Συνέντευξη προέδρου Επιτροπής Νήσων και Πολιτικής Συνοχής της ΚΕΔΕ, Μ. Αγγελόπουλου

“Από τα ευχολόγια νησιωτικότητας στην πράξη”

- “Ο μειωμένος ΦΠΑ της Ελλάδας σε σχέση με το νησιώτικο χώρο της Ευρώπης είναι υψηλός”- Μέλος της Επιτροπής από τις Κυκλάδες και ο δήμαρχος Σικίνου, Β. Μαράκης

Ισότιμη αντιμετώπιση για το νησιώτικο χώρο της Ελλάδας, ανάλογη με αυτήν που απολαμβάνουν αντίστοιχες περιοχές Ευρωπαϊκών κρατών διατηρεί ως στόχο της η νέα σύνθεση της Επιτροπής Νήσων και Πολιτικής Συνοχής της ΚΕΔΕ, σύμφωνα με τις δηλώσεις του προέδρου της, δημάρχου Σάμου, Μιχάλη Αγγελόπουλου.

Έχοντας αναλάβει τα ηνία μίας εκ των σημαντικότερων επιτροπών του συλλογικού οργάνου των Δήμων σε πανελλαδικό επίπεδο, ο κ. Αγγελόπουλος μίλησε στην “Κοινή Γνώμη” για την “πολιτική” που πρέπει να ακολουθηθεί και τις προτεραιότητες που πρέπει να τεθούν προκειμένου ο νησιώτικος χώρος να ενισχυθεί επί της ουσίας, μετουσιώνοντας τα “ευχολόγια νησιωτικότητας, σε πράξη”.

Αξίζει να τονισθεί, ότι ως μέλος στη συγκεκριμένη Επιτροπή συμμετέχει και ο δήμαρχος Σικίνου, Βασίλης Μαράκης.

Η νησιωτικότητα “οριζόντια” σε όλες τις ευρωπαϊκές πολιτικές

Δυναμική παρουσία στα όργανα της ΚΕΔΕ αποδεικνύεται ο νεοκλεγείς δήμαρχος Σάμου, ο οποίος καθιστά σαφές εξ αρχής, πως κατά την τρέχουσα θητεία, “τα νησιά πρέπει να εκπροσωπηθούν σε ένα υψηλό θεσμικό επίπεδο”, γεγονός που επιτυγχάνεται σε πρώτο επίπεδο “με έντεκα δημάρχους από το νησιώτικο χώρο στα θεσμικά όργανα”.

“Είναι σαφές ότι η αρχή της νησιωτικότητας πρέπει να διατρέξει οριζόντια όλες τις πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης κι όλες τις πολιτικές σε εθνικό επίπεδο” δηλώνει ο πρόεδρος στη συνέχεια αναφερόμενος στη γενική ιδέα της κατεύθυνσης που θα ακολουθηθεί, διευκρινίζοντας πως, “η νησιωτικότητα και τα μέτρα που θα πρέπει να θεσμοθετηθούν και να υλοποιηθούν” θα πρέπει να αποτελέσουν “εξειδίκευση της τροποποίησης της αναθεώρησης της στρατηγικής της Λισαβόνας”.

“Πιστεύουμε ότι με έναν θεσμικό τρόπο και με συγκεκριμένα μέτρα υπέρ των νησιών μπορεί να προχωρήσει η αποστολή μας” επισημαίνει, λέγοντας ακόμη πως το σύνολο των αιρετών από το νησιώτικο περιβάλλον, που συμμετέχει στην Επιτροπή, θα έχει χρόνο για “να συνδιαμορφώσει μία συνολική αντίληψη σε πολλά θέματα”.

Οικοδόμηση ισότιμης πολιτικής στην ΕΕ

Κληθείς να απαριθμήσει τις βασικές προτεραιότητες της Επιτροπής Νήσων και Πολιτικής Συνοχής η οποία αναμένεται να συνεδριάσει εντός Φεβρουαρίου, ο Μιχάλης Αγγελόπουλος αναφέρει, “Η εξειδίκευση των μέτρων περιλαμβάνει μία επέκταση των διευρωπαϊκών δικτύων στα νησιά και περιλαμβάνει τη θέσπιση ειδικών κανόνων εντός του ΕΣΠΑ – που κατά τη γνώμη μου - θα υπάρξει κι ένα ειδικό πρόγραμμα ενδυνάμωσης των Δήμων και κυρίως των νησιώτικων Δήμων”.

Σημαντικός στόχος της Επιτροπής, όπως χαρακτηριστικά σημειώνει στη συνέχεια, αποτελεί η προσπάθεια “να αφαιρεθεί από τις συζητήσεις το θέμα του μειωμένου ΦΠΑ”, υπό την έννοια ότι “κατά τη γνώμη μας και ο μειωμένος ΦΠΑ της Ελλάδας σε σχέση με τον Ευρωπαϊκό χώρο είναι υψηλός, αν μάλιστα τον συγκρίνουμε με τις παράκτιες περιφέρειες που έχουν νησιά στην Ευρώπη”.

Ενδεικτικά, διασαφηνίζει πως, “Ενώ στα οχήματα και τους επιβάτες υπάρχει ΦΠΑ 13-23%, ο οποίος αν τον συγκρίνουμε με την ηπειρωτική Ελλάδα είναι χαμηλός, ωστόσο, “αν συγκριθεί με τα νησιά της Γαλλίας, της Δανίας και της Πορτογαλίας, θα δούμε ότι εκεί ο ΦΠΑ κινείται από 5,5- 10% δημιουργώντας δύο μέτρα και δύο σταθμά”.

Πλέον αυτών, όπως δηλώνει, “θα κοιτάξουμε οι πολιτικές που εφαρμόζονται στα νησιά κράτη όπως η Κύπρος και η Μάλτα να επεκταθούν και στο δικό μας νησιωτικό χώρο και μπορεί βεβαίως να εξειδικεύσουμε λίγο παραπάνω τα μέτρα αυτά, με συγκεκριμένη εξασφάλιση ή πρόταση προς εξασφάλιση, κονδυλίου στο νέο ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Β. Αιγαίου, Ν. Αιγαίου, Κρήτης ή όπου αλλού χρειαστεί στην Ελλάδα για το νησιώτικο χώρο”.

“Χάρτης ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών”

“Πονοκέφαλος” για τα νησιά και δη τα μικρότερα, αποτελεί η ακτοπλοϊκή σύνδεση, με φόντο τα προβλήματα της οποίας, έχουν καταγραφεί πλείστες παρεμβάσεις, αφού η μη ικανοποιητική κάλυψή τους, γεννά ανησυχία, φόβο, ακόμη και αποκλεισμό πολλές φορές στους νησιώτες.

“Πρέπει να βρεθεί μία δυνατότητα υιοθέτησης ενός χάρτη ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών που θα μπορεί να λειτουργεί για πέντε χρόνια με προσαρμογές βεβαίως για να φθάσουμε σε ένα σημείο που δε θα έχουμε νησιά που διαμαρτύρονται για την απομόνωσή τους ή νησιά που διαμαρτύρονται επειδή ο “διπλανός” έχει εξασφαλίσει μία πρόσβαση στο υπουργείο ή κάπου αλλού και έχει μία συγκεκριμένη – προνομιακή λειτουργία του συστήματος” υπογραμμίζει ο κ. Αγγελόπουλος, επισημαίνοντας πως, “η προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας είχε μία πολύ συγκεκριμένη και σαφή δουλειά κατά τη γνώμη μου, βάζοντας κανόνες και θεσπίζοντας μέτρα υπέρ μίας ισότιμης αντιμετώπισης των νησιών”. Σε αυτό το μήκος κύματος, αξιολογεί πως, “αυτή η διαδικασία είναι διαρκής και δεν πρέπει να σταματά”.

“Ειδικό πακέτο μέτρων για τα νησιά”

Στην ερώτηση δε, ποιος οφείλει να είναι ο ρόλος της ΚΕΔΕ, σε μία νέα πολιτική σελίδα που άνοιξε με την ανάδειξη νέας κυβέρνησης, ο πρόεδρος, απάντησε, “Η ΚΕΔΕ είναι ήδη πολύ διεκδικητική και μάλιστα έχει κάνει ένα ρεκόρ συνεδριάσεων συμβουλίων και έναν μεγάλο αριθμό ψηφισμάτων για τις θέσεις της. Πιστεύω ότι με τη νέα πολιτική ηγεσία, η ΚΕΔΕ πρέπει να συνεχίσει τον παρεμβατικό ρόλο της υπό την προεδρία του αποφασιστικού και δυναμικού Γιώργου Πατούλη, αλλά και οι τοπικές κοινωνίες πρέπει συντεταγμένα, χωρίς φανατισμό αλλά με επιχειρήματα να οικοδομήσουν σχέση εμπιστοσύνης ανάμεσα στην ηπειρωτική Ελλάδα και στα υπόλοιπα ευρωπαϊκά νησιά”.

Ολοκληρώνοντας τις δηλώσεις του, ο κ. Αγγελόπουλος πρόσθεσε, πως πλέον, “Κρίνουμε ότι από το ευχολόγιο πρέπει να περάσουμε στην πράξη. Από το ευχολόγιο που διατυπώθηκε στο Σύνταγμα και στις Συνθήκες, πρέπει να έχουμε πλέον ένα ειδικό πακέτο μέτρων για τα νησιά, όχι επειδή είμαστε νησιώτες και θέλουμε, αλλά επειδή οι λόγοι ισορροπίας, ισοτιμίας και η αποφυγή της Ευρώπης των δύο ταχυτήτων, αυτό επιβάλλουν”.

“Η φωνή των μικρών νησιών θα ακουσθεί”

Τη φωνή των μικρών νησιών στην αρμόδια Επιτροπή του Συλλογικού Οργάνου της ΚΕΔΕ επιθυμεί να εκφράσει ο δήμαρχος Σικίνου, Βασίλης Μαράκης, ο οποίος εστιάζει την αναφορά του, κατά κύριο λόγο στα ζητήματα ακτοπλοΐας. “Σε Επιτροπή που αφορά στη νησιωτικότητα δεν μπορεί να μην συμμετέχει και ο Δήμος Σικίνου, υπό την έννοια ότι είναι ένα μικρό νησί με πολλά προβλήματα σε επίπεδο επικοινωνίας με άλλα νησιά και όχι μόνο. Μέσω αυτής της Επιτροπής πρέπει να γίνουν γνωστά τα θέματα που μας απασχολούν ώστε να βρούμε και κάποιες λύσεις” δήλωσε χαρακτηριστικά, εξηγώντας πως, “αντιλαμβάνομαι ότι έχουν όλα τα νησιά σοβαρά ζητήματα, όμως τα περισσότερα προβλήματα τα βιώνουν τα πιο μικρά νησιά, τα οποία είναι και απομονωμένα”. Αναφερόμενος στο θεσμό του “Καλλικράτη”, ο κ. Μαράκης, υποστηρίζει ότι, “Τα περισσότερα νησιά έχουν εξισωθεί πλήρως με την ηπειρωτική χώρα, χωρίς ωστόσο να έχει προβλεφθεί η ύπαρξη του απαραίτητου προσωπικού. Ο δήμαρχος είναι μόνος με μία γραμματέα σε ένα μικρό νησί”. Πρόκειται όπως πρόσθεσε τέλος, για θέματα που πρέπει να προωθηθούν στην πρώτη γραμμή, με τον ίδιο, τα υπόλοιπα μέλη και συνολικά την Επιτροπή Νήσων και Πολιτικής Συνοχής, να έχουν την πρόθεση να τα θίξουν. “Νομίζω πως η φωνή μας μέσω της ΚΕΔΕ θα ακουσθεί και μάλιστα πολύ δυνατά καθώς πρέπει τα προβλήματά μας να ακουσθούν πέρα από το νησί μας” δήλωσε καταλήγοντας.

Ετικέτες: