Ακυρώνει το ΣτΕ κυκλοφοριακές ρυθμίσεις της Ερμούπολης

Σε ακύρωση απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου του 2009, προχώρησε το Συμβούλιο της Επικρατείας, η οποία αφορούσε στις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που περιλάμβαναν πεζοδρομήσεις των οδών Θυμ. Σπερχειού και Στ. Πρωίου.

Με προσφυγή τους στο Συμβούλιο της Επικρατείας, 40 κάτοικοι της Ερμούπολης, αιτήθηκαν την ακύρωση της απόφασης (33/2009) της Ειδικής Επιτροπής Ν. Κυκλάδων του άρθρου 152 και της σιωπηρής απόρριψης της προσφυγής τους (23/10/2009) ενώπιον του Γ.Γ. της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου.

Οι ακυρώσεις αυτές ουσιαστικά αφορούν στο αίτημα για ακύρωση της απόφασης (189/2009) του Δημοτικού Συμβουλίου, η οποία αφορούσε στην πεζοδρόμηση των οδών Θυμ. Σπερχειού και Στ. Πρωίου.

Πρόκειται για απόφαση που εγείρει θέματα όχι μόνο νομιμότητας των μετέπειτα αποφάσεων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, που ελήφθησαν ως επικύρωση αυτής, αλλά και διεκδικήσεων εκ μέρους των πολιτών για τα πρόστιμα που τους έχουν επιβληθεί σχετικά με κυκλοφοριακές παραβάσεις.

Όσα αναφέρονται στη απόφαση

Μεταξύ των πολιτών που προσέφυγαν, πολλοί δραστηριοποιούνται επιχειρηματικά στις περιοχές του κέντρου της Ερμούπολης που πεζοδρομήθηκαν, οι οποίοι αιτιολογώντας το έννομο συμφέρον τους επικαλέστηκαν ότι «οι επίμαχες ρυθμίσεις υποβαθμίζουν την ποιότητα ζωής τους, καθόσον διοχετεύουν κυκλοφοριακούς φόρτους σε οδούς (π.χ. την οδό Κέας) που δεν διαθέτουν τη δυνατότητα, λόγω των χαρακτηριστικών τους, να τους εξυπηρετήσουν, μειώνουν σε μεγάλο βαθμό τις διαθέσιμες θέσεις στάθμευσης και θα προκαλέσουν προβλήματα ανεφοδιασμού και τροφοδοσίας των καταστημάτων και οικονομική ζημιά τους». 

Θα πρέπει να αναφερθεί ότι έναν χρόνο αργότερα από την απόφαση περί πεζοδρομήσεων και μετά την άσκηση της αίτησης ακύρωσης της σχετικής απόφασης, το Δημοτικό Συμβούλιο, με απόφαση του (146/2010) ανέστειλε επ’ αόριστον την ισχύ της πεζοδρόμησης της Στ. Πρωίου (μέχρι το ύψος της οδού Κέας). Μία αναστολή που ισοδυναμεί με ανάκληση της ρύθμισης.

Η επίμαχη απόφαση 189 του Δημοτικού Συμβουλίου, ήρθε ως τροποποίηση προγενέστερης απόφασης (18/1989), με την οποία θεσπίστηκε, μεταξύ άλλων και ο κανονισμός λειτουργίας των πεζόδρομων, βάσει της κυκλοφοριακής μελέτης της Ερμούπολης, ενώ είχε ανατεθεί στην Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου η εκπόνηση συμπληρωματικής μελέτης εφαρμογής η οποία θα ενσωματώνει αιτήματα καταστηματαρχών των οδών Θυμ. Σπερχειού, Πρωτοπαπαδάκη και Στ. Πρωίου, για την πεζοδρόμηση αυτών των οδών.

Αφού ολοκληρώθηκε αυτή η συμπληρωματική μελέτη, εκδόθηκε η απόφαση στην οποία προβλεπόταν η πεζοδρόμηση των οδών Θυμ. Σπερχειού και Στ. Πρωίου (από Ελ. Βενιζέλου έως Κέας), όπως και ειδικότερες ρυθμίσεις οδικής κυκλοφορίας για τις επιτρεπόμενες χρήσεις σε αυτούς τους πεζόδρομους, οι οποίες όμως εγκρίνονται από τον Γ.Γ. της Περιφέρειας.

Η εν λόγω απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου δεν έτυχε της έγκρισης του Γ.Γ. της Περιφέρειας, ο οποίος έχει την ευθύνη και την αρμοδιότητα του πλήρους και ουσιαστικού ελέγχου, πέρα από τον απλό έλεγχο νομιμότητας.

Βάσει αυτών, η ρύθμιση για την πεζοδρόμηση των συγκεκριμένων οδών, όπως αποφάσισε το Δημοτικό Συμβούλιο, είναι ανυπόστατη, καθώς δεν υπήρξε εγκριτική πράξη του Γ.Γ. της Περιφέρειας.

Αφού μέρος της απόφασης αυτής ισχύει, ολόκληρη η απόφαση κρίνεται ακυρωτέα, όπως επίσης και «η σιωπηρή εκ μέρους του Γ.Γ. της Περιφέρειας και η ρητή εκ μέρους της Επιτροπής του άρθρου 152 Κ.Δ.Κ. απορρίψεις των προσφυγών, με τις οποίες αμφισβητήθηκε η νομιμότητα της ανωτέρω αποφάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου».

Βάσει λοιπόν του προαναφερόμενου σκεπτικού το ΣτΕ προχώρησε στην ακύρωση της απόφασης, ενώ επέβαλε στο Δήμο Σύρου-Ερμούπολης και τη δικαστική δαπάνη των 920 ευρώ.

Αμφίβολη νομιμότητα και πιθανότητα διεκδικήσεων

Τον ασκό του Αιόλου ανοίγει η ακύρωση αυτή τόσο σε επίπεδο διεκδικήσεων πολιτών από τον Δήμο, όσο και νομιμότητας στην εφαρμογή των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων που επακολούθησαν.

Καθώς η ακύρωση από το ΣτΕ της απόφασης δεν αφορά μόνο στο σκέλος των ρυθμίσεων της πεζοδρόμησης των δύο συγκεκριμένων οδών, αλλά όλες τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που περιλαμβάνει, ακυρώνοντας τες συνολικά.

Όμως, αυτό επεκτείνει την ακυρότητα και σε μεταγενέστερες δημοτικές αποφάσεις κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, αφού η ακύρωση συμπαρασύρει και όλες τις μετέπειτα αποφάσεις του δημοτικού οργάνου τα χρόνια που ακολούθησαν.

Αυτό διότι η κάθε νέα απόφαση ερχόταν ως επικαιροποίηση των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων της προηγούμενης απόφασης ή απλά ως συμπλήρωση των όσων ήδη ίσχυαν, γεγονός που αυτονόητα θα πρέπει να καθιστά ακυρωτέες και όλες τις μεταγενέστερες αποφάσεις κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, τουλάχιστον έως το 2016, οπότε και ελήφθη νέα απόφαση και δεν προχώρησε το Δημοτικό Συμβούλιο σε επικαιροποίηση των προηγούμενων.

Πέραν όμως της αμφίβολης νομιμότητας των σχετικών δημοτικών αποφάσεων, θέμα προκύπτει και από τις διεκδικήσεις που μπορούν να εγείρουν πολίτες σχετικά με τα πρόστιμα που τους επιβλήθηκαν για παραβάσεις των συγκεκριμένων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, αιτιολογώντας ακόμα και την απαίτηση επιστροφής των ποσών που κατέβαλαν για την πληρωμή των κλήσεων.

Απαντώντας για το θέμα στην «Κοινή Γνώμη» ο Δήμαρχος, Γιώργος Μαραγκός, είπε ότι δεν μπορεί να τοποθετηθεί επί του θέματος καθώς όπως είπε «εξετάζεται η απόφαση από τη νομική υπηρεσία του Δήμου, αφ ενός για το θέμα που προκύπτει με τα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί όπως και το εάν ισχύουν ή όχι οι πεζοδρομήσεις. Αναμένεται η γνωμοδότηση από τη νομική υπηρεσία και για τα δύο».

Σχετικά αρχεία: