Υπεραισιόδοξος ο δήμαρχος Νάξου Μ. Μαργαρίτης για το μέλλον του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νάξου

Διατήρηση ή μετατροπή σε ΑΕ(;)

Γ. Βελισσαρίου: «Όπως και να ερμηνευθεί ο νόμος, φαίνεται ότι δημιουργούνται Ανώνυμες Εταιρείες»

Ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσε η πρόσφατη ανακοίνωση του δημάρχου Νάξου Μανόλη Μαργαρίτη αναφορικά με τη «διατήρηση του υφιστάμενου καθεστώτος» του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νάξου, τη στιγμή που το σχέδιο της κυβέρνησης, δεν αφήνει περιθώρια για παρερμηνείες και κάνει λόγο για σύσταση Ανώνυμων Εταιρειών.

Ο κ. Μαργαρίτης στη λιτή ανακοίνωση που απέστειλε στον τοπικό Τύπο μετά από τη συνάντηση που είχε με τον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, επισημαίνει πως «απέσπασε την προφορική δέσμευση» του ίδιου, επισημαίνοντας την «αναγκαιότητα» μη μετατροπής του σε Ανώνυμη Εταιρεία, στη διάρκεια της συνομιλίας τους.

Η ανωτέρω θέση μάλιστα, έχει προκαλέσει την έκπληξη αρκετών συναδέλφων του, αιρετών, καθώς όπως επισημάνθηκε και στην τελευταία συνεδρίαση της ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου, ο νόμος είναι σαφής.

Η «Κοινή Γνώμη» επικοινώνησε με τον πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Γιώργο Βελισσαρίου, ο οποίος κατά τη διάρκεια των δηλώσεών του και κληθείς να παραχωρήσει το σχόλιό του για τις δηλώσεις του δημάρχου Νάξου, εξέφρασε κατηγορηματικά πως «Όπως και να ερμηνευθεί ο νόμος, φαίνεται ότι δημιουργούνται Ανώνυμες Εταιρείες».

Λιμάνια… ιδιαίτερου οικονομικού κάλλους

Η δήλωση του Μανόλη Μαργαρίτη, η οποία αυτούσια ακολουθεί παρακάτω, εγείρει πολλά ερωτήματα, αφού έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την προωθούμενη πολιτική της κυβέρνησης. Η τρόικα και οι συγκεκριμένες κατευθύνσεις της - μέχρι τώρα - «δείχνουν» πως στοχεύουν στην εκμετάλλευση των λιμανιών στο πλαίσιο ραγδαίων διαρθρωτικών αλλαγών που έχουν δρομολογηθεί, με «όχημα» την ενοποίηση των υφιστάμενων Ταμείων. Άλλωστε τα λιμάνια που παρουσιάζονται ελκυστικά λόγω της αυξημένης τουριστικής κίνησης, όπως της Μυκόνου από το νομό Κυκλάδων, είναι εκείνα που εντάσσονται πρώτα, στην ανωτέρω λογική.

Το βέβαιο πάντως είναι πως, άμεσα, τα λιμάνια θα διέπονται από διαφορετικό θεσμικό καθεστώς, χωρίς μέχρι στιγμής να μπορεί κάποιος να υποστηρίξει με σαφήνεια αν αυτή η αλλαγή θα ωφελήσει τις τοπικές κοινωνίες ή θα συνηγορήσει αποκλειστικά και μόνο, υπέρ των συμφερόντων ιδιωτικών εταιρειών, αφού κατά πάσα πιθανότητα προσεχώς θα είναι πιο ευέλικτες οι διαδικασίες… αξιοποίησής τους.

Λιτή αλλά… χαρακτηριστική

Στον αντίποδα με όσα ειπώθηκαν και στη συνεδρίαση της ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου κινείται το «σήμα» που εξέπεμψε ο δήμαρχος Νάξου Μανόλης Μαργαρίτης. Χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση από το γραφείο Τύπου της δημοτικής Αρχής Νάξου και Μικρών Κυκλάδων τονίζεται, «Τη διαβεβαίωση ότι το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νάξου θα παραμείνει ως έχει και δεν θα μπει στο καθεστώς μετατροπής σε Ανώνυμη Εταιρία απέσπασε ο Δήμαρχος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, Μανόλης Μαργαρίτης, από τον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη. Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, ο Μανόλης Μαργαρίτης επισήμανε την αναγκαιότητα να παραμείνει το Λιμενικό Ταμείο στο υφιστάμενο καθεστώς, γεγονός για το οποίο δεσμεύτηκε προφορικά ο αρμόδιος Υπουργός».

Στο περιεχόμενό της, μάλιστα, σημειώνεται επιπλέον πως ο κ. Μαργαρίτης έθεσε επί τάπητος προς τον υπουργό και τα θέματα της υδροδότησης των μικρών νησιών αλλά και τα ζητήματα που σχετίζονται στις νομιμοποιήσεις των λιμενικών εγκαταστάσεων.

Πάντως αξίζει να υπογραμμισθεί πως η θέση του κ. Μαργαρίτη, είναι εκείνη που σύμφωνα με τον ίδιο θα εξυπηρετούσε τις ανάγκες του νησιού. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην παρούσα φάση, στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νάξου ανήκουν «η χερσαία και θαλάσσια ζώνη του λιμένα Νάξου καθώς και οι εξομειούμενες με ζώνη λιμένα(χερσαία και θαλάσσια): Καταπόλων-Αιγιάλης Αμοργού, Δονούσας, Ηρακλείας, Σχοινούσας - Λιβάδι Σχοινούσας, Κουφονησίου και Παριανός Κουφονησίου, Μουτσούνας και Απόλλωνα Δήμου Δρυμαλίας Νάξου».

Αντίθετος στη σημερινή δομή

Από τη δική του πλευρά, ο Γιώργος Βελισσαρίου, εξέφρασε τον προβληματισμό του σχετικά με τη δυνατότητα ομαλής λειτουργίας του Διαδημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σύρου, σήμερα, δεδομένου ότι σε αυτό ανήκουν λιμενικές δομές τεσσάρων νησιών. Ερωτηθείς να παραχωρήσει τη γνώμη του στην περίπτωση που υπάρξει η δυνατότητα «επιλογής» - σκέψη για την οποία παρουσιάστηκε ιδιαίτερα επιφυλακτικός – υπογράμμισε πως θα ήταν προτιμότερο «να συσταθεί ένα Λιμενικό Ταμείο για κάθε νησί».

Ωστόσο, ιδανικά και κινούμενος σε ρεαλιστικό πλαίσιο με βάση το σχέδιο του υπουργείου, διασαφήνισε ότι, «πιστεύω στην Ανώνυμη Εταιρεία Ειδικού Σκοπού μετά από μία μελέτη ώστε να εξετασθεί η βιωσιμότητα μίας τέτοιας δομής», προσθέτοντας – με αφορμή ερώτηση για το ποιο θα είναι το νησί που θα διατηρεί την έδρα της εν λόγω Ανώνυμης Εταιρείας – πως, «Η ουσία είναι να μπορούμε μέσα από μία Εταιρεία να πραγματοποιήσουμε αναπτυξιακά έργα για τα νησιά μας. Από εκεί και πέρα λογικά η πρωτεύουσα των Κυκλάδων θα μπορεί να είναι η έδρα».

Σημείωσε δε, όσον αφορά στις δηλώσεις του κ. Μαργαρίτη πως, «Ο σχετικός νόμος – όπως και να ερμηνευθεί - δείχνει ότι δεν παραμένουν τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία. Αν αυτή η δέσμευση ισχύει ή όχι, θα αποδειχθεί το επόμενο διάστημα».

Ναι στην ανάπτυξη αλλά και στα ηνία

Τέλος αναφορικά με το πιθανότερο σενάριο που θέλει την κυβερνητική – τροϊκανική πολιτική να «παραχωρεί» σταδιακά το ιδιοκτησιακό καθεστώς σε ιδιωτικές εταιρείες με βάση τον τρόπο που θα διοικείται, ο κ. Βελισσαρίου σημείωσε, «Πεποίθησή μου είναι ότι δεν πρέπει να ιδιωτικοποιηθεί κανένα μεγάλο λιμάνι. Θεωρώ ότι αν έρθει η ανάπτυξη για τα λιμάνια των Κυκλάδων, θα πρέπει να αφορά στο σύνολό τους και όχι μόνο σε κάποια από αυτά», διευκρινίζοντας πως, κάτι τέτοιο θα διασφαλιστεί αν καταφέρει η Τοπική Αυτοδιοίκηση να διατηρήσει τον έλεγχο σε επίπεδο αποφάσεων και διοίκησης μίας Ανώνυμης Εταιρείας. «Είμαι υπέρ της σύσταση Ανώνυμης Εταιρείας Ειδικού Σκοπού στην οποία την πλειοψηφία του μετοχικού κεφαλαίου θα έχουν οι ΟΤΑ» ανέφερε χαρακτηριστικά.