Ιδιαίτερο ενδιαφέρον στις τοποθετήσεις των ανθρώπων της ναυτιλίας και της ακτοπλοΐας στο Φόρουμ «Βιομηχανία, Ναυπηγοεπισκευή και Ανάπτυξη» του ΕΒΕΠ

«Τα ναυπηγεία δεν είναι σε θέση να κάνουν καν προσφορές»

  • Παρασκευή, 7 Οκτωβρίου, 2016 - 06:15

Σημαντικά πρόσωπα, από το χώρο της ναυτιλίας και της ακτοπλοΐας, τοποθετήθηκαν, κατά τη διάρκεια του Φόρουμ «Βιομηχανία, Ναυπηγοεπισκευή και Ανάπτυξη», που πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά.

Η θετική στάση των εκπροσώπων των φορέων του επιχειρηματικού κόσμου και της πολιτείας, σχετικά με την πρόταση ανάπτυξης της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης του Περάματος, η οποία προωθείται από τον οικείο Δήμο, τη σύσταση Ειδικής Γραμματείας Ναυπηγικής και Ναυπηγοεπισκευαστικής Βιομηχανίας, υπό το Υπουργείο Οικονομίας, για την υποβοήθηση της επανεκκίνησης του κλάδου στη χώρα, καθώς και τη δημιουργία ενός ελληνικού ναυτιλιακού cluster, κυρίως για μεταποιητική δραστηριότητα, με καταλυτικό ρόλο του ΕΒΕΠ, διαμόρφωσαν τα συμπεράσματα του Φόρουμ «Βιομηχανία, ναυπηγοεπισκευη και ανάπτυξη».

Παράλληλα, συζητήθηκε επιπλέον και η ένταξη του ολοκληρωμένου προγράμματος για την «Ενίσχυση Αλυσίδων Προστιθέμενης Αξίας», στο τρέχον ΕΣΠΑ, προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα ανάπτυξης συνεργατικών σχημάτων, η ανάγκη μείωσης του κόστους, εκτός των μισθολογικών δαπανών, το ζήτημα της ανάγκης απόδοσης, από την πλευρά του κράτους, των οφειλών προς τις επιχειρήσεις, οι οποίες φτάνουν τα 7 δις ευρώ, η πρόταση για παροχή κινήτρων σε πλοία, προκειμένου να συμμετέχουν στην ανακύκλωση με διαλογή των αποβλήτων στην πηγή καθώς και η δημιουργία Μητρώου Αποβλήτων Πλοίου, καθώς επίσης και η αποφυγή του ενδεχομένου, ο κλάδος της ναυπηγοεπισκευής να επιβαρυνθεί με ΦΠΑ 24%.

Ευκαιρίες επενδύσεων στα επιβατηγά

Κατά την τοποθέτησή του, ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας, κ. Θεόδωρος Κόντες, έκανε λόγο για σημαντικές ευκαιρίες, κατά τα επόμενα έτη, στον τομέα της ναυπηγοεπισκευής, εξαιτίας του προγραμματισμού τεράστιων επενδύσεων των εταιρειών κρουαζιέρας, σε μετασκευές, επισκευές και ανακαινίσεις.

Όπως επεσήμανε, χαρακτηριστικό είναι, ότι μόνον για το 2016 θα επενδυθούν 1,8 δις δολάρια σε ανακαινίσεις, από τα οποία όμως η Ελλάδα δεν θα λάβει τίποτα. Σημαντικό επίσης έργο, προσφέρουν και οι επισκευές του χειμώνα (winter lay -up services).

Ο κ. Κόντες πρότεινε τη δημιουργία ναυπηγοεπισκευαστικής βάσης, ενώ επικεντρώθηκε στις ευκαιρίες για, που δίνει η επιβατηγός ναυτιλία για το ναυπηγοεπισκευαστικό τομέα, παραθέτοντας οικονομικά στοιχεία ναυπηγοεπισκευής για το έτος 2015 και πραγματοποιώντας μία πρόβλεψη για το 2016, προτείνοντας ενδιαφέροντα projects επιβατηγών πλοίων ικανά να υλοποιηθούν στη χώρα.

Σχετικά με τις ναυπηγοεπισκευαστικές υποχρεώσεις για επιβατηγά πλοία, που μπορούν να πραγματοποιούνται εντός Ελλάδας, ο κ. Κόντες ανέφερε:

• Νέες κατασκευές μικρού μεγέθους.

• Μετασκευές επιβατηγών πλοίων (κρουαζιερόπλοια/ferries).

• Προγραμματισμένες ετήσιες και έκτακτες επισκευές.

• Τεχνικές αναβαθμίσεις πλοίων.

• Ναυπηγικές Εργασίες.

• Αμμοβολή – Καθαρισμοί – Χρωματισμοί.

• Δεξαμενισμοί.

• Επιθεωρήσεις (Νηογνώμων/Αρχών).

• Trials (Δοκιμές Εγκαταστάσεων) Dock/At Sea.

• Winter Lay Up (Χειμερινή Ασφαλής Αργία).

• Μελέτες – Διαχείρισης.

• Planning – Logistics.

Όσον αφορά στις προτεινόμενες Επενδύσεις Ναυπηγοεπισκευαστικής για επιβατηγά πλοία, ο πρόεδρος της ΕΕΚΦΝ, απαρίθμησε τα εξής:

• Νέες κατασκευές μικρών σκαφών – Yachts – Mega yachts.

• Yachts/Mega yachts Services/Sincro Lifts – Depo – Special Application.

• Μετασκευές για κρουαζιερόπλοια – ferries.

• Τεχνικές αναβαθμίσεις για χρήση εναλλακτικής ενέργειας LNG.

• Επενδύσεις εις λιμενικές υποδομές.

• Επενδύσεις εις βελτιωμένα services επισκευών.

• Επενδύσεις για βελτιώσεις μέτρων ασφαλείας/Security.

• Επενδύσεις για σωστό planning – logistics – Controls.

• Χρήσεις σύγχρονων, φιλικά στο περιβάλλον, οικολογικών μηχανημάτων.

• Περιβαλλοντικοί κανονισμοί (έλεγχοι για θάλασσα – αέρα καθαριότητα).

• Σωστή διαμόρφωση χώρων προς χρήση και σωστή διαχείριση.

Παράλληλα, ο κ. Κόντες μίλησε και για την επιστημονική στήριξη και διαχείριση των λιμένων, προτείνοντας, με σκοπό να δημιουργηθούν στελέχη, άξιοι επιστήμονες, για τη διαχείριση και ανάπτυξη των λιμένων, τα εξής:

 Υλοποίηση μεταπτυχιακού προγράμματος Μετσοβίου Πολυτεχνείου για διαχείριση λιμένων.

 Σύσταση Επιτροπής από experts του Industry για τη στήριξη του προγράμματος αυτού. Πρόεδρος και προτάσεις Καθηγητής κ. Μουντζούρης.

 Αποφάσεις Προγράμματος.

 Έναρξη νεοσυσταθέντος προγράμματος Οργάνωση και διαχείριση λιμένων/Port Management 2016–2017.

«Να μη χάσουμε και αυτά που έχουμε»

Από την πλευρά του, ο κ. Μιχάλης Σακέλλης, πρόεδρος Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, σημείωσε κατά την ομιλία του, πως «η ναυπηγοεπισκευή στηρίζει την ακτοπλοΐα μας και συμβάλλει καθοριστικά στις εξαιρετικές και συνεπείς υπηρεσίες που προσφέρουν σήμερα τα πλοία μας στα νησιά μας», αναφερόμενος στη συνέχεια στα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος, επεσήμανε, πως «εκτός από τα μεγάλα λάθη, που έγιναν στο παρελθόν, που είχαν σαν αποτέλεσμα τη μείωση της ανταγωνιστικότητας και τη δημιουργία αρνητικού κλίματος για την προσέλκυση ποντοπόρων πλοίων, σήμερα αντιμετωπίζουμε και προβλήματα σε ό,τι αφορά και στη δυνατότητα εξυπηρέτησης των ακτοπλοϊκών πλοίων».

Ως παράδειγμα, ο κ. Σακέλλης έφερε το ναυπηγείο της Σύρου, τονίζοντας, ότι «η μη λειτουργία μεγάλων δεξαμενών και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα ναυπηγεία στη Σύρο, έχουν σαν αποτέλεσμα την επισκευή πολλών πλοίων μας στο εξωτερικού, με υψηλότερο κόστος και παροχή υποβαθμισμένων υπηρεσιών και την απώλεια σημαντικού έργου, με το οποίο βέβαια επηρεάζει και την απασχόληση».

Στο σημείο αυτό τόνισε, πως «σήμερα διαθέτουμε στην Ελλάδα τους πλέον έμπειρους και ικανούς εργαζόμενους ίσως σε όλο τον κόσμο και η παρατηρούμενη μείωση της απασχόλησης αλλά και η αποχώρηση πολλών εργαζομένων στο εξωτερικό, θα είναι ολέθρια για την εξέλιξη του κλάδου».

Όπως υποστήριξε ο κ. Σακέλλης, επιτακτική είναι η ανάγκη εξεύρεσης λύσεων, όπως είναι η καλή και αξιόπιστη λειτουργία των ναυπηγείων της χώρας, αλλά και η δημιουργία των κατάλληλων συνθηκών για την κατασκευή νέων πλοίων.

«Πρώτα απ’ όλα πρέπει να προσέξουμε να μη χάσουμε και αυτά που έχουμε, δηλαδή την κατασκευή μικρών πλοίων, πχ ΕΓ-ΟΓ ανοικτού τύπου, ή άλλων επιβατηγών ημερόπλοιων», υπογράμμισε.

Περαιτέρω, ο πρόεδρος της ΣΕΕΝ, διεμήνυσε, πως «η επιβολή ΦΠΑ στην κατασκευή πλοίων θα αφαιρέσει ένα σημαντικό έργο και θα έχει καταστροφικές συνέπειες για τον κλάδο», επισημαίνοντας, πως «εκτός από την εξασφάλιση των σημερινών ναυπηγήσεων θα πρέπει να δημιουργήσουμε και τις συνθήκες εκείνες, που θα επιτρέψουν και θα καταστήσουν δυνατή και την κατασκευή μεγάλων πλοίων, όπως αυτά που εξυπηρετούν σήμερα τα νησιά του Αιγαίου και του Ιονίου».

Κλείνοντας, ο κ. Σακέλλης υποστήριξε, πως «τα επόμενα 10 χρόνια η επιβατηγός ναυτιλία είναι υποχρεωμένη να στραφεί σε νέες επενδύσεις που έχουν σχέση με τη σταδιακή ανανέωση του ακτοπλοϊκού μας στόλου, αλλά και την εκτέλεση εκτεταμένων μετασκευών κυρίως λόγω της υποχρέωσής μας για την προσαρμογή των πλοίων μας με τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς», ενώ όσον αφορά στη ναπηγοεπισκευή, τόνισε, πως «για τις αναγκαίες ναυπηγήσεις, αλλά και για πολλές από τις παραπάνω εργασίες, είμαι υποχρεωμένος να πω, ότι σήμερα, τα ναυπηγεία μας δεν είναι καν σε θέση να κάνουν έστω προσφορές», σχολιάζοντας τέλος, πως «θα είναι πραγματικά κρίμα, οι μεγάλες αυτές επενδύσεις, να στραφούν πάλι στο εξωτερικό», τονίζοντας, ότι «θα πρέπει πολύ σοβαρά να λάβουμε μέτρα και να είμαστε κατάλληλα προετοιμασμένοι για ένα μεγάλο όγκο εργασιών, ο οποίος ήδη μελετάται και προγραμματίζεται».

Ετικέτες: