Ενημερωτικό συνέδριο της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης & Επικοινωνίας στη Σύρο με θέμα τον Οπτικοακουστικό πολιτισμό

«Η Επικοινωνία είναι μια εξαιρετικά σοβαρή υπόθεση»

Στις πρωτοβουλίες, τους νόμους και τις δράσεις υιοθέτησης εξωστρέφειας και επικοινωνίας με φορείς εντός κι εκτός Ελλάδας για την ανάπτυξη πολυεπίπεδων συνεργασιών και τη συνεπή διαχείριση της πληροφορίας, αναφέρθηκε ο Γενικός Γραμματέας Ενημέρωσης & Επικοινωνίας Λευτέρης Κρέτσος κατά την επίσκεψή του στη Σύρο.

Η Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης & Επικοινωνίας διοργάνωσε στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων ενημερωτικό συνέδριο με θέμα «Οπτικοακουστικός πολιτισμός: προκλήσεις και προοπτικές προς μια ολοκληρωμένη οπτικοακουστική πολιτική της χώρας μας».

Οι εργασίες του συνεδρίου διεξήχθησαν από 1 έως 3 Ιουλίου στο αμφιθέατρο του Τμήματος Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου στην Ερμούπολη.

Υιοθέτηση δράσεων εξωστρέφειας

Στον χαιρετισμό του, ο κ. Κρέτσος τόνισε ότι στο χαρτοφυλάκιο της Γενικής Γραμματείας περιλαμβάνονται η ρύθμιση θεμάτων που αφορούν στη λειτουργία των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης & Επικοινωνίας, αλλά και η πραγματοποίηση δράσεων εξωστρέφειας, που στοχεύουν στην αναδιαμόρφωση της εικόνας της Ελλάδας προς το εξωτερικό, όπου σήμερα λειτουργούν 25 γραφεία τύπου. Σημείωσε μάλιστα πως οι διασυνδέσεις της Επικοινωνίας με την Τεχνολογία, την Ιστορία, τη Διπλωματία και διάφορους άλλους τομείς είναι ιδιαιτέρως στενές, καθώς πρόκειται για ένα σύνθετο αντικείμενο που αποτελεί τον τέταρτο ταχύτατα αυξανόμενο κλάδο στην Ευρώπη.

«Ο μέσος χρόνος που αναλώνουν οι Ευρωπαίοι μπροστά σε μια οθόνη, σε ένα tablet ή σε μια συσκευή, αυξάνεται συνεχώς. Κι αυτή η δυνατότητα διασποράς – μεταφοράς πληροφορίας, ενημέρωσης και επικοινωνίας είναι που κάνει αυτόν τον κλάδο εξαιρετικά σημαντικό» υπογράμμισε.

Άδειες τηλεοπτικών σταθμών

Αναφορικά με τα θέματα ρύθμισης του τρόπου λειτουργίας των μέσων μαζικής ενημέρωσης κατέστησε γνωστό ότι σήμερα Δευτέρα 4 Ιουλίου ολοκληρώνεται η διαδικασία υποβολής φακέλων για την αδειοδότηση των ψηφιακών τηλεοπτικών σταθμών στην ελληνική επικράτεια. Σύμφωνα με τον ίδιο, ο Ν. 4339 του 2015 έρχεται να αποκαταστήσει τη συνταγματική νομιμότητα και να δώσει τέλος στην παράνομη λειτουργία τηλεοπτικών σταθμών. Στο ερώτημα σχετικά με τη νομιμότητα του συγκεκριμένου διαγωνισμού, ο κ. Κρέτσος υποστήριξε πως «αυτή τη στιγμή κανένας τηλεοπτικός σταθμός εθνικής εμβέλειας δεν θα έπρεπε να λειτουργεί γιατί δεν υπάρχει καμία τροπολογίας ανανέωσης του χρόνου λειτουργίας από το τέλος του 2015 και μετά».

Πρόσβαση στην κρατική διαφήμιση

Ειδική μνεία έκανε και σε μία ακόμη πρωτοβουλία της Γενικής Γραμματείας, τη δημιουργία του Μητρώου Επιχειρήσεων Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης «on line media», στο οποίο θα πρέπει να καταγραφούν προαιρετικά όλα τα διαδικτυακά μέσα ενημέρωσης. Η κίνηση αυτή συνδέεται με άλλες σημαντικές πρωτοβουλίες που αφορούν στο κομμάτι της διαφήμισης. Όσοι εγγραφούν θα έχουν πρόσβαση στα ηλεκτρονικά αρχεία της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας και στους εποπτευόμενους από αυτήν φορείς, ενώ στο εξής μόνο όσοι είναι εγγεγραμμένοι θα μπορούν να διεκδικούν τμήμα της πίτας από την κρατική και τραπεζική διαφήμιση. Επίσης, όσοι επιλέξουν να ενταχθούν στο μητρώο «online media» θα μπορούν να χρησιμοποιούν ειδικό λογισμικό κατά της λογοκλοπής με στόχο την πάταξη του φαινομένου «copy paste», στο οποίο καταφεύγουν πολλές ιστοσελίδες. Σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν, το λογισμικό αυτό θα λειτουργεί σε πραγματικό χρόνο και σε μισή ώρα από τη δημοσίευση, θα ενημερώνεται εκείνος που έγραψε πρώτος το κείμενο.

Διάθεση διαφημιστικού τηλεοπτικού χρόνου

Επιπλέον, ο κ. Κρέτσος κατέστη γνωστό πως την περασμένη Παρασκευή τέθηκε σε διαβούλευση και το νομοσχέδιο  για τη λειτουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας διάθεσης διαφημιστικού τηλεοπτικού χρόνου με στόχο την θέσπιση ξεκάθαρων κανόνων σε έναν ακόμη χώρο που ταλανίζεται από αδιαφάνεια, προνομιακές σχέσεις και αποκλεισμούς. Όπως τόνισε, πρόκειται για την πρώτη ενέργεια εφαρμογής και προώθησης των ηλεκτρονικών συναλλαγών στην Ελλάδα, ενώ πολύ σύντομα θα κατατεθεί από τη Γενική Γραμματεία ένα ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα με ψηφιακή υπογραφή.

Προώθηση της οπτικοακουστικής παιδείας

Οι συμμετέχοντες ενημερώθηκαν επίσης για την εισφορά υπέρ του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων, το οποίο αναλαμβάνει την οργάνωση ψηφιοποιημένων αρχείων και τον συνεχή εμπλουτισμό της ειδικής πλατφόρμας που είναι ανοιχτή και προσβάσιμη σε επενδυτές, ακαδημαϊκούς και ανθρώπους, οι οποίοι ενδιαφέρονται για την ιστορική μνήμη της Ελλάδας αλλά και τον κινηματογράφο. Ένας ακόμη στόχος του ΕΚΟΜΕ είναι η ανάπτυξη της οπτικοακουστικής παιδείας και η είσοδος εφαρμογών στα σχολεία που απαγορεύουν φαινόμενα μιντιακού αναλφαβητισμού, κακής χρήσης του διαδικτύου και bullying. Η εκμάθηση της νέας διαδικτυακής γλώσσας θα δώσει τη δυνατότητα σε μικρούς και μεγάλους να αποκωδικοποιούν το σύγχρονο οπτικοακουστικό σήμα. Για τους σκοπούς αυτούς, σύμφωνα με τις νομοθετικές διατάξεις, το 10% της διαφήμισης του τηλεοπτικού χρόνου θα διατίθεται στο ΕΚΟΜΕ.

 «Θα πρέπει να καθαρίσει η Ήρα από το στάρι στον Περιφερειακό Τύπο»

Ο Γενικός Γραμματέας αναφέρθηκε και στην νέα τροπολογία, που πλέον επιβάλλει barcode στην κυκλοφορία των εφημερίδων. Βάσει αυτού, καθιερώνεται για όλα τα έντυπα, περιοδικά και εφημερίδες, περιοδικού και ημερήσιου τύπου, ειδική σήμανση γραμμωτού κώδικα (barcode) ή εικονοστοιχείου (pixel) ή και οι δύο σημάνσεις, που φέρουν σε ευδιάκριτο εξωτερικό σημείο του εντύπου. Πρόσθεσε δε πως αυτή τη στιγμή αναζητούνται τρόποι μέτρησης της τηλεθέασης, της ακροαματικότητας και της επισκεψιμότητας στο ίντερνετ που θα διαμορφώνουν την κατανομή της κρατικής διαφήμισης, ενώ όπως χαρακτηριστικά ανέφερε «θα έρθει νομοθεσία για τον περιφερειακό τύπο ώστε να καθαρίσει η Ήρα από το στάρι».

Αξιολόγηση της εθνικής επικοινωνιακής πολιτικής

Τέλος, μίλησε για τη σύσταση και τη λειτουργία του Συμβουλίου Εθνικής Επικοινωνιακής Πολιτικής που φέρει την αρμοδιότητα για τον στρατηγικό σχεδιασμό, τη χάραξη και την αξιολόγηση της εθνικής επικοινωνιακής πολιτικής, καθώς και για την κεντρική διαχείριση επικοινωνιακών κρίσεων. Αποστολή του ΣΕΕΠ είναι η οικοδόμηση και η συνεκτική διαχείριση θετικής εικόνας της Ελλάδας στη διεθνή και εσωτερική κοινή γνώμη. «Είναι ένας τρόπος να δουν όλα τα υπουργεία πού δαπανούν χρήματα με μια λογική όχι διαφημιστικής καμπάνιας και ωραιοποίησης των πραγμάτων, αλλά σχεδιασμού και σχεδίου με τριετή βάση» σημείωσε ο κ. Κρέτσος, εξηγώντας  πως η λειτουργία του νέου οργάνου θα επηρεάσει θετικά και την κουλτούρα του τρόπου διοίκησης όλων των φορέων του δημοσίου αναφορικά με την επικοινωνία, την οποία χαρακτηρίζει μία εξαιρετικά σοβαρή υπόθεση.