Δημοτικά, νηπιαγωγεία, σχολεία ειδικής αγωγής, παιδικοί και βρεφικοί σταθμοί

Ξαναγυρνούν στα θρανία οι μικροί μαθητές

  • Τρίτη, 26 Μαΐου, 2020 - 06:15

Επιστροφή στα θρανία για τους μικρούς μαθητές, δημοτικών, νηπιαγωγείων και σχολείων ειδικής αγωγής όλων των βαθμίδων, μετά την απόφαση της κυβέρνησης για την επαναλειτουργία τους από τη Δευτέρα, 1 Ιουνίου 2020, και ολοκλήρωση της σχολικής χρονιάς την 26η Ιουνίου.

Η Υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, παράθεσε τους παράγοντες, οι οποίοι συνέτειναν στην απόφαση επανόδου των μαθητών της πρωτοβάθμιας στα θρανία.

1. Στην ομόφωνη εισήγηση της Επιτροπής Αντιμετώπισης Εκτάκτων Συμβάντων Δημόσιας Υγείας από Λοιμογόνους Παράγοντες για επαναλειτουργία των εν λόγω σχολικών δομών. Η εισήγηση αυτή ασφαλώς συνδέεται με τη σταθερά καθοδική πορεία της επιδημίας, με το ότι τα παιδιά κολλάνε και μεταδίδουν τον ιό πιο δύσκολα, το ότι τώρα που ανεβαίνει η θερμοκρασία είναι επιδημιολογικά η ασφαλέστερη περίοδος να ανοίξουν τα σχολεία.

2. Η συνολική αποκλιμάκωση των μέτρων έχει εξελιχθεί πολύ θετικά. Αναφορικά δε με τα σχολεία, η προηγούμενη εμπειρία από το άνοιγμα γυμνασίων και λυκείων είναι πολύ ενθαρρυντική. Τα μέτρα προστασίας και πρόληψης τηρούνται υποδειγματικά από τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας και όλα έχουν κυλήσει εξαιρετικά ομαλά.

3. Η μακρόχρονη απουσία από το σχολείο εμποδίζει τη μαθησιακή πορεία των παιδιών, την πνευματική, κοινωνική, ψυχική τους εξέλιξη. Οι μαθητές πρωτοβάθμιας βρίσκονται ήδη σχεδόν 3 μήνες εκτός σχολείου και θα βρίσκονταν συνολικά 6 μήνες αν τα σχολεία δεν άνοιγαν τώρα.

4. Τα παιδιά είναι πιο ασφαλή στο σχολείο, όπου τηρούν κανόνες και ακολουθούν τα μέτρα προστασίας και πρόληψης, πάρα έξω στις γειτονιές και στις πλατείες χωρίς κανόνες. Δεν υπάρχει καλύτερο μέρος από το σχολείο για να προσαρμοστούν και να συνηθίσουν τα παιδιά στη νέα πραγματικότητα. Για να μάθουν να προσέχουν περισσότερο σε κάθε πτυχή της καθημερινότητάς τους.

5. Τα ανοιχτά σχολεία μειώνουν τις κοινωνικές ανισότητες και ενισχύουν τα παιδιά που προέρχονται από πιο ευάλωτα οικογενειακά περιβάλλοντα. Μαθητές που δεν έχουν σύγχρονο τεχνολογικό εξοπλισμό, μαθητές που βιώνουν ένταση στο οικογενειακό τους περιβάλλον, μαθητές των μικρότερων κυρίως τάξεων που δεν έχουν οικογενειακή καθοδήγηση για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση.

6. Σχετικά με τα ειδικά σχολεία, οι μαθητές που φοιτούν στα σχολεία αυτά έχουν ιδιαίτερη ανάγκη να βρεθούν εκ νέου στο περιβάλλον του σχολείου τους, με τους εκπαιδευτικούς τους και τους συμμαθητές τους. Και το έχουν ανάγκη προφανώς για τη μαθησιακή τους εξέλιξη αλλά και για την ψυχοσυναισθηματική και κοινωνική τους εξέλιξη.

Ο τρόπος επαναλειτουργίας των εκπαιδευτικών αυτών δομών

- Σχετικά με τα δημοτικά και τα νηπιαγωγεία, θα επαναλειτουργήσουν τη Δευτέρα 1η Ιουνίου. Τα μαθήματα θα παραταθούν έως και την Παρασκευή 26 Ιουνίου (αντί για τη 15η Ιουνίου), ενώ συνολικά για τους εκπαιδευτικούς η λήξη του διδακτικού έτους θα είναι η 30η Ιουνίου. Για τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, οι συμβάσεις τους θα παραταθούν έως τις 30 Ιουνίου.

- Τα τμήματα σχολείων και νηπιαγωγείων θα λειτουργούν με έως 15 μαθητές τη φορά και με 1,5 μέτρο απόσταση στα θρανία, τα οποία θα έχουν τον ίδιο προσανατολισμό. Αν οι μαθητές υπερβαίνουν τους 15, τότε το τμήμα θα διαιρείται σε 2 υπο-τμήματα, και θα λειτουργούν εκ περιτροπής, Δευτέρα-Τετάρτη-Παρασκευή το ένα, Τρίτη-Πέμπτη το άλλο, και την επόμενη εβδομάδα το αντίθετο. Αν οι μαθητές δεν υπερβαίνουν τους 15, τότε το τμήμα θα λειτουργεί καθημερινά.

- Στις αίθουσες θα υπάρχουν αντισηπτικά, προβλέπεται καθαρισμός δύο φορές την ημέρα, και κατά τη διάρκεια λειτουργίας του σχολείου και μετά το πέρας αυτού. Έχει προβλεφθεί ειδική νομοθετική ρύθμιση και επιπλέον κονδύλια για την τροποποίηση των συμβάσεων του προσωπικού καθαριότητας, καθώς επίσης υπάρχει η δυνατότητα για πρόσληψη επιπλέον προσωπικού καθαριότητας.

- Προβλέπονται διαλείμματα σε διαφορετικές ώρες για τη μείωση του συγχρωτισμού, και προβλέπεται απαγόρευση λειτουργίας των κυλικείων.

- Προβλέπεται φυσικός αερισμός των αιθουσών, η χρήση της μάσκας είναι προαιρετική για εκπαιδευτικούς και μαθητές (και στο σχολείο και στα σχολικά λεωφορεία), ειδικές οδηγίες ΕΟΔΥ θα αποσταλούν τις επόμενες ημέρες σε όλες τις δομές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, και σημαντικό μέρος της πρώτης ημέρας θα αφιερωθεί στην επεξήγηση των οδηγιών αυτών. Υπάρχει ιδιαίτερη μέριμνα για εκπαιδευτικούς που εμπίπτουν στην κατηγορία ειδικών αδειών απουσίας όπως αυτές έχουν οριστεί από το Υπουργείο Εσωτερικών. Υπάρχει επίσης η δυνατότητα απουσίας μαθητή, στη βάση απλής υπεύθυνης δήλωσης γονέα ή κηδεμόνα περί ύπαρξης ατόμου στο σπίτι που ανήκει σε ομάδα αυξημένου κινδύνου ή που νοσεί.

- Υπάρχει η δυνατότητα για σύγχρονη εξ αποστάσεως διδασκαλία από εκπαιδευτικούς για όσους μαθητές εμπίπτουν σε κατηγορίες που δικαιολογούν την απουσία τους.

- Για την ώρα τα ολοήμερα σχολεία δεν θα λειτουργήσουν.

- Τα ειδικά σχολεία θα επαναλειτουργήσουν την 1η Ιουνίου μέχρι τις 12 Ιουνίου για την δευτεροβάθμια και μέχρι την 26η Ιουνίου για τα πρωτοβάθμια. Η αρμόδια υπο-επιτροπή των λοιμωξιολόγων θα δώσει ειδικές οδηγίες για την επαναλειτουργία των εκπαιδευτικών μονάδων ειδικής αγωγής. Θα υπάρχουν αυστηρά μέτρα προστασίας.

Η λειτουργία παιδικών και βρεφικών σταθμών

Τα μέτρα για τη λειτουργία των παιδικών και βρεφικών σταθμών, ανακοίνωσε ο Υπουργός Εσωτερικών, Τάκης Θεοδωρικάκος, ενημερώνοντας ότι στους 1.600 δημοτικούς παιδικούς και  βρεφικούς  σταθμούς, που  υπάρχουν σε ολόκληρη τη χώρα, φιλοξενούνται περίπου 90.000 παιδιά. Από την 1η  Ιουνίου 2020, ανοίγουν κανονικά, μαζί με τα δημοτικά σχολεία και τα νηπιαγωγεία της χώρας. Οι κανόνες επαναλειτουργίας των δημοτικών παιδικών σταθμών είναι ακριβώς οι ίδιοι με εκείνους για  τα δημοτικά και τα νηπιαγωγεία. Συνεπώς, λειτουργία εκ περιτροπής σε αίθουσες που μπορούν να υποδεχτούν έως 15 παιδιά. Εφόσον διασφαλίζεται ότι σε μόνιμη καθημερινή βάση ο αριθμός των παιδιών είναι μικρότερος του 15, τότε θα μπορούν να λειτουργούν σε καθημερινή βάση.

Το εκπαιδευτικό προσωπικό πρέπει να λαμβάνει μέτρα για την τήρηση της προβλεπόμενης απόστασης του 1,5 μέτρου, στο πλαίσιο του εφικτού και με δεδομένη την ιδιαιτερότητα της ηλικίας των παιδιών, που  ασφαλώς είναι πολύ πιο δύσκολο να πειθαρχήσουν, από ό,τι οι μεγαλύτεροι μαθητές. Σύμφωνα με την επιτροπή των ειδικών,  ισχύουν και εδώ ακριβώς τα ίδια και για τους ιδιωτικούς παιδικούς σταθμούς, που μπορεί να ανοίξουν, όσον αφορά τους κανόνες λειτουργίας. Έχει ληφθεί ιδιαίτερη μέριμνα για την προμήθεια των κατάλληλων αντισηπτικών και ειδών καθαριότητας για όλες τις αίθουσες, σύμφωνα με τις οδηγίες που έχουν δοθεί. Και η προμήθεια των ειδών αυτών γίνεται από τους Δήμους για τους δημοτικούς παιδικούς, βρεφικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς.

Επίσης, σε ό,τι αφορά τη συνολική καθαριότητα των χώρων, εφόσον το υπάρχον προσωπικό για οποιαδήποτε λόγο δεν επαρκεί, έχει νομοθετηθεί η δυνατότητα οι Δήμοι  να προβούν, κατά παρέκκλιση όλων των διατάξεων, σε πρόσληψη  έκτακτου προσωπικού με σύμβαση έως και 4 μηνών και μόνο στις περιπτώσεις που αυτό πραγματικά είναι απαραίτητο και χρειαστεί. Εννοείται ότι αυτό το προσωπικό μπορεί να απασχοληθεί και σε άλλες ανάγκες και  αντίστοιχα καθήκοντα καθαριότητας εσωτερικών χώρων, όταν κλείσουν οι σταθμοί αργότερα το καλοκαίρι. Επίσης,  μπορεί σε έκτακτες καταστάσεις να χρησιμοποιηθεί προσωπικό, το οποίο εργαζόταν σε δομές, οι οποίες  παραμένουν κλειστές.

Τα  ΚΑΠΗ, μέχρι νεωτέρας, παραμένουν κλειστά και επομένως το προσωπικό καθαριότητας σε αυτές τις δημοτικές υποδομές, μπορεί να αξιοποιηθεί στους παιδικούς σταθμούς. Οι δημοτικοί παιδικοί και βρεφικοί σταθμοί λειτουργούν κανονικά έως 31 .7.2020. Ασφαλώς με την λήξη της σχολικής χρονιάς για τα Δημοτικά σχολεία η επιτροπή των ειδικών θα αξιολογήσει όλα τα νέα δεδομένα, προκειμένου με σιγουριά να προχωρήσει κανονικά και ομαλά η λειτουργία των παιδικών σταθμών μέχρι της 31 Ιουλίου.