Η «τελετουργία» των τουριστικών παραπόνων

Η λεπτομέρεια που κάνει ..την διαφορά!

Σε λεπτές ισορροπίες εκκρεμεί ο ελληνικός τουρισμός έπειτα από ανακοίνωση του ΚΕΠΚΑ, σύμφωνα με τον οποίο τα παράπονα και οι καταγγελίες των τουριστών- καταναλωτών για τις προσφερόμενες τουριστικές υπηρεσίες, αυξήθηκαν σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια.

Νησιά και περιοχές που αποτελούν πόλο έλξης για τους επισκέπτες από το εξωτερικό καλούνται να αντιμετωπίσουν τις οργανωτικές τους ελλείψεις και τις πιθανότητες που φέρουν τα αρνητικά αποτελέσματα για τα επόμενα χρόνια. Γεγονός που επιβεβαιώνει το ρητό, σύμφωνα με το οποίο σημασία δεν έχει απλώς να αναδειχθείς αλλά και να καταφέρεις να διατηρήσεις την συγκεκριμένη θέση ή να υπάρξει περεταίρω εξέλιξη. Κρίσιμη μοιάζουν για τον ελληνικό τουρισμό οι δυο τελευταίοι μήνες του φετινού καλοκαιριού, καθώς πέρα από τα θετικά αποτελέσματα που προκλήθηκαν ως προς την ενίσχυση της εγχώριας οικονομίας, φέρουν μαζί τους και μια σειρά παραπόνων από τους επισκέπτες της χώρας.

Στοιχειοθέτηση των παραπόνων

Όπως κάθε δράση προκαλεί μια αντίδραση, τα στοιχεία που φέρουν θετικό πρόσημο συνοδεύονται πλειοψηφικά από εκείνα που προκαλούν τις αρνητικές επιπτώσεις του ίδιου νομίσματος. Σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο καταγράφηκαν περισσότερα παράπονα για τις τουριστικές παροχές τις χώρας, όπως αναφέρθηκε και από το ΚΕΠΚΑ. Συγκεκριμένα, καταγράφηκαν συνολικά 112 καταγγελίες οι οποίες συμπεριελάμβαναν παράπονα και ερωτήματα των καταναλωτών, 42 εκ των οποίων αφορούσαν ξενοδοχεία και καταλύματα.

Όπως κατήγγειλαν οι καταναλωτές μεταξύ άλλων, οι επιχειρηματίες των καταλυμάτων διαμονής απαιτούσαν προκαταβολή έως και 100% σε αντίθεση με τον νόμο ο οποίος προβλέπει μόλις το 25%. Σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα, οι ιδιοκτήτες αρνούνταν ή ανέβαλαν την επιστροφή της προκαταβολής στην περίπτωση που οι επισκέπτες είχαν ακυρώσει την κράτησή τους έγκαιρα ή λόγω ανωτέρας βίας. Στην γενικότερη εικόνα απογοήτευσης συνέβαλλαν και οι κρατήσεις από το διαδίκτυο, καθώς, σύμφωνα με παράπονα των τουριστών, πληθώρα διαμερισμάτων για τα οποία έγινε κράτηση μέσα από το ίντερνετ δεν ανταποκρίνονταν στην εικόνα που είχαν προωθήσει ή ακόμα ορισμένα ενοικιαζόμενα δωμάτια δεν διέθεταν άδεια λειτουργίας.

Τις επόμενες κατηγορίες στελεχώνουν κατά κύριο λόγο οι κατηγορίες μεταφοράς και μετακίνησης των καταναλωτών. Αναλυτικότερα, τα αεροπορικά ταξίδια όπως καταγγέλθηκε χαρακτηρίζονταν από καθυστερήσεις, προβλήματα με αποσκευές και άρνηση επιστροφής χρημάτων για ακυρωμένο εισιτήριο. Στην περίπτωση των οργανωμένων ταξιδιών οι καταναλωτές τονίζουν απογοητευμένοι την ελλιπή ενημέρωση για τους όρους της σύμβασης, τις προϋποθέσεις ακύρωσης συμμετοχής και τα χρονικά περιθώρια της υπαναχώρησης και τη μη εφαρμογή όρων τουριστικού πακέτου και μεταφοράς. Στην επόμενη κατηγορία εντάσσεται η ακτοπλοΐα με τους καταναλωτές να εκφράζουν την έντονη δυσαρέσκειά τους για άρνηση χορήγησης έκπτωσης στο εισιτήριο ΑΜΕΑ, πολύωρες καθυστερήσεις απόπλου και άφιξης στο λιμάνι και μη τήρηση της αγορανομικής διάταξης για τα κυλικεία των πλοίων. Τέλος, αντιδράσεις προκλήθηκαν και στην σχέση των καταναλωτών με τα κάμπνιγκ, οι οποίες αφορούσαν τις μικρές μερίδες φαγητών σε εστιατόρια, την απαγόρευση κατανάλωσης φαγητών σε πλαζ, την άρνηση παροχής αποδείξεων ή παροχή απόδειξης που δεν αντιστοιχούσε με τα είδη που είχαν αγοραστεί.

Συνήθειες του παρελθόντος

Διαμέσου της γενικότερης εικόνας που διαμορφώνεται από τα αποτελέσματα της ανακοίνωσης του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών, είναι έκδηλο πως η χώρα, οι αρμόδιοι φορείς και ο επιχειρηματικός κόσμος δεν έχει καταφέρει να αποτινάξει σε πλήρες βαθμό, τις παλιές «κακές» τους συνήθειες, πολλές εκ των οποίων δημιουργούν προβλήματα οργάνωσης και διοίκησης κατά τόπους. Η ελλιπής ενημέρωση, η μη εφαρμογή όρων τουριστικού πακέτου ή η μη εφαρμογή όρων μεταφοράς, η αθέτηση συμφωνηθέντων όπως και η μη τήρηση της αγορανομικής διάταξης και η παρανομία, είναι κάποια από τα στοιχεία εκείνα που χαρακτήριζαν την Ελλάδα της κρίσης.

Σύμφωνα με το ΚΕΠΚΑ, το μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης φέρουν τόσο οι επιχειρηματίες του τουρισμού όσο και η Πολιτεία που εποπτεύει τις τουριστικές υπηρεσίες. Όπως υποστηρίζει ο οργανισμός «Αν δε σκύψουμε, με προσοχή και ευαισθησία, πάνω στον τουρισμό, τότε θα χάσουμε και αυτή τη «βιομηχανία», από τη χώρα μας. Οι επιχειρηματίες πρέπει να καταλάβουν ότι για να διατηρηθεί ο τουρισμός μας, σε υψηλά επίπεδα και να αναπτυχθεί, περισσότερο, πρέπει να πάψουμε να θεωρούμε τους τουρίστες «κουτόφραγκους», να σταματήσουμε να θέλουμε να δουλέψουμε 2 μήνες και να ζήσουμε 12, να σταματήσουμε να θεωρούμε τους τουρίστες, περαστικούς πελάτες και να τους αντιμετωπίσουμε, με σεβασμό και επαγγελματισμό. Στο χώρο του τουρισμού, υπάρχουν σοβαρές και σωστές επιχειρήσεις, που αποτελούν την πλειοψηφία των επιχειρήσεων αυτού του χώρου. Αυτές οι επιχειρήσεις πρέπει να σταματήσουν να ανέχονται τους “cowboys” του τουρισμού και να καταγγέλλουν, επιτέλους, τις κακές πρακτικές, στον τουρισμό. Η Πολιτεία, από την άλλη πλευρά, πρέπει να συνεχίσει και να εντείνει τους ελέγχους και να φροντίσει να αποβληθούν, από το χώρο, όσοι ζημιώνουν τον τουρισμό μας, άρα και τη χώρα μας. Απαιτείται η δημοσιοποίηση των ονομάτων των υπότροπων επιχειρήσεων, που βλάπτουν την τουριστική μας βιομηχανία, ώστε να τις αποφεύγουν οι καταναλωτές και να υπάρξει ουσιαστική τιμωρία» αναφέρει το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών στην ανακοίνωση του».

Οι ίδιοι παράγοντες που ώθησαν την χώρα σε αυτήν την δυσμενή οικονομική κατάσταση, υφίστανται ακόμα αναστέλλοντας την υγιή ανάπτυξη της Ελλάδας τόσο κατά τόπους όσο και στο σύνολο της. Σε μια περίοδο που διαμορφώνονται οι κατάλληλες προϋποθέσεις για την εξυγίανση της εγχώριας οικονομίας, βασισμένες στην άνθιση του ελληνικού τουρισμού κατά τα τελευταία χρόνια, υπάρχουν ακόμα υπολείμματα των προηγούμενων λανθασμένων πρακτικών οι οποίες ακυρώνουν τα μικρά και σταθερά βήματα που προσπαθεί να επιτύχει οι χώρα. Οι παράνομες και ανορθολογικές ενέργειες οδηγούν στον αναχρονισμό και το συγκεκριμένο φαινόμενο δύναται να αποτελέσει την αιτία αδυναμίας σταθεροποίησης και ανάπτυξης της χώρας σε όλους τους τομείς της. Οι καταστάσεις αλλάζουν κατεύθυνση προς την επιτυχία όταν οι άνθρωποι καταφέρουν να αλλάξουν την νοοτροπία τους.

 

Ετικέτες: