Η παρουσία της Σύρου στην τουριστική έκθεση του Λονδίνου

“Πρέπει να υπάρξει συνέχεια”

Η εκπροσώπηση από τον πρόεδρο της Ένωσης Τουριστικών Καταλυμάτων Σύρου, Γ. Βαρθαλίτη

Η συμμετοχή και η προβολή της Σύρου στην μεγάλη τουριστική έκθεση World Travel Market του Λονδίνου, αλλά και τα αποτελέσματα συζητήθηκαν με τον πρόεδρο της Ένωσης Τουριστικών Καταλυμάτων Σύρου, Γιώργο Βαρθαλίτη, ο οποίος ήταν και ο άνθρωπος που εκπροσώπησε το νησί στο συγκεκριμένο τουριστικό γεγονός.

Ως ιδιαιτέρως σημαντική για την τουριστική αγορά χαρακτηρίζεται η έκθεση WTM του Λονδίνου, με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου να κάνει έντονη την παρουσία της εκεί, με τα νησιά να συμμετέχουν υπό την σκέπη της.

Στον χώρο παρουσίασης της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου φιλοξενήθηκε και η Σύρος, με εκπροσώπηση της από τον Γ. Βαρθαλίτη, ο οποίος μετά και από τα γενικευμένα σχόλια που προηγήθηκαν για την εκπροσώπηση του νησιού, μίλησε στην «Κοινή Γνώμη» για το αποτέλεσμα αυτής της συμμετοχής και την τουριστική προοπτική.

Η Σύρος, που προσπαθεί να ανοίξει τα φτερά της στον τομέα τουρισμού, είχε την πρώτη της για το 2015 συμμετοχή σε τουριστική έκθεση. Με διπλή ιδιότητα βρεθήκατε στην έκθεση τόσο ως εκπρόσωπος του φορέα σας όσο και του Δήμου, ως μέλος της τουριστικής επιτροπής.

Γ. Β.: «Η παρουσία μου δεν ήταν διπλή. Ένοιωσα ότι απόντων όλων των υπολοίπων εκπροσώπησα το νησί μου. Ο ρόλος μου εκεί ήταν πολυδιάστατος, όχι γιατί το επέλεξα αλλά γιατί δεν υπήρχαν άλλοι, οπότε εκπροσωπούσα κατά πρώτον την Ένωση μου, τους επιχειρηματίες της Σύρου και επειδή τυγχάνει να είμαι μέσω του φορέα μου μέλος της τουριστικής επιτροπής του Δήμου, κατ’ επέκταση και του Δήμου. Άρα είχα όλο το «πακέτο» και μιλώντας σε αρκετά καλό βαθμό και την Αγγλική προσπάθησα τουλάχιστον, με βάση και την επαγγελματική μου εμπειρία να αντεπεξέλθω όσο το δυνατόν καλύτερα σε αυτό».

Ήσασταν από τη Σύρο ο μοναδικός εκπρόσωπος στην έκθεση;

Γ. Β.: «Από όσο είδα, γιατί την δεύτερη ημέρα ήρθαν και κάποιοι άλλοι επιχειρηματίες της Σύρου, που έχουν κατάλυμα στην Ερμούπολη, από την Σύρο ναι, ήμουν μόνος μου».

Από πλευράς Δήμου υπήρχε άτομο, γιατί υπήρχε σχετική απόφαση γι’ αυτό;

Γ. Β.: «Από πλευράς Δήμου όχι δεν υπήρχε άτομο».

Όπως αναφέρατε στην ανακοίνωση σας «Η Σύρος δεν είχε εντυπωσιακή παρουσία», η παρουσία του νησιού «ήταν λιτή κι απέριττη», όπως σημειώνετε, «όπως ακριβώς χρειαζόταν». Γιατί «χρειαζόταν» να είναι τόσο λιτή η παρουσία της Σύρου και όχι λίγο πιο έντονη;

Γ. Β.: «Επειδή γράφτηκε ότι ήταν εντυπωσιακή η παρουσία της Σύρου και θέλησα με τον τρόπο αυτό να το φέρω στη σωστή του διάσταση. Εντυπωσιακή, σε μία έκθεση όπως αυτή του Λονδίνου που μιλάμε για πάρα πολλούς προορισμούς, με πάρα πολύ εντυπωσιακά περίπτερα, χαρακτηριστικά η Αίγυπτος για παράδειγμα είχαν στήσει πυραμίδες. Άρα εντυπωσιακή θα έλεγες την παρουσία της Αιγύπτου. Η Σύρος, όντας στο περίπτερο της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου πήρε αυτό που έπρεπε να πάρει σε σχέση και με τα άλλα νησιά. Η παρουσία της Περιφέρειας δε είχε κάπως εντυπωσιακό χαρακτήρα γιατί στην είσοδο της έκθεσης, όπου όλοι όσοι μπαίνουν το προσέχουν, σε μία πυραμίδα είχε σαν video wall όπου έπαιζε video με όλα τα νησιά της Περιφέρειας και εφάρμοσε και επιθετικό marketing, γενικά έκανε πιο επιθετικές κινήσεις. Η Σύρος λοιπόν ήταν κάτω από αυτή την ομπρέλα, άρα η παρουσία της Σύρου ήταν αυτό που έπρεπε ακριβώς και για αυτό και το τονίζουμε, για να πάρει το μερίδιο της, όσο μπορεί, από αυτή την τουριστική πίτα».

Για πάμε λοιπόν σε αυτό το μερίδιο, σε επίπεδο συνομιλιών και επαφών που είχατε εκεί, λογικό είναι, όπως αναφέρετε κι εσείς στην ανακοίνωση σας, ήταν «επαφές με μικρού μεγέθους τουριστικά γραφεία». Εσείς σαφώς εκπροσωπείτε έναν κλάδο που έχει συγκεκριμένη τουριστική κατεύθυνση όσον αφορά στη δυναμική του. Κινηθήκατε λοιπόν σύμφωνα με τη δυναμική του κλάδου σας για τις μικρές αυτές επαφές ή σύμφωνα με τη δυναμική του Δήμου;

Γ. Β.: «Εκπροσωπώντας ένα ολόκληρο νησί το βάρος πέφτει στο τι μπορώ να κάνω για το νησί μου. Αν μετά, από εκεί και πέρα, αυτό εξειδικευτεί και μπορείς να φέρεις ένα πιο εξειδικευμένο αποτέλεσμα, το οποίο να διοχετευτεί στα καταλύματα τα δικά μας, τότε καλώς, αλλά εν προκειμένω, με τα συγκεκριμένα γραφεία, οι άνθρωποι δεν ήρθαν να μου πουν «πολύ ωραία η Ένωση σας, που μπορούμε να μείνουμε, σε ποιο κατάλυμα;». Για το νησί ενδιαφέρθηκαν. Άρα η κουβέντα έπρεπε να ξεκινήσει από εκεί κι έτσι έγινε. Υπήρξαν όντως κάποια μικρού μεγέθους, για ευνόητους λόγους, τουριστικά γραφεία, τα οποία ενδιαφέρθηκαν για το νησί. Πέρασαν και αρκετοί άλλοι. Πέρασε επενδυτής που επενδύει στη Σύρο και του έκανε πολύ καλή εντύπωση ότι ήμασταν παρόντες εκεί. Κι αυτό είναι ένα επιχείρημα στο ότι βγάζεις αυτό πέπλο μιζέριας».

Προοπτικές από αυτές τις επαφές είδατε για ενδιαφέρον μεγαλύτερου βεληνεκούς επιχειρηματιών του τουρισμού για τη Σύρο;

Γ. Β.: «Για να είμαι ειλικρινής όχι. Δεν πήγα εκεί για να κάνω μία μεγάλη συμφωνία που θα σώσει το νησί».

Δεν είπαμε για μεγάλη συμφωνία. Για καταγραφή ενδιαφέροντος ρωτάω.

Γ. Β.: «Εμείς ήμασταν εκεί γι’ αυτούς που ενδιαφέρθηκαν. Φανταστείτε να μην ήταν κανένας. Εμείς ήμασταν εκεί ακριβώς γι’ αυτό τον λόγο, γιατί όσα γραφεία ενδιαφέρθηκαν είχαν μία επαφή. Το εάν κάτι θα γίνει στην πορεία αυτό θα το δείξει η δυναμική του νησιού, η δυναμική των επιχειρηματιών και η δυναμική αυτών των ίδιων των γραφείων».

Εσείς εντοπίσατε κατά την παρουσία σας εκεί ανάγκη για περισσότερο ενίσχυση αυτού που πήγατε να κάνετε;

Γ. Β.: «Εκατό τοις εκατό. Θεωρώ ότι οι συγκυρίες ευνοούν την χώρα τουριστικά με όλα όσα γίνονται στις γειτονικές χώρες, με αποτέλεσμα ότι θα έχουμε τουλάχιστον τα ίδια αποτελέσματα με πέρυσι και για τον επόμενο χρόνο. Δηλαδή παίζουμε σε ένα πεδίο αρκετά καλό πια γιατί οι ανταγωνιστές μας έχουν προβλήματα. Εάν εμείς αυτό το εκμεταλλευτούμε νομίζω ότι θα πάμε καλά ως χώρα, επίσης και ως νησί. Ως νησί θα πρέπει να εκμεταλλευτούμε αυτό το γεγονός. Από αυτή την «πίτα», είτε είναι ίδια είτε αυξηθεί, να μπορέσουμε να πάρουμε το maximum ως νησί».

Εσείς τι παραπάνω θα θέλατε να είχατε στα χέρια σας στην έκθεση;

Γ. Β.: «Στη συγκεκριμένη έκθεση ίσως θα ήθελα να είχαμε πιο οργανωμένη παρουσία, αν είχαμε καταφέρει να έχουμε έναν πράκτορα μαζί, ο οποίος θα μπορούσε να διαπραγματευτεί αλλιώς κάποια πράγματα, να έχουν κλειστεί κάποια ραντεβού. Αυτό. Το φυλλάδιο δεν έπαιξε τόσο μεγάλο ρόλο. Δεν χρειαζόταν να έχεις δέκα διαφορετικά φυλλάδια. Ίσια-ίσα το φυλλάδιο επειδή είχε και μία φρεσκάδα λόγω του εξωφύλλου του, τραβούσε το μάτι».

Βάσει αυτών που είπατε, σε επίπεδο Δήμου δεν κλείστηκαν κάποιες συμφωνίες;

Γ. Β.: «Όχι, αλλά δεν θεωρώ ότι ο Δήμος θα μπορούσε να κλείσει συμφωνίες. Οι συμφωνίες κλείνονται από επιχειρηματίες με επιχειρηματίες. Επιχειρηματική ήταν η έκθεση. Δεν ήταν έκθεση Δήμων».

Σαν μέλος της τουριστικής επιτροπής του Δήμου γνωρίζετε ότι ο Δήμος έχει μία συγκεκριμένη στρατηγική όσον αφορά στον τουρισμό. Τουλάχιστον συζητάτε και αποφασίζετε προς μια συγκεκριμένη κατεύθυνση που πρέπει να κινηθείτε. Θέλετε να μας το περιγράψετε αυτό;

Γ. Β.: «Αυτό που θα καθορίσει αρκετά πράγματα όσον αφορά την τουριστική προβολή του νησιού, είναι το marketing plan, που έχει ανακοινώσει ο Δήμος ότι θα βγει τις επόμενες μέρες. Στην πραγματικότητα λοιπόν περιμένουμε αυτό το marketing plan ώστε αφού το συζητήσουμε συμφωνήσουμε κάποια πράγματα, να συστρατευθούμε κάτω από αυτό».

Ποιά είναι τα στοιχεία του νησιού που προτάξατε στην έκθεση;

Γ. Β.: «Εμείς η αλήθεια είναι ότι όσο χρειάστηκε να κάνουμε επαφές αυτό που προτάξαμε ήταν κυρίως το πολιτιστικό στοιχείο, που είναι και το συγκριτικό πλεονέκτημα σε σχέση με τα άλλα νησιά».

Άρα ως πλέον αξιοποιήσιμο στοιχείο, εστιάζουμε στο πολιτισμό;

Γ. Β.: «Για να διαφοροποιηθείς από τους άλλους πρέπει να πας σε αυτό που οι άλλοι δεν έχουν και δεν μπορούν να σε συγκρίνουν μαζί τους. Τις θάλασσες τις έχουν, τις παραλίες τις έχουν, το άσπρο-μπλε το έχουν, τον ήλιο τον έχουν και τα έχουμε κι εμείς αυτά. Εκεί που έχει ένα πεδίο και παίζεις μόνος σου, όπως η Σαντορίνη παίζει μόνη της, γιατί είναι η μόνη που έχει ηφαίστειο, έτσι κι εμείς είμαστε οι μόνοι που έχουμε αυτή την πολιτιστική κληρονομιά και μία νεοκλασική πόλη, όπως είναι η Ερμούπολη, έναν μεσαιωνικό οικισμό, ακόμα και η Χαλανδριανή. Δηλαδή τρεις διαφορετικές εποχές σε ένα νησί, που μπορείς να τα συνδυάσεις κάνοντας διακοπές και απολαμβάνοντας την θάλασσα και τον ήλιο όπως και στα άλλα νησιά».

Αυτό λοιπόν συγκέντρωσε ενδιαφέρον;

Γ. Β.: «Αυτό ήταν το όπλο. Μάλιστα και σε άλλη έκθεση που έτυχε να πάω όλοι όσοι έστω έχουν ακούσει ή έχουν περάσει από τη Σύρο, εντοπίζουν και λένε πόσο το νησί έχει δυναμική για παραπάνω πράγματα, τα οποία νομίζω ότι δεν τα έχουμε εκμεταλλευτεί».

Έχουμε βλέψεις λοιπόν για μια τουριστική ανάπτυξη του νησιού. Εκεί έρχεται ο ρόλος ο δικός σας, των επιχειρηματιών που ασχολείστε με τον τουρισμό. Πόσο έχετε κάνει βήματα αναβάθμισης σαν Ένωση. Πόσο τα μέλη σας είναι ενεργά και έχουν διάθεση για κάτι παραπάνω και να ακολουθήσουν την εποχή που καλούνται να την κυνηγήσουν αντί να την χάσουν;

Γ. Β.: «Μιλάμε πια για ανάγκη. Πιθανόν κανείς να μην ήθελε να επικοινωνεί με email αλλά η ανάγκη σε κάνει να το επιχειρείς. Όλα πλέον γίνονται μέσω διαδικτύου, άρα όποιος δεν ακολουθεί την εποχή του σβήνει. Εμείς έχουμε στοχεύσει και έχουμε προσπαθήσει να πετύχουμε πράγματα κυρίως σε επίπεδο γνωσιακό. Δηλαδή, στο να προσπαθήσουμε να δώσουμε ερεθίσματα, όχι απαραίτητα να μάθουμε τον κόσμο, αλλά να του δώσουμε ερεθίσματα να ψάχνει. Δεν μπορείς μέσα από ένα σεμινάριο τριών ωρών να μάθεις τα πάντα σε κάποιον, ούτε να του μάθεις marketing, αλλά μπορείς να του δώσεις ερεθίσματα ώστε να κάνει από μόνος του πράγματα και να βελτιωθεί. Να του δείξεις ότι πρέπει να αναβαθμίζεται συνεχώς, ότι πρέπει να μην αφήνει καθόλου ακόμα και το προσωπικό του επίπεδο γνώσεων. Εμείς προς αυτή την κατεύθυνση κινούμαστε με τα μέλη μας. Γενικά προσπαθούμε να πηγαίνουμε βήμα-βήμα».

Βλέπετε από τα μέλη σας να υπάρχει διάθεση αναβάθμισης;

Γ. Β.: «Βεβαίως, αλλά αυτό είναι αμοιβαίο. Αν κάνεις πράγματα ενδιαφέρονται οι άλλοι. Αν δεν κάνεις τίποτα πως θα ενδιαφερθεί ο άλλος;».

Το έχουμε δει πολλές φορές, πολλοί από τους επιχειρηματίες επαναπαυόντουσαν σε μία καθιερωμένη πελατεία, σε έναν καθιερωμένο τρόπο επαγγελματικής αντιμετώπισης του θέματος και αρκούσε αυτό. Τώρα οι ανάγκες της εποχής γεννάνε αξιώσεις για περισσότερα πράγματα. Το έχουν κατανοήσει;

Γ. Β.: «Το έχουν κατανοήσει και σε μεγάλο βαθμό ανταποκρίνονται. Πάντα σε ένα σύνολο ανθρώπων υπάρχουν αυτοί που κινούνται πιο γρήγορα, πιο αργά ή καθόλου. Αυτό υπάρχει πάντα. Ένα μεγάλο ποσοστό πάντως ακολουθεί και προσπαθεί να προλάβει τις εξελίξεις».

Τώρα τι περιμένουμε ως συνέχεια αυτής της παρουσίας;

Γ. Β.: «Το πιο σημαντικό μήνυμα που θέλουμε να περάσουμε είναι ότι θα πρέπει να υπάρξει συνέχεια. Πρέπει να είναι σε εγρήγορση τόσο οι επιχειρηματίες όσο και ο Δήμος. Αλλά στην πραγματικότητα οι επιχειρηματίες πρέπει να πάρουμε την κατάσταση στα χέρια μας. Δεν πρέπει να τα περιμένουμε από κανένα. Μόνοι μας πρέπει να κινηθούμε. Από εκεί και πέρα, με συνεργασία φυσικά Δήμου, φορέων κ.λ.π. πετύχεις το επιθυμητό αποτέλεσμα. Επειδή γενικά έχω παρατηρήσει ότι ο τουρισμός ήταν ένα πεδίο αντιπαραθέσεων και από τα τοπικά ΜΜΕ. Ήταν ένα σαφές μήνυμα ότι ο τουρισμός επειδή είναι ένας βασικός πυλώνας ώστε το νησί να αναπνέει οικονομικά, θα ‘πρεπε τουλάχιστον σε αυτό το επίπεδο όλοι να συστρατεύονται. Η Δημοτική Αρχή, η μειοψηφία, τα τοπικά ΜΜΕ, οι συλλογικοί φορείς, όλοι».

Για τα τοπικά ΜΜΕ, δεν μπορώ να μιλήσω εξ ονόματος όλων, αλλά όσων αφορά εμάς, κάνουμε καταγραφή των γεγονότων. Σαφώς όταν γίνονται θετικές προσπάθειες για το νησί, αλλά και από φορείς όπως στη δική σας περίπτωση, δεν έχουμε λόγο ούτε να αντιτιθέμεθα ούτε να βάζουμε τρικλοποδιές στην οποιαδήποτε προσπάθεια. Μην συγχέουμε λοιπόν όταν γίνεται η καταγραφή ενός γεγονότος το ότι κάποιους μπορεί να τους δυσαρεστεί με το εάν στηρίζουμε ή δεν στηρίζουμε μία κατάσταση. Δεν ταχθήκαμε ποτέ κατά της τουριστικής ανάπτυξης του νησιού.

Ετικέτες: