστήρες – αίθουσα αναμονής – w.c.

Εκβάθυνση εσωτερικού λιμένα.

13. ΣΕΡΙΦΟΣ

Φωτοσήμανση εισόδου – προσκρουστήρες-αίθουσα αναμονής-προέκταση προβλήτα προς Α και διαπλάτυνση προς Ν. Κατασκευή λιμενοβραχίονα για προστασία από Ν ανέμους.

14. ΣΙΦΝΟΣ

Επέκταση προβλήτα. Δημιουργία ικανού χερσαίου χώρου για την εξυπηρέτηση των αυτοκινήτων. Κατασκευή λιμενοβραχίονα για προστασία από Δ-ΝΔ ανέμους. Προσκρουστήρες – Αίθουσα αναμονής επιβατών – Χώροι υγιεινής.

15. ΜΗΛΟΣ

Επέκταση προβλήτα για την ταυτόχρονη εξυπηρέτηση τουλάχιστον 3 πλοίων. Δημιουργία θέσεως (L) πρυμνοπλαγιοδέτησης. Τοποθέτηση προσκρουστήρων, εκβάθυνση, βελτίωση σταθμού επιβατών χώρων υγιεινής. Να γίνει καλύτερος ο φωτισμός του προβλήτα.

16. ΚΙΜΩΛΟΣ

Απαραίτητη η φωτοσήμανση βραχονησίδων ΡΕΥΜΑΤΟΝΗΣΙΑ. Επέκταση

προβλήτα από Δ προς Α. Κατασκευή λιμενοβραχίονα για προστασία από Ν-ΝΑ ανέμους. Σκιάδες , w.c., προσκρουστήρες.

17. ΦΟΛΕΓΑΝΔΡΟΣ

Ίσως το πιο επικίνδυνο λιμάνι της χώρας. Απαραίτητη η φωτοσήμανση των βραχονησίδων ΠΟΛΥΟ – ΞΕΡΕΣ - ΔΥΟ ΑΔΕΛΦΙΑ και του Ακ. ΛΑΤΙΝΗ

καθιστά επικίνδυνη είσοδο και έξοδο των πλοίων. Επέκταση προβλήτα προς Α. Προσκρουστήρες, σκιάδες, w.c. Εκβάθυνση.

18. ΣΙΚΙΝΟΣ

Εκβάθυνση λιμενολεκάνης. Επέκταση προβλήτα. Φωτισμός προβλήτα, στέγαστρα επιβατών. Απροστάτευτο στους ΝΔ ανέμους.

19. ΙΟΣ

Επέκταση προβλήτα προς Β. Εκβάθυνση λιμενολεκάνης. Κρίνεται αναγκαίο κατά τους θερινούς μήνες να τοποθετηθούν διαχωριστικά και σημαντήρες ώστε να οριοθετηθεί η περιοχή των λουομένων για την αποφυγή ατυχήματος.

20. ΘΗΡΑΣΙΑ

Επικίνδυνη η προσέγγιση μεγάλων πλοίων λόγω αδυναμίας αγκυροβολίας εξαιτίας του μεγάλου βάθους. Επέκταση προβλήτα προς Β.

21. ΘΗΡΑ ( ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ )

Επειδή ο συγκεκριμένος χώρος (ΑΘΗΝΙΟΣ) είναι αδύνατον να γίνει λιμάνι λόγω του μεγάλου βάθους, είναι επιβεβλημένη η μεταφορά του λιμανιού σε άλλη περιοχή. Τα

Έργα που έγιναν στον ΑΘΗΝΙΟ οπωσδήποτε βελτίωσαν την κατάσταση, δεν έλυσαν όμως το βασικό πρόβλημα του λιμανιού που είναι η ασφαλής προσέγγιση και παραμονή των πλοίων. Αυξήθηκε ο χερσαίος χώρος και θεωρητικά οι θέσεις

πρυμνοδέτησης, όμως στην πράξη δεν μπορούν ταυτόχρονα να εξυπηρετηθούν περισσότερα από δυο πλοία λόγω του συγκλίνοντα προσανατολισμού των προβλητών. Δημιουργία θέσεως (L) πρυμνοπλαγιοδέτησης. Συχνές απώλειες αγκυρών λόγω μεγάλου βάθους και εντελώς απροστάτευτο ελλείψει λιμενοβραχίονα από ΝΔ-Δ ανέμους.

22. ΑΝΑΦΗ

Η κατασκευή του νέου προβλήτα έχει βελτιώσει την κατάσταση. Εξακολουθεί να είναι απροστάτευτο από τους ΝΔ ανέμους. Να τοποθετηθούν προσκρουστήρες. Λείπουν χώροι υγιεινής και αίθουσα επιβατών.

23. ΝΑΞΟΣ

Εκβάθυνση λιμενολεκάνης έως την είσοδο της μαρίνας. Αύξηση φωτοβολίας λιμενοβραχίονα. Σήμανση φωτοσήμανση υφάλου ΦΡΟΥΡΟΣ έξωθεν του λιμένος. Αύξηση της εμβέλειας του φανού ΑΜΑΡΙΔΕΣ και τοποθέτηση ανακλαστήρα ραντάρ.

Προσκρουστήρες.

24. ΠΑΡΟΣ

Ενίσχυση φωτοβολίας φανού ΑΓΙΟΣ ΦΩΚΑΣ (χάνεται στα φώτα της πόλης). Απαιτείται επανασχεδιασμός στις κλίσεις των ραμπών ώστε να εξυπηρετούνται όλα τα πλοία. Προσκρουστήρες και δημιουργία περισσότερου χερσαίου χώρου για τη στάθμευση των αυτοκινήτων που πρόκειται να φορτωθούν στα πλοία. Εκβάθυνση πλησίον των θέσεων 6,7,8. Δημιουργία τουλάχιστον μιας θέσεως (L) πρυμνοπλαγιοδέτησης για παραμονή πλοίου με δυσμενείς καιρικές συνθήκες.

25. ΣΥΡΟΣ

Σε πολλά σημεία της λιμενολεκάνης το βάθος έχει ελαττωθεί με αποτέλεσμα να δυσχεραίνονται οι χειρισμοί των πλοίων με μεγάλο βύθισμα. Δεν διατίθεται θέση πρυμνοπλαγιοδέτησης για ασφαλή παραμονή πλοίου όταν επικρατούν κακές καιρικές συνθήκες. Κατά πληροφορίες μας έχει γίνει σχεδιασμός για νέο λιμάνι, νέας παγίδας, χωρίς να ζητηθούν οι απόψεις μας Ενίσχυση φωτοβολίας φανών εισόδου.

26. ΚΕΑ

Επέκταση προβλήτα προς Β και προς Ν. Εκβάθυνση λιμενολεκάνης. Φωτοσήμανση λιμενοβραχίονα. Να τοποθετηθούν προσκρουστήρες. Επέκταση λιμενοβραχίονα κατά 30 μ.το λιγότερο.

27. ΑΝΔΡΟΣ (ΓΑΥΡΙΟΝ)

Σε όλη τη λιμενολεκάνη απαιτείται εκβάθυνση. Λόγω του περιορισμένου βυθίσματος και του λασπώδους βυθού, δημιουργούνται προβλήματα στις αναρροφήσεις των πλοίων κατά την διάρκεια χειρισμών. Να γίνει φωτοσήμανση του ύφαλου «Βουβή»

και της βραχονησίδας «Τουρλίτης». Να ενισχυθεί η φωτοβολία του πράσινου φανού του λιμενοβραχίονα. Να μετατραπεί σε προβλήτα ο βραχώδης λιμενοβραχίονας.

28. ΤΗΝΟΣ

Έχουν γραφεί τόσα πολλά και έχουν ειπωθεί άλλα τόσα από ειδικούς και μη για το συγκεκριμένο λιμάνι. Το αποτέλεσμα είναι αυτό που είχαμε προβλέψει από τότε που ξεκίνησε να σχεδιάζεται το νέο έργο, ότι δηλαδή η υλοποίηση του (κατασκευή προστατευτικού λιμενοβραχίονα-νησίδα) θα δημιουργήσει πολύ περισσότερα

προβλήματα από αυτά που θα λύσει.

Η αποπεράτωση του έργου θα στερήσει από κάποιες κατηγορίες πλοίων την δυνατότητα προσέγγισης αφού η λιμενολεκάνη που δημιουργείται θα είναι παγίδα όταν οι καιρικές συνθήκες είναι κακές.

Κρίνεται επιβεβλημένο να υλοποιηθεί σύντομα το νέο έργο που εκτελείται στην εξωτερική πλευρά του λιμανιού ώστε να μπορεί να χρησιμοποιείται από τα πλοία σαν εναλλακτική λύση όταν οι καιρικές συνθήκες βέβαια το επιτρέπουν. Απαραίτητη η εκβάθυνση της εσωτερικής λιμενολεκάνης. Έχει μειωθεί σημαντικά το βάθος λόγω των προσχώσεων.

29. ΜΥΚΟΝΟΣ

α)Παλαιό λιμάνι Εκβάθυνση λιμενολεκάνης. Τοποθέτηση προσκρουστήρων.

β)Νέο Λιμάνι Δεν προστατεύεται από τους ΝΔ-ΒΔ ανέμους.

Χρειάζεται αίθουσα αναμονής επιβατών και καλύτερες σκιάδες. Να φωτοσημανθεί η

βραχονησίδα ΚΑΒΟΥΡΑΣ.

Να αντικατασταθούν οι κατεστραμμένοι προσκρουστήρες.

30. ΑΜΟΡΓΟΣ (ΚΑΤΑΠΟΛΑ)

Επέκταση προβλήτα προς Α ή προς Δ. Φωτοσήμανση εισόδου.

Προσκρουστήρες. Σκιάδες, w.c.

Να γίνει αποξήλωση της κεκλιμένης ράμπας.

31. ΑΜΟΡΓΟΣ (ΑΙΓΙΑΛΗ) Διαπλάτυνση προβλήτα–προσκρουστήρες–φωτισμός

32. ΔΟΝΟΥΣΑ

Εκβάθυνση λιμενολεκάνης. Προέκταση προβλήτα. Κατασκευή

λιμενοβραχίονα για προστασία από ΝΔ ανέμους.

Ετικέτες: 

Διαβάστε ακόμα