Καταλήψεις στο Γενικό Λύκειο Σύρου και το Επαγγελματικό Λύκειο Σύρου

Αντίδραση απέναντι στα μέτρα που «τσακίζουν» τη μαθητική κοινότητα

Υπό κατάληψη τέλεσαν το Γενικό Λύκειο και το ΕΠΑΛ Σύρου, στις 17 και 18 Ιανουαρίου 2022, ενώ αναμένεται με νέα απόφαση των γενικών συνελεύσεων των δύο σχολείων αν θα συνεχιστούν οι κινητοποιήσεις.

Με βασικό αίτημα, να ληφθούν τα αναγκαία μέτρα, για ένα ουσιαστικά ασφαλές άνοιγμα των σχολείων, οι μαθητές του ΓΕΛ και ΕΠΑΛ Σύρου «έκλεισαν» τα σχολεία τους, εις ένδειξη διαμαρτυρίας, ενώ παράλληλα, παραμένουν και τα αιτήματα των μαθητών για μη εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων, αλλά και της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, που σύμφωνα με τους μαθητές, οδηγούν πολλούς υποψήφιους των πανελληνίων εξετάσεων σε αποτυχία.

Αντίστοιχα αιτήματα διατύπωσε και ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του Γενικού Λυκείου Σύρου, τονίζοντας σε σχετική ανακοίνωσή του πως βρίσκεται στο πλευρό των μαθητών, διεκδικώντας όλοι μαζί καλύτερες συνθήκες στην εκπαίδευση.

Τα αιτήματα των μαθητών

Συντριπτική ήταν η πλειοψηφία των μαθητών που συμφώνησε στην κατάληψη των σχολικών μονάδων του ΓΕΛ και ΕΠΑΛ Σύρου. Συγκεκριμένα στο ΕΠΑΛ Σύρου, μόνο τέσσερις ήταν οι αρνητικές ψήφοι σε σύνολο άνω των 120, όσον αφορά στην έναρξη της κατάληψης, ενώ τη δεύτερη ημέρα, η ψηφοφορία σχετικά με το αν θα συνεχιστεί η κατάληψη δεν είχε καμία αρνητική ψήφο.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, η Διεύθυνση του ΕΠΑΛ υπήρξε αντίθετη σε μία ακόμη κατάληψη της μονάδας, δεδομένου, ότι οι μαθητές είχαν προχωρήσει ξανά σε κινητοποιήσεις τον Δεκέμβριο του 2021.

Παρ’ όλα αυτά, με την εκπεφρασμένη βούληση της πλειοψηφίας των μαθητών, η κατάληψη συνεχίστηκε.

Υπενθυμίζεται, ότι οι μαθητές των λυκείων, ζητούν αύξηση των τμημάτων και λιγότερους μαθητές σε κάθε αίθουσα, για την καλύτερη προστασία μαθητών και εκπαιδευτικών από την εξάπλωση της πανδημίας, ιδιαίτερα κατά την παρούσα φάση, που η μεταδοτικότητα φαίνεται να είναι υψηλότερη.

Από τις ενώσεις μαθητικών συλλόγων σε πανελλαδικό επίπεδο έχει ζητηθεί επίσης η παροχή δωρεάν μασκών, καθώς το κόστος τους για τις περισσότερες οικογένειες είναι σημαντικά επιβαρυντικό, καθώς επίσης και αύξηση της καθαριότητας και της απολύμανσης στα σχολεία με μεγαλύτερες προμήθειες αντισηπτικών. Ταυτόχρονα, τονίζεται η απαραίτητη ιχνηλάτηση, μέσω διενέργειας διαγνωστικών τεστ (όχι self-test), με ευθύνη των σχολείων, του ΕΟΔΥ και του Υπ. Παιδείας, προκειμένου να μην επιβαρύνονται οι μαθητές και οι οικογένειές τους διαρκώς. Μάλιστα, ζητούν επίσης να αυξηθεί το όριο απουσιών στη Γ’ Λυκείου, αλλά και να μην επιβαρύνονται με απουσίες μαθητές, οι οποίοι βρίσκονται σε υποχρεωτική ή προληπτική καραντίνα, περιμένοντας αποτελέσματα διαγνωστικού ελέγχου.

Μεγάλη είναι η αγωνία των μαθητών, μεταξύ αυτών και του ΓΕΛ και ΕΠΑΛ Σύρου, σχετικά με την εφαρμογή του μέτρου της Τράπεζας Θεμάτων, καθώς όπως έχει διατυπωθεί ήδη, η προηγούμενη εφαρμογή του συγκεκριμένου τρόπου εξετάσεων, είχε οδηγήσει σε αύξηση των μετεξεταστέων από 4% στο 16%. Αντίστοιχα αποτυχημένο μέτρο κρίνεται και η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής καθώς και ο περιορισμός των επιλογών στην κατάρτιση του μηχανογραφικού των υποψηφίων, με τους μαθητές να σημειώνουν πως τα μέτρα αυτά «τσακίζουν» τους υποψήφιους, σε μία ήδη ιδιαίτερα αντίξοη συνθήκη, όπως αυτή της διενέργειας πανελλαδικών εξετάσεων εν μέσω πανδημίας, ενώ παράλληλα αφήνουν ολόκληρα τμήματα πανεπιστημίων χωρίς φοιτητές.

Στο πλαίσιο αυτό, ζητούν να μην εφαρμοστεί η Τράπεζα Θεμάτων και η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ), όπως και οι περιορισμοί στο μηχανογραφικό, να προσαρμοστεί η ύλη των εξετάσεων σε όλες τις τάξεις και ειδικά στην Γ’ Λυκείου, αλλά και να δοθεί η δυνατότητα δωρεάν ενισχυτικής διδασκαλίας για παιδιά και οικογένειες που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να απευθυνθούν σε ιδιωτικά φροντιστήρια ή ιδιαίτερα μαθήματα.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι θετικοί απέναντι στα αιτήματα των μαθητών βρίσκονται οι εκπαιδευτικοί και αρκετοί από τους γονείς των μαθητών της Σύρου. Ωστόσο από πλευράς της διεύθυνσης του ΕΠΑΛ, τονίστηκε, πως αν και ορθά και δίκαια τα αιτήματα των μαθητών, αυτά θα πρέπει να διεκδικούνται με ανοικτό σχολείο και με στοχευμένες ενέργειες προς αυτούς που είναι αρμόδιοι να τα λύσουν, καθώς η διακοπή της διά ζώσης εκπαιδευτικής διαδικασίας κάνει ανυπολόγιστο κακό στα παιδιά και ιδιαίτερα στους μαθητές της τρίτης τάξης, που συμμετέχουν στις πανελλήνιες εξετάσεις. Η διεύθυνση δεσμεύτηκε να βοηθήσει με κάθε τρόπο την προώθηση των αιτημάτων και να συνδράμει στις προσπάθειες ικανοποίησής τους, τόνισε ωστόσο πως η τηλεκπαίδευση, είναι ένα μέσο που κανείς εκ των εκπαιδευτικών δεν επιθυμεί σε καμία περίπτωση.

«Μαθητές, εκπαιδευτικοί και γονείς να διεκδικήσουμε και να αγωνιστούμε»

Στο πλευρό των μαθητών, στέκεται ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του Γενικού Λυκείου Σύρου.

Σε ανακοίνωσή του την πρώτη ημέρα της κατάληψης στα λύκεια, ο Σύλλογος Γονέων του ΓΕΛ, σημειώνει, πως «δύο χρόνια μετά την πλήρη υποταγή μας στον εγκλεισμό και την απραξία που επέβαλαν οι συνθήκες πανδημίας, ακούσαμε την Υπουργό Παιδείας να διαβεβαιώνει μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς ότι τα σχολεία, μετά τις διακοπές των Χριστουγέννων, θα επιστρέψουν με ασφάλεια στην κανονικότητα».

Ωστόσο, όπως υποστηρίζει ο Σύλλογος, η επιστροφή στην "κανονικότητα" σημαίνει:

  • Αίθουσες στις οποίες στοιβάζονται 25-27 μαθητές εν μέσω υγειονομικής κρίσης, γιατί, σύμφωνα με το Υπουργείο, μέσα στη σχολική τάξη «ο ιός δε μεταδίδεται», καθώς «η αραίωση στις τάξεις δε βοηθάει στην αντιμετώπιση της πανδημίας».
  • «Επιτυχημένο» υγειονομικό πρωτόκολλο, που προβλέπει τη νόσηση 50%+1 μαθητών για να κλείσει ένα τμήμα, την ίδια στιγμή που χιλιάδες μαθητές αποκλείονται από την παρακολούθηση μαθημάτων, γιατί νοσούν επειδή ήρθαν σε επαφή με κρούσμα ή ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες.
  • Νέο «επιτυχημένο» υγειονομικό πρωτόκολλο με ελλείψεις σε self-tests, με περιορισμένα δωρεάν rapid tests ως προς τις ημέρες και τις ώρες διεξαγωγής, που αναγκάζουν τους γονείς να πληρώνουν από την τσέπη τους τον διαγνωστικό έλεγχο των παιδιών.
  • «Επιτυχημένο» παιδαγωγικό πρωτόκολλο, με διογκωμένη εξεταστέα ύλη, με Τράπεζα Θεμάτων και Ε.Β.Ε. για τις πανελλήνιες εξετάσεις σε μαθητές που, δύο χρόνια τώρα, βρίσκονται εκτός σχολικού περιβάλλοντος, αντιμετωπίζουν κενά στην κάλυψη της διδακτέας ύλης και καταρρακώνονται ψυχολογικά μπροστά σε ένα αποτυχημένο σύστημα αξιολόγησης των επιδόσεών τους.

Ο Σύλλογος επισημαίνει, παράλληλα, ότι η επιστροφή στην "κανονικότητα" σημαίνει επίσης «εγκαταλελειμμένα σχολικά κτίρια, με σοβαρές φθορές και ελλείψεις σε υλικά πρώτης ανάγκης (τρεχούμενο νερό, σαπούνι, μάσκες κλπ), καθώς και διεξαγωγή του μαθήματος σε συνθήκες ψύχους είτε λόγω του υγειονομικού πρωτοκόλλου, είτε λόγω ολιγωρίας του Δήμου για τη συντήρηση και την αναβάθμιση του δικτύου θέρμανσης».

Κατόπιν των παραπάνω, ο Σύλλογος γονέων των μαθητών του ΓΕΛ τονίζει:

«Απέναντι στην υποβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης, ως γονείς ενώνουμε τη φωνή μας με την εκπαιδευτική και μαθητική κοινότητα, για να διεκδικήσουμε μια κανονικότητα που:

  • Μειώνει τον αριθμό των μαθητών ανά τμήμα, προβαίνει σε μόνιμες προσλήψεις εκπαιδευτικών, δίνοντας αποτελεσματική λύση όχι μόνο στις ανάγκες της πανδημίας, αλλά και στο πάγιο αίτημα για μια ποιοτική εκπαίδευση των παιδιών μας.
  • Προσφέρει ενισχυτική διδασκαλία και εντάσσει στο αναλυτικό πρόγραμμα όλα τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα. (π.χ. ελεύθερο και γραμμικό σχέδιο, ξένες γλώσσες).
  • Καταργεί την Τράπεζα Θεμάτων για τις απολυτήριες εξετάσεις και την ΕΒΕ στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
  • Παρέχει ασφάλεια στα παιδιά μας με τη διεξαγωγή δωρεάν rapid και μοριακών τεστ και με χορήγηση όλων των μέσων προστασίας (π.χ. αντισηπτικά υγρά, μάσκες υψηλής προστασίας, διεξαγωγή τεστ σε χρόνο που είναι δυνατό να γίνουν αυτά δωρεάν στον ΕΟΔΥ και όχι στα ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα).
  • Εξασφαλίζει βασικές και στοιχειώδεις συνθήκες λειτουργίας του σχολείου, όπως θέρμανση, νερό, ασφάλεια, εξαερισμό των αιθουσών και υλικοτεχνικό εξοπλισμό για τη διεξαγωγή των μαθημάτων».

Για όλους τους παραπάνω λόγους, ο Σύλλογος κάλεσε «μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς να ονειρευτούμε, να διεκδικήσουμε και να αγωνιστούμε για την κανονικότητα που πραγματικά  αξίζει να έχουν τα παιδιά μας».

Τα αιτήματα της κατάληψης των μαθητών του Γενικού Λυκείου Σύρου:

«Τα τελευταία δύο χρόνια ως μαθητές νιώθουμε αποδέκτες μίας κακόγουστης φάρσας. Από τη μία βιώσαμε τον απόλυτο εξάμηνο εγκλεισμό, παρακολουθώντας «εικονικά» μαθήματα τηλεκπαίδευσης, που κάθε άλλο παρά αποδοτικά ήταν, από την άλλη το Υπουργείο παιδείας εκθέτει εμάς και τις οικογένειες μας άμεσα στον κίνδυνο της πανδημίας, αυξάνοντας τον αριθμό μαθητών ανά τάξη και μεταθέτοντας αποκλειστικά την ευθύνη σε εμάς με μόνη σανίδα σωτηρίας το ανοικτό παράθυρο και τη μάσκα... Την ίδια στιγμή, πάνω από 30.000 μαθητές νοσούν από covid, ενώ άλλοι απουσιάζουν λόγω υποκείμενου νοσήματος, στερούμενοι τη δυνατότητα να παρακολουθούν μαθήματα. Η φάρσα αυτή κορυφώνεται με την αδιανόητη αύξηση της φετινής εξεταστέας ύλης και τους περιορισμούς ως προς την επιλογή σχολών στο μηχανογραφικό ,καθώς και τη συνέχισης της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής , που την προηγούμενη χρονιά άφησε 40.000 μαθητές εκτός σχολών και, παράλληλα, 20.000 κενές θέσεις στα πανεπιστήμια. Το άγχος όμως δεν δηλητηριάζει μόνο τους μαθητές της Γ΄ λυκείου αλλά και των υπόλοιπων τάξεων οι οποίοι έρχονται αντιμέτωποι με την Τράπεζα Θεμάτων.

Οι μαθητές των εκατοντάδων σχολείων που βρίσκονται υπό κατάληψη αρνούμαστε να δεχθούμε περαιτέρω ταπείνωση και κοροϊδία. Η κατάληψη αποτελεί το μόνο τρόπο να εκφράσουμε με αξιοπρέπεια τη διαμαρτυρία ενάντια στις αποφάσεις του Υπουργείου που υπονομεύουν την μόρφωση και απειλούν την υγεία μας. Στο πλαίσιο αυτό διεκδικούμε:

-Την άμεση αραίωση των τάξεων και την αναθεώρηση του πρωτοκόλλου  «50% + 1» για το κλείσιμο σχολικών τμημάτων σε περίπτωση θετικών κρουσμάτων

-Την παροχή δωρεάν μασκών αυξημένης προστασίας και «rapid test» σε μαθητές και εκπαιδευτικούς

-Την κατάργηση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής , της Τράπεζας Θεμάτων και του νέου συστήματος συντελεστών βαρύτητας στα εξεταζόμενα μαθήματα

-Την μείωση της υπέρογκης εξεταστέας ύλης

-Την ελεύθερη επιλογή σχολών στο μηχανογραφικό

-Την κάλυψη των κενών σχετικά με τις ελλείψεις εκπαιδευτικών και την διδασκαλία των ειδικών  εξεταζόμενων μαθημάτων (π.χ. ξένες γλώσσες , ελεύθερο και γραμμικό σχέδιο κ.λπ.)

-Τις απαραίτητες κατασκευές στις κτιριακές υποδομές του σχολείου μας για την ασφαλή διεξαγωγή του μαθήματος, δεδομένης της πρόσφατης «βροχής σοβάδων»

Για τους παραπάνω λόγους και σε συντονισμό με την πανελλήνια κινητοποίηση της μαθητικής κοινότητας, καλούμε τους συμμαθητές μας, τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς να σταθούν αλληλέγγυοι  στην πορεία διαμαρτυρίας την Πέμπτη ,20/1, όχι για να «χάσουμε» μάθημα, αλλά για να το κερδίσουμε. Γιατί δικαιούμαστε ένα καλύτερο σχολείο!

                                                           Οι μαθητές του Γενικού Λυκείου Σύρου»