Ψήφιση από το Δημοτικό Συμβούλιο Σύρου-Ερμούπολης

Ρεαλιστικός προϋπολογισμός

Με την ψήφιση του προϋπολογισμού για το 2020 του Δήμου Σύρου-Ερμούπολης, ξεκινά το νέο έτος, βάζοντας και το μεγάλο στοίχημα για τις Τεχνικές Υπηρεσίες και τον αρμόδιο Αντιδήμαρχο, λόγω του υψηλού ποσού που αναλογεί στο τεχνικό πρόγραμμα του Δήμου.

Ακολουθώντας όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες, ο δημοτικός προϋπολογισμός του 2020 έφτασε στο Δημοτικό Συμβούλιο, αφού είχε εγκριθεί το προσχέδιο του από το Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ, ενώ αναμένεται, ως επόμενο βήμα και ο τελικός έλεγχος από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου, ώστε να μπορεί να προχωρήσει και η οικονομική διαχείριση του Δήμου.

Η αμέσως επόμενη ενέργεια θα είναι η πρώτη μεγάλη αναμόρφωση του, για την προσαρμογή του με τα οικονομικά δεδομένα, όπως αυτά καταγράφηκαν στο τέλος του έτους και βάσει των κατά το νόμο οριζόμενων.

Η συζήτηση του προϋπολογισμού στο Δημοτικό Συμβούλιο δεν έκρυβε εκπλήξεις, καθώς υπήρξε μία συνοπτική ενημέρωση για το σκεπτικό και τη μεθοδολογία διαμόρφωσης του, από τον αρμόδιο Αντιδήμαρχο Οικονομικών, Γιάννη Πιταούλη.

Σε απουσία ουσιαστικού και οραματικού πολιτικού σχεδιασμού του προϋπολογισμού, κινήθηκε η κριτική των αντιπολιτευόμενων πλευρών, με παρατηρήσεις που εστίαζαν στην τυπική διανομή των κονδυλίων και σε μία ανάλογα τυπικά λογιστική αποτύπωση των οικονομικών.

Τα προβλήματα που επηρέασαν

«Η συζήτηση του προϋπολογισμού αποτελεί το επιστέγασμα μίας μεγάλης και πολύμηνης προσπάθειας, τόσο του υπαλληλικού προσωπικού του Δήμου, όσο και των αιρετών. Είναι μία προσπάθεια που ξεκίνησε από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε τα καθήκοντα μας ως νέα Δημοτική Αρχή» ήταν η προλογική θέση του κ. Πιταούλη, πριν εισηγηθεί στο σώμα τα οικονομικά στοιχεία του προϋπολογισμού για το τρέχον έτος.

Ο Αντιδήμαρχος, εξήγησε ότι ένα από τα δυσκολότερα σημεία κατά την κατάρτιση του προϋπολογισμού ήταν «το ξεκαθάρισμα των χρηματοδοτήσεων», όπως είπε,  η διάθεση των οποίων καθορίζεται από σχετική διάταξη νόμου, συμπληρώνοντας ότι ήταν ενέργεια απαραίτητη, αφού δεν σχετίζεται μόνο με την τήρηση της νομοθεσίας αλλά είναι και «το πρώτο βήμα ξεκαθαρίσματος των οικονομικών του Δήμου και αποτελεί απαραίτητη και αναγκαία προϋπόθεση προκειμένου να καταρτιστεί ο προϋπολογισμός του 2020 σε στέρεη βάση, με δημοσιονομικά υπεύθυνο τρόπο».

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι πρώτα ορίζονται οι πηγές των εσόδων και εκ των υστέρων κατανέμεται η διάθεση τους ανά τομέα.

 

Πέραν αυτού, ο κ. Πιταούλης αναφέρθηκε σε δύο σημεία, τα οποία, όπως σημείωσε «αφορούν στην εσωτερική λειτουργία του Δήμου και συνιστούν δύο σημαντικές προκλήσεις, όχι μόνο για την εφαρμογή του δημοτικού προϋπολογισμού, αλλά και για την πορεία του Δήμου γενικότερα» και τα οποία σχετίζονται με την λειτουργία των δημοτικών υπηρεσιών και την απουσία επιχειρησιακού σχεδιασμού.

Ειδικά σε ότι αφορά στον τρόπο λειτουργία των δημοτικών υπηρεσιών τονίστηκε ότι εμφανίζουν «έλλειμμα επικοινωνίας, καθώς δημοτικοί υπάλληλοι δεν επικοινωνούν μεταξύ τους», με αποτέλεσμα «κάθε υπηρεσία ή κάθε υπάλληλος να λειτουργεί αυτόνομα, χωρίς συνεννόηση και συντονισμό».

Για το έλλειμμα που παρουσίαζε ο Δήμος στον τομέα του προγραμματισμού, σημειώθηκε από τον κ. Πιταούλη ότι δεν πρόκειται τυπικά για ένα τμήμα του Δήμου, «αλλά για μια διαδικασία ουσίας, που οφείλει να έχει καταγεγραμμένη την παρούσα κατάσταση του Δήμου, να έχει εντοπίσει τα προβλήματα και τις αδυναμίες και να έχει να προτείνει συγκεκριμένες λύσεις, οι οποίες θα επιλεγούν από τις αποφάσεις των συλλογικών οργάνων και θα ενσωματωθούν στο δημοτικό προϋπολογισμό, ως ετήσιο πρόγραμμα δράσης με άξονες και κατευθύνσεις».

Δύο παράμετροι οι οποίες επηρέασαν στην κατάρτιση του προϋπολογισμού, όπως και στη χρονική καθυστέρηση του.

«Από τη μία υπάρχουν υψηλοί στόχοι και οράματα, αλλά από την άλλη πρέπει να υπάρχει αντίληψη της πραγματικότητας και ρεαλισμός», επεσήμανε ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών, για την πορεία του Δήμου και το σκεπτικό με το οποίο καταρτίστηκε ο προϋπολογισμός του, δίνοντας προτεραιότητα «στη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών, της συντήρησης της δημοτικής περιουσίας και των δημοσίων υποδομών, των σχολικών κτιρίων, των αθλητικών εγκαταστάσεων και των πολιτιστικών υποδομών, πάντοτε μέχρι εκεί που τα οικονομικά του Δήμου το επιτρέπουν».

Τα βασικά ποσά

Βασική η επισήμανση του Αντιδημάρχου ότι ο «δημοτικός προϋπολογισμός είναι σε οριακό σημείο, ιδιαίτερα όσον αφορά στα τακτικά του έσοδα, αυτά που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για δαπάνες».

Ο περιορισμός των δαπανών, από τη νέα Δημοτική Αρχή, κατά το τελευταίο 3μηνο του 2019, θα πρέπει να συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια, σημείωσε ο κ. Πιταούλης, συμπληρώνοντας ότι θα πρέπει να δοθεί έμφαση «όχι μόνο στη βιτρίνα αλλά και σε όσα δεν φαίνονται με την πρώτη ματιά».

Κατά την προεργασία κατάρτισης του προϋπολογισμού υπήρξε μία αναλυτική καταγραφή και έλεγχος των οικονομικών διαθεσίμων του Δήμου, καθώς για πρώτη φορά ελέγχθηκε και προσδιορίστηκε το χρηματικό του υπόλοιπο, από πού προέρχονται τα διαθέσιμα και που μπορούν να χρησιμοποιηθούν.

Στους άμεσους στόχους δε που τέθηκαν είναι η αύξηση των διαθεσίμων, η επένδυση τους σε έργα και αναπτυξιακές δράσεις, όπως και η μείωση των οφειλών στους προμηθευτές.

Σημειώθηκε δε, πως ενώ φαίνεται ένα μεγάλο διαθέσιμο από τακτικά έσοδα, αυτό έχει δεσμευτεί σε δαπάνες, καθώς η κάλυψη συγκεκριμένων τομέων πρέπει να γίνεται κατά προτεραιότητα.

Σε ότι αφορά το αποθεματικό του Δήμου, αυτό διαμορφώνεται στις 250.000 ευρώ, ποσό το οποίο ο κ. Πιταούλης χαρακτήρισε «ελάχιστο», καθώς, όπως σημείωσε, «σε αυτό έχουν αντιστοιχηθεί υπόλοιπα επιχορηγήσεων για τα οποία δεν υπάρχουν δαπάνες και έχουν μείνει στο ταμείο του Δήμου».

Κατέληξε δε αναφέροντας ότι «ο προϋπολογισμός του 2020 ανέρχεται στο ποσό των 24.879.790,17 ευρώ. Τα τακτικά έσοδα του είναι στα 8.376.755,93 ευρώ. Τα έκτακτα έσοδα στα 5.174.302,96 ευρώ. Τα έσοδα παρελθόντων οικονομικών ετών στις 858.500 ευρώ. Οι εισπράξεις από δάνεια και απαιτήσεις προηγουμένων ετών στα 3.339.299,74 ευρώ. Οι εισπράξεις υπέρ δημοσίου και τρίτων στα 3.046.355,45 ευρώ. Το προϋπολογιζόμενο χρηματικό υπόλοιπο στα 4.084.576,09 ευρώ.

Τα έσοδα αυτά κατανέμονται σε δαπάνες εκ των οποίων οι λειτουργικές είναι 11.497.534,47 ευρώ, επενδύσεις 6.458.548,49 ευρώ, πληρωμές οφειλών προηγουμένων ετών αποδόσεις και προβλέψεις συνολικού ύψους 6.673.641 ευρώ και το αποθεματικό στις 250.165,69 ευρώ.

Εστιασμένη κριτική για την Πολεοδομία Μυκόνου

Από την πλευρά της αντιπολίτευσης ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας, Γιώργος Μαραγκός, εμφανίστηκε με ευθεία βολή κατηγορητηρίου ξεκίνησε την αρνητική του κριτική για τον προϋπολογισμό, λέγοντας ότι «παρά την προσπάθεια αραιοποίησης του, πρόκειται για έναν προϋπολογισμό ο οποίος στερείται οράματος και στρατηγικής» και χαρακτηρίζοντας τον «πρόχειρο, με τυπικές και ουσιαστικές ελλείψεις».

Μέμφθηκε τη Δημοτική Αρχή για την απουσία μεγάλων έργων, έκρινε μικρή τη χρηματοδότηση για τον τουρισμό, τον πολιτισμό και τον αθλητισμό. Επανέλαβε τη διαφωνία του σχετικά με τον τρόπο διαχείρισης των χρηματικών υπολοίπων των προηγούμενων ετών, τα οποία φτάνουν περί τις 800.000 ευρώ, καθώς δίνουν τη δυνατότητα μείωση των τελών, στην οποία όμως η Δημοτική Αρχή δεν προχώρησε.

Εκτός αυτών επανέλαβε τη διαφοροποίηση της παράταξης του σχετικά με τα δυνητικά τέλη και ειδικά με το τέλος από την Πολεοδομία της Μυκόνου, υποστηρίζοντας ότι με την προσφυγή της παράταξης Γιαλόγλου, κατά την προηγούμενη δημοτική θητεία, της 1ης αναμόρφωσης του προϋπολογισμού του 2019, τα οποία όπως είπε ο κ. Μαραγκός, «καταφέρατε να πυροβολήσετε τα πόδια σας».

Η κριτική του εστίασε και στο διογκωμένο τεχνικό πρόγραμμα, για το οποίο εξέφρασε την πεποίθηση ότι «δεν πρόκειται να υλοποιηθεί».

Εμμένοντας στο τέλος της Πολεοδομίας, εξέφρασε την άποψη ότι η παράτυπη και παράνομη, όπως είπε, διαμόρφωση των εσόδων και της μη ανταποδοτικότητας του στον προϋπολογισμό, θα οδηγήσει στην μη έγκριση του από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση.

Έκλεισε δε την κριτική του αναφέροντας ότι πρόκειται για «έναν προϋπολογισμό που καταδεικνύει μία άτολμη, μία φοβική, μία «τυπική» Δημοτική Αρχή, η οποία αναλώνεται σε αντιστοίχηση κωδικών και όχι στην ουσία», λόγοι που αιτιολογούν την μη ψήφιση του από την παράταξη του κ. Μαραγκού.

Κριτική χωρίς κατάθεση προτάσεων

Από την πλευρά της πλειοψηφίας, δια στόματος του δημοτικού συμβούλου, Ανδρέα Γιαλόγλου, απαντήθηκε ότι «το όραμα θα κληθούμε να το αποφασίσουμε με πολιτικές αποφάσεις. Το όραμα αν δεν έχει πίστωση δεν μπορεί να μπει στον προϋπολογισμό. Το όραμα είναι προϊόν επιχειρησιακού σχεδιασμού. Το όραμα απαιτεί μία προεργασία ώστε να μπορέσει να κοστολογηθεί και να μπει στον προϋπολογισμό. Έτσι λοιπόν, με μεγάλη απορία, άκουσα να εγκαλούμαστε για απουσία οράματος και επιχειρησιακού σχεδιασμού από μία πρώην Δημοτική Αρχή, η οποία επί 5 χρόνια ούτε καν ακούμπησε αυτό το ζήτημα. Ενώ εμείς, μέσα στους 4 μήνες, εκπονήσαμε επιχειρησιακό σχέδιο και το φέραμε σε πέρας στο ακέραιο, αποτελώντας, αυτό και μόνο, ένα δείγμα του τρόπου με τον οποίο θα διαχειριστούμε από εδώ και μπρος το μέλλον αυτού του τόπου».

Στο κατηγορητήριο των αντιπολιτευόμενων πλευρών ο κ. Γιαλόγλου επεσήμανε ότι καθ’ όλο το διάστημα που προηγήθηκε, κατά το οποίο υπήρξε ο απαραίτητος χρόνος, με τη διαβούλευση, με τη συζήτηση στις αρμόδιες επιτροπές, να καταθέσουν τις προτάσεις τους ώστε αυτές να συμπεριληφθούν στον προϋπολογισμό, χωρίς όμως να υπάρξει ούτε μία πρόταση.

Ογκώδες το τεχνικό πρόγραμμα

Ανάλογη ήταν και η τοποθέτηση του Αντιδημάρχου Τεχνικών Υπηρεσιών, Μηνά Αληφραγκή, ο οποίος επωμίζεται και το μεγάλο στοίχημα υλοποίησης, του κατά το μεγαλύτερο δυνατό ποσοστό του διογκωμένου τεχνικού προγράμματος, της τάξης των 5,3 εκ. ευρώ, καθώς από μόνο του το μέγεθος του καθιστά ανέφικτη την συνολική υλοποίηση. Όπως ο ίδιος ευλεπιστεί, παρά το ογκώδες πρόγραμμα, θα υλοποιηθεί τουλάχιστον το 30% αυτού.

Με ευθείες βολές κατά της πρακτικής που είχε ακολουθήσει η προηγούμενη Δημοτική Αρχή ήταν οι απαντήσεις του κ. Αληφραγκή, λέγοντας «Θέλουμε δεν θέλουμε θα μπει μία τάξη… θα λειτουργήσουμε με όλα στο φως, τίποτε κρυφό, με διαφάνεια και λογοδοσία στο Δημοτικό Συμβούλιο, χωρίς απόκρυψη έργων, χωρίς προκηρύξεις διαγωνισμών τον 15αύγουστο, χωρίς διαχωρισμό πολιτών και επιχειρηματιών σε ευνοούμενους και μη, χωρίς κατασπατάληση του δημοτικού χρήματος σε δράσεις αμφιβόλου ποιότητας, βλέπε portal, βλέπε χρηματοδοτήσεις cd, βλέπε φιέστες για 5άστερα ξενοδοχεία στο στρατόπεδο, με αποτέλεσμα την κατάρρευση του νησιού».

Επιχειρώντας να δώσει το στίγμα και το σκεπτικό του προϋπολογισμού αλλά και των προτεραιοτήτων του τεχνικού προγράμματος, είπε πως «Είναι ένας προϋπολογισμός νοικοκυρεμένος, με σωστή αντιστοίχηση πιστώσεων και κωδικών και όχι ένας προϋπολογισμός βασισμένος στη λαϊκή ρήση «μία στο καρφί και μια στο πέταλο». Είναι ένας προϋπολογισμός ρεαλιστικός και συνάμα αναπτυξιακός. Δίνει προτεραιότητα στην καθημερινότητα, σχολικές υποδομές, άρση επικινδυνότητας, τουριστική ανάπτυξη, με έμφαση στον θεματικό τουρισμό, στη συντήρηση των δημοτικών κτιρίων, αθλητικών εγκαταστάσεων, οδοποιΐα, πεζοδρόμια, κοινόχρηστους χώρους, συγκοινωνία, στην προσβασιμότητα ΑΜΕΑ στην πόλη και στις παραλίες».

Απευθυνόμενος προς την πλευρά της αντιπολίτευσης σχολίασε τον τρόπο που λειτουργούσε ως προς την οικονομική διαχείριση του Δήμου όταν, όπως είπε «Εσείς αλήθεια τι κάνατε; Είχατε ένα τσουβάλι και όλα τα έσοδα τα βάζατε μέσα…και μέσω μιας αλόγιστης διαχείρισης τα σπαταλούσατε γύρω-γύρω, χωρίς προγραμματισμό και τάξη. Και διερωτώμαι. Αν κάποια στιγμή χάσουμε τα έσοδα της Πολεοδομίας Μυκόνου, για οποιοδήποτε λόγο…αλήθεια δεν θα οδηγούμασταν στη χρεοκοπία;».

Έθεσε δε συγκεκριμένα ερωτήματα για το τι αποθεματικό είχε παραλάβει η προηγούμενη Δημοτική Αρχή το 2014 και τι παρέδωσε, που αποδιδόταν το τουριστικό τέλος, γιατί κατά την προηγούμενη θητεία δεν εκπονήθηκε ούτε καν ένα στοιχειώδες επιχειρησιακό πρόγραμμα, πως θα ανταποκρινόταν οικονομικά ο Δήμος χωρίς τα έσοδα της Πολεοδομίας Μυκόνου.

Κάλεσε δε τις αντιπολιτευόμενες πλευρές σε συμπόρευση λέγοντας «ας αφήσουμε την μικροπολιτική και ας συνεργαστούμε ώστε επιτέλους να πάει μπροστά ετούτος ο τόπος….Κάποια στιγμή θα πρέπει να βάλουμε πέρα τα μικροπαραταξιακά συμφέροντα για το συμφέρον του Δήμου».