Αντιδράσεις από μεγάλη μερίδα των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, τόσο από την πλειοψηφία όσο και τη μειοψηφία, έφερε η εισήγηση για επαναχωροθέτηση κοινόχρηστων χώρων σε πεζόδρομο του κέντρου της Ερμούπολης

Πρόταση χωρίς ωριμότητα

Παρακώλυση της λειτουργίας των ΕΛ.ΤΑ, διχασμένη θέση των επιχειρηματιών και προτάσεις μη πρακτικών λύσεων

Αντιπαραθέσεις και τελική απόσυρση του θέματος από το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Σύρου-Ερμούπολης, έφερε η συζήτηση, περί νέας χωροθέτησης κοινόχρηστων χώρων, επί της οδού Κλώνος και Κυπαρίσσου Στεφάνου (όπισθεν ΕΛ.ΤΑ. Σύρου), με τους συμβούλους ακόμη και της πλειοψηφίας να διατυπώνουν κάθετα διαφορετικές απόψεις.

Ο συγκεκριμένος πεζόδρομος, παρά το μικρό του εύρος και μήκος, φιλοξενεί πλειάδα καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, ταβέρνες και καφέ-μπαρ, ενώ με την πάροδο των ετών, έχει δείξει να προτιμάται όλο και περισσότερο, τόσο από τους Συριανούς, όσο και από τους επισκέπτες, λόγω της ιδιαίτερης φυσιογνωμίας του.

Λόγω του περιορισμένου χώρου της οδού και του αριθμού των επιχειρήσεων, έχει εδώ και αρκετά χρόνια διαμορφωθεί, με την ανοχή των διοικήσεων του Δήμου, μία αντικειμενικά ασφυκτική χωροθέτηση των τραπεζοκαθισμάτων, η οποία αφήνει ελάχιστο χώρο στους πεζούς για τη διέλευσή τους.

Αφορμή για την επαναφορά του ζητήματος χωροθέτησης των κοινόχρηστων χώρων, αρχικά από την Τεχνική Υπηρεσία και στη συνέχεια, μέσα σε συνεδριάσεις της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής του Δήμου, αποτέλεσε η έναρξη εργασιών, για τη δημιουργία νέας επιχείρησης, επί της Κλώνου και Κυπαρίσσου Στεφάνου, η οποία, σημειωτέον, δεν έχει ακόμη υποβάλλει αίτημα αδειοδότησης, για την έναρξη της λειτουργίας της.

 

Σ. Γουσγουνέλης: Αρκετά λειτουργική η πρόταση

Το θέμα εισηγήθηκε ο Αντιδήμαρχος, κ. Μάριος Βουτσίνος, ο οποίος ενημέρωσε το Σώμα, μετά από εισήγηση των Τεχνικών Υπηρεσιών, ομόφωνη απόφαση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής και θετική γνωμοδότηση της Επιτροπής για την άδεια χρήσης δημοτικών κοινόχρηστων χώρων και με γνώμονα την ασφάλεια της κυκλοφορίας των πεζών, τίθεται προς συζήτηση το θέμα της επαναχωροθέτησης των κοινόχρηστων χώρων επί της, εκ των παλαιότερων και γνωστότερων στο νησί, πεζοδρομημένης οδού.

Όπως εξήγησε, η Τεχνική Υπηρεσία εισηγείται τη δημιουργία διαδρόμου, πλάτους 1,5 μέτρων, διέλευσης πεζών, στο μέσο της οδού, τον περιορισμό της τοποθέτησης τραπεζοκαθισμάτων από τις επιχειρήσεις, προκειμένου να υπάρχει ξεκάθαρος διαχωρισμός ανάμεσά τους.

Παράλληλα, υποστήριξε, πως αν και η απόφαση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής είχε εκδοθεί ήδη από τον Ιούλιο, το θέμα ήρθε προς συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο τον Σεπτέμβριο, προκειμένου να μην υπάρξει αναστάτωση, για τους επιχειρηματίες, εν μέσω της θερινής τουριστικής σεζόν.

Παρόντες στη συνεδρίαση, υπήρξαν και επιχειρηματίες, που δραστηριοποιούνται στην οδό, καθώς και νομική εκπρόσωπος επιχειρηματιών, η οποία λαμβάνοντας το λόγο, απηύθυνε ερωτήματα προς τους πολιτικούς εκπροσώπους των αρμόδιων υπηρεσιών, όσον αφορά στο αν επανεξέταση της χωροθέτησης υπάρχει ή αναμένεται να υπάρξει σε όλους τους δρόμους του κέντρου της Ερμούπολης και αν συνεπώς θα υπάρξουν ανάλογες παρεμβάσεις, αν ερωτήθηκαν οι επιχειρηματίες, σχετικά με την προτεινόμενη και αν θα δημοπρατηθούν οι χώροι όπισθεν των ΕΛ.ΤΑ., επί της εισόδου της Δασικής Υπηρεσίας και επί της εισόδου γραφείου ιδιώτη, όπως προβλέπει ο νόμος.

Ταυτόχρονα, επεσήμανε το γεγονός, ότι εντός του αναφερομένων ως διαθέσιμων κοινόχρηστων χώρων, υπάρχουν και πεζοδρόμια, γεγονός που δυσχεραίνει την τοποθέτηση τραπεζοκαθισμάτων.

Σύμφωνα με τον Αντιδήμαρχο Οικονομικών, κ. Παπαμανώλη, η επανεξέταση της χωροθέτησης ξεκίνησε από τη συγκεκριμένο πεζόδρομο, ώστε να υπάρξει διάδρομος διέλευσης, με πρώτο κριτήριο την εξυπηρέτηση των πεζών, ενώ διευκρίνισε, ότι υπάρχουν τρόποι να χωροθετηθούν και τα υπόλοιπα τμήματα, με τη συγκατάθεση και των έναντι επιχειρήσεων, σε περίπτωση λειτουργίας νέων επιχειρήσεων.  

Στη συνέχεια ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, κ. Σταύρος Γουσγουνέλης, ανέφερε, πως η Υπηρεσία έχει ξεκινήσει ένα φιλόδοξο έργο, για τη χωροθέτηση του συνόλου των κοινόχρηστων χώρων στην Ερμούπολη, ξεκινώντας από τα σημεία με έντονη κινητικότητα, όπως είναι αντίστοιχα και η πλατεία Κουτσοδόντη, ωστόσο, το έργο αυτό δεν μπορεί να προχωρήσει γρήγορα, λόγω του φόρτου εργασίας των υπαλλήλων. Όπως υποστήριξε, η νέα χωροθέτηση και διαμόρφωση, την οποία εισηγείται η Υπηρεσία είναι αρκετά λειτουργική, ενώ τα πεζοδρόμια, έπειτα από σχετικό διάλογο με επιχειρηματίες, αποφασίστηκε να παραχωρηθούν, εφόσον θα υπάρξει ο διάδρομος διέλευσης στο μέσον της οδού, έτσι ώστε να οι επιχειρήσεις να έχουν το δικαίωμα εκμετάλλευσης όσο το δυνατόν περισσότερου χώρου.

Σε συνέχεια των πρώτων τοποθετήσεων, ο εισηγητής του θέματος, κ. Βουτσίνος, σημείωσε επιπλέον, ότι έχει γίνει κατάθεση αιτήσεων από επιχειρηματίες της οδού, προκειμένου να αλλάξει η χωροθέτηση, ενώ κατά τις συνεδριάσεις της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, έχουν ακουστεί και οι απόψεις τους, χαρακτηρίζοντας τις διαδικασίες για τη λήψη απόφασης απόλυτα δημοκρατικές και υπενθυμίζοντας, πως είναι δύσκολο να υπάρξει απόλυτη συμφωνία μεταξύ των επιχειρηματιών, δεδομένου, ότι από την όποια χωροθέτηση, κάποιοι θεωρούν πως θίγονται, κάποιοι πως ευνοούνται κλπ, λόγω της μικρής έκτασης.

Έπειτα, το λόγο έλαβε ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας, κ. Ανδρέας Γιαλόγλου, ο οποίος τόνισε, πως στη νέα χωροθέτηση και εφόσον αποφασιστεί από το Σώμα η έγκρισή της, τα τμήματα των κοινόχρηστων χώρων θα πρέπει να είναι ανώνυμα, εφόσον, όπως προβλέπει η ισχύουσα νομοθεσία, αυτή θα αρχίσει να εφαρμόζεται από το 2017 και ως εκ τούτου, υπάρχει πιθανότητα να έχουν αλλάξει τα δεδομένα, σχετικά με το ποιες και πόσες επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται στην οδό, ενώ ρώτησε, ποια κριτήρια λήφθηκαν υπόψιν για τη νέα χωροθέτηση. Απαντώντας, ο κ. Γουσγουνέλης ενημέρωσε, πως λήφθηκε υπόψη καθαρά το μήκος της πρόσοψης του κάθε καταστήματος, οι δίοδοι προς τις εισόδους κατοικιών που υπάρχουν στην οδό, καθώς και όλα τα τυπικά κριτήρια, που απαιτούνται.

Από τους Αντιδημάρχους, όσον αφορά στη λύση των ζητημάτων, που προκαλούνται από τη διαβάθμιση μεταξύ του πεζοδρομίου και του δρόμου, προτάθηκαν λύσεις, με κυριότερη αυτή της τοποθέτησης ξύλινων βάθρων, που θα εξισώνουν το δάπεδο, όπου θα τοποθετούνται τα τραπεζοκαθίσματα, κάτι που από το Σώμα στη συνέχεια σχολιάστηκε ως ακατάλληλη λύση, τόσο για λόγους προσβασιμότητας ΑμεΑ, ασφάλειας, δυσχέρειας του έργου τροφοδοσίας των επιχειρήσεων κλπ.

Παράλληλα, εκ μέρους επιχειρηματία, εκφράστηκε η άποψη, πως η δίοδος, μήκους 1,5 μέτρων, δεν πρόκειται στην πράξη να εξυπηρετήσει τους πεζούς, καθώς από τους θαμώνες των επιχειρήσεων, με την μετακίνηση των καρεκλών, ουσιαστικά, ο διάδρομος θα κλείνει και θα παρακωλύεται η διέλευση.

 

Αντίθεση από συμβούλους και επιχειρηματίες

Στον κύκλο των τοποθετήσεων, το λόγο έλαβε η νομική εκπρόσωπος εκ μέρους επιχειρηματιών, η οποία ενημέρωσε το Σώμα, περί σχετικής νομοθεσίας, στην οποία ορίζεται, ότι από τη στιγμή που ένας χώρος δεν έχει προβολή σε κατάστημα και δεν αποτελεί την πρόσοψη καταστήματος υγειονομικού ενδιαφέροντος, να δημοπρατείται και κατά συνέπεια, δεν μπορεί να παραχωρηθεί σε όμορη επιχείρηση, ο χώρος όπισθεν των ΕΛ.ΤΑ, ή έμπροσθεν της Δασικής Υπηρεσίας.

Η νομική εκπρόσωπος πρότεινε, όπου δεν υπάρχει έναντι επιχείρηση, η χωροθέτηση να παραμείνει ως έχει και όπου υπάρχει έναντι επιχείρηση, η χωροθέτηση να γίνει όπως προβλέπει η Τεχνική Υπηρεσία, δηλαδή με το διάδρομο διέλευσης στο μέσον της οδού.

Από την πλευρά του επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας, κ. Ανδρέα Γιαλόγου, ζητήθηκε, η χωροθέτηση να επανεξεταστεί, αν και εφόσον υπάρξει νέο αίτημα χωροθέτησης και όχι πριν, αφού η παρούσα χωροθέτηση εξυπηρετεί το σύνολο των επιχειρήσεων, με τον κ. Γουσγουνέλη, να σημειώνει, πως οφείλει να υπάρξει προετοιμασία, προτού υπάρξει αίτηση χωροθέτησης, έτσι ώστε να είναι έτοιμη η υπηρεσία να προχωρήσει άμεσα στις διαδικασίες, αλλά και να λυθεί άπαξ και διά παντός οποιαδήποτε διένεξη μεταξύ των καταστηματαρχών.

Κάθετη αντίρρηση, με την προβλεπόμενη νέα χωροθέτηση, εξέφρασε ο δημοτικός σύμβουλος της πλειοψηφίας και Διευθυντής των ΕΛ.ΤΑ. Σύρου, κ. Δημήτρης Κοσμάς, ο οποίος τόνισε, πως ενώ συμφωνεί με την έγκαιρη προετοιμασία μίας σαφούς χωροθέτησης των διαθέσιμων χώρων, ωστόσο, αν παραχωρηθούν οι χώροι των πεζοδρομίων, αφενός μειώνεται ο χώρος διέλευσης πεζών από 2,5 μέτρα στο 1,5 μέτρο και αφετέρου, είναι παράλογη η τοποθέτηση τραπεζοκαθσμάτων στην πίσω είσοδο του καταστήματος των ΕΛ.ΤΑ, καθώς από εκεί πραγματοποιείται φορτοεκφόρτωση δεμάτων και αποστολών, με αποτέλεσμα να συγκρούονται τα συμφέροντα των επιχειρηματιών, με αυτά του Ταχυδρομείου.

 

Το αίτημα απόσυρσης έφερε αδικαιολόγητο εκνευρισμό

Ενδιαφέρουσα υπήρξε η τοποθέτηση του δημοτικού συμβούλου της μείζονος μειοψηφίας και μέλους της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, κ. Μιχάλη Ζουλουφού, ο οποίος ανέφερε, πως κατά τη συζήτηση του θέματος στην Επιτροπή, δεν είχαν συζητηθεί λύσεις, όπως η τοποθέτηση βάθρων, ούτε είχε διαπιστωθεί η διάσταση απόψεων, μεταξύ των επιχειρηματιών, η οποία διαπιστώθηκε κατά τη συζήτηση του θέματος στο Δημοτικό Συμβούλιο, όπως προέκυψε από τις τοποθετήσεις και προτάσεις τους.

Ο κ. Ζουλουφός πρότεινε το θέμα να αποσυρθεί, να αποτυπωθούν οι προτάσεις των υπευθύνων και οι απόψεις των επιχειρηματιών, να υπάρξει σχετική προετοιμασία ενός σχεδίου χωροθέτησης, και αυτό να έρθει προς ψήφιση, όταν πλέον θα υπάρξει νέα αδειοδότηση καταστήματος στην οδό.

Έχοντας ακούσει τις προηγούμενες τοποθετήσεις αιρετών και επιχειρηματιών και διαπιστώνοντας την διάσταση των απόψεων περί του ζητήματος, ο Αντιδήμαρχος κ. Παπαμανώλης, στη δευτερολογία του, υποστήριξε, πως παρά το γεγονός, ότι η νέα χωροθέτηση έχει τη σύμφωνη γνώμη της πλειοψηφίας των επιχειρήσεων, αν η μεταβολή όντως θίγει τα συμφέροντα των επιχειρήσεων, το θέμα να αποσυρθεί και να υπάρξει διαβούλευση, από την οποία να προκύψει ένα σχέδιο, στο οποίο θα εξασφαλίζεται η σύμφωνη γνώμη της πλειοψηφίας, με δεδομένο, ότι δεν μπορεί να υπάρξει ικανοποίηση του συνόλου των αιτημάτων του συνόλου των επιχειρηματιών.

Η πρόταση για απόσυρση του θέματος, από τους προηγούμενους ομιλητές, έφερε την αντίδραση του Αντιδημάρχου Τεχνικών Υπηρεσιών, κ. Γουσγουνέλη, ο οποίος σε έντονο ύφος, διαμαρτυρήθηκε, πως σε όλες τις συζητήσεις που πραγματοποιήθηκαν εκφράστηκαν αντιρρήσεις, ενώ έχουν εξαντληθεί όλες οι εναλλακτικές.

Σύμφωνος στην απόσυρση του θέματος, εφόσον η χωροθέτηση δεν δείχνει να είναι ώριμη, δήλωσε και ο κ. Γιαλόγλου, ο οποίος πρότεινε την έναρξη διαβούλευσης με τους επιχειρηματίες, τόνισε την επικινδυνότητα, που προκύπτει από την πρόταση για την τοποθέτηση ξύλινων βάθρων, ενώ συνέστησε να αξιολογηθούν όλες οι απόψεις και οι προτάσεις.

Στην απόσυρση του θέματος συνηγόρησε τελικά και ο εισηγητής Αντιδήμαρχος, κ. Βουτσίνος, ο οποίος σημείωσε, πως κατά τη συζήτηση ακούστηκαν αρκετές προτάσεις, που δεν είχαν διατυπωθεί στις συνεδριάσεις της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, αλλά και προβληματισμοί, ακούστηκε η άποψη του κ. Κοσμά, όσον αφορά στην παρακώλυση της λειτουργίας του καταστήματος των ΕΛ.ΤΑ, ενώ συμφώνησαν αρκετοί δημοτικοί σύμβουλοι, τόσο από την πλευρά της πλειοψηφίας, όσο και της μειοψηφίας.

Στο σημείο εκείνο, εκδηλώθηκε ο έντονος εκνευρισμός του κ. Γουσγουνέλη, ο οποίος χαρακτηριστικά ανέφερε πως δεν υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις, καθώς πάντα κάποιος εκ των επιχειρηματιών θα θίγεται, ενώ στην πρόταση για επανεξέταση της χωροθέτησης από την Τεχνική Υπηρεσία, σε έντονο ύφος υποστήριξε πως «δεν είναι το “μπαλάκι” κανενός η Υπηρεσία και δεν πρόκειται να γίνει», παρά το γεγονός, πως οι υπηρεσίες του Δήμου εν γένει, είναι υποχρεωμένες να συμμορφώνονται, με τις αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου, το οποίο είναι και το ανώτατο όργανο για τη λήψη αποφάσεων, καθώς αυτές λαμβάνονται από την πλειοψηφία των αιρετών εκπροσώπων των δημοτών.

Τέλος, τοποθετήθηκε επί του γενικότερου πλαισίου, ο Αντιδήμαρχος Διοικητικών Υπηρεσιών και υπεύθυνος για τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, κ. Αλέξης Αθανασίου, ο οποίος γνωστοποίησε, πως υπάρχει μία μεγάλη αύξηση, της τάξεως του 30% σε νέες επιχειρήσεις και ως εκ τούτου, θα χρειαστεί να υπάρξει προετοιμασία και κανονισμοί, ως προς τις χωροθετήσεις κοινόχρηστων δημοτικών χώρων, έτσι ώστε υπάρχει σαφές πλαίσιο και ελαχιστοποίηση των όποιων διενέξεων μεταξύ των επιχειρηματιών, παλαιότερων και νέων.

Το θέμα αποσύρθηκε, κατόπιν της βούλησης της πλειοψηφίας των αιρετών, με την προϋπόθεση, πως θα υπάρξει κύκλος διαβούλευσης, στον οποίο θα ληφθούν υπόψιν όλα τα νέα δεδομένα.