Ψήφιση νομοσχεδίου τουρισμού σε κλίμα έντονων αντιδράσεων

Εικονική ανάπτυξη τουρισμού (;)

 

Με στήριξη της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑΣΟΚ , υπερψηφίστηκε επί της αρχής στο Β' Θερινό Τμήμα της Βουλής, το νέο νομοσχέδιο περί τουρισμού, το οποίο αποτέλεσε αφορμή για προσωπικές αντιπαραθέσεις μεταξύ του εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ Μ. Κριτσωτάκη και της υπουργού Τουρισμού, Όλγας Κεφαλογιάννη.

Το θέμα στο οποίο επικεντρώθηκε η διένεξη, σχετίζονταν κατά κύριο λόγο με τις διαφορετικές απόψεις των βουλευτών αναφορικά με την αύξηση του τουρισμού, όπως παρατηρείται από τα ποσοστά ερευνών,και κατά πόσο επιφέρουν τα επιθυμητά οικονομικά αποτελέσματα. Συγκεκριμένα, αμφισβητήθηκε η τουριστική ανάπτυξη κατά αντιστοιχία των ανοδικών ποσοστών τουριστικών αφίξεων. Οι δυο πλευρές υποστήριξαν την δική τους οπτική γωνία , διχάζοντας του πολίτες για ακόμη μια φορά σχετικά με την αποτελεσματικότητα των νομοσχεδίων και την ωφελιμότητα τους για τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες.

Τι προβλέπει το νομοσχέδιο

Το περιεχόμενο του νομοσχεδίου επιμερίζεται σε ενότητες που αφορούν Τουριστικές επιχειρήσεις, Ειδικές τουριστικές υποδομές, Ρυθμίσεις- κτίρια πρώην ΟΤΕΚ, Αρθρα 25-26 & τροπολογία για τον αγροτουρισμό, Ιατρικός και ιαματικός τουρισμός, Χορηγία για την προβολή τη χώρα και για τον ΕΟΤ. Στο πρώτο μέρος του νομοσχεδίου γίνεται λόγος για την παρέμβαση στον βασικό νόμο περί τουρισμού ,έπειτα από 20 χρόνια , με σκοπό την κωδικοποίηση και απλούστευση των εννοιών για τουριστικές επιχειρήσεις. Ενώ στο δεύτερο σκέλος, γίνονται παρεμβάσεις για θέματα που αφορούν σε ειδικές τουριστικές υποδομές, (τουριστικοί λιμένες, χιονοδρομικά κέντρα, σύνθετα τουριστικά καταλύματα, ξενοδοχεία συνιδιοκτησίας, αυτοκινητοδρόμια).

Αναλυτικότερα, όπως προβλέπεται πρόκειται για μία νέα προσέγγιση της αδειοδοτικής διαδικασίας κυρίως για τα τουριστικά καταλύματα, μέσω της υποβολής δικαιολογητικών, βασισμένων σε τεχνικές και λειτουργικές προδιαγραφές τα οποία χορηγούνται αυτομάτως με ειδικό σήμα λειτουργίας και ο έλεγχος από την κρατική υπηρεσία δεν έχει χαρακτήρα προληπτικό αλλά κυρίως περιορισμού της παραβατικότητας. Τέλος σχετικά με την ίδρυση και λειτουργία τουριστικών επιχειρήσεων ορίζεται εκ νέου το πλαίσιο ελέγχων και επιβολής κυρώσεων για τους παραβάτες. 'Όσον αφορά το ζήτημα ειδικών τουριστικών υποδομών, για πρώτη φορά ρυθμίζονται ζητήματα λειτουργίας των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος ενός των χιονοδρομικών κέντρων και προτείνεται οριστική επίλυση του θέματος λειτουργίας του συνόλου των αναγνωρισμένων ως υφιστάμενων χιονοδρομικών κέντρων. Το άρθρο για τα σύνθετα τουριστικά καταλύματα, προβλέπει δυνατότητα σύστασης ιδιοκτησιών σε τουριστικές κατοικίες αλλά και την δυνατότητα σύμβασης πώλησης ή μίσθωσης των τουριστικών κατοικιών αμέσως μετά την έκδοση των αδειών δόμησης.

Με τις παραπάνω διατάξεις επιχειρείται η βελτίωση της ελκυστικότητας, τόσο του προϊόντος όσο και των παράκτιων περιοχών, για τις οποίες γίνονται παρεμβάσεις όπως η τροποποίηση της έννοιας του καταφυγίου τουριστικών σκαφών και της διαδικασίας χωροθέτησης τουριστικού λιμένα. Επιπρόσθετα, σχετικά με τα ακίνητα του καταργηθέντος Οργανισμού Τουριστικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, ορίζεται δυνατότητα μερικής μακροχρόνιας εκμίσθωσης σε ιδιώτες , τα έσοδα των οποίων θα μεταφέρονται και θα εγγράφονται στον τακτικό προϋπολογισμό του Υπουργείου και θα διατίθενται αποκλειστικά σε δράσεις εκπαίδευσης και επαγγελματικής κατάρτισης. Το πλαίσιο που εισάγεται για πρώτη φορά για τον αγροτουρισμό, ορίζει ελάχιστες προϋποθέσεις άσκησης της δραστηριότητας των επιχειρήσεων αγροτουρισμού και οινοτουρισμού, τις βασικές υποδομές καθώς και τις διαδικασίες πιστοποίησης και εποπτείας με βασικό στόχο την ενίσχυση του αγροτικού και οινοπαραγωγικού εισοδήματος και ταυτόχρονα η ανάδειξη της γεωργικής, κτηνοτροφικής και οινοπαραγωγικής παράδοσης.

Ακόμα, για τον ιαματικό τουρισμό, προβλέπεται μεταξύ άλλων η απλούστευση της διαδικασίας χορήγησης βεβαίωσης λειτουργίας των υφιστάμενων όπως και παρέχεται η εξουσιοδότηση στους υπουργούς να ρυθμίσουν επιμέρους θέματα σχετικά με τον ιατρικό τουρισμό. Παράλληλα, στα άρθρα 27-34 καθορίζεται διαδικασία και η αρμόδια εγκριτική επιτροπή ώστε το Υπ. Τουρισμού και οι εποπτευόμενοι από αυτό φορείς να μπορούν να αποδέχονται χορηγίες από φυσικά ή νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου με σκοπό την τουριστική προβολή της χώρας. Ενώ στα άρθρα 35-37 διαμορφώνεται το θεσμικό πλαίσιο ώστε ο ΕΟΤ να γίνει ένας σύγχρονος και ευέλικτος οργανισμός προώθησης του τουριστικού προϊόντος της χώρας και το υπουργείο προχωρά σε βελτιώσεις σε ό,τι αφορά το πλαίσιο λειτουργίας διαφόρων ειδών τουριστικών επιχειρήσεων.

Οι αντιπαραθέσεις

Αντιφάσεις ξεσηκώνει ο απώτερος στόχος του Υπουργείου, καθώς όπως αναφέρει στο σημείωμα του υπουργείου Τουρισμού, το σύνολο των παραπάνω ρυθμίσεων αποτελεί μια νομοθετική πρωτοβουλία παρέμβασης για τη βελτίωση της ποιότητας και ταυτότητας του εθνικού τουριστικού προϊόντος, το οποίο θα διαμορφώσει ένα φιλικό προς επενδύσεις περιβάλλον που μπορεί να αξιοποιηθεί από την ιδιωτική πρωτοβουλία. Τα κόμματα της αντιπολίτευσης υποστήριξαν σθεναρά πως η αύξηση του τουρισμού ''δεν είναι αυτό που φαίνεται.'' Από την πλευρά της , η υπουργός Τουρισμού , υποστήριξε τις ψηφισμένες θέσεις του νομοσχεδίου πιστεύοντας πως ο τουρισμός κάνει ένα αποφασιστικό ποιοτικό άλμα και θεώρησε τις αντιδράσεις αναχρονιστικές και αόριστες.

Όπως αποδεικνύεται βάση των συγκρίσεων των ποσοστών , σε σχέση με το έτος 2013, οι αφίξεις τουριστών το διάστημα Ιανουαρίου- Μαΐου 2014, σημειώνοντας αύξηση κατά 17%. Στον αντίποδα όμως η μέση κατά ταξίδι δαπάνη μειώθηκε κατά 5,4% στο πεντάμηνο και κατά 10,6% τον Μάιο, γεγονός που αποδεικνύει ότι σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής στοιχεία η Ελλάδα προσελκύει τουρίστες χαμηλού εισοδήματος. Η υφιστάμενη κατάσταση ωστόσο, ωφέλησε την αύξηση των ταξιδιωτικών εισπράξεων κατά 12,6%. Τα στοιχεία αυτά έγιναν η αφορμή για να διασταυρώσουν τα ξίφη τους ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ. Ο βουλευτή Κριτσωτάκης υποστήριξε ότι «Ενώ παρουσιάστηκε αύξηση κατά 12% στις αφίξεις, οι εισπράξεις που κατεγράφησαν από την Τράπεζα της Ελλάδος, παρουσίασαν οριακή αύξηση κατά 0,8%». Την ίδια συμπερασματική άποψη εξέφρασαν και τα υπόλοιπα κόμματα, τα οποία υποστήριξαν πως το ψηφισμένο νομοσχέδιο μεριμνά για τις επιχειρήσεις «all inclusive» και αδιαφορία για τους μικρότερους επιχειρηματίες, χαρακτηρίζοντας παράλληλα το νομοσχέδιο ως αντισυνταγματικό.

Ετικέτες: