Με παρατηρήσεις και προβληματισμούς για τον διαγωνισμό ύψους 73.160 ευρώ συνοδεύτηκε η σχετική συζήτηση των αιρετών στην Οικονομική Επιτροπή του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης

Απόφαση για αναζήτηση συνεργάτη στον Τουρισμό

“Παγκόσμια πρωτοτυπία” χαρακτήρισε η μειοψηφία τη θεώρηση του σχεδίου διακήρυξης από αιρετό πρόσωπο και όχι από υπηρεσιακό παράγοντα του Δήμου

Στις πρώτες ενέργειες για την αναζήτηση εξειδικευμένης εταιρείας σχετικά με την οργάνωση της Σύρου σε τουριστικό επίπεδο και την αποτελεσματική προώθησή της, στην εγχώρια και ξένη αγορά, προχώρησε ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης, μετά από την κατά πλειοψηφία έγκριση του σχεδίου διακήρυξης του διαγωνισμού, από την Οικονομική Επιτροπή.

Όπως κατέστησε γνωστό ο Αντιδήμαρχος Τουρισμού, Παναγιώτης Κουταβάς, πρόκειται για έναν διαγωνισμό ύψους 73.160 ευρώ (με ΦΠΑ), προκειμένου η πρωτεύουσα των Κυκλάδων να αναζητήσει και να απολαύσει οργανωμένες υπηρεσίες όσον αφορά την τουριστική προώθησή της.

Ειδικότερα, εξήγησε πως μέσα από τον εν λόγω διαγωνισμό, ο ανάδοχος που θα συνεργαστεί με τον Δήμο, καλείται να αναπτύξει και να παραδώσει συγκεκριμένο έργο, όπως να καταγράψει την υφιστάμενη κατάσταση στη Σύρο προκειμένου να προβεί στην εκπόνηση ενός σχεδίου διαχείρισης του προορισμού, αλλά και να δημιουργήσει μία εικαστική ταυτότητα για την πρωτεύουσα των Κυκλάδων.

Σχετικά με τις κινήσεις της σημερινής Δημοτικής Αρχής άσκησαν κριτική μέλη της μείζονος αντιπολίτευσης, τόσο ως προς τον τρόπο που προωθείται ο διαγωνισμός, καθώς όπως ανέδειξαν εμμέσως, η θεώρηση της διακήρυξής του, από αιρετό πρόσωπο και όχι από υπηρεσιακό παράγοντα, είναι παράτυπη, όσο όμως και ως προς την καθυστέρηση με την οποία κινήθηκε η Δημοτική Αρχή.

Ωστόσο, εντύπωση προκάλεσε η κριτική εκ μέρους του πρώην Δημάρχου, Γιώργου Μαραγκού, καθώς αν και χρέωσε – ορθώς - ολιγωρία στη σημερινή Διοίκηση του Δήμου, “ξέχασε” να αναγνωρίσει πως και στη δική του θητεία, ο ίδιος δεν παρουσίασε κανένα αποτέλεσμα σε επίπεδο στήριξης της επιχειρηματικής κοινότητας προκειμένου αυτή να προχωρήσει με οργανωμένο τρόπο στον Τουρισμό.

Σημειώνεται εξ αρχής ο διαγωνισμός θα βγει στον αέρα, αφού υπάρξει πρωτίστως η οριστική έγκριση του προϋπολογισμού του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου.

Σχέδιο διαχείρισης και εικαστική ταυτότητα για τη Σύρο

Σύμφωνα με το περιεχόμενο του σχεδίου διακήρυξης του διαγωνισμού, η Δημοτική Αρχή του Νίκου Λειβαδάρα ζητά συγκεκριμένο έργο για τη Σύρο, μέσω διαγωνισμού, στον οποίον προχωρά.

Βασικές λεπτομέρειες ακολουθούν παρακάτω: “Το αντικείμενο αφορά στην παροχή υπηρεσιών Ανάπτυξης Σχεδίου Διαχείρισης Προορισμού και Ανάδειξης της “Ταυτότητας” της Σύρου και στη Δημιουργία Εικαστικής Ταυτότητας.

Περιλαμβάνει την ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης, την ανάλυση και ενσωμάτωση των απόψεων και θέσεων της τοπικής κοινωνίας στην κατάρτιση του στρατηγικού σχεδιασμού και την ανάλυση των αντιλήψεων διαφορετικών ομάδων ενδιαφέροντος για την τωρινή εικόνα του νησιού.

Επίσης, περιλαμβάνει την κατάρτιση πλάνου δράσεων για την ανάπτυξη, διαχείριση και προώθηση του προορισμού σε βάθος τριετίας σε συνδυασμό με εξειδικευμένη στρατηγική για την ανάπτυξη της ιδιαίτερης ταυτότητας της Σύρου (destination brand), την κατάρτιση εγχειριδίου με αναλυτικές προδιαγραφές και οδηγίες για την ορθή χρήση της εικαστικής ταυτότητας και τον σχεδιασμό ενός μοντέλου διακυβέρνησης για την εφαρμογή του σχεδίου σε βάθος χρόνου καθώς και την παροχή υπηρεσιών εκπαιδευτικής υποστήριξης προς την αναθέτουσα αρχή κατά την πρώτη φάση εφαρμογής του σχεδίου”.

Επιπλέον, σημειώνεται πως, Η εν λόγω προσέγγιση είναι κομβικής σημασίας καθώς η Σύρος διαφέρει από εμβληματικούς νησιωτικούς προορισμούς της επικράτειας τόσο ως προς την έως τώρα ένταση της τουριστικής δραστηριότητας όσο και ως προς το μείγμα των φυσικών, ιστορικών και πολιτιστικών στοιχείων που συνθέτουν τον ιδιαίτερο χαρακτήρα της. Η ανάπτυξη μιας εξειδικευμένης στρατηγικής διαχείρισης του προορισμού θα αποτελέσει τη βάση για τη μεθοδική αξιοποίηση αυτών των στοιχείων μέσω της αναβάθμισης της ποιότητας των υφιστάμενων υπηρεσιών, τη δημιουργία νέων προϊόντων και υπηρεσιών και τη στοχευμένη προώθησή τους σε ομάδες ενδιαφέροντος με γνήσιο ενδιαφέρον για όσα έχει να προσφέρει η Σύρος.

Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται και η προοπτική ανάδειξης της ταυτότητας της Σύρου, όπως αυτή θα αντανακλά την ουσία του τόπου, θα προσφέρει διαφορετικά ερεθίσματα και θα συμβάλλει στην εδραίωση της Σύρου ως ένα ελκυστικό νησί για ομάδες ενδιαφέροντος με διαφορετικές βλέψεις και τομείς ενδιαφέροντος (πχ. αναψυχή και συμμετοχή σε βιωματικές εμπειρίες, ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας)”.

Ως εκ τούτου, για την ανάπτυξη της αντίστοιχης στρατηγικής απαιτούνται: “Ο καθορισμός στόχων που θα προσδώσουν δυναμική στην ανάπτυξη της ταυτότητας και θα είναι άρρηκτα συνδεδεμένοι με το όραμα του σχεδίου διαχείρισης του προορισμού. Η καταγραφή των στοιχείων και των αντιλήψεων που τροφοδοτούν την τωρινή εικόνα της Σύρου. Ο προσδιορισμός των βασικών ιδιοτήτων πάνω στις οποίες θα βασιστεί η στρατηγική του place brand και η ανάπτυξη εικαστικής ταυτότητας. Ο προσδιορισμός των εργαλείων που θα καθοδηγήσουν την εφαρμογή της στρατηγικής και την αξιοποίηση της εικαστικής ταυτότητας σε βάθος χρόνου.”.

Παραδοτέα εντός 9μηνου

Αναλυτικά περιγράφονται και τα παραδοτέα που θα αναπτύξει και θα παρέχει στον Δήμο η εταιρεία που θα αναλάβει το σοβαρό και δύσκολο έργο της προώθησης της Σύρου, σε τουριστικό επίπεδο.

“Το πρώτο παραδοτέο αφορά στην καταγραφή και διάγνωση της υφιστάμενης κατάστασης στη Σύρο με βάση τη συλλογή και ανάλυση δευτερογενών και πρωτογενών δεδομένων. Το δεύτερο παραδοτέο αφορά στην αξιοποίηση των πορισμάτων του πρώτου παραδοτέου και στην κατάρτιση ενός ολοκληρωμένου στρατηγικού σχεδίου και πλάνου δράσεων με εξειδικευμένες κατευθύνσεις για τη διακυβέρνηση της διαχείρισης του προορισμού, τη στρατηγική για την ταυτότητα της Σύρου (place branding strategy), την ανάπτυξη θεματικών εμπειριών, τη διενέργεια επεμβάσεων μικρής κλίμακας σε επιλεγμένα σημεία του προορισμού και το μείγμα δράσεων προώθησης και προβολής.

Το τρίτο παραδοτέο αφορά στη δημιουργία της εικαστικής ταυτότητας και στην εκπόνηση εγχειριδίου με αναλυτικές προδιαγραφές και οδηγίες για την ορθή χρήση και αξιοποίηση της εικαστικής ταυτότητας. Το τέταρτο παραδοτέο αφορά στην παροχή υπηρεσιών εκπαιδευτικής υποστήριξης κατά την πρώτη φάση εφαρμογής του σχεδίου. Η δράση αυτή θα συμβάλλει στη μεταφορά τεχνογνωσίας και πρακτικών συμβουλών προς τους φορείς και τα στελέχη που θα αναλάβουν την υλοποίηση του σχεδίου σε τομείς όπως η διαχείριση έργου με παράλληλες δράσεις υψηλών απαιτήσεων, η παρακολούθηση των επιδόσεων και αποτελεσμάτων και η κατάρτιση αναφορών προόδου, η δικτύωση και η ανάπτυξη συνεργασιών με φορείς σε τοπικό και υπερτοπικό επίπεδο”.

Ο συνολικός χρόνος παράδοσης αυτών των παραδοτέων είναι 9 μήνες. Σύμφωνα με το πλάνο του Δήμου για το πρώτο παραδοτέο προβλέπεται διάστημα 3 μηνών από την υπογραφή της σύμβασης με τον ανάδοχο, για το δεύτερο παραδοτέο έξι μήνες, για το τρίτο παραδοτέο επίσης 6 μήνες και για το τέταρτο παραδοτέο 9 μήνες.

Π. Κουταβάς: Ομοφωνία επιχειρηματιών και φορέων για οργανωμένο σχέδιο

Στην τοποθέτησή του, ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος για τον Τουρισμό τόνισε πως με την απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής, ουσιαστικά ανοίγει ο δρόμος για να προχωρήσει ο διαγωνισμός μέσω του οποίου θα αναδειχθεί μειοδότης που θα αναλάβει το έργο της τουριστικής καθοδήγησης και θα θέσει γερά θεμέλια για τον τρόπο που θα πορευθεί η Σύρος στην παγκόσμια αγορά.

“Άλλη μία δέσμευση της Δημοτικής Αρχής παίρνει τον δρόμο της υλοποίησης. Είναι ένα πάγιο αίτημα της επιχειρηματικής κοινότητας του τουρισμού να δημιουργηθεί ένα οργανωμένο σχέδιο και αυτό θα μας βοηθήσει κι εμάς στο έργο μας” ανέφερε αρχικά ο Παναγιώτης Κουταβάς, υπενθυμίζοντας πως, για τη συγκεκριμένη ενέργεια “ομόφωνα η Επιτροπή Τουρισμού που αποτελείται από τους φορείς και τους επαγγελματίες του τουρισμού του τόπου μας ενέκρινε τη δράση αυτή, οπότε κι εμείς με τη σειρά μας την υλοποιούμε”.

Θέλησε να διευκρινίσει δε, πως, “Σήμερα κάνουμε το πρώτο βήμα στην Οικονομική Επιτροπή ούτως ώστε να έχουμε το συντομότερο δυνατόν μία εταιρεία, η οποία θα μπορέσει να μας βάλει στον σωστό δρόμο και να αναπτύξει επιτέλους τον τουρισμό στο νησί μας”.

Αλ. Αθανασίου: Παρατυπία στα όρια της παρανομίας

Ορμώμενος από την εισήγηση του Αντιδημάρχου Τουρισμού, το μέλος της μείζονος αντιπολίτευσης, Αλέξης Αθανασίου άσκησε κριτική για τις επιλογές της Δημοτικής Αρχής, θίγοντας μάλιστα το γεγονός πως τη διακήρυξη, δεν την έχει θεωρήσει υπηρεσιακός παράγοντας του Δήμου, αλλά αιρετό πρόσωπο και συγκεκριμένα ο Παναγιώτης Κουταβάς, κάτι που κινείται στα όρια της παρατυπίας.

“Το γεγονός πως η συντάξασα είναι υπάλληλος του Τμήματος Εσόδων, δεν θα μας ενοχλούσε ιδιαίτερα αν τη μελέτη τη θεωρούσε ο άμεσα προϊστάμενός της δηλαδή ή του Τμήματος Πολιτικών Οργάνων ή του Τμήματος των Εσόδων” σημείωσε σχολιαστικά ο κ. Αθανασίου, επισημαίνοντας πως, σήμερα “έχουμε την παγκόσμια πρωτοτυπία το Τμήμα Τουρισμού – Πολιτισμού να είναι άφαντο, τα στελέχη του να είναι άφαντα στη μελέτη αυτή και να βλέπουμε αυτές τις δύο υπογραφές”.

Σύμφωνα με την οπτική του, υποστήριξε πως, “Η δεύτερη υπογραφή είναι μία “παράνομη” υπογραφή” σημειώνοντας – απευθυνόμενος στον Παναγιώτη Κουταβά -, πως, “Ξέρω ότι έχεις καλή πρόθεση, ξέρω ότι έχεις καλή διάθεση να προχωρήσεις, ξέρω ότι πιέζεσαι και ξέρω ότι πιέζεται και ο πρόεδρος της Οικονομικής Επιτροπής γι αυτό το πράγμα, αλλά ο Τουρισμός στον Δήμο είναι ένα φλέγον θέμα σε όλες τις θητείες και όχι μόνον στην προηγούμενη ή στην προ-προηγούμενη θητεία”.

Το μέλος της αντιπολίτευσης εξήγησε μάλιστα πως, “Το πρόβλημα είναι όμως ότι εδώ έχουμε μία παρατυπία στα όρια της παρανομίας, η οποία έρχεται στην Οικονομική Επιτροπή”.

Ο Δήμος διαθέτει ήδη κάποια στοιχεία”

Επιπλέον, ο κ. Αθανασίου προέβη σε σχολιασμό σχετικά με το περιεχόμενο όσων ζητά η Δημοτική Αρχή. Σύμφωνα με την προσωπικό προσέγγισή του επί του θέματος, δεν απαιτείται η καταγραφή της σημερινής κατάστασης στη Σύρο, καθώς ο Δήμος έχει από το πρόσφατο παρελθόν σχετικές μελέτες. “Το δεύτερο βασικό που παρατηρώ στη μελέτη – η οποία κατά τα άλλα θα ήταν μία μελέτη ολοκληρωμένη αν δεν είχε πάει το μάτι μου σε αυτές τις δύο υπογραφές είναι το γεγονός ότι κατά το παρελθόν και ειδικά θα μιλήσω για την τελευταία περίοδο αλλά και τις προηγούμενες (και του κ. Μαραγκού και του κ. Δεκαβάλλα), ξέρετε όλοι πάρα πολύ καλά ότι είχαμε παραλάβει την καταγραφή και ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης από τον πολιτευτή της Νέας Δημοκρατίας, τον κ. Βακόνδιο Γιώργο επί Δεκαβάλλα μία φορά, την καταγραφή και την ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης πάλι από τον κ. Βακόνδιο επί ημερών πρώην Δημάρχου και παραλάβαμε πάλι την καταγραφή της υφιστάμενης κατάστασης για τον τουρισμό, από την τελευταία σύμβαση με τον κ. Μαρτάκη”.

Κατόπιν αυτών κι εξηγώντας πως ο Δήμος από οικονομικής απόψεως θα μπορούσε να εξοικονομήσει ποσό ύψους 17.700 ευρώ, σημείωσε πως παρομοίως η Δημοτική Αρχή θα μπορούσε να αξιοποιήσει τα παραδοτέα του κ. Μαρτάκη ή του κ. Βακόνδιου όσον αφορά “ένα ολοκληρωμένο σχέδιο διακήρυξης προορισμού και ανάπτυξης ταυτότητας”, τα οποία βρίσκονται στον Δήμο”.

Προτού ολοκληρώσει την τοποθέτησή του, ο κ. Αθανασίου τόνισε προς τον Αντιδήμαρχο Τουρισμού πως δεν αμφισβητεί τις προθέσεις και την αγωνία του να βοηθηθεί η Σύρος σχετικά με την υπόθεση της τουριστικής ανάπτυξης, ωστόσο, σημείωσε προς τον Αντιδήμαρχο Οικονομικών πως το θέμα πρέπει να αποσυρθεί και να τεθεί επί τάπητος ορθά και στο πλαίσιο της νομιμότητας.

Γ. Πιταούλης: Θέτουμε τις βάσεις για οργανωμένα βήματα

Σε απαντήσεις προχώρησε ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών, Γιάννης Πιταούλης, σημειώνοντας εξ αρχής πως, “Δεν μου αρέσει να κρύβομαι και σίγουρα όλοι πρέπει να προσέχουμε που υπογράφουμε και τί υπογράφουμε και να έχουμε και μία ενιαία τακτική στη σειρά των ετών”.

Ωστόσο, σύμφωνα με όσα υποστήριξε, “Από εκεί και πέρα, επειδή δεν μου αρέσει να κρύβομαι πίσω από τα πράγματα κι έθεσε κάποια ζητήματα ο κ. Αθανασίου, που άπτονται της λειτουργίας της Υπηρεσίας και ενδεχομένως αυτά τα ζητήματα να είναι διαχρονικά, θέλω να απαντήσω”.

Αρχικά για το θέμα του ύψους του διαγωνισμού, εξήγησε πως, “Η λύση δεν θα ήταν να πάμε σε κατατμήσεις σε τρία ποσά των 20 χιλ. ευρώ όπως θα μπορούσε κάποιος να προτείνει. Θέλουμε να κάνουμε έναν διαγωνισμό και γι αυτό έρχεται με αυτόν τον τρόπο το θέμα αυτό στην Οικονομική Επιτροπή. Προφανώς και υπάρχουν ζητήματα, αλλά δεν μπορείς από τη μία να λες ότι μια προηγούμενη έκθεση που παραλάβαμε εμείς εδώ σαν Οικονομική Επιτροπή δεν είναι κατάλληλη και την ίδια στιγμή να λες ότι έχεις παραλάβει κάτι και άρα, δεν το κάνεις ξανά”.

Τα παραπάνω δε, υπογράμμισε ο κ. Πιταούλης σχετικά με τη στάση της προηγούμενης Δημοτικής Αρχής σήμερα, τονίζοντας παρακάτω πως ο Δήμος και κυρίως το νησί, δεν πρέπει να χάσουν άλλον χρόνο.

“Αυτά είναι αντικρουόμενα κι εν πάση περιπτώσει ο χρόνος περνάει, οι εξελίξεις προχωρούν, ο κόσμος μας αλλάζει και αυτό σημαίνει ότι πρέπει να έχουμε μία σαφή εικόνα και μια επαγγελματική επί της ουσίας υποστήριξη στα θέματα του τουρισμού” δήλωσε κατηγορηματικά ο κ. Πιταούλης.

Κατόπιν των ανωτέρω, ο κ. Κουταβάς για το θέμα της θεώρησης της διακήρυξης του διαγωνισμού, δεν θέλησε να δώσει συνέχεια, λέγοντας μόνον πως ο Αλέξης Αθανασίου “και στη δική του θητεία μπορεί να θυμηθεί ανάλογες περιπτώσεις, οπότε δεν θα πω κάτι παραπάνω”.

Θέλουμε οργανωμένο σχέδιο”

Ωστόσο σχετικά με την κριτική που δέχθηκε για τον συνολικό διαγωνισμό στον οποίον προχωρά ο Δήμος θέλησε να είναι σαφής. “Για να κάνεις ένα οργανωμένο σχέδιο η υφιστάμενη κατάσταση είναι προαπαιτούμενο. Οπότε, πρέπει να γίνει. Δεύτερον, σίγουρα σε μία μελέτη η οποία είναι καινούργια και αφορά στη νέα συνθήκη που δημιουργείται και μας παρέχει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο, είναι κάτι που πρέπει να γίνει. Δεν σημαίνει ότι μία καταγραφή υφιστάμενης κατάστασης που έγινε πριν δέκα χρόνια θα μας συνοδεύει για πάντα” ξεκαθάρισε ο Παναγιώτης Κουταβάς, λέγοντας τέλος πως ακόμη “και οι οργανωμένοι προορισμοί αλλάζουν αυτό το σχέδιο περίπου ανά πενταετία. Οπότε δεν είναι κάτι που είναι τρομερά πρωτότυπο και το κάνουμε πρώτη φορά αγνοώντας ότι υπάρχουν αντίστοιχες καταγραφές”.

Κατά συνέπεια, επανέλαβε ότι, “Μία πλήρης μελέτη οφείλει να έχει την καταγραφή. Οπότε η πλήρης μελέτη που θα παρουσιάσουμε εμείς για τη διαχείριση του προορισμού της Σύρου οφείλει να έχει την συγκεκριμένη καταγραφή”.

Χάνονται σεζόν σε μία δύσκολη εποχή

Προτού ολοκληρωθεί η συζήτηση του θέματος, ο Γιώργος Μαραγκός θέλησε να σημειώσει πως η Δημοτική Αρχή όφειλε να μην είχε καθυστερήσει έναν ολόκληρο χρόνο για να οδηγηθεί σε νέο διαγωνισμό, την ίδια στιγμή μάλιστα που η Σύρος έχει ανάγκη να στηριχθούν οι επιχειρήσεις του Τουρισμού. Ο ίδιος υπενθύμισε μάλιστα πως, η Δημοτική Αρχή του κ. Λειβαδάρα μετά τη διακοπή της συνεργασίας με τον κ. Μαρτάκη, έπρεπε να είχε “τρέξει” τις διαδικασίες τάχιστα και όχι να αφήσει να χαθούν μήνες, αφού στην καλύτερη των περιπτώσεων εξήγησε πως ο Δήμος θα έχει την καθοδήγηση που ζητά τέλος του 2021 και θα την εφαρμόσει από το 2022 και μετά.

“Κενό τριετίας σε μια διαδικασία που ήταν επιβεβλημένη να έχει συνέχεια” παρατήρησε χαρακτηριστικά ο κ. Μαραγκός, εξηγώντας πως, η Σύρος δεν είχε καμία δράση για τον τουρισμό το 2020, δεν θα έχει το 2021 και αποτελέσματα θα φανούν μετά το 2022.

Σε απάντηση προέβη ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών τονίζοντας σε ελαφρώς ειρωνικό τόνο προς τον πρώην Δήμαρχο τα εξής: “Ορισμένες στιγμές πραγματικά απολαμβάνω τον τρόπο με τον οποίον τοποθετείστε γιατί πραγματικά το να έχει κάποιος μια τεχνική γνώση κι επάρκεια είναι χρήσιμο, αλλά να πω ότι χρειάζεται να έχουμε και μία ενιαία τακτική. Υπ΄ αυτήν την έννοια, η στρατηγική ενός Δήμου δεν είναι κάτι που έρχεται σε μία στιγμή, αλλά απαιτεί έναν χρόνο προετοιμασίας και άρα απαιτεί και μία συνέχεια” δήλωσε ο Γιάννης Πιταούλης, εξηγώντας πως, δυστυχώς, “αν ανατρέξουμε στο παρελθόν, θα δούμε ότι δεν υπάρχει μία στρατηγική ή μία τακτική”. Υποστηρίζοντας μάλιστα πως, αυτό απαιτείται κι εν προκειμένω για τον Τουρισμό, ο ίδιος έκλεισε τη συζήτηση εξηγώντας με σαφήνεια πως, “η σημερινή Δημοτική Αρχή έρχεται να καλύψει αυτό το κενό”.