Διεξαγωγή Λογοτεχνικού Βιωματικού Εργαστηρίου στη Σύρο από το 1ο ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Νοτίου Αιγαίου

Εκπαιδευτικοί «μυούνται» στην πεζογραφία και την ποίηση

Τη δυνατότητα εξάσκησης στην τέχνη της συγγραφής αλλά και μελέτης των τρόπων εισαγωγής της δημιουργικής γραφής εντός της σχολικής τάξης προσφέρει σε εκπαιδευτικούς της Σύρου το «Λογοτεχνικό Βιωματικό Εργαστήρι: Πεζογραφία και Ποίηση», που διεξάγεται κάθε Τρίτη στη Βιβλιοθήκη του ΕΠΑ.Λ. Σύρου, στο συγκρότημα του Μάννα.

Το πρόγραμμα διοργανώθηκε από το 1ο ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Νοτίου Αιγαίου και περιλαμβάνει οχτώ συναντήσεις με επιμορφώτρια τη φιλόλογο κ. Πηνελόπη Τριάντου. Υπεύθυνος της δράσης είναι ο κ. Χαράλαμπος Κωνσταντέλλιας, Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου Φιλολόγων του 1ου ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Νοτίου Αιγαίου.

«Ο κ. Κωνσταντέλλιας έμαθε για τις δράσεις μου στη Δημιουργική Γραφή με τα παιδιά του ΕΠΑΛ, για το βιβλίο που εκδώσαμε πρόπερσι με τα διηγήματα των μαθητριών και μαθητών  και το περσυνό βραβείο διηγημάτων μαθητριών στον διαγωνισμό των εκδόσεων Πατάκη, και μου πρότεινε να κάνουμε αρχικά μια δίωρη επιμορφωτική συνάντηση με τους συναδέλφους, αυτή της 14ης Νοεμβρίου 2019, με θέμα «Δημιουργική Γραφή». Στη συνέχεια, και μετά την εκδήλωση ενδιαφέροντος από συναδέλφους, αποφασίσαμε να διοργανώσουμε μια σειρά 8 επιμορφωτικών συναντήσεων στην Πεζογραφία και Ποίηση, το συγκεκριμένο «Λογοτεχνικό Βιωματικό Εργαστήρι», το οποίο ξεκίνησε την προηγούμενη Τρίτη, 14 του μήνα», αναφέρει στην «Κοινή Γνώμη» η κ. Τριάντου.

Διεύρυνση της σχέσης με τη λογοτεχνία

Μέσα στους στόχους του εργαστηρίου είναι να μοιραστούν οι εκπαιδευτικοί εμπειρίες και προβληματισμούς από τη σχολική πραγματικότητα, να έχουν πρόσβαση σε πολλές ασκήσεις δημιουργικής γραφής και να δουν βιωματικά πώς λειτουργούν, να συνδυάζουν τη θεωρία με ασκήσεις δημιουργικής γραφής,  να τις εισηγούνται άρτια την τάξη και να μπορούν να τις αξιολογούν με ρουμπρίκες (κλίμακες διαβαθμισμένων κριτηρίων τις οποίες θα μάθουν να δημιουργούν).

«Επίσης, καθώς το Εργαστήρι είναι βιωματικό, όλα αυτά αρχίσαμε ήδη να τα προσεγγίζουμε μέσα από την βήμα- βήμα συγγραφή ενός διηγήματος και, στη συνέχεια, ποιημάτων διάφορων ποιητικών φορμών.  Άρα, όπως καταλαβαίνετε,  με μεγάλη χαρά, διευρύνοντας την διαμορφωμένη σχέση μας με τη λογοτεχνία, εξασκούμενοι στην συγγραφή και συζητώντας για την κατασκευή της λογοτεχνίας και τη λειτουργία της».

Στην ομάδα, εκτός των φιλολόγων συμμετέχουν επίσης εκπαιδευτικού της Δημοτικής Εκπαίδευσης και ως έμπρακτη στήριξη, η Οργανωτική Συντονίστρια του ΠΕ.Κ.Ε.Σ, Ειρήνη Τσαβαλά.

Θεματικοί άξονες

Το πρόγραμμα θα αφιερώσει 8-10 ώρες στην Πεζογραφία και ειδικότερα στην παρουσίαση και ανάλυση των Δομικών συστατικών ενός Πεζού έργου (Σκαλέτα - Θέμα - Βασικός Χαρακτήρας – άλλοι χαρακτήρες – Σκηνικό - Πλοκή: σκηνές - Αφηγητής : Οπτική Γωνία  - Ύφος - Αφηγηματικοί τρόποι -          Αρχή: τρόποι έναρξης) καθώς και αντίστοιχες ώρες στην Ποίηση και τα Δομικά Συστατικά Ποιήματος (δομή – τονικότητα – ύφος – περιεχόμενο – Λέξη: λεκτική μονάδα,  λεκτικοί συσχετισμοί, μετασχηματισμοί, επανασηματοδοτήσεις –  Εκφραστικά μέσα : μεταφορά, σχήματα λόγου,  εικόνα, σύμβολα  – Αρχιτεκτονική: μοντάζ, επανάληψη – Προσωπείο : αφηγηματικές φωνές, αποδέκτης, σύνδεση με κοινωνία – Είδη ποίησης: Ποιητικές συνθέσεις – Έμμετρος λόγος: Ρυθμός, Μέτρο, Ρίμα – Κλειστές Φόρμες: Ακροστιχίδες , Λίμερικ,  Τετράστιχα Clerihew,  Μαντινάδες και τσιαττιστά, Σονέτο, Χαϊκού, Τάνκα Ρένκα, Επίγραμμα,  Καλλιγραφήματα – Ελεύθερος στίχος, Αυτόματη γραφή και Αφηγηματική ποίηση).

Οι συναντήσεις ξεκίνησαν στις 14 Ιανουαρίου και θα ολοκληρωθούν στις 10 Μαρτίου 2020.