Διεθνής ανοικτός ηλεκτρονικός διαγωνισμός για την ανακύκλωση και τη λειτουργία του ΧΥΤΑ στη Σύρο, από τον ΦΟΔΣΑ Σύρου

Αυστηρός προγραμματισμός για ανακύκλωση και ΧΥΤΑ

Νέα σύμβαση διάρκειας 26 μηνών με συνολικό κόστος 519.966,72 ευρώ

Την καλύτερη δυνατή διαχείριση και λειτουργία του ΧΥΤΑ στο “Κοράκι” και της αποκομιδής της ανακύκλωσης επιδιώκει να εξασφαλίσει το νέο Διοικητικό Συμβούλιο του ΦΟΔΣΑ Σύρου, το οποίο προχωρά στον διαγωνισμό για την ανάδειξη νέας εργολαβίας για διάστημα 26 μηνών (2020 - 2022).

Ο διαγωνισμός δημοσιεύεται σήμερα προκειμένου να “τρέξουν” οι διαδικασίες και να προκύψει ανάδοχος εντός του επόμενου διμήνου, καθώς η τρέχουσα σύμβαση ολοκληρώνεται τέλη Μαρτίου.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της εφημερίδας, για την κάλυψη του έργου της ανακύκλωσης και της λειτουργίας του ΧΥΤΑ Σύρου, το συνολικό κόστος με ΦΠΑ ανέρχεται σε 519.966,72 ευρώ και επιμερίζεται ως εξής στα τρία έτη: Για το 2020 (επτά μήνες) 139.991,04 ευρώ, για το 2021 (12 μήνες) 239.984,64 ευρώ και για το 2022 (επτά μήνες) 139.991,04 ευρώ.

Αναφορικά με το περιεχόμενο της νέας σύμβασης που θα προκύψει ανάμεσα σε ΦΟΔΣΑ Σύρου και νέο εργολάβο, κλήθηκε να μιλήσει στην “Κοινή Γνώμη” ο πρόεδρος του Φορέα, Γιάννης Βρούτσης, ο οποίος τόνισε πως η νέα Διοίκηση έχει συγκεκριμένο προγραμματισμό μέχρι και το τέλος της δημοτικής θητείας, προκειμένου όπως εξήγησε να καλυφθεί απρόσκοπτα το έργο της αποκομιδής σε κάθε εποχή, αλλά και να λειτουργήσει ορθά ο ΧΥΤΑ.

Πρόεδρος ΦΟΔΣΑ Σύρου, Γιάννης Βρούτσης

  • Βγήκε” ο διαγωνισμός για τη νέα σύμβαση που θα προκύψει αναφορικά με τη λειτουργία του ΧΥΤΑ και την αποκομιδή της ανακύκλωσης. Πότε ολοκληρώνεται η τρέχουσα σύμβαση; Θα προλάβετε να υπογράψετε με τον νέο ανάδοχο χωρίς να προκύψει κενό στις συγκεκριμένες υποχρεώσεις;

“Η καταληκτική ημερομηνία υποβολής των προσφορών είναι η 21η/4/2020. Η προηγούμενη σύμβαση λήγει την 31η/5/2020. Ήμασταν έτοιμοι από τέλη Δεκεμβρίου, αρχές Γενάρη στο κομμάτι της τεχνικής έκθεσης, απλά δεν υπήρχε εγκεκριμένος προϋπολογισμός. Ο προϋπολογισμός εγκρίθηκε πριν από λίγες ημέρες, οπότε θα “τρέξουμε” όσο μπορούμε. Είμαστε εντός πλάνου. Στην περίπτωση όμως, που υπάρξει καθυστέρηση, προβλέπεται η δυνατότητα παράτασης της προηγούμενης σύμβασης, δηλαδή της σημερινής. Θέλουμε βέβαια να προλάβουμε να προχωρήσουμε σύμφωνα με τον προγραμματισμό μας”.

  • Η διάρκεια της σύμβασης θα είναι για 26 μήνες και αναφέρεται σε τρία διαφορετικά έτη (2020, 2021 και 2022). Ποιο είναι το σκεπτικό σας για τη συγκεκριμένη αλλαγή;

“Είναι σύμβαση για διάστημα 26 μηνών και περιλαμβάνει τρία διαφορετικά έτη (2020 – 2022). Προχωρήσαμε με συγκεκριμένο σκεπτικό. Δεν θέλουμε να δεσμεύσουμε την επόμενη Δημοτική Αρχή. Άρα, η σύμβαση θα λήξει τον Ιούνιο του 2022. Δεν θέλουμε να πέσουμε σε προεκλογικό διάστημα, ώστε να μην μπλοκάρουμε την επόμενη Διοίκηση - όποια κι αν είναι - και θέλουμε να έχει μεγαλύτερη διάρκεια. Τώρα είχαμε 18μηνο και αυτό ήταν δοκιμαστικά. Σήμερα, η σύμβαση μεγαλύτερης διάρκειας θεωρώ ότι είναι πιο σωστή και για έναν εργολάβο, αλλά και για τον Δήμο γιατί ξέρει ότι θα έχει έναν σταθερό συνεργάτη. Πιστεύουμε ότι μπορεί να είναι πιο αποδοτικός ένας εργολάβος, γιατί σε βάθος χρόνου τα έργα γίνονται καλύτερα, προς όφελος του νησιού και των δημοτών”.

  • Στο περιεχόμενο της νέας σύμβασης που θα υπογράψετε, προβλέπετε κάποιες μεγάλες αλλαγές ή όχι;

“Όχι. Προσθέτουμε την πρωτοβουλία των κόκκινων κάδων, αλλά και κάποιων άλλων δράσεων που ξεκίνησαν επί θητείας μας και κάποιες οι οποίες θα ξεκινήσουν. Μιλάμε δηλαδή για την αποκομιδή της ανακύκλωσης ρούχων, των μικρών ηλεκτρικών συσκευών ενώ θέλουμε να ξεκινήσουμε και τη συλλογή και ανακύκλωση αποτσίγαρων. Αν προκύψει κάποια νέα δράση, θα δούμε τί θα γίνει”.

  • Είναι σοβαρό το γεγονός που είχε παρατηρηθεί δημοσίως στο παρελθόν, ότι, η αποκομιδή των ανακυκλώσιμων υλικών κάποιες φορές, δεν γινόταν ανά ρεύμα, αλλά αυτά “τσουβαλιάζονταν” όλα σε μία καρότσα. Επίσης, υπήρξε ο προβληματισμός για τη διατήρηση της περισυλλογής ανά ρεύμα. Τί αποφασίσατε; Διατηρείτε τη διαδικασία της αποκομιδής ανά ρεύμα ώστε η προσπάθεια του κόσμου να μην πέφτει στο κενό; Και αν ναι, θα υπάρξει έλεγχος του τρόπου περισυλλογής;

“Για να γίνει έλεγχος θα πρέπει την στιγμή που για παράδειγμα εγώ ως πολίτης πετάω ένα υλικό στον κάδο του χαρτιού, να το ελέγξει κάποιος. Αυτό δεν γίνεται. Αυτό όμως που μπορούμε να ελέγξουμε εμείς σαν Δήμος είναι αν ο εργολάβος θα τηρεί τις προδιαγραφές, σχετικά με την αποκομιδή ανά ρεύμα. Τουλάχιστον όσο βρισκόμαστε εμείς στη Διοίκηση, δεν έχει φτάσει στα αυτιά μας κάτι τέτοιο. Θα τηρηθεί η αποκομιδή ανά ρεύμα και αν δεν τηρείται, θα υπάρξουν οι ανάλογες ποινές που προβλέπει η σύμβαση προς τον εργολάβο. Προς το παρόν, σε εμάς σήμερα είναι άψογος”.

  • Προσφάτως είχαν εκφραστεί παράπονα για τη μη αποκομιδή της ανακύκλωσης από σημεία και μικρές οδούς με κάδους ανακύκλωσης, που δεν υπήρχε η δυνατότητα πρόσβασης των διαθέσιμων οχημάτων. Έχετε μεριμνήσει στη νέα σύμβαση για την υποχρέωση του επόμενου εργολάβου να συλλέγει από κάθε σημείο τα ανακυκλώσιμα υλικά;

“Όταν αναλάβαμε, κάποιοι κάδοι είχαν αφαιρεθεί. Και ακούγαμε παράπονα δημοτών. Επειδή ήταν άλλος ο τρόπος αποκομιδής των ανακυκλώσιμων υλικών, το φορτηγό δεν πήγαινε σε κάποια στενά. Σε συνεννόηση με τους κατοίκους ώστε να μην σταθμεύουν κάποια οχήματα, πλέον, σε μικρές γειτονιές, μπαίνει το όχημα κι εξυπηρετεί όλες τις περιοχές. Σε κάποιες πολύ μικρές οδούς, όπως για παράδειγμα στην Πρωτοπαπαδάκη (στενό δημοτικών τουαλετών), μπαίνει το δημοτικό όχημα ΔΧ και μαζεύει την ανακύκλωση. Το θέμα είναι να υπάρχουν κατάλληλα φορτηγά για να γίνεται η περισυλλογή της ανακύκλωσης”.

  • Πρόκειται να τοποθετήσετε νέους κάδους ανακύκλωσης για το γυαλί; Και αν ναι, πότε;

“Είχαμε στείλει μία επιστολή στην ΕΕΑΑ και μας είχαν απαντήσει πως μέσα στον Μάρτιο θα έρθουν οι νέες καμπάνες για το γυαλί. Μιλάμε για τους μεγάλους σιδερένιους κάδους που έχουν φθορές. Αυτοί θα αντικατασταθούν με πρόταση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΦΟΔΣΑ. Αποδέχθηκαν την πρότασή μας από την Ελληνική Εταιρεία Αξιοποίησης Ανακύκλωσης και θα έχουμε εντός Μαρτίου τις νέες καμπάνες για το γυαλί”.

  • Στο κομμάτι της ενημέρωσης των πολιτών, θα αναπτύξετε κάποιες ενημερωτικές δράσεις σαν νέα Διοίκηση;

“Θέλουμε να υπενθυμίσουμε στους πολίτες τον σωστό τρόπο που κάνουν ανακύκλωση. Πλέον, έχουμε και προϋπολογισμό και μπορούμε να έχουμε μία καμπάνια για να πούμε ότι το κάθε ανακυκλώσιμο υλικό, μπορεί να πηγαίνει στον σωστό κάδο”.

  • Όσον αφορά τη λειτουργία του ΧΥΤΑ στη θέση Κοράκι, γίνεται κατανοητό πως πρέπει να προασπιστεί η ορθή λειτουργία του. Στη νέα σύμβαση έχετε προβλέψει κάτι διαφορετικό από όσα ίσχυαν μέχρι σήμερα; Πρέπει να ελέγχονται όσα εισέρχονται εντός του κυττάρου.

“Δεν μπαίνει μέσα ο καθένας. Στο κομμάτι του ΧΥΤΑ, θα αλλάξει – επειδή υπήρξαν και κάποια παράπονα δημοσίως και μέσα στο Δημοτικό Συμβούλιο, καθώς κάποιες μπάλες με ανακυκλώσιμα είχαν μείνει το καλοκαίρι και δεν είχαν μεταφερθεί – αυτή η κατάσταση. Έχουμε βρει ήδη τις λύσεις. Με πολύ καλή συνεργασία με τον ΕΟΑΝ – και γι αυτό βρίσκονται κι εδώ σήμερα (σσ. χθες) – αλλά και με την πλευρά της Νάξου, θα δρομολογηθεί η λύση. Ήδη τα περισσότερα υλικά έχουν μεταφερθεί από το κύτταρο. Αυτό που εμείς θέλουμε μέσω της νέας σύμβασης, είναι να “τρέξει” η λειτουργία του ΧΥΤΑ σωστά και να παραδώσουμε στον επόμενο, έναν χώρο αν όχι “κόσμημα”, αλλά έναν χώρο που δεν θα έχει προβλήματα”.

  • Πριν από τον διαγωνισμό για τη νέα σύμβαση αναφορικά με τη λειτουργία του ΧΥΤΑ και της ανακύκλωσης, επεξεργαστήκατε λεπτομερώς όσα θέματα σας απασχολούσαν με σκοπό την εξυπηρέτηση των δημοτών;

“Βέβαια. Με τον κ. Μάρκο Μαραγκό από την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, τα είδαμε όλα. Αν δεν είχαμε τη βοήθεια του ίδιου, θα είχαμε μεγάλο θέμα. Μας έλυσε τα χέρια και είναι ένας άξιος συνεργάτης μας”.

  • Στο σχέδιο της σύμβασης έχουν συμφωνήσει όλα τα μέλη του σημερινού ΔΣ του ΦΟΔΣΑ;

“Μέχρι τώρα, οι περισσότερες αποφάσεις είναι ομόφωνες. Δεχόμαστε τις προτάσεις τους καθώς δεν τα γνωρίζουμε όλα. Έχουν προτείνει και κάποιες ιδέες και μέσα στις επόμενες ημέρες, θα δούμε αν μπορούμε να κάνουμε μία συνεδρίαση και να πάμε όλοι μαζί σαν ΔΣ στον χώρο του κυττάρου. Να έχει ο καθένας μία εικόνα όπως οφείλει να έχει για τον ΧΥΤΑ.

Αυτό που εμείς θέλουμε σαν ΔΣ είναι να πιστέψει ο κόσμος, ακόμη περισσότερο στην ανακύκλωση, την οποία δείχνει ότι αγαπά. Υπάρχει κόσμος που μας κάνει και παράπονα για όσα παρατηρεί. Από την πλευρά μας, το μόνο που θέλουμε είναι να ακολουθούν οι συμπολίτες μας την ορθή διαδικασία της απόρριψης των υλικών στους σωστούς κάδους”.

Ομαλή αποκομιδή ανακύκλωσης στο νησί

Ειδικότερα, για την εύρυθμη λειτουργία της αποκομιδής της ανακύκλωσης – βάσει της πολυσέλιδης διακήρυξης και της τεχνικής περιγραφής του έργου - θα απαιτηθούν τα παρακάτω: “Η αποκομιδή της ανακύκλωσης θα διενεργείται με οχήματα και προσωπικό του αναδόχου. Ο ανάδοχος θα είναι υποχρεωμένος να διαθέσει το απαραίτητο πλήθος οχημάτων και προσωπικού ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες τις αποκομιδής σύμφωνα με τους όρους της παρούσας τεχνικής έκθεσης εργασιών, τα άρθρα αυτής, της συγγραφή υποχρεώσεων και της διακήρυξης. Στις περιπτώσεις που οι ανάγκες αποκομιδής αυξηθούν, ο ανάδοχος είναι υποχρεωμένος να διαθέσει επιπλέον οχήματα και προσωπικό ώστε να αντιμετωπιστούν οι ανάγκες αυτές. Τα οχήματα περισυλλογής που θα απασχοληθούν θα πρέπει ο ανάδοχος να τα γνωστοποιήσει στο ΦΟΔΣΑ καταθέτοντας αντίγραφα των αδειών κυκλοφορίας τους. Επίσης ο ανάδοχος είναι υποχρεωμένος με δικά του έξοδα να αναρτήσει στα οχήματα (σε όλες τις πλευρές) αυτοκόλλητα με την ένδειξη “Όχημα περισυλλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών – ΦΟΔΣΑ Δήμου Σύρου-Ερμούπολης”. Τα οχήματα αυτά ο ανάδοχος είναι υποχρεωμένος να τα απασχολεί αποκλειστικά για τις ανάγκες της αποκομιδής καθ όλη την διάρκεια της σύμβασης. Διάθεση των οχημάτων και για άλλες μεταφορές δεν επιτρέπεται. Στην περίπτωση που διαπιστωθεί ότι τα οχήματα αυτά διενεργούν άλλες μεταφορές, θα θεωρηθεί ότι ο ανάδοχος δε συμμορφώνεται προς τις εν γένει υποχρεώσεις του και θα επιβάλλονται ποινικές ρήτρες. Ο Πρόεδρος του ΦΟΔΣΑ μετά από αίτηση του αναδόχου, μπορεί να επιτρέψει την εκτέλεση άλλων μεταφορών από τα οχήματα αυτά, σε ώρες που θα καθοριστούν και απομακρύνοντας τις ώρες αυτές την σήμανση του έργου αποκομιδής της ανακύκλωσης από τα συγκεκριμένα οχήματα. Ο ανάδοχος είναι υποχρεωμένος να απασχολεί το προσωπικό σύμφωνα με την νομοθεσία, όσο αφορά το χρόνο εργασίας και την ειδικότητα, εφόσον χρειαστεί θα προσληφθεί προσωπικό αντίστοιχης ειδικότητας ώστε να καλύπτονται οι απαιτήσεις του ΧΥΤΑ”.

Συλλογή ανακυκλώσιμων υλικών ανά ρεύμα

Σύμφωνα με όσα ανέφερε και ο πρόεδρος του ΦΟΔΣΑ, Γιάννης Βρούτσης, η αποκομιδή των ανακυκλώσιμων υλικών θα γίνεται ανά ρεύμα.

Συγκεκριμένα: “Η συλλογή του ανακυκλώσιμου υλικού θα γίνεται καθημερινά και ανά υλικό. Το ωράριο θα είναι τέτοιο ώστε να αυτορυθμίζεται με βάση τις πραγματικές ανάγκες συλλογής και μεταφοράς και να εξυπηρετούνται όλα τα σημεία σταθερά και έκτακτα που έχει ήδη αναπτύξει ο Φορέας. Σε κάθε περίπτωση, ο ανάδοχος έχει την υποχρέωση η αποκομιδή να γίνεται τακτικά και με τέτοιο τρόπο ώστε να μην παρατηρείται συσσώρευση ή πλήρωση των κάδων από ανακυκλώσιμα υλικά. Δεν επιτρέπεται η αποκομιδή να αναμειγνύει τα ανακυκλώσιμα υλικά των κάδων. Η αποκομιδή θα διενεργείται ανά ρεύμα ανακυκλώσιμων υλικών. Συγκεκριμένα θα γίνεται υποχρεωτικά ξεχωριστό δρομολόγιο για την αποκομιδή των ανακυκλώσιμων υλικών του κίτρινου κάδου, ξεχωριστό δρομολόγιο για την αποκομιδή των ανακυκλώσιμων υλικών του κόκκινου κάδου και ξεχωριστό δρομολόγιο για την αποκομιδή των ανακυκλώσιμων υλικών του μεταλλικού κάδου τύπου καμπάνας. Σε περίπτωση που η Επιτροπή Παρακολούθησης ή ο Πρόεδρος του ΦΟΔΣΑ διαπιστώσει ότι συγκεκριμένος κάδος ή/και κάδοι είναι γεμάτοι επί δύο συνεχόμενες ημέρες ή ότι η αποκομιδή δεν διενεργείται ξεχωριστά ανά ρεύμα ανακυκλώσιμων υλικών, τότε επιβάλλονται ποινικές ρήτρες, όπως αυτές περιγράφονται στη Συγγραφή Υποχρεώσεων και τη Διακήρυξη”.

ΧΥΤΑ: Απαιτούμενο προσωπικό και σωστή εκτέλεση εργασιών

Για την εύρυθμη λειτουργία του ΧΥΤΑ, ΣΜΑΥ, Τεμαχιστής κ.τλ. θα απαιτηθεί, η απασχόληση σε καθημερινή βάση των παρακάτω ειδικοτήτων προσωπικού: “1) Μηχανικού Α.Ε.Ι. ή Τ.Ε.Ι. με διετή εμπειρία σε λειτουργία ΧΥΤΑ. 2) Φύλακα/ες – ζυγιστή/ες 3) Χειριστή/ες μηχανημάτων. 4) Εργάτη/ες.

Το προσωπικό θα καλύπτει διαρκείς, από Δευτέρα έως και Κυριακή, ανάγκες λειτουργίας του ΧΥΤΑ.

Μηχανικός θα βρίσκεται καθημερινά και όλες τις ώρες στο χώρο του ΧΥΤΑ για τις εργασίες αρμοδιότητας του. Επίσης θα είναι υποχρεωμένος να μεταβεί στο ΧΥΤΑ. και εκτάκτως εφόσον του ζητηθεί. Θα είναι υπεύθυνος πυρασφάλειας, υπεύθυνος της λειτουργίας των μηχανημάτων και υπεύθυνος έναντι οποιονδήποτε νομικών συνεπειών που αφορά την λειτουργία του ΧΥΤΑ και της λειτουργίας ανακύκλωσης.

Ο φύλακας και ζυγιστής θα πρέπει να βρίσκεται στο χώρο όλες τις ώρες λειτουργίας.

Ο χειριστής θα βρίσκεται στο χώρο του κυττάρου του ΧΥΤΑ από Δευτέρα μέχρι και Σάββατο, τουλάχιστον έξι ώρες ημερησίως και την Κυριακή θα απασχολείται για 4ώρες. Επίσης χειριστής θα χειρίζεται τα μηχανήματα της λειτουργίας ανακύκλωσης (ΣΜΑΥ, Τεμαχιστής κ.τ.λ.) Θα ασχολείται καθημερινά και με τον καθαρισμό των μηχανημάτων από σκουπίδια και σκόνες και με την συντήρηση τους (γρασάρισμα, καθαρισμός φίλτρου αέρα κ.τ.λ.). Επίσης θα πρέπει να διαθέτει τις απαραίτητες άδειες χειριστή για τα μηχανήματα που θα χειρίζεται (ΣΜΑΥ, κλάρκ, συμπιεστή απορριμμάτων τεμαχιστή κ.τ.λ.) θα βρίσκεται στο χώρο των μηχανημάτων του ΣΜΑΥ και του Τεμαχιστή από Δευτέρα μέχρι και Σάββατο, τουλάχιστον έξι ώρες ημερησίως και την Κυριακή θα απασχολείται για 4ώρες.

Εργάτες θα βρίσκονται στο χώρο όλες τις ώρες λειτουργίας του ΧΥΤΑ και της λειτουργίας ανακύκλωσης για την απρόσκοπτη λειτουργία τους, καθώς επίσης και για τις εργασίες καθαρισμού του περιβάλλοντος χώρου, των μηχανημάτων και οποιονδήποτε εργασιών απαιτηθούν ώστε ο χώρος των μηχανημάτων και ο περιβάλλον χώρος των εγκαταστάσεων να είναι καθαρός.

Σύμφωνα με τα ανωτέρω το προσωπικό που θα τοποθετήσει ο εργολάβος στον χώρο του ΧΥΤΑ και θα πρέπει να βρίσκονται καθημερινά τουλάχιστον: 2 άτομα χειριστές μηχανημάτων, 1 άτομο ζυγιστής – φύλακας, 2 άτομα για τη λειτουργία του ΣΜΑΥ και του τεμαχιστή και 1 άτομο για εργασίες καθαρισμού και συντήρησης του χώρου του ΧΥΤΑ”.