Εγκύκλιος του Υπ. Εσωτερικών για τον “Κλεισθένη” επισημαίνει τη δυνατότητα συνεργασίας των ΟΤΑ σε επίπεδο τεχνικών έργων και τη συμμετοχή τους σε Νομικά Πρόσωπα αναπτυξιακού χαρακτήρα

Δυνατότητες ευρύτερων συνεργασιών

“Παράθυρο” και για τα μικρά νησιά σε θέματα επάρκειας καυσίμων

Τη δυνατότητα συνεργασίας ανάμεσα στους ΟΤΑ α΄ και β΄ Βαθμού ανοίγει ο “Κλεισθένης” με ουσιαστικό τρόπο, παρέχοντας την επιλογή μετά από απόφαση των δημοτικών και περιφερειακών συμβουλίων για δημιουργία κοινών τεχνικών υπηρεσιών, καθώς όμως και την επιλογή συμμετοχής σε Νομικά Πρόσωπα αναπτυξιακού χαρακτήρα.

Κύρια κατεύθυνση αποτελεί η δρομολόγηση λύσεων σε βασικά προβλήματα μέχρι σήμερα, με σκοπό την ανάπτυξη των μικρών και μεγάλων τόπων, ενώ μέλημα του “Κλεισθένη” αποτελεί και η διαμόρφωση συνθηκών αντιμετώπισης δυσχερειών που παρατηρούνταν μέχρι σήμερα, σε υποθέσεις υλοποίησης έργων.

Το Υπουργείο Εσωτερικών δημοσίευσε προ ημερών εγκύκλιο με την οποία προχωρά σε περαιτέρω διευκρινίσεις για άρθρα σχετικά με τα προαναφερθέντα, την οποία κι έχει κοινοποιήσει στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις προς ενημέρωση των ΟΤΑ.

Για την περίπτωση των νησιωτικών Δήμων, όπως και την περίπτωση της Σύρου ρωτήθηκε και απάντησε ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, Φραγκίσκος Βακόνδιος.

Επίτευξη αναπτυξιακού ρόλου και υλοποίηση έργων. Διαδημοτικός σύνδεσμος τεχνικής υπηρεσίας

Ειδικότερα, για τη δυνατότητα συνεργασιών με σκοπό την απόκτηση κοινών τεχνικών υπηρεσιών, η εγκύκλιος αναφέρει τα εξής: “Με τη δημοσίευση του ν.4555/2018 (ΦΕΚ 133/Α/19-7-2018), «Πρόγραμμα ‘‘Κλεισθένης Ι’’», τέθηκαν σε ισχύ οι διατάξεις των άρθρων 180 και 182-184, με τις οποίες εκσυγχρονίζεται το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο ως προς τη δυνατότητα σύστασης νέων νομικών προσώπων από την Αυτοδιοίκηση. Οι νέες προβλέψεις αποτελούν βασικό ρυθμιστικό στόχο του προγράμματος «Κλεισθένης Ι» για την αποτελεσματική αντιμετώπιση λειτουργικών δυσχερειών των Ο.Τ.Α. στο σχεδιασμό, τη μελέτη και την υλοποίηση έργων, ως κύρια απόρροια των περιορισμένων ανθρώπινων και οικονομικών πόρων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης την τελευταία δεκαετία, καθώς και την ενίσχυση του ρόλου τους στην αναπτυξιακή διαδικασία μέσω νέων πεδίων συνεργασίας, με στόχο την ικανοποίηση των κοινωνικών αναγκών σε τοπική κλίμακα.

(...) Η πρόβλεψη της δυνατότητας δημιουργίας κοινής τεχνικής υπηρεσίας με συνένωση δυνάμεων από δήμους του ίδιου νομού ή και όμορων νομών της ίδιας περιφέρειας και η διεύρυνση των πεδίων αναπτυξιακής δραστηριότητας των Ο.Τ.Α μέσω νέων επιχειρηματικών σχημάτων διαμορφώνουν τις προϋποθέσεις για την άρση των αδυναμιών των Ο.Τ.Α., τόσο ως προς την παροχή προς τους πολίτες βασικών και απολύτως αναγκαίων υπηρεσιών όσο και ως προς την αποτελεσματική εκπλήρωση του αναπτυξιακού τους ρόλου.

(...) Με τις διατάξεις του άρθρου 180 του «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ Ι» προστίθεται άρθρο 104Α στο ν.3852/2010, με το οποίο δίνεται η δυνατότητα στους δήμους, του ίδιου νομού ή και όμορων νομών της ίδιας περιφέρειας, να συνιστούν σύνδεσμο, ο οποίος θα αποτελεί την κοινή τεχνική υπηρεσία των συμμετεχόντων δήμων με ειδικό σκοπό τη μελέτη και εκτέλεση των τεχνικών τους έργων. Για τη σύσταση του συνδέσμου απαιτείται απόφαση των οικείων δημοτικών συμβουλίων, η οποία λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του συνολικού αριθμού των μελών τους (στην οποία περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, ο ειδικός σκοπός, η έδρα, η χρονική διάρκεια, οι εισφορές του κάθε μέλους κ.ο.κ.), και εγκριτική απόφαση του Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Φρ. Βακόνδιος: Συνεργασία μηχανικών για έργα σε όλα τα νησιά

Κληθείς να αξιολογήσει αυτήν την εξέλιξη που ανοίγεται για τους Δήμους μέσω των παραπάνω άρθρων του “Κλεισθένη”, ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, Φραγκίσκος Βακόνδιος υπήρξε συγκεκριμένος και καθησυχαστικός σχετικά με το ενδεχόμενο επιπλέον επιβάρυνσης του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης.

“Ουσιαστικά η συνεργασία θα είναι από κοινού. Σίγουρα αυτή η δυνατότητα θα βοηθήσει περισσότερο τους μικρότερους Δήμους. Για παράδειγμα, Δήμοι με πολύ μικρό πληθυσμό που έχουν μικρό αριθμό μηχανικών στην Τεχνική Υπηρεσία, σίγουρα σε αυτές τις περιπτώσεις θα μπορέσουν δυο – τρεις μαζί, να συνεργαστούν, ώστε να συνεργαστούν και οι μηχανικοί τους. Επομένως, θα έχουν έναν ικανό αριθμό μηχανικών ώστε από κοινού να κάνουν τα έργα, αλλά και να προωθούν πολύ καλύτερα τις σχετικές διαδικασίες” δήλωσε σχετικά, ενώ πρόσθεσε, πως, “Ο δικός μας Δήμος που είναι ένας μεγάλος Δήμος παρά την όποια υποστελέχωση της Τεχνικής Υπηρεσίας, έχει αυτή τη στιγμή τη δυνατότητα να προωθήσει πολύ μεγάλα έργα. Έχει τη δυναμική”. Κατά συνέπεια, συμπλήρωσε πως, “Μπορούμε να καλύψουμε τα έργα που έχουμε και εκείνα που οραματιζόμαστε”.

Συγκεκριμένα για την περίπτωση της Σύρου, τόνισε πως, “Σίγουρα βοηθάμε κι άλλους Δήμους, όπως παρομοίως και το Λιμενικό Ταμείο Σύρου”.

Ολοκληρώνοντας τις δηλώσεις του, ανέφερε συμπερασματικά πως, “Πιστεύω ότι είναι ένα μέτρο προς τη σωστή κατεύθυνση. Ουσιαστικά οι Δήμοι θα μπορούν να συνεργαστούν προκειμένου να καταφέρουν να υλοποιήσουν έργα που σκέφτονται και οραματίζονται. Και οι μεγαλύτεροι Δήμοι στο Νότιο Αιγαίο θα μπορούν να συνεργαστούν με μικρότερους για το κοινό καλό. Δεν θα γίνεται κάτι με τη λογική “πάρε το και κάνε το μόνος σου”, αλλά θα υπάρχει συνεργασία των μηχανικών”.

Παράγοντες τοπικής και περιφερειακής ανάπτυξης

Επιπλέον, σχετικά τη δυνατότητα οι ΟΤΑ να διαδραματίσουν ρυθμιστικό ρόλο σε θέματα και υποθέσεις άκρως αναπτυξιακές, το σχετικό τμήμα της εγκυκλίου αναφέρει τα εξής: “Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του ν.4555/18, με τις καινοτόμες ρυθμίσεις του άρθρου 183 «Συμμετοχή Ο.Τ.Α. α΄ και β΄ βαθμού σε νομικά πρόσωπα με αντικείμενο την παροχή υπηρεσιών κοινής ωφέλειας ή την αξιοποίηση δημόσιων αγαθών», οι Ο.Τ.Α. α΄ και β΄ βαθμού αποκτούν για πρώτη φορά τη δυνατότητα να αναβαθμιστούν σε κομβικούς παράγοντες τοπικής και περιφερειακής ανάπτυξης, μέσω της συμμετοχής τους σε σχήματα αξιοποίησης είτε βασικών υποδομών κοινής ωφέλειας είτε φυσικών πόρων ή περιοχών ή εγκαταστάσεων σημαντικής τουριστικής ή αναπτυξιακής αξίας, προς όφελος των τοπικών κοινωνιών, διαμορφώνοντας παράλληλα δυνατότητες βελτίωσης της οικονομικής θέσης τους και περαιτέρω αναβάθμισης του επιπέδου παροχής των υπηρεσιών τους προς τους πολίτες”.

Πρατήριο καυσίμων για τα μικρά νησιά

Τέλος, η ίδια εγκύκλιος παρέχει την οδό να αντιμετωπιστούν και θέματα μικρών νησιών, τα οποία συνδέονται με ζητήματα καθημερινών αναγκών όπως ειδικότερα επάρκειας σε θέματα προμήθειας και διάθεσης καυσίμων.

Αυτούσιο το σχετικό τμήμα, έχει ως ακολούθως: “Με τις διατάξεις του άρθρου 184 «Σύσταση δημοτικών μονομετοχικών Α.Ε. λειτουργίας πρατηρίου καυσίμων, για την κάλυψη των αναγκών μικρών νησιωτικών δήμων», επιλύεται ένα χρόνιο πρόβλημα, δεδομένου ότι ο πολύ μικρός πληθυσμός των μικρών νησιωτικών δήμων καθιστούσε απαγορευτική την εγκατάσταση πρατηρίων υγρών καυσίμων, με τις δυσχέρειες που αυτό συνεπάγεται ως προς τους όρους διαβίωσης των τοπικών κοινωνιών. Με τις νέες ρυθμίσεις οι δήμοι της περ. στ του άρθρου 2Α του ν.3852/10 αποκτούν τη δυνατότητα, προς εξυπηρέτηση των αναγκών των κατοίκων τους, να συνιστούν μονομετοχικές ανώνυμες εταιρείες του άρθρου 266 του ν.3463/06, με μοναδικό αντικείμενο τη λειτουργία πρατηρίου υγρών καυσίμων εντός της χωρικής τους εμβέλειας, υπό την προϋπόθεση ότι δεν λειτουργεί αντίστοιχη ιδιωτική επιχείρηση εντός των ορίων τους”.

Διευκρινίζεται τέλος, πως, “Οι προϋποθέσεις για την έκδοση της άδειας λειτουργίας, τις διαδικασίες ελέγχου της συνδρομής τους καθώς και κάθε ειδικότερο σχετικό ζήτημα, θα καθοριστούν με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομίας και Ανάπτυξης αφού ληφθούν υπόψη οι ειδικότερες συνθήκες που επικρατούν σε κάθε νησιωτικό δήμο”.