Συνέντευξη του προέδρου του Λογιστικού Συλλόγου Σύρου – Τήνου, Γ. Δαέλη με φόντο τη διαμαρτυρία – αποχή από τα καθήκοντά τους στην κατεύθυνση της απόφασης της ΠΟΦΕΕ

“Οι λογιστές παλεύουν να αποκρούσουν την οικονομική κατάρρευση”

Αναφορά στα ζητήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος από την έναρξη της πανδημίας του κορωνοϊού

Την αποχή από τα καθήκοντά τους επέλεξαν για να διαμαρτυρηθούν οι λογιστές, σε πανελλαδικό επίπεδο, χθες, στο πλαίσιο της προσπάθειάς τους να γίνουν δεκτά τα αιτήματά τους από τα Υπουργεία Εργασίας, Οικονομικών και Ανάπτυξης, καθώς και από την ΑΑΔΕ, τα οποία συνοψίζονται στη διευκόλυνση του κλάδου να φέρει εις πέρας έναν πρωτόγνωρα μεγάλο όγκο εργασιών που συνδέεται με την ανατροπή σε κοινωνικό και οικονομικό επίπεδο, η οποία προκλήθηκε από την πανδημία του κορωνοϊού.

Την απόφασή τους είχε γνωστοποιήσει η ίδια η Πανελλήνια Ομοσπονδία Φοροτεχνικών Ελεύθερων Επαγγελματιών (ΠΟΦΕΕ) μέσω μίας λιτής ανακοίνωσής της, την οποία συμμερίστηκε και ακολούθησε και ο Λογιστικός Σύλλογος Σύρου – Τήνου, τα μέλη του οποίου απείχαν από κάθε είδους ηλεκτρονική υποβολή σε ένδειξη ψηφιακής διαμαρτυρίας.

Σύμφωνα με όσα αναφέρουν εκπρόσωποι της ΠΟΦΕΕ, αλλά και όπως δηλώνει στην εφημερίδα, ο πρόεδρος του Λογιστικού Συλλόγου Σύρου – Τήνου, Γιώργος Δαέλης, μέχρι σήμερα δεν έγιναν δεκτά τα αιτήματα και οι προτάσεις των λογιστών αναφορικά με τη “θεραπεία” προβλημάτων σχετικά με “εσφαλμένες οδηγίες και εφαρμοστικές εγκυκλίους των μέτρων”, με αποτέλεσμα η δουλειά τους να συναντά σοβαρά εμπόδια και ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα, την ίδια στιγμή που επιχειρήσεις και εργαζόμενοι έπρεπε να μην χάσουν τις αποζημιώσεις ειδικού σκοπού.

Επιπλέον, ο πρόεδρος του τοπικού Συλλόγου τόνισε πως καθ΄ όλη τη διάρκεια της πανδημίας, οι λογιστές επί της ουσίας δεν έλαβαν καμία συγκεκριμένη οδηγία για την προάσπιση της δικής τους υγείας, ενώ υπογράμμισε το γεγονός πως, οι διάφορες πλατφόρμες των Υπουργείων παρουσίασαν πολλές δυσλειτουργίες.

Πρέπει να σημειωθεί πως η ΠΟΦΕΕ έκανε πολλά έγγραφα προς τα Υπουργεία, τα οποία υποστηρίζει πως έμειναν χωρίς απάντηση και ως εκ τούτου, ζητήθηκε χθες, η συνάντηση με αρμόδια Υπουργικά πρόσωπα, καθώς ένα από τα βασικά αιτήματα των λογιστών αφορά στη δημιουργία μίας Επιτροπής Παρακολούθησης Φοροτεχνικών, η οποία θα συνεργάζεται με τα αρμόδια πρόσωπα των Υπουργείων, ώστε νέες νομοθεσίες, εγκύκλιοι και οδηγίες που αφορούν τον κλάδο και έχουν στόχο τη στήριξη επιχειρήσεων και εργαζομένων, να προωθούνται με τρόπο που θα μπορούν να εφαρμόζονται στην πράξη.

Αξίζει να γνωστοποιηθεί πως ο Λογιστικός Σύλλογος Σύρου – Τήνου έχει 40 μέλη και σύμφωνα με τον κ. Δαέλη ουσιαστικά εκφράζει τη φωνή του 80% των λογιστικών γραφείων στα δύο νησιά.

Διαχείριση κι εφαρμογή περισσότερων από 570 εγκυκλίων και αποφάσεων το διάστημα του κορωνοϊού

Ειδικότερα, ο πρόεδρος του Λογιστικού Συλλόγου Σύρου – Τήνου τοποθετήθηκε αρχικά αναφορικά με την απόφαση της διαμαρτυρίας, προκειμένου να καταστήσει σαφές το πρόβλημα του κλάδου και την κατάσταση την οποία κλήθηκαν οι λογιστές να αντιμετωπίσουν όλο το τελευταίο διάστημα της πανδημίας.

“Τον τελευταίο καιρό με όλον αυτόν τον καταιγισμό των μέτρων που αλλάζει με απίστευτες ταχύτητες από τη στιγμή που ξεκίνησε η πανδημία, έχουμε καθημερινά να αντιμετωπίσουμε πληθώρα αλλαγών, νομοθετημάτων, εγκυκλίων αλλά και Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου ώστε να εφαρμόσουμε το περιεχόμενό τους στην πράξη. Τα μέτρα που παίρνουν κεντρικά είναι θετικά και προσπαθούν να ανακουφίσουν τον κόσμο. Θεωρητικά είναι σχεδιασμένα με τρόπο που θα πρέπει να βοηθηθεί ο κόσμος, όμως πίσω απ΄ όλα αυτά πρέπει να υπάρξει κάποιος που θα τα διαχειριστεί” σχολίασε, αναδεικνύοντας πως όλος αυτός ο όγκος, έπεσε στα γραφεία των λογιστών.

“Όλα γίνονται με τους κωδικούς taxisnet και το “μπαλάκι” καταλήγει στα χέρια των λογιστών. Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι πως μέσα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα, πρέπει να διαβάσουμε, να κατανοήσουμε, να ερμηνεύσουμε όλες αυτές τις αλλαγές ενώ έχουμε και παραδείγματα που το ένα Υπουργείο αναιρούσε επί του ίδιου θέματος την εγκύκλιο άλλου Υπουργείου και βρισκόμασταν σε αδιέξοδο”.

Συμπληρωματικά στα ανωτέρω, ο κ. Δαέλης γνωστοποίησε πως, οι πολυσέλιδες Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου που εκδόθηκαν από την έναρξη της πανδημίας ως σήμερα είναι 11, ενώ οι εγκύκλιοι και οι λοιπές αποφάσεις είναι 576.

Κατά συνέπεια, τόνισε πως ο όγκος της δουλειάς των λογιστών αυξήθηκε σε μεγάλο βαθμό, ενώ όπως πρόσθεσε, η εφαρμογή των οδηγιών προς ανακούφιση επιχειρήσεων κι εργαζομένων απαιτούσε την άμεση έκδοση Υπουργικών αποφάσεων, ενώ πολλές φορές αυτές είχαν ανακοινωθεί πρωτίστως με δελτία Τύπου.

“Επιπλέον, πολλές φορές μπορεί να έβγαινε ένα δελτίο Τύπου με αλλαγές, αλλά για να το εφαρμόσουμε έπρεπε να γίνει νόμος ή Υπουργική απόφαση. Αυτό καθυστερούσε κι εμείς είχαμε μπροστά μας ένα ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα για να εφαρμόσουμε αλλαγές στην πράξη” πρόσθεσε χαρακτηριστικά, εξηγώντας παράλληλα πως και στο θέμα των χρονοδιαγραμμάτων οι λογιστές συνάντησαν μία ασφυκτική κατάσταση.

“Ανακοίνωσαν χρονοδιαγράμματα χωρίς να λάβουν οι αρμόδιοι υπόψιν τους αν μεσολαβούν Σαββατοκύριακα ή αργίες, ενώ είναι πραγματικότητα πως πολλοί συνάδελφοι δούλεψαν και ανήμερα του Πάσχα για να προωθήσουν εργασίες ώστε να μπορέσει ο επιχειρηματίας και ο εργαζόμενος που έχει πληγεί να πάρει την αποζημίωση του ειδικού σκοπού” ανέφερε χαρακτηριστικά.

Γνωρίζαμε ότι μας περίμεναν δύσκολες μέρες. Ζητήσαμε ευελιξία”

Σχετικά με τις πρωτόγνωρες συνθήκες που συνάντησαν οι λογιστές, ο κ. Δαέλης τόνισε πως ανέμεναν μεγάλη πίεση δεδομένων των εξελίξεων στην οικονομία και λόγω του καθολικού “λουκέτου”, ωστόσο, όπως πρόσθεσε, ο κλάδος ζητούσε και ζητά ευελιξία από το κράτος προκειμένου τα μέτρα να εφαρμόζονται χωρίς προβλήματα και ταλαιπωρία λογιστών και πολιτών.

“Όταν ξεκίνησε όλη αυτή η κατάσταση είχαμε συζητήσει στο Σύλλογο με τα μέλη ότι μας περιμένουν δύσκολες μέρες, χωρίς να έχουμε φανταστεί τον βαθμό της δυσκολίας. Ήμασταν προετοιμασμένοι όμως πως θα βάλουμε πλάτη ώστε να εξυπηρετηθεί ο κόσμος. Όμως, δυστυχώς, παρ' όλες τις προσπάθειες που κάναμε και μέσω της Ομοσπονδίας μας η οποία πρότεινε την αποχή, δεν βρήκαμε ανταπόκριση. Στόχος των λογιστών ήταν να υπάρξει ανταπόκριση στα αιτήματά μας, καθώς είμαστε οι άνθρωποι που στην πράξη κληθήκαμε να διαχειριστούμε τα πάντα. Δυστυχώς, βρίσκαμε συνέχεια κλειστές πόρτες”.

Ερωτηθείς να μιλήσει με παράδειγμα για προβλήματα που συνάντησαν οι λογιστές καθ΄ όλη τη διάρκεια της προσπάθειας εφαρμογής των μέτρων του κράτους για την ανακούφιση πολιτών, υπήρξε σαφής: “Μία απλή πρόταση που κάναμε αφορούσε στο κομμάτι της μείωσης καταβολής ενοικίου. Δόθηκε η σχετική δυνατότητα μείωσης ενοικίου σε κάποιες πληττόμενες επιχειρήσεις ή σε κάποιους εργαζόμενους αυτών των επιχειρήσεων, η οποία για να γίνει πράξη έπρεπε ο πληττόμενος επιχειρηματίας ή υπάλληλος να υποβάλει μία υπεύθυνη δήλωση στο ΕΡΓΑΝΗ για να αναφέρει πως κάνει χρήση αυτού του δικαιώματος και άρα, θα καταβάλλει μειωμένο ενοίκιο στον ιδιοκτήτη.

“Τρέξαμε” να ανταποκριθούμε μέσα στις ασφυκτικές προθεσμίες. Ωστόσο, την περασμένη Κυριακή βγήκε εγκύκλιος που ανέφερε πως όλοι οι ιδιοκτήτες θα πρέπει να κάνουν μία διαφορετική υπεύθυνη δήλωση στο Υπουργείο Οικονομικών για να τους πουν ότι ο ενοικιαστής δεν κατέβαλλε το σύνολο του ενοικίου ώστε να λάβουν κάποιες εκπτώσεις μελλοντικά. Μάλιστα σημείωσαν πως για να “τρέξει” όλο αυτό, πρέπει να επικαιροποιηθούν και όλα τα μισθωτήρια συμβόλαια ηλεκτρονικά”. Με βάση τα παραπάνω, ο κ. Δαέλης τόνισε πως η πλευρά της ΠΟΦΕΕ έκανε συγκεκριμένη πρόταση, λέγοντας πως, “Από τη στιγμή που είχαμε την πληροφορία στην πλατφόρμα του Υπουργείου Εργασίας, γιατί δεν την συνδέουν με πλατφόρμα του Υπουργείου Οικονομικών ώστε να μην γίνονται διπλές διαδικασίες;”.

Με αυτό το παράδειγμα θέλησε να σημειώσει πως, “Ζητήσαμε ευελιξία ώστε να μη μας ζητούν σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα, να κάνουμε διπλές και τριπλές διαδικασίες για την ίδια υπόθεση”. Μάλιστα όπως ο ίδιος σχολίασε, “υπάρχουν πολλά τέτοια παραδείγματα”.

Συμμεριστήκαμε την αγωνία όλων”

Επιπλέον, για τον όγκο δουλειάς που παρουσιάστηκε στον κλάδο των λογιστών, ο Γιώργος Δαέλης τόνισε πως αυτός προέκυψε καθώς “όλα αυτά που ζητούσαν τα Υπουργεία να υποβληθούν στις αντίστοιχες πλατφόρμες, πέραν από κάποιες ελάχιστες εξαιρέσεις επιχειρήσεων που έχουν οργανωμένα λογιστήρια και τα έκαναν οι ίδιοι, από στατιστικά στοιχεία που έχουμε και από την Ομοσπονδία, γύρω στο 80% πέρασε από τα γραφεία μας”.

Μοιραία όπως πρόσθεσε επανερχόμενος στο θέμα των ασφυκτικών χρονοδιαγραμμάτων, “ο εφιάλτης μας ήταν να μη γίνει λάθος”. Εξήγησε δε, πως, “Όταν έχεις τόσες αλλαγές και τόσες εγκυκλίους, οδηγούν σε πίεση και αυτό είναι το χειρότερο”.

Σχετικά με την αγωνία των επιχειρηματιών και των εργαζομένων, ο ίδιος θέλησε να σχολιάσει τα εξής: “Ζήσαμε και συμμεριστήκαμε την αγωνία όλων. Νομίζω ότι για πρώτη φορά ίσως και οι ίδιοι κατανόησαν τη δική μας θέση. Τα πήγαμε καλά με τον κόσμο και υπερβάλαμε εαυτόν για να ανταποκριθούμε στα μέτρα που ανακοινώθηκαν για την ανακούφισή τους”.

Ωστόσο, όπως πρόσθεσε, “πλέον, δεν χωράει περισσότερα ο “σκληρός δίσκος” του εγκεφάλου μας. Θέλουμε ανταπόκριση από τους αρμόδιους του κεντρικού κράτους, καλύτερα χρονοδιαγράμματα, παρατάσεις και μεταξύ άλλων και προάσπιση των πελατών μας σε περίπτωση ασθενείας του λογιστή”.

Κατά συνέπεια, ο ίδιος υπογράμμισε πως, “θέλουμε ανοικτές πόρτες στα Υπουργεία για τις προτάσεις και τα αιτήματά μας”, αναφερόμενος μάλιστα και στο κομμάτι των φορολογικών δηλώσεων για το οποίο γνωστοποίησε πως σε πανελλαδικό επίπεδο “σε δώδεκα ημέρες λήγει η προθεσμία υποβολής και έχει υποβληθεί μόλις το 1/3 αυτών”. Ως εκ τούτου, τόνισε πως απαιτείται η λήψη απόφασης για παράταση προθεσμίας.

Καμία οδηγία για τη λειτουργία των γραφείων

Προτού ολοκληρώσει τις δηλώσεις του, ο πρόεδρος του Λογιστικού Συλλόγου Σύρου – Τήνου αναφέρθηκε και στο θέμα της απουσίας οδηγιών για την ασφαλή λειτουργία των λογιστικών γραφείων καθ΄ όλη τη διάρκεια της πανδημίας.

“Είχαμε ζητήσει μέσω της Ομοσπονδίας μας οδηγίες από τον ΕΟΔΥ σχετικά με το πώς θα δουλεύουμε καθώς εμείς δεν κλείσαμε ποτέ. Δουλεύαμε περισσότερο από κάθε άλλη φορά για να τα προλάβουμε όλα. Εν μέσω καραντίνας λόγω πανδημίας είχαμε ανοικτά τα γραφεία μας και δεν γνωρίζαμε για παράδειγμα πώς πρέπει να χειριστούμε τη λήψη των παραστατικών. Τα τιμολόγια που έπρεπε να καταχωρήσουμε τα είχαν πιάσει πόσα χέρια. Ούτε σε αυτό ανταποκρίθηκαν και δεν μας έδωσαν οδηγίες για τη διαφύλαξη της υγείας μας” υποστήριξε ο κ. Δαέλης, εξηγώντας πως υπήρξε ανησυχία καθώς κάποια μέλη του Συλλόγου αντιμετώπιζαν κι άλλα προβλήματα υγείας.

Δεν αποκλείεται η κλιμάκωση της διαμαρτυρίας

Σχετικά με τα επόμενα βήματά τους, ο κ. Δαέλης δεν απέκλεισε την κλιμάκωση του αγώνα των λογιστών, ωστόσο όπως πρόσθεσε, αυτό θα αποφασισθεί κεντρικά και κατόπιν των συναντήσεων του ΔΣ της ΠΟΦΕΕ με το Υπουργείο Εργασίας.

Μάλιστα, χθες το μεσημέρι, οι λογιστές και τα μέλη της ΠΟΦΕΕ έκαναν τηλεδιάσκεψη για να υπάρξει σχετική ενημέρωση.

“Σαν Λογιστικός Σύλλογος Σύρου - Τήνου έχουμε στο πλάνο μας την κλιμάκωση της διαμαρτυρίας στην περίπτωση που δούμε ότι δεν γίνονται δεκτά τα αιτήματά μας. Είναι και η περίοδος που γίνονται οι φορολογικές δηλώσεις και τρέχουν οι προθεσμίες. Ο μόνος τρόπος να μας ακούσουν ίσως να είναι η απεργία. Να κλείσουμε τα γραφεία και να μην υποβάλουμε δηλώσεις, προσλήψεις κ.α.. Περιμένουμε την ενημέρωση και θα δούμε πώς θα κινηθούμε” σχολίασε, καταλήγοντας.

Ετικέτες: