Θετικά κρίθηκε ο οικονομικός απολογισμός του Λιμενικού Ταμείου Σύρου

  • Πέμπτη, 30 Ιουνίου, 2016 - 06:18
  • /   Eνημέρωση: 30 Ιουν. 2016 - 17:30
  • /   Συντάκτης: Τέτα Βαρλάμη

Με την έγκριση του Σώματος πέρασε ο οικονομικός απολογισμός για το 2015, του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σύρου, τα οικονομικά στοιχεία του οποίου αναλύθηκαν από τον προϊστάμενο της οικονομικής υπηρεσίας του Ταμείου, Κων. Πολίτη.

Χωρίς παρεκκλίσεις και με διαπιστωμένη απόλυτη τάξη στην τήρηση των οικονομικών στοιχείων, θετική εικόνα παρουσίασε ο απολογισμός του ΔΛΤΣ, του οποίου κύριο χαρακτηριστικό αποτέλεσε ο ρεαλισμός.

Η απολογιστική έκθεση

Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σύρου είναι Ν.Π.Δ.Δ διαδημοτικού χαρακτήρα και ως φορέας διοίκησης και εκμετάλλευσης λιμένα του ανήκει η χρήση και η εκμετάλλευση των χώρων της χερσαίας ζώνης των λιμένων περιοχής ευθύνης των Δήμων Σύρου- Ερμούπολης, Κέας, Κύθνου, και Σερίφου, στους οποίους αυτό εκτελεί τα αναγκαία για τη λειτουργία τους λιμενικά έργα.

Στις δραστηριότητες του ΔΛΤΣ συμπεριλαμβάνονται οι ροές επιβατών-οχημάτων, με έσοδα που προέρχονται από τα τέλη διελεύσεως επιβατών –οχημάτων, οι χρήσεις των αγκυροβολίων -αλιευτικών καταφυγίων-τουριστικών καταφυγίων, που προσδίδουν έσοδα από τα λιμενικά δικαιώματα ελλιμενισμού για προσόρμιση-παραβολής-πρυμνοδέτησης σκαφών, η χρήση και εκμετάλλευση της χερσαίας ζώνης λιμένος, με τα έσοδα να αφορούν παραχωρήσεις χρήσης κτιρίων και ελευθέρων παραλιακών χώρων και τέλος η οργάνωση και η λειτουργία των λιμανιών, με κατά το δυνατόν σύγχρονες υποδομές ώστε να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις για την εξυπηρέτηση επιβατών πλοίων και φορτίων.

Για την επίτευξη των παραπάνω το ΔΛΤΣ φροντίζει ώστε να συντηρούνται και να βελτιώνονται οι υφιστάμενες λιμενικές υποδομές, προωθεί την κατασκευή νέων υποδομών όπου κρίνεται αναγκαίο και φροντίζει για τον αναγκαίο εξοπλισμό των λιμανιών και κάθε ανάληψη δραστηριότητας που έχει σχέση με λιμενικό έργο στην περιοχή αρμοδιότητας του.

Είναι αρμόδιο επίσης για την ασφάλεια και την προστασία των λιμενικών εγκαταστάσεων, την παροχή κάθε είδους λιμενικών υπηρεσιών προς τους χρήστες, την αναβάθμιση, τη συντήρηση, τη βελτίωση και την ανάπτυξη του λιμένα.

Επίσης για την ανάληψη κάθε δραστηριότητας που έχει σχέση με λιμενικό έργο, καθώς και κάθε άλλης εμπορικής και επιχειρηματικής δραστηριότητας, πέραν των παραδοσιακών λιμενικών υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένων της τουριστικής, της πολιτιστικής, της αλιευτικής, αλλά και του σχεδιασμού και της οργάνωσης λιμενικών εξυπηρετήσεων.

Στις αρμοδιότητες του συμπεριλαμβάνεται και η αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών και υποδομών, μέσω τεχνολογικού και οργανωτικού εκσυγχρονισμού, η μέριμνα αισθητικής και λειτουργικής διάρθρωσης του λιμένα και κάθε άλλη δραστηριότητα που είχε ανατεθεί στα Λιμενικά Ταμεία ως νομικά πρόσωπα δημοσίου.

Η ανάπτυξη των Λιμενικών Ταμείων συνδέεται στενά με τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας και την τοπική ανάπτυξη, την αύξηση της επιβατικής ροής και τη δυνατότητα δημιουργίας και ανάπτυξης τουριστικών και αλιευτικών καταφυγίων και μαρίνων.

Επειδή η δυναμική των Λιμένων συνεχώς μεταβάλλεται το Λιμενικό Ταμείο ως φορέας διοίκησης και διαχείρισης πρέπει να είναι ικανό να αντεπεξέλθει σε κάθε είδους μεταβολές, να διαθέτει γνώση για την εκμετάλλευση των δυνατοτήτων των λιμένων ώστε να προσελκύει χρήστες στην παροχή των υπηρεσιών.

Οι παραπάνω δραστηριότητες χρηματοδοτούνται από ιδίους πόρους της υπηρεσίας και διατίθενται για την παροχή κάθε είδους λιμενικών υπηρεσιών προς τους χρήστες, για την αναβάθμιση, συντήρηση, βελτίωση και ανάπτυξη των λιμένων, την κατασκευή ή προμήθεια εξοπλισμού και υλικού, που έχουν ως σκοπό τη διασφάλιση της λειτουργικότητας και της τάξης στους χώρους των λιμένων, αλλά και την προστασία των διακινούμενων επιβατών και φορτίων καθώς και των πλοίων που ελλιμενίζονται σε αυτούς, με σκοπό την καλύτερη εξυπηρέτηση των πλοίων των διακινουμένων επιβατών και οχημάτων.

Στα Λιμενικά Ταμεία προγραμματίζονται παρεμβάσεις, προκειμένου να εκσυγχρονισθεί το πλαίσιο λειτουργίας τους και να επιλυθούν προβλήματα και υστερήσεις.

Κύριο πρόβλημα συνιστά το υψηλό κόστος των έργων λιμενικής υποδομής, αλλά και ανωδομής.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι τα έσοδα των Λιμενικών Ταμείων, στις περισσότερες περιπτώσεις, δεν επαρκούν για να καλύψουν το κόστος των απαιτούμενων επενδύσεων.

Η προσπάθεια εξεύρεσης πόρων για την κάλυψη αυτών των αναγκών, από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους, αποτελεί βασική προτεραιότητα.

Το νομοθετικό πλαίσιο είναι χαοτικό λόγω συνύπαρξης πλείστων εμπλεκομένων φορέων για την λήψη των απαιτούμενων αποφάσεων.

Τα επίπεδα οικονομικής επιβάρυνσης των χρηστών του ΔΛΤΣ καθορίζονται από ΚΥΑ, στα πλαίσια της ασκούμενης οικονομικής πολιτικής.

Οι πόροι των Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων αποτελούν ειδικά έσοδα και διατίθενται αποκλειστικά για την προμήθεια και λειτουργία του μηχανολογικού τους εξοπλισμού και την διενέργεια κάθε αναγκαίας παρέμβασης στο λιμάνι και τη γύρω χερσαία περιοχή που συνδέεται λειτουργικά με αυτό ή το επηρεάζει ή επηρεάζεται άμεσα ή έμμεσα από αυτό.

Εκ των ανωτέρω συνάγεται με σαφήνεια ότι σύμφωνα με το ισχύον νομικό πλαίσιο, οι αρμοδιότητες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία αφορούν μόνο την εύρυθμη λειτουργία τους ως Δημοτικά Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου.

Άλλωστε το ειδικό έργο που επιτελούν τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία δεν αφορά μόνο στην τοπική κοινωνία της έδρας τους, αλλά τον ευρύτερο γεωγραφικό χώρο αρμοδιότητάς τους και εξυπηρετεί τουριστικό επιβατικό κοινό, επιχειρηματικές δραστηριότητες θαλάσσιων μεταφορών κλπ.

Ρεαλιστικοί προϋπολογισμοί

Ο προϋπολογισμός του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σύρου έτους 2015 (αποφ. 33/2014 ΔΣ ΔΛΤΣ) ψηφίστηκε και εγκρίθηκε με την (αριθ.49/2014) απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και επικυρώθηκε με την (υπ’ αριθμ. Πρωτ. 12738/2633/2014) απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου και τροποποιήθηκε ανάλογα με τις ανάγκες της υπηρεσίας και τις σχετικές διατάξεις του κώδικα.

Σύμφωνα με τους αναλυτικούς απολογιστικούς πίνακες διαπιστώνει κανείς ότι ο απολογισμός στο σκέλος των εσόδων προσέγγισε τον προϋπολογισμό κατά μεγάλο ποσοστό.

Να σημειωθεί ότι γνωστοποιήθηκαν τα πλήρη στοιχεία εσόδων και δαπανών ανά νησί αρμοδιότητας του ΔΛΤΣ, ενώ υπογραμμίστηκε πως όλες οι δαπάνες πραγματοποιήθηκαν κατόπιν ψήφισης από το Δ.Σ. του φορέα και χωρίς να υπάρξει καμία εμπλοκή από το Ελεγκτικό Συνέδριο.

Για το έτος 2014 τα προϋπολογισθέντα έσοδα ήταν 939.325 ευρώ ενώ τα τελικά ανήλθαν σε 1.082.512,11 ευρώ και για το έτος 2015 τα προϋπολογισθέντα ήταν 1.048.744 ευρώ φτάνοντας τελικά σε 1.053.849,98 ευρώ.

Αυτό σημαίνει ότι οι προϋπολογισμοί που συντάσσονται και ψηφίζονται, είναι ρεαλιστικοί και πραγματοποιούνται επιστάμενοι έλεγχοι από τις οικονομικές υπηρεσίες του Ταμείου, για τον έγκυρο προσδιορισμό της φορολογητέας ύλης.

Από την μελέτη των στοιχείων, σε σχέση και με τα προηγούμενα οικονομικά έτη, προκύπτει: α) σταθεροποίηση των εσόδων, β) ο στόχος για περιορισμό των εξόδων έχει επιτευχθεί αφού τα λειτουργικά έξοδα έχουν μειωθεί και γ) οι υποχρεώσεις σύμφωνα με το τεχνικό πρόγραμμα εκτελούνται κανονικά.

Ο κ. Πολίτης χαρακτήρισε τους προϋπολογισμούς που έχουν συνταχθεί ως «ρεαλιστικούς», ενημερώνοντας πως πριν ένα μήνα έγινε και ο έλεγχος από ορκωτούς λογιστές για την έγκριση της απογραφής που έχει συνταχθεί με τη δημιουργία του διπλογραφικού συστήματος, που έχει ήδη ξεκινήσει, οι οποίοι έμειναν πολύ ευχαριστημένοι και πλέον αναμένεται η πρόταση τους.

Λόγω υποχρέωσης του ορκωτού λογιστή δεν μπόρεσε να παραβρεθεί στη συνεδρίαση ώστε να ενσωματωθεί στον οικονομικό απολογισμό και η απογραφή του 2014 όπως και η έγκριση του 2015, πράξη που γίνει εντός του Ιουλίου.

Για την θετική εικόνα που αποκόμισε ο ορκωτός λογιστής μίλησε και ο πρόεδρος του ΔΛΤΣ, Δημήτρης Κοσμάς, ο οποίος όπως είπε δέχθηκε τα συγχαρητήρια για την οργάνωση και την τάξη που υπήρχε στο οικονομικό τμήμα του Ταμείου, συμπληρώνοντας πως τα εύσημα «ανήκουν στον προϊστάμενο και σε όσους απασχολούνται στην οικονομική υπηρεσία».