Την υποχρέωση έκδοσης άδειας για τα ερασιτεχνικά αλιευτικά σκάφη, επαναφέρει η κυβέρνηση, προκαλώντας τις αντιδράσεις των ερασιτεχνών αλιέων

«Με ποια λογική;»

Επανέρχεται η ρύθμιση περί έκδοσης άδειας σκάφους για ερασιτεχνική αλιεία, η οποία συνοδεύεται και από «τσουχτερά» παράβολα, σύμφωνα με τις διατάξεις του νομοσχεδίου για τους Αγροτικούς Συνεταιρισμούς, που κατατέθηκε στη Βουλή.

Τις ερασιτεχνικές άδειες αλιείας επαναφέρει η κυβέρνηση, μέσω του νομοσχεδίου περί Αγροτικών Συνεταιρισμών, το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή, αποκλείοντας σκάφη μεγάλης ιπποδύναμης, ενώ παράλληλα, ορίζεται και το αντίτιμο των παράβολων, που μόνο ευκαταφρόνητο δεν μπορεί να θεωρηθεί.

Ωστόσο, εκτός από την επαναφορά της διαδικασίας έκδοσης αδειών για τα ερασιτεχνικά αλιευτικά σκάφη, η συγκεκριμένη διάταξη, σύμφωνα με τους ανθρώπους του κλάδου, περιέχει και λογικά σφάλματα, τα οποία καταδεικνύουν, είτε άγνοια, είτε αμέλεια, από πλευράς των συντακτών του νομοθετήματος.

Υψηλό κόστος, λογικά σφάλματα και γραφειοκρατία

Όπως προκύπτει από τα άρθρα του νομοσχεδίου, το μέγιστο μήκος σκάφους, στο οποίο επιτρέπεται η άδεια ερασιτεχνικής αλιείας, ορίζονται τα 6 μέτρα για φουσκωτά και 7,5 για τα λοιπά σκάφη, με ανώτερο ύψος ιπποδύναμης τα 120 άλογα και για τις δύο κατηγορίες.

Εντούτοις, περίπου το 90% των φουσκωτών σκαφών, μήκους 6 μέτρων, κατασκευάζονται με ελάχιστη ιπποδύναμη τα 150 άλογα, με αποτέλεσμα, μόνο έναν εξαιρετικά μικρό αριθμό εξάμετρων φουσκωτών, να έχουν τη δυνατότητα να εκδώσουν τη σχετική άδεια. Οι ασχολούμενοι με την αλιεία, αφήνουν αιχμές για το κατά πόσο ο νομοθέτης έχει γνώση, σχετικά με τα δεδομένα στον τομέα, ενώ ερώτημά τους ακόμη αποτελεί, ο λόγος που ένας ιδιοκτήτης εξάμετρου φουσκωτού θα έχει τη δυνατότητα να ασκεί ερασιτεχνική αλιεία, ενώ ένας ιδιοκτήτης επτάμετρου όχι.

Αξίζει να σημειωθεί, πως με την κατάργηση της άδειας ερασιτεχνικής αλιείας στα σκάφη, παρουσιάστηκε αύξηση στις πωλήσεις των σκαφών, έπειτα από αρκετά χρόνια κατακόρυφης πτώσης, από το 2009 κι έπειτα, ενώ επίσης υπήρξε άνθιση στον κλάδο των επιχειρήσεων παροχής θαλάσσιας αναψυχής, με κέντρο την ερασιτεχνική αλιεία. Παράλληλα, παρουσιάστηκε αύξηση της απασχόλησης των νέων στον κλάδο.

Με το νέο καθεστώς, το οποίο θα συνοδεύεται και από έναν ακόμη γραφειοκρατικό λαβύρινθο κατά τη διαδικασία έκδοσης, ένας ιδιοκτήτης ερασιτεχνικού σκάφους, με την μέγιστη επιτρεπτή ιπποδύναμη (120 BHP), θα πληρώνει 145 ευρώ ετησίως, εκ των οποίων 50 ευρώ για τους πρώτους 25 ίππους και 95 για τους υπόλοιπους. Υπενθυμίζεται, πως πριν την κατάργηση της διάταξης για τις άδειες ερασιτεχνικής αλιείας το 2014, ένας ιδιοκτήτης σκάφους ίδιας ιπποδύναμης, ήταν υποχρεωμένος να καταβάλλει συνολικά 95,25 ευρώ ανά έτος. Ως εκ τούτου, η επαναφορά της διάταξης, συνοδεύεται από μία αύξηση ετήσιου κόστους, της τάξεως των περίπου 50 ευρώ.

Από την πλευρά τους, οι ερασιτέχνες αλιείς, επισημαίνουν, πως η ψήφιση των νέων ρυθμίσεων αποδεικνύει την τοποθέτηση ατόμων με παντελή έλλειψη του σχετικού γνωστικού αντικειμένου, σε καίριες θέσεις. Όπως σημειώνουν, «με ποια λογική, άραγε, ορίζονται ως ανώτεροι οι 120 ίπποι μηχανής; Τι αλλάζει για έναν που έχει 150 ή 300 ίππους στο σκάφος του; Και οι δύο τα ίδια παραγάδια θα ρίξουν, το ίδιο ψαροντούφεκο θα κάνουν. Άραγε, η “πρώτη φορά αριστερά”, θεωρεί, πως όποιος έχει ένα φουσκωτό σκάφος 6 μέτρων και 10 cm θεωρείται πλούσιος, οπότε εάν θέλει να ψαρεύει να αγοράσει και δεύτερο σκάφος έως 6 μέτρα για να κάνει το χόμπι του; Ένα ψάρεμα μας έμεινε να κάνουμε, το οποίο μας προφυλάσσει από την παράνοια των καιρών. Θα μας το κόψετε και αυτό;».

Για τους φορείς της ερασιτεχνικής αλιείας, υπάρχει ακόμη λίγος διαθέσιμος χρόνος, καθώς το νομοσχέδιο βρίσκεται στη διαδικασία της επεξεργασίας, από την αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, προκειμένου να επιχειρήσουν με παρεμβάσεις τους, την αλλαγή μερικών εκ των περισσότερο άδικων ρυθμίσεων.

Μέτρο παρακολούθησης και ελέγχου

Όπως επισημαίνεται στο άρθρο που αναφέρεται στις άδειες αλιευτικών σκαφών, προκειμένου να εργαστεί οποιοδήποτε σκάφος – μηχανοκίνητο ή μη – επαγγελματικό ή ερασιτεχνικό ως αλιευτικό, απαιτείται ο εφοδιασμός του με άδεια αλιείας, επαγγελματική ή ερασιτεχνική αντίστοιχα.

Στο νομοσχέδιο, η απόφαση για επαναφορά των ερασιτεχνικών αδειών αλιείας, αιτιολογείται, με τη λογική, πως η ανεξέλεγκτη ερασιτεχνική αλιεία επηρεάζει αρνητικά τα θαλάσσια οικοσυστήματα.

«Με τον νόμο για τα Τουριστικά πλοία καταργήθηκε η ατομική ερασιτεχνική άδεια αλιείας και η υποχρέωση εφοδιασμού του σκάφους και των επιβαινόντων σε αυτό, με ερασιτεχνική άδεια για την διενέργεια ερασιτεχνικής αλιείας. Η ρύθμιση, σύμφωνα με το νόμο, αφορά μόνο στα ερασιτεχνικά σκάφη και στους ερασιτέχνες αλιείς που ασκούν δραστηριότητα στη θάλασσα. Η ως άνω ρύθμιση έχει καταστήσει δυσχερή την παρακολούθηση της αλιευτικής δραστηριότητας. Η ερασιτεχνική αλιεία μπορεί να έχει σημαντικές επιπτώσεις στους αλιευτικούς πόρους. Είναι αναγκαίο να διασφαλιστεί η διεξαγωγή της ερασιτεχνικής αλιείας κατά τρόπο ο οποίος δεν παρακωλύει σημαντικά την εμπορική αλιεία και δεν έρχεται σε αντίθεση με τη βιώσιμη εκμετάλλευση των έμβιων υδρόβιων πόρων», επισημαίνεται.

Επιπλέον, σύμφωνα με το νομοθέτη, η άσκηση ερασιτεχνικής αλιευτικής δραστηριότητας, χωρίς την υποχρέωση εφοδιασμού του σκάφους με άδεια, καθιστά αδύνατη τη συλλογή στοιχείων ως προς τον αριθμό των σκαφών και των αριθμό των απασχολουμένων, καθώς και την εκτίμηση και αξιολόγηση της αλιευτικής πίεσης που ασκείται στα αποθέματα. Επιπροσθέτως, αποδυναμώνεται η δυνατότητα ελέγχου και εφαρμογής των ισχυουσών διατάξεων, όσον αφορά στους όρους, τις προϋποθέσεις και τα μέτρα άσκησης της ερασιτεχνικής αλιείας, ενώ ταυτόχρονα, το Δημόσιο έχει απωλέσει τα έσοδα των τελών, τα οποία καταβάλλονταν, τόσο κατά την πρώτη έκδοση, όσο και κατά την ανανέωση της ερασιτεχνικής άδειας του σκάφους.

Σημειώνεται δε, πως η κατάργηση της ερασιτεχνικής άδειας αλιείας σκάφους, έχει προκαλέσει αντιδράσεις από την πλευρά των επαγγελματιών αλιέων, οι οποίοι ενίστανται στην ανεξέλεγκτη άσκηση της ερασιτεχνικής αλιείας, σε αντίθεση με την αυστηρότατη νομοθεσία, τους κανονισμούς και τους ελέγχους, που ισχύουν στην περίπτωση της επαγγελματικής αλιείας. Επιπλέον, καταγγέλλουν, πως μόνο η επαγγελματική αλιεία στοχοποιείται, στο ζήτημα της ασκούμενης πίεσης στα ιχθυαποθέματα.

Αν και ο συνολικός αριθμός των ερασιτεχνικών σκαφών, έπειτα από την κατάργηση της υποχρέωσης για έκδοση άδειας, δεν μπορεί να εκτιμηθεί πλήρως, σύμφωνα με τα ανεπίσημα στοιχεία είναι αρκετά μεγάλος, ενώ αρκετά από τα ερασιτεχνικά σκάφη είναι αρκετά μεγαλύτερα, αλλά και καλύτερα εξοπλισμένα από αντίστοιχα επαγγελματικά, δεδομένου, ότι δεν ισχύει κάποιος περιορισμός, όσον αφορά στον εξοπλισμό των ερασιτεχνικών σκαφών, με αποτέλεσμα, να έχουν ίσες ή και μεγαλύτερες αλιευτικές δυνατότητες από τα επαγγελματικά.

Σύμφωνα με τα παραπάνω, η κυβέρνηση κρίνει αναγκαία την καταγραφή και παρακολούθηση της ερασιτεχνικής αλιείας, τη θέσπιση περιόδου απαγόρευσής της, αλλά και τον περιορισμό των επιτρεπόμενων αλιευμάτων, προκειμένου να περιοριστεί η υπεραλίευση.

Το «γράμμα» του νόμου

Αναλυτικά, το άρθρο 43 του νομοσχεδίου, προβλέπει, πως «στη διεύθυνση Ελέγχου Αλιευτικών Δραστηριοτήτων, συνίσταται μητρώο σκαφών ερασιτεχνικής αλιείας, στο οποίο καταχωρίζονται τα ερασιτεχνικά σκάφη ελληνικής σημαίας που χρησιμοποιούνται για ερασιτεχνική αλιευτική δραστηριότητα. Στο μητρώο καταχωρίζονται τα στοιχεία του ιδιοκτήτη και του σκάφους».

Πιο συγκεκριμένα, για την εγγραφή στο μητρώο ερασιτεχνικής αλιείας, τα σκάφη πρέπει να πληρούν τις παρακάτω προϋποθέσεις:

αα) Για πλαστικά ή ξύλινα σκάφη, συμβατά ή ημιταχύπλοα:

1. Αδεια εκτέλεσης πλόων σε ισχύ ή πιστοποιητικό αξιοπλοΐας

2. Ανώτατο όριο ολικού μήκους τα 7,5 μέτρα

3. Μέγιστη ιπποδύναμη μηχανής 120 ίπποι

ββ) Για φουσκωτά σκάφη:

1. Άδεια εκτέλεσης πλόων σε ισχύ ή πιστοποιητικό αξιοπλοΐας

2. Ανώτατο όριο ολικού μήκους τα 6 μέτρα

3. Μέγιστη ιπποδύναμη μηχανής 120 ίπποι Για την καταχώριση του σκάφους στο μητρώο σκαφών ερασιτεχνικής αλιείας, υποβάλλεται αίτηση στο Ολοκληρωμένο Σύστημα Παρακολούθησης και Καταγραφής Αλιευτικών Δραστηριοτήτων ( ΟΣΠΑ ), ηλεκτρονική αίτηση.

Η αίτηση συνοδεύεται από ηλεκτρονικό παράβολο 50,00 € για τα κωπήλατα και για μηχανοκίνητα σκάφη με ιπποδύναμη έως 25 ίππους.

Για μηχανές άνω των 25 ίππων, το παράβολο αυξάνεται κατά 1,00 ευρώ για κάθε ίππο. Η άδεια ισχύει για ένα χρόνο και με τη λήξη της ανανεώνεται με την ίδια διαδικασία.