“ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ” ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ

Αγρίνιο: Μισό το καλάθι – Σε καθεστώς φόβου οι καταναλωτές

  • Δευτέρα, 21 Μαρτίου, 2022 - 06:24

Μειώνουν τις αγορές τους οι καταναλωτές και στο Αγρίνιο ενώ οι επαγγελματίες του κλάδου εκτιμούν ότι μεγάλο μέρος των ανατιμήσεων οφείλεται στην αύξηση του μεταφορικού κόστους, όπως αναφέρει σχετικό δημοσίευμα της εφημερίδας “Συνείδηση”.

Ο πόλεμος στην Ουκρανία και η ενεργειακή κρίση έχουν δημιουργήσει ένα «εκρηκτικό μείγμα» στην αγορά, στην οποία κυριαρχεί ο προβληματισμός για το που θα πάει η κατάσταση με τις συνεχής ανατιμήσεις!

Παράλληλα, οι καταναλωτές, αλλά και οι κάποιοι παράγοντες της αγοράς σε κάποιο βαθμό ανησυχούν για την επάρκεια προϊόντων για τους επόμενους μήνες!

Στον αντίποδα, οι επαγγελματίες του κλάδου των super market διαβεβαιώνουν πως στην παρούσα χρονική συγκυρία υπάρχουν αγαθά και εκτιμούν ότι οι αυξήσεις σε προϊόντα τα οποία δεν σχετίζονται τόσο άμεσα με τον πόλεμο στην Ουκρανία, όσο με το ενεργειακό και μεταφορικό κόστος.

Ωστόσο, την ίδια στιγμή εκφράζουν τον προβληματισμό τους.

Κατά πρώτoν εκτιμούν πως σε περίπου δύο μήνες ίσως παρατηρηθούν ελλείψεις προϊόντων στην ελληνική αγορά. Αυτό μάλιστα το συνδέουν και με την ανησυχία που έχουν οι καταναλωτές για το πώς, σε τι βαθμό και μέχρι πότε θα τους επηρεάσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και οι προεκτάσεις του. Με γνώμονα αυτό, αρκετοί καταναλωτές ήδη ψωνίζουν και αποθηκεύουν στο σπίτι τους προϊόντα, καθώς θεωρούν πως στο μέλλον ίσως είναι κατά πολύ ακριβότερα, αν όχι δυσεύρετα!

Τι λένε οι επαγγελματίες

Ο Κωνσταντίνος Παναγιωτόπουλος, μιλώντας στη “Σ” ανέφερε: «Ο πόλεμος και οι συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί στην Ουκρανία έχουν επηρεάσει κατά πολύ ορισμένα βασικά αγαθά, όπως το αλεύρι, τα μακαρόνια και τα λάδια, όπως επίσης και συναφή προϊόντα με αυτά. Ο κόσμος ανήσυχος ρωτάει συνεχώς αν θα υπάρξουν περεταίρω αυξήσεις και φοβούνται για το χειρότερο.

Ο φόβος των καταναλωτών είναι που έχει κάμψει την αγοραστική κίνηση σε όλα τα καταστήματα και όχι κάτι άλλο. Ένα μεγάλο πρόβλημα είναι επίσης η ψυχολογία του κόσμου, όπως επίσης και η άνοδος της τιμής των καυσίμων, γιατί που έχουν μετακυληθεί τα κόστη των μεταφορικών σε πάρα πολλά προϊόντα. Κάθε μέρα σχεδόν λαμβάνουμε e- mail για ανατίμηση της τιμής διαφόρων προϊόντων.

Οι ανατιμήσεις σε προϊόντα πέρα από το λάδι, το αλεύρι κλπ οφείλονται στο μεταφορικό κόστος, λ.χ. όταν ένα κοντέινερ με προϊόντα το φέρναμε με 700 ευρώ, τώρα η τιμή του έχει δεκαπλασιαστεί και το αντιλαμβάνονται αυτό όλοι. Αυτό ισχύει και για τα προϊόντα μικρής αξίας, αλλά μεγάλα σε όγκο.

Όσο μεγαλύτερο όγκο έχει ένα προϊόν τόσο μεγαλύτερη αύξηση έχει πάρει λ.χ. τα χαρτικά, στις οποίες οι αυξήσεις είναι καθημερινές, αν και οι εταιρείες βλέπουμε να καταβάλουν προσπάθειες μεγάλες για να κρατήσουν χαμηλά τις τιμές τους. Το ίδιο κάνουν και τα super market, αλλά σε κάποιες περιπτώσεις δεν γίνεται όπως λ.χ στο λάδι και στο αλεύρι.

Υπολογίζουμε πως τα σπορέλαια έχουν ανέβει από 1 ευρώ έως 1,5 ευρώ το λίτρο. Αν κάποιος έπαιρνε ένα δεκάλιτρο που κόστιζε από 10 έως 13 ευρώ, σήμερα θα το αγοράσει στα 25 ευρώ. Η όλη κατάσταση σε συνδυασμό με τις αυξήσεις στο ρεύμα δημιουργούν «εκρηκτικό» μείγμα.

Ο κόσμος ρωτάει και αν θα βρίσκει προϊόντα και πολλές φορές ψωνίζουν και αποθηκεύουν προϊόντα που δεν θα έπρεπε, διότι υπάρχουν σε αφθονία, δηλαδή ρύζι και όσπρια. Ελλείψεις στην αγορά θα υπάρξουν, αλλά πιστεύω πως θα μπορέσουμε να τις καλύψουμε. Μπορεί να μην υπάρχει το προϊόν που αντιστοιχεί σε ένα κωδικό, αλλά θα υπάρχει άλλος κωδικός με αντίστοιχο προϊόν.

Δεν θα υπάρξει ζήτημα, ενώ για τους υπόλοιπους δύο μήνες υπάρχει ασφάλεια ως προς αυτό, αρκεί ο κόσμος να μην ψωνίζει και αποθηκεύει σπίτι του πράγματα που δεν χρειάζεται. Περισσότερο κυριαρχεί ο φόβος του καταναλωτή, παρά κάτι άλλο, τουλάχιστον αυτή την στιγμή. Δεν υπάρχει λόγος να αποθηκεύει κάποιος 20 και 30 κιλά αλεύρι σπίτι του».

Η Χριστίνα Ξυγκένη τόνισε: «Σίγουρα μειώνουν τις αγορές σε κάποια πράγματα οι καταναλωτές. Εμείς, ως «Πριτσούλης», προσπαθούμε να προωθήσουμε δικά μας προϊόντα που είναι ποιοτικά και οικονομικά.

Οι καταναλωτές έχουν μειώσει τις αγορές ακόμη και στα προϊόντα προσφοράς, δεν ψωνίζουν τις ίδιες ποσότητες με το παρελθόν, λόγω του ότι ανησυχούν και κοιτάζουν το πορτοφόλι τους. Ελλείψεις δεν υπάρχουν ακόμη σε προϊόντα, οι αποθήκες είναι γεμάτες, νομίζω όμως πως σε περίπου σε δύο μήνες στην ελληνική αγορά θα υπάρξει πρόβλημα.

Οι καταναλωτές πλέον γεμίζουν μισό καλάθι. Αυτό συμβαίνει εδώ και ένα χρόνο, συνεχώς μειώνουν επιλογές και ψωνίζουν μόνο τα βασικά αγαθά, παίρνουν πλέον το μικρό καλάθι και ψωνίζουν μόνο με λίστα, με σημείωμα και τίποτε επιπλέον».

Αλυσίδα σούπερ μάρκετ έβαλε πλαφόν στην πώληση ηλιέλαιου

Ήδη μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ έχει βάλει πλαφόν στην πώληση ηλιέλαιου. Συγκεκριμένα, η αλυσίδα Σκλαβενίτης έβαλε πλαφόν τις τέσσερις φιάλες και αυτό μόνο στο ηλεκτρονικό κατάστημα καθώς παρατηρήθηκε αυξημένη ζήτηση.

Σε ό,τι αφορά στα φυσικά καταστήματα της Σκλαβενίτης αλλά και των άλλων μεγάλων αλυσίδων, δεν έχει τεθεί μέχρι στιγμής κάποιος περιορισμός, αν και έχουν κάνει την εμφάνιση τους οι πρώτες ελλείψεις στα ράφια.

Τόσο η ελληνική όσο και ευρωπαϊκή αγορά έχουν στραμμένο το βλέμμα τους στην έκβαση του πολέμου στην Ουκρανία η οποία έως και πρόσφατα κάλυπτε την συντριπτική πλειοψηφία των αναγκών σε ηλιέλαιο.

Η φύτευση του ηλιόσπορου, όπου από την επεξεργασία του προκύπτει το ηλιέλαιο, πραγματοποιείται από τα μέσα Μαρτίου έως τα μέσα Απριλίου οπότε το ενδεχόμενο συνέχισης των εχθροπραξιών για τουλάχιστον ένα μήνα θα σήμαινε εκτόξευση των τιμών όχι μόνο του ηλιελαίου αλλά και των άλλων ελαίων.

Ήδη στην ελληνική αγορά η κρίση έχει συμπαρασύρει και τις τιμές χονδρικής του ελαιόλαδου κατά περίπου μισό ευρώ την περασμένη εβδομάδα.

Κωνσταντίνος Χονδρός