Δέσμια του ελλιπούς ακτοπλοϊκού προγραμματισμού και φέτος η Ανάφη, με το Δήμο και την ΕΤΕΑ να προχωρούν σε παρεμβάσεις προς τους αρμόδιους

Η πολιτική βούληση «κλειδί» για την οριστική λύση

Για μία ακόμη χρονιά, η Ανάφη παραμένει χωρίς προγραμματισμό για τα πασχαλινά και θερινά ακτοπλοϊκά δρομολόγια, λόγω των χρόνιων προβλημάτων, τα οποία υφίστανται επί χρόνια και απαιτούν ενέργειες από πλευράς του ΥΝΑΝΠ προκειμένου να λυθούν οριστικά.

Επί μακρά σειρά ετών, τόσο ο Δήμος της Ανάφης, όσο και η Ένωση Τουριστικών Επιχειρήσεων Ανάφης (ΕΤΕΑ) έχουν επισημάνει στους αρμόδιους το πρόβλημα σχετικά με τον ελλιπή προγραμματισμό των ακτοπλοϊκών δρομολογίων από και προς το νησί, δεδομένου, ότι οι διαγωνισμοί για τις άγονες γραμμές, στις οποίες ανήκει το νησί, απαιτούν ιδιαίτερη γραφειοκρατία και υπόκεινται συνεπώς σε καθυστερήσεις, με αποτέλεσμα έως τα μέσα της άνοιξης – μερικές φορές ακόμη και έως τις αρχές του καλοκαιριού – στο σύστημα κρατήσεων των πλοίων να μην υπάρχουν διαθέσιμες πληροφορίες για τους επισκέπτες, ώστε να προχωρήσουν στον προγραμματισμό του ταξιδιού τους. Το ζήτημα αυτό, ανέδειξε μέσω κατάθεσης αναφοράς στη Βουλή και ο βουλευτής Κυκλάδων, κ. Νίκος Συρμαλένιος.

Παράλληλα, η δρομολόγηση παλαιών πλοίων, τα οποία παρουσιάζουν συχνά προβλήματα και απαιτούνται ημέρες για την επισκευή τους, σε εταιρείες που διαθέτουν ελάχιστα πλοία, ή και κανένα άλλο πέραν του δρομολογημένου στην άγονη, φέρνει απρόβλεπτους αποκλεισμούς του νησιού, αλλά και τεράστιες καθυστερήσεις στην άφιξη και τον απόπλου, προς και από την Ανάφη.

Τα παραπάνω ζητήματα, έχουν τεθεί διαχρονικά σε διάφορες ηγεσίες του Υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, με τους φορείς της Ανάφης να ζητούν καλύτερο προγραμματισμό και διασφάλιση της ποιοτικής μεταφοράς των επιβατών, μέσω των όρων στο πλαίσιο των διαγωνισμών που προκηρύσσονται από το ΥΝΑΝΠ για τα δρομολόγια, ωστόσο παρά το γεγονός ότι πρόκειται για χρόνια προβλήματα, γνωστά και κατανοητά, καμία κίνηση δεν έχει γίνει για τη λύση τους.

Προβλήματα στην καθημερινή εξυπηρέτηση λόγω παλαιότητας του πλοίου

Μιλώντας στην εφημερίδα, ο Δήμαρχος Ανάφης, κ. Ιάκωβος Ρούσσος, τονίζει, πως «πραγματικά, το θέμα αυτό μας έχει κουράσει. Όταν πιέζεις, ασχολείσαι, κάνεις συνεχείς επαφές, και το πρόβλημα παραμένει άλυτο δεν ξέρεις και τι άλλο να κάνεις».

Όπως σημείωσε, την Τρίτη το πρωί είχε τηλεφωνική επικοινωνία με τον Γενικό Γραμματέα Αιγαίου & Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Μανώλη Κουτουλάκη. «Ο άνθρωπος γνωρίζει το πρόβλημα και ήταν με τον Υπουργό, συζητώντας το δικό μας θέμα. Δε θέλω να είμαι άδικος, έχουν προσπαθήσει πολύ να βρουν λύση. Κυρίως, όσον αφορά στο πλοίο που έχει αναλάβει τη γραμμή τη δική μας, καθώς υπάρχει τεράστιο πρόβλημα. Μόνο φέτος, τέσσερις περίπου φορές “χάσαμε” δρομολόγια τα οποία παρέμειναν ανεκτέλεστα. Είναι μεγάλο σε ηλικία σκαρί και έχουμε θέμα».

Στο αίτημα του Δημάρχου το Υπουργείο να μεριμνήσει για νεαρότερα πλοία, που θα μπορούν να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις της γραμμής, όπως ανέφερε ο κ. Ρούσσος, «απάντησαν πως ψάχνουν να βρουν νεότευκτα πλοία. Ας βάλουν στους όρους του διαγωνισμού που οι ίδιοι προκηρύσσουν, ότι όποια εταιρεία υποβάλει προσφορά οφείλει να έχει πλοία που δεν ξεπερνούν τα 20 έτη. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των πλοίων που προσεγγίζουν Μικρές Κυκλάδες, εκεί πώς λύθηκε το πρόβλημα;».

Μάλιστα, λόγω της παλαιότητας του πλοίου δημιουργούνται περαιτέρω προβλήματα από ανεκτέλεστα δρομολόγια. Σύμφωνα με τον Δήμαρχο, «δεν μπορεί ένας επιβάτης να έχει προγραμματίσει το ταξίδι του για Κυριακή και το πλοίο να έρχεται Τετάρτη. Άλλες φορές το πλοίο έχει αναχώρηση από το λιμάνι της Ανάφης στις 10 το βράδυ και έρχεται στις 6 το πρωί. Μπαίνουμε εν έτει 2022 σε καταστάσεις του 1960. Πολλές φορές δε, για να εξυπηρετήσουμε τους επισκέπτες, αναγκαζόμαστε αφιλοκερδώς να τους περνάμε με βαρκάκι στη Σαντορίνη, ώστε να καταφέρουν να φύγουν εγκαίρως, για το προγραμματισμένο ταξίδι της επιστροφής τους.

Επιπλέον, σύμφωνα με τον ίδιο, σε περιπτώσεις που η εταιρεία που έχει αναλάβει τη γραμμή δεν έχει άλλο πλοίο και το υφιστάμενο υποστεί κάποια βλάβη λόγω παλαιότητας, δεν είναι ασύνηθες το φαινόμενο η Ανάφη να μένει χωρίς πλοίο για έως και 15 ημέρες. Ως εκ τούτου, τονίζει ξανά, πως πρόκειται για ένα ζήτημα που και πάλι μπορεί να προβλεφθεί μέσα στους όρους του διαγωνισμού της γραμμής.

Έξι μήνες το χρόνο χωρίς προγραμματισμό δρομολογίων

Αναφορικά με το ζήτημα του ελλιπούς προγραμματισμού, που ουσιαστικά υποβαθμίζει την ανταγωνιστικότητα της Ανάφης στην τουριστική αγορά, ο Δήμαρχος υπογράμμισε, ότι «τα προβλήματα αυτά, όμως, είναι ζητήματα που τα έχουμε συζητήσει, τόσο με τον νυν Υπουργό κ. Πλακιωτάκη, όσο και με προηγούμενους Υπουργούς, τους γραμματείς, τα στελέχη, όλους. Αυτό που δεν καταλαβαίνουμε, είναι γιατί θα πρέπει να λήξει η σύμβαση μίας γραμμής, ώστε να κινηθεί η διαδικασία του διαγωνισμού για εκ νέου μίσθωσή της. Τελειώνει η σύμβαση της γραμμής τον Οκτώβριο, ξεκινά ο διαγωνισμός, ο οποίος τελεσφορεί τον Μάρτιο, η ανάθεση γίνεται τον Μάιο, έως ότου να λήξει και αυτή τον Οκτώβριο και ξανά απ’ την αρχή. Δεν καταλαβαίνουμε, εφόσον γνωρίζουν όλοι ότι η γραμμή λήγει τον Οκτώβριο γιατί να μην προβλέπουν να κινηθεί ο διαγωνισμός νωρίτερα, ώστε να προκύψει ανάδοχος της γραμμής αμέσως μετά».

Ερωτηθείς, αν έπειτα από τις πολυετείς παρεμβάσεις του προς τους αρμόδιους, έχει δοθεί κάποια σαφής απάντηση, σχετικά με το γιατί δεν έχει προχωρήσει καμία λύση για το ζήτημα αυτό, ο Δήμαρχος Ανάφης επεσήμανε, ότι «δεν έχει δοθεί καμία απάντηση, όχι. Αυτό που μας απαντούν είναι, πως πρόκειται για ζήτημα νομοθεσίας. Μα τη νομοθεσία ποιος την φτιάχνει; Ποιος είναι αρμόδιος να την αλλάξει, εφόσον παρουσιάζει προβλήματα; Και ποια είναι η νομοθεσία που επιτρέπει να μένει ένας τόπος χωρίς προγραμματισμό για έξι μήνες; Διότι δεν είναι μόνο η διαδικασία του διαγωνισμού, αφότου ολοκληρωθεί, υπάρχει και η διαδικασία των ενστάσεων η οποία επίσης παίρνει πολύ χρόνο καθώς παραπέμπεται στο Ελεγκτικό Συνέδριο».

Όπως καταλήγει ο Δήμαρχος, η οριστική, μόνιμη και ικανοποιητική λύση του προβλήματος αυτού, αποτελεί ζήτημα πολιτικής βούλησης και μόνο, προκειμένου να διαμορφωθεί έτσι το νομικό πλαίσιο που να επιτρέπει τον έγκαιρο προγραμματισμό των δρομολογίων, αλλά και η διαμόρφωση των όρων των διαγωνισμών με τρόπο τέτοιο, ώστε να αποφεύγονται προβλήματα στην καθημερινή εξυπηρέτηση του νησιού, λόγω της παλαιότητας των πλοίων.

Δυσκολίες και στις έκτακτες μετακινήσεις για λόγους υγείας

Ένα ακόμη μεγάλο πρόβλημα που εντάσσεται στο πλαίσιο των μετακινήσεων, αφορά και στις μετακινήσεις έκτακτης ανάγκης. Σύμφωνα με τον Δήμαρχο, «δύο μέρες τώρα έχει έρθει ελικόπτερο στην Ανάφη. Χθες, χτύπησε ένας άνθρωπος στις 9 το πρωί και το ελικόπτερο έφτασε στο νησί στις 6 το απόγευμα. Αν ήταν σοβαρότερο το περιστατικό, θα μπορούσε να είχε χαθεί ζωή. Προχθές, πάλι με ένα περιστατικό που έχρηζε άμεσης διακομιδής, έπρεπε να επικοινωνήσουμε με τους βουλευτές των Κυκλάδων, ώστε να βοηθήσουν για να έρθει ελικόπτερο και τους ευχαριστούμε θερμά διότι το έκαναν».

Αξίζει να σημειωθεί, πως ο Δήμος Ανάφης, είχε ξεκινήσει τις διαδικασίες, σε συνεργασία με τη ΜΟΜΚΑ για τη δημιουργία ενός πεδίου προσγείωσης, ώστε να εξυπηρετεί σε τέτοιου είδους έκτακτες καταστάσεις, ένα έργο το οποίο «μπλόκαρε» για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, ωστόσο σύμφωνα με τον κ. Ρούσσο, η έκβαση ήταν θετική και έως το τέλος του έτους, ελπίδα όλων είναι να έχει ολοκληρωθεί, δεδομένου, ότι οι εργασίες που απαιτούνται για τη διαμόρφωση του χώρου είναι ελάχιστες.

Σε νέα κλίμακα η Ανάφη όσον αφορά τουρισμό και υποδομές

Αυτό που διαμηνύει σε όλους τους τόνους ο Δήμαρχος της Ανάφης, είναι ότι το νησί έχει πλέον αλλάξει κλίμακα και δεν απαντά πλέον στην παλαιότερη αντίληψη της αγροτικής Ανάφης των 200 κατοίκων. Αντιθέτως, όπως τονίζει, έχουν γίνει πολύ μεγάλα έργα υποδομών, όπως ένα τουριστικό καταφύγιο, προϋπολογισμού 5.5 εκ. ευρώ το οποίο ολοκληρώνεται, αλλά και έργα οδοποιίας, φράγματα, έργα για ύδρευση και αποχέτευση, που έχουν καταστήσει την Ανάφη έναν ελκυστικό τουριστικό προορισμό, ο οποίος προσελκύει σχεδόν καθημερινά κατά την καλοκαιρινή περίοδο μέχρι και 450 επισκέπτες, ενώ παράλληλα έχουν γίνει και τουριστικές επενδύσεις.

Όπως υποστηρίζει, κλείνοντας, ο κ. Ρούσσος, η σωστή, απρόσκοπτη, ορθά προγραμματισμένη ακτοπλοϊκή σύνδεση, θα συμβάλει προκειμένου ένα νησί, με την ανάπτυξη που εμφανίζει η Ανάφη, σε ό,τι αφορά στις υποδομές, να καταφέρει να προσελκύσει, πέραν από την εποχιακή επιχειρηματικότητα και επισκεψιμότητα και νέους μόνιμους κατοίκους, οικογένειες που θα επιλέξουν το νησί ως τόπο μόνιμης κατοικίας τους, χωρίς να βιώνουν την ανασφάλεια, όσον αφορά στις μετακινήσεις, έκτακτες ή μη, δίνοντας έτσι μία νέα πνοή και ζωντάνια στον μαγευτικό αυτό τόπο.

 

Ετικέτες: