“Καμπανάκι κινδύνου” από τους ακτοπλόους για το νέο έτος, με βάση την απογοητευτική εικόνα της επιβατηγού ναυτιλίας για το 2020

«Δεν μας επιτρέπονται αισιόδοξες προβλέψεις»

  • Δευτέρα, 16 Νοεμβρίου, 2020 - 06:19

Επιστολή προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Ιωάννη Πλακιωτάκη, απέστειλε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας παραθέτοντας προβλέψεις για την κίνηση των ακτοπλοϊκών πλοίων το 2020, αλλά και τις προοπτικές και προβλέψεις για το 2021.

Πλήρως απογοητευτική είναι η εικόνα που παρουσιάζει ο ΣΕΕΝ σχετικά με την κίνηση της επιβατηγού ναυτιλίας για το τρέχον έτος, καθώς το μεταφορικό έργο έχει μειωθεί κατακόρυφα, λόγω της πανδημίας, ενώ τονίζει πως για το επόμενο έτος δεν υπάρχουν στοιχεία που να επιτρέπουν κανενός είδους αισιοδοξία, σχετικά με βελτίωση της εικόνας. Για το λόγο αυτό, ο Σύνδεσμος προτείνει μέτρα στήριξης της ακτοπλοΐας, υπογραμμίζοντας, πως σε περίπτωση μη ενίσχυσης των εταιρειών, θα εμφανιστούν προβλήματα, τόσο στην εκτέλεση των απαραίτητων δρομολογίων, όσο και στην ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.

Μεταφορικό έργο και απώλειες εσόδων για το 2020

Το μεταφορικό έργο επιβατών για το τρέχον έτος, αναμένεται να εμφανίσει μείωση – σε σχέση με το 2019 – κατά 10.300.000 επιβάτες, δηλαδή κατά 55%. Για τα οχήματα ΙΧ η μείωση ανέρχεται σε 35% ή 670.000 λιγότερα, ενώ για τα φορτηγά σε 20% (-100.000).

Ακόμα πιο απογοητευτική, σύμφωνα με τους ακτοπλόους, είναι η εικόνα στις γραμμές Αδριατικής όπου τα Ελληνικά πλοία παρουσιάζουν σημαντικά μειωμένη κίνηση και συγκεκριμένα:

Επιβάτες: - 400.000 (-70%)

Οχήματα ΙΧ: - 100.000 (-60%)

Φορτηγά: - 13.000 (-8%)

Όπως επισημαίνεται στην επιστολή, για τον υπολογισμό της κίνησης Νοεμβρίου και Δεκεμβρίου ελήφθη υπόψη η αντίστοιχη κίνηση του 2019 και τα νέα μέτρα που ουσιαστικά απαγορεύουν πλην εξαιρέσεων τις μετακινήσεις.

Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο, «δυστυχώς επιβεβαιώνονται οι προβλέψεις μας για απώλεια εσόδων τόσο στις Ακτοπλοϊκές γραμμές όσο και αυτές της Αδριατικής. Η μείωση των εσόδων και στις δύο γραμμές υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσει τα 300.000.000 ευρώ», ενώ παράλληλα, «τα ζημιογόνα αποτελέσματα των εταιρειών αναμένεται να κυμανθούν μεταξύ 100.000.000 – 130.000.000 ευρώ».

Προβλέψεις για το μεταφορικό έργο 2021

Για το πρώτο πεντάμηνο του 2021, ο Σύνδεσμος τονίζει, πως «ο αριθμός των κρουσμάτων παραμένει σήμερα υψηλός και είναι βέβαιο ότι θα παραμείνουν σε ισχύ περιοριστικά μέτρα, ενώ διαπιστώνεται και απροθυμία των επιβατών να μετακινηθούν, ιδιαίτερα από τα νησιά προς την Αττική και τις μεγάλες πόλεις. Στο πρώτο πεντάμηνο του 2021 το μεταφορικό έργο θα είναι μειωμένο σε σχέση με το αντίστοιχο του 2020, λαμβανομένου υπόψη ότι η περίοδος Ιανουαρίου - Μαρτίου (19/3) 2020 ήταν ιδιαίτερα θετική».

Όσον αφορά στην τουριστική περίοδο του επόμενου έτους, υπογραμμίζεται, πως «ο μεγάλος αριθμός των κρουσμάτων διεθνώς δεν μας επιτρέπει αισιόδοξες προβλέψεις. Ακόμα και στην περίπτωση που υπάρχουν θετικές εξελίξεις με το εμβόλιο, παραμένουν οι αμφιβολίες για τη δυνατότητα έναρξης σταδιακού εμβολιασμού πριν το τέλος του 2021. Επίσης αναφορικά με τον εσωτερικό τουρισμό, οι προβλέψεις δεν είναι ευνοϊκές γιατί υπάρχει μεγάλος προβληματισμός σε ότι αφορά τις ελεύθερες μετακινήσεις, λόγω πολλαπλασιασμού των κρουσμάτων στην ηπειρωτική χώρα».

Μάλιστα, υπενθυμίζεται, ότι «η τουριστική περίοδος το 2020 ξεκίνησε με ελάχιστα κρούσματα, 25 έως 31 Μαΐου 2020: 46 κρούσματα και 4 θάνατοι, ενώ σήμερα τα κρούσματα είναι 357 φορές περισσότερα και οι θάνατοι 59 φορές, 5 έως 11 Νοεμβρίου 2020: 16.461 κρούσματα και 237 θάνατοι».

«Απαραίτητα» τα μέτρα ενίσχυσης

Συμπερασματικά, ο ΣΕΕΝ υποστηρίζει, πως «σύμφωνα με τα παραπάνω δεν μπορούμε να βρούμε τους λόγους για τους οποίους μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι για το 2021, το οποίο είναι βέβαιο πως θα είναι μία εξίσου προβληματική χρονιά με το 2020, με προοπτική περαιτέρω μείωσης της κίνησης, συμπεριλαμβανομένης και της εμπορευματικής».

Σημειώνεται εδώ, ότι για την ενίσχυση των εταιρειών το 2020 υπεγράφησαν συμβάσεις Δημόσιας Υπηρεσίας, οι οποίες σε ότι αφορά την Ακτοπλοΐα (πλην πορθμείων) υπολογίζονται σε 17 εκ. Ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) και 5 εκ. Ευρώ σε επιδοτήσεις εργοδοτικών εισφορών, ήτοι συνολικά 22 εκ. Ευρώ, έναντι ζημιών, οι οποίες, σύμφωνα πάντα με τον ΣΕΕΝ, μπορεί να φτάσουν τα 130 εκατομμύρια ευρώ.

Τα υπόλοιπα μέτρα τα οποία ελήφθησαν αφορούσαν ταμιακές διευκολύνσεις (π.χ. αναστολή πληρωμών φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων, επιστρεπτέα προκαταβολή, αναστολή πληρωτέων δόσεων δανείων προς τραπεζικά ιδρύματα, κλπ) ή την ενίσχυση της ναυτικής εργασίας (π.χ. αναστολή συμβάσεων εργασίας με αποζημίωση ειδικού σκοπού, κλπ).

Ο Σύνδεσμος στην επιστολή του αναφέρει, πως «το τέλος του 2020 βρίσκει τις ναυτιλιακές εταιρείες σε εξαιρετικά δυσχερή θέση με πολύ ζημιογόνα αποτελέσματα το 2020 (που έχουν απομειώσει ολοσχερώς τα θετικά αποτελέσματα της τελευταίας τριετίας), με τα ταμιακά αποθέματα να έχουν εξαντληθεί και τον δανεισμό (τραπεζικό και προς το Δημόσιο) να έχει αυξηθεί και να αυξάνεται, συνεχώς». Επίσης, υποστηρίζεται, ότι «πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι ο κλάδος της επιβατηγού ναυτιλίας είναι ο μόνος κλάδος ο οποίος δεν μπορεί να αναστείλει τις δραστηριότητές του, καθώς τα νησιά πρέπει να εξυπηρετούνται για κοινωνικούς και οικονομικούς λόγους, αλλά και για την προάσπιση των εθνικών συμφερόντων της χώρας μας αλλά και των Ευρωπαϊκών».

Για τους λόγους αυτούς, προτείνονται “απαραίτητα” όπως τα χαρακτηρίζει ο ΣΕΕΝ, μέτρα ενίσχυσης των εταιρειών για το 2021, όπως:

1. Καθορισμός των απαραίτητων δρομολογίων μέχρι 31/5.2021 με βάση τα δρομολόγια του 2020 και υπογραφή Συμβάσεων Δημόσιας Υπηρεσίας για την εκτέλεσή τους.

2. Καθορισμός μισθωμάτων σύμφωνα με τα πραγματικά έξοδα των πλοίων τα οποία ήδη σας έχουν κοινοποιηθεί και γνωρίζετε.

3. Παράταση της επιδότησης των εργοδοτικών εισφορών προσωπικού θάλασσας και ξηράς, μέχρι 31/5/2021.

4. Μείωση 50% των λιμενικών εξόδων Λιμενικών Ταμείων και Οργανισμών Λιμένων.

5. Εφαρμογή των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ και στα εισιτήρια των οχημάτων ΙΧ.

6. Εφαρμογή χειμερινών συνθέσεων πληρωμάτων μέχρι 31/5/2021.

7. Παράταση ισχύος της δυνατότητας αναστολή συμβάσεων εργασίας των ναυτικών μέχρι 31/5/2021.

8. Επέκταση του μέτρου πληρωμής των φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων σε 24 μήνες.

9. Ανάλογα με τις εξελίξεις θα κατατεθούν προτάσεις και για την περίοδο από 1/6/2021.

Επιπλέον, οι ακτοπλόοι ζητούν ανάλογα μέτρα και για τα πλοία τα οποία είναι δρομολογημένα στις γραμμές Αδριατικής και συγκεκριμένα:

1. Να μελετηθεί η δυνατότητα επιδότησης των δρομολογίων για την κάλυψη των εξόδων λειτουργίας των (μείον τα έσοδα), σύμφωνα με τα οικονομικά στοιχεία για τα οποία σας έχουμε ήδη ενημερώσει.

2. Παράταση ισχύος της δυνατότητας αναστολής συμβάσεων εργασίας των ναυτικών μέχρι 31/5/2021.

3. Παράταση της επιδότησης των εργοδοτικών εισφορών προσωπικού θάλασσας και ξηράς, μέχρι 31/5/2021 και ενίσχυση των Εταιρειών με τον παρακρατούμενο φόρο των ναυτικών, ή εναλλακτικά

4. Δημιουργία ειδικού προσωρινού πλαισίου στήριξης (με έγκριση της ΕΕ) δεκαετούς διάρκειας για την επιδότηση των εργοδοτικών εισφορών προσωπικού θάλασσας (ναυτικών) που εργάζονται στα πλοία αυτά και ενίσχυση των Εταιρειών με τον παρακρατούμενο φόρο των ναυτικών.

5. Μείωση 50% των πάσης φύσεως λιμενικών εξόδων που χρεώνουν οι Οργανισμοί Λιμένος Πατρών, Ηγουμενίτσας και Κέρκυρας, μέχρι 31/5/2021.

Όπως αναφέρουν οι ακτοπλόοι, «πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι η καλή λειτουργία των γραμμών Ελλάδας - Ιταλίας είναι απαραίτητη για τη στήριξη των εισαγωγών και εξαγωγών μας. Στις γραμμές αυτές το μεταφορικό έργο επιβατών τη χειμερινή περίοδο αφορά σχεδόν αποκλειστικά τους οδηγούς των φορτηγών αυτοκινήτων».

Τέλος, ο ΣΕΕΝ τονίζει, ότι «σε περίπτωση μη ενίσχυσης των εταιρειών θα υπάρξουν προβλήματα σε ότι αφορά τη δυνατότητα εκτέλεσης των απαραίτητων δρομολογίων αλλά και μεγάλος κίνδυνος υποβάθμισης των Υπηρεσιών, με απομάκρυνση πλοίων, και μάλιστα των σύγχρονων και μικρής ηλικίας, από τις Ελληνικές Ακτοπλοϊκές Γραμμές, σε μία περίοδο που κρίνεται απαραίτητη η ανανέωση του στόλου. Στην περίπτωση αυτή, οι επιπτώσεις θα είναι πολύ σοβαρές λαμβανομένου υπόψη ότι δεν υπάρχουν διαθέσιμα πλοία (έστω και μεγάλης ηλικίας) στη διεθνή αγορά, κατάλληλα για τις θαλάσσιες συγκοινωνίες μας».

Ετικέτες: