Ο πρόεδρος της Ένωσης Τουριστικών Καταλυμάτων Σύρου καυτηριάζει την απουσία κινήσεων οργάνωσης της πρωτεύουσας των Κυκλάδων ενώ μιλά και για τις συνέπειες της πανδημίας

Τουριστική ανασφάλεια και ανεπάρκεια διοίκησης

Θίγει το γεγονός της απουσίας ενεργειών από τον Δήμο για τη διαχείριση σοβαρών προβλημάτων όπως ενδεικτικά το κυκλοφοριακό

Υπό την προϋπόθεση σκληρής δουλειάς, οργάνωσης, συλλογικής προσπάθειας αλλά και αλλαγών και βελτιώσεων στον τόπο, θα καταφέρει να απολαύσει η Σύρος τουριστική ανάπτυξη, σύμφωνα με όσα θίγει στη συνέντευξή του, ο πρόεδρος της Ένωσης Τουριστικών Καταλυμάτων Σύρου, Αντώνης Καρατάσος, ο οποίος τονίζει πως προς τη συγκεκριμένη κατεύθυνση, - δυστυχώς - δεν έχει γίνει κανένα ουσιαστικό βήμα μέχρι σήμερα.

Αν και το “νεκρό” διάστημα της πανδημίας προσφερόταν και προφέρεται για εσωτερική συνεννόηση και οργάνωση σε τοπικό επίπεδο, ωστόσο, όπως ο ίδιος εξηγεί, το νησί συνεχίζει να λειτουργεί στη λογική του παρελθόντος, με αποτέλεσμα, να διαφαίνεται πως δεν θα μετατοπιστεί τουλάχιστον τουριστικά για το προσεχές διάστημα, καθόλου, από το σημείο στο οποίο βρίσκεται τα τελευταία χρόνια.

Πέραν της ευθύνης των ίδιων των επιχειρηματιών για τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών τους, ο κ. Καρατάσος καυτηριάζει την ανυπαρξία αποτελέσματος σε επίπεδο αλλαγής του τόπου αναφορικά με κύρια προβλήματα που ταλαιπωρούν το νησί εδώ και πολλά χρόνια, υποστηρίζοντας πως διαχρονικά, φέρουν υψηλό μερίδιο ευθύνης οι Δημοτικές Αρχές.

Προλογικά, ο πρόεδρος της Ένωσης μιλά αναλυτικά για την πανδημία και τις συνέπειές της στον κλάδο, ενώ τονίζει πως η στήριξη στις τουριστικές επιχειρήσεις – ξενοδοχεία και καταλύματα – από την πλευρά του κράτους, δεν είναι επαρκής.

Με κρατήσεις της τελευταίας στιγμής ο τουρισμός

Σχετικά με την εικόνα που έχει καταγράψει μέχρι στιγμής ο κλάδος σε επίπεδο κρατήσεων, με φόντο το άνοιγμα της τουριστικής σεζόν στις 14 Μαΐου, ο κ. Καρατάσος παρουσιάζεται σαφής.

Το νησί της Σύρου στηρίζεται κυρίως στις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής, αφού οι περισσότεροι επισκέπτες του νησιού εδώ και χρόνια είναι Έλληνες. Και τώρα ακόμη περισσότερο λόγω της πανδημίας” αναφέρει αρχικά, εξηγώντας παράλληλα, πως, ακόμη και όσες κρατήσεις έχουν ήδη “κλειστεί”, αυτές ανά πάσα στιγμή μπορούν να ακυρωθούν.

Οι περισσότερες κρατήσεις και μάλιστα σε ποσοστό 95% γίνονται άνευ προκαταβολής που σημαίνει ότι είναι κρατήσεις που ανά πάσα στιγμή μπορούν να αλλάξουν και να ακυρωθούν” συμπληρώνει, εξηγώντας πως η κατάσταση που έχει διαμορφώσει σε παγκόσμιο επίπεδο η πανδημία, γεννά αυξημένη ανησυχία για τη λειτουργία του κλάδου, ο οποίος πρέπει να προσαρμοστεί στη νέα πραγματικότητα.

Εδώ και μήνες, από το περασμένο καλοκαίρι και μετά, δεν υπάρχει ουσιαστικά καμία κίνηση στα τουριστικά καταλύματα, καθώς δεν επιτρέπονται οι μετακινήσεις από νομό σε νομό. Οπότε, ποιοι θα φιλοξενηθούν σε καταλύματα;” σχολιάζει παρακάτω, περιγράφοντας την κατάσταση που αντιμετωπίζουν καταλυματίες αλλά και ξενοδόχοι.

Όταν θα ανοίξουν οι μετακινήσεις από νομό σε νομό, θα αρχίσει να υπάρχει η δραστηριότητα με τους Έλληνες. Όσον αφορά τους ξένους, θα παίξει ρόλο η απόφαση για την καραντίνα. Για παράδειγμα, αν απαιτηθεί μία εβδομάδα καραντίνα, τότε τί να έρθει να κάνει ο επισκέπτης”. Ως εκ τούτου, πρόσθεσε πως όλα εξαρτώνται από τις αποφάσεις των κυβερνήσεων και κατ΄ επέκταση και από τα μέτρα που θα λάβει η ελληνική κυβέρνηση.

Χάνεται το Πάσχα

Δεδομένης της απαγόρευσης των μετακινήσεων από νομό σε νομό, ο ίδιος σχολιάζει πως για τη Σύρο ειδικότερα, θα χαθεί το Πάσχα, που πάντοτε για το νησί αποτελούσε μία σημαντική “ανάσα”.

Οι επιχειρήσεις αν είναι συνεχούς λειτουργίας, σαφώς έχουν προσαρμοστεί στα δεδομένα όλων των επιχειρήσεων και έχουν σταματήσει να λειτουργούν ή υπολειτουργούν με το ελάχιστο ή και καθόλου προσωπικό. Όσοι είναι εποχιακοί, τώρα θα άρχιζαν να λειτουργούν. Το Πάσχα όμως πηγαίνει χαμένο λογικά και το καλοκαίρι πιθανότατα να κινηθεί στα περυσινά επίπεδα, που σημαίνει ό,τι προλάβουμε και ό,τι μαζέψουμε” δήλωσε, εκτιμώντας σχετικά πως, “μπορεί να έχουμε το 30% μίας κανονικής λειτουργίας σε προηγούμενη περίοδο”.

Ανεπαρκής στήριξη και επιστρεπτέες προκαταβολές

Ερωτηθείς για τα μέτρα στήριξης από κρατικής πλευράς, ο πρόεδρος της Ένωσης Καταλυμάτων Σύρου τόνισε πως “Η στήριξη που έχουμε, δεν ήταν επαρκής. Εξ αρχής τα καταλύματα ήταν χωρίς αντικείμενο και δεν είχαν πελάτες, αφού απαγορεύθηκαν οι μετακινήσεις. Δεν έκλεισε ο κλάδος με κυβερνητική εντολή από ένα σημείο και μετά, για να έχει τα ωφελήματα που είχαν οι υπόλοιπες επιχειρήσεις, όπως στο λιανεμπόριο”.

Ως εκ τούτου, σημείωσε ότι “δεν βοηθήθηκαν ιδιαίτερα οι καταλυματίες. Αλλά το μόνο παρήγορο ήταν ότι είναι μικρή η ομάδα των καταλυματιών που έχουν επιχειρήσεις συνεχούς λειτουργίας και επλήγησαν”.

Βέβαια, θέλησε να διευκρινίσει πως, “το Πάσχα θίγεται το σύνολο των καταλυμάτων και τα πράγματα θα είναι ακόμη χειρότερα”, σημειώνοντας πως μέχρι σήμερα ο κλάδος έχει ενισχυθεί μέσω των επιστρεπτέων προκαταβολών.

Μέχρι σήμερα είχαμε μόνον τις επιστρεπτέες προκαταβολές βάσει οικονομικών κριτηρίων και όχι βάσει των εντολών υποχρεωτικού κλεισίματος όπως έγινε στο λιανεμπόριο, που όλοι πήραν τις ελάχιστες αποζημιώσεις. Όμως, ο δικός μας κλάδος που δεν ήταν υποχρεωτικά κλειστός, αντιμετωπίστηκε με άλλα κριτήρια” σχολίασε, υποστηρίζοντας παρακάτω πως όλα αυτά “είναι ημίμετρα και όταν τελειώσει όλο αυτό με την πανδημία, το βασικό είναι να μπορέσουμε να λειτουργήσουμε κανονικά”.

Ανεπάρκεια Δημοτικών Αρχών

Με αφορμή την ανυπαρξία τουριστικού manager για τη Σύρο μέχρι στιγμής, ο κ. Καρατάσος ρωτήθηκε σχετικά, εκφράζοντας μεγάλη απογοήτευση για την κατάσταση που επικρατεί στο νησί.

Η Σύρος συνεχίζει δυστυχώς να έχει πρόβλημα διαχείρισης του προορισμού. Είμαι από το 1980 στα τουριστικά πράγματα ως εκπρόσωπος Σωματείου και έχουν περάσει τέσσερις δεκαετίες και όλες οι Δημοτικές Αρχές που έχουν περάσει από το νησί ήταν κάπως ανεπαρκείς τουριστικά, για να μην πω πολύ ανεπαρκείς” υποστήριξε, τονίζοντας σε απόλυτο ύφος πως, “Έτσι, δεν πρόκειται ο κλάδος του τουρισμού να πάει μπροστά. Όταν συνεχίζουμε να θεωρούμε πως όταν γίνει μία διαφήμιση κάθε χρόνο, και δώσουμε λεφτά όπου να ναι – πεταμένα λεφτά στην ουσία -, τότε ξεμπερδέψαμε. Δεν είναι έτσι τα πράγματα”.

Εξηγώντας τη δική του οπτική πιο αναλυτικά, σημειώνει πως, “Στην ουσία το εύκολο κομμάτι είναι η προώθηση. Όμως αυτό που λέω είναι πως αν το νησί το δούμε σαν μία “επιχείρηση”, το να κάνεις διαφήμιση της επιχείρησης είναι το τελευταίο πράγμα. Για να γίνει αυτό, πρέπει πρώτα να έχεις στήσει σωστά την επιχείρηση, να έχεις ελκυστικά προϊόντα και μετά να τα διαφημίσεις στους πελάτες για να μας προτιμήσουν”.

Από την εμπειρία του μέσα στον τουρισμό, ο ίδιος εξηγεί πως, για την περίπτωση της Σύρου, “επί τέσσερις δεκαετίες απλώς, όποτε κάνουμε μία κίνηση θα είναι για να διαφημίσουμε ότι είμαστε το ομορφότερο νησί. Αυτά τα λένε όλοι. Πρέπει να γίνουν κινήσεις από όλους και από τον κάθε επαγγελματία και επιχειρηματία, αλλά και από τους φορείς και τον Δήμο”.

Επισκεψιμότητα και κυκλοφοριακό Ερμούπολης

Μιλώντας πιο γλαφυρά μέσω ενός παραδείγματος για την ευθύνη του Δήμου, ο πρόεδρος θέλησε να αναδείξει πως για σοβαρά προβλήματα της Σύρου, δεν έχει υπάρξει ούτε στοιχειωδώς αναφορά.

Για παράδειγμα όταν ήρθαν bloggers για ξενάγηση, τέλος του καλοκαιριού και ζήτησαν να περιηγηθούν στο ιστορικό κέντρο, φάνηκε ότι έπαιρναν πλάνα από έναν πεζόδρομο, με αυτοκίνητα. Με ρώτησαν γιατί έχουμε αυτοκίνητα μέσα στο ιστορικό κέντρο. Τί να πω; Στρίβουμε στον δρόμο για τον Ι.Ν. Αγίου Νικολάου κι εκεί τα ίδια. Τί πλάνα να τραβήξουν; Όλα τα σημεία γεμάτα ασφυκτικά από οχήματα” περιέγραψε, σημειώνοντας ταυτόχρονα πως, “είναι ορισμένες κινήσεις αυτονόητες που βελτιώνουν την εικόνα της “επιχείρησής” σου, δηλαδή του νησιού σου, αλλά παρόλα αυτά δεν κάνεις τίποτα”.

Για να γίνουμε οι καλύτεροι, θέλουμε σκληρή δουλειά”

Σε συνέχεια των ανωτέρω, θέλησε να σημειώσει πως για τόσο σοβαρές υποθέσεις, όπως ενδεικτικά το κυκλοφοριακό, “όποια Δημοτική Αρχή κι αν έχει περάσει, δεν έχει κάνει τίποτα”.

Θέλησε να γνωστοποιήσει δε, πως, οι προτάσεις των επαγγελματιών και των φορέων, διαπιστώνεται πως δεν απασχολούν καθόλου την πλευρά του Δήμου. “Τελευταία στη συνεδρίαση με τηλεδιάσκεψη, είπε ο κ. Κουταβάς να στείλουμε τις προτάσεις μας. Του ανέφερα ότι έχουν τις προτάσεις μας, από την αρχή της θητείας τους” σχολίασε ο κ. Καρατάσος, εξηγώντας πως από την πλευρά του, δεν τολμά να έρθει σε επικοινωνία με bloggers που θέλουν να διαφημίσουν το νησί. “Ντρέπομαι να μιλήσω με ανθρώπους που θέλουν να μας προβάλουν. Γιατί τι να πούμε; Απλά ότι μπορεί να είμαστε φθηνοί, γιατί καλύτεροι δεν είμαστε. Και είναι αλήθεια πως για να γίνουμε καλύτεροι, θέλουμε σκληρή δουλειά”.

Στην παρατήρηση πως εκφράζεται με μεγάλες δόσεις απογοήτευσης, ο ίδιος υπήρξε λακωνικός, αλλά σαφής. “Επειδή δεν αλλάζει τίποτα. Γι αυτό υπάρχει απογοήτευση. Δεν αλλάζει τίποτα”.

Ανεκμετάλλευτο το διάστημα της πανδημίας

Ο πρόεδρος της Ένωσης τοποθετείται και για την ανεκμετάλλευτη “ευκαιρία” που είχε το νησί, μέσα στο διάστημα της πανδημίας να προχωρήσει σε εσωτερική συνεννόηση και ανασυγκρότηση.

Μόλις φύγει η πανδημία θα κλαίμε τη μοίρα μας όπως και προηγουμένως” σχολιάζει καυστικά, εξηγώντας πως, “Έπρεπε μέσα σε αυτό το διάστημα της πανδημίας να έχουν γίνει σοβαρά βήματα. Για να γίνει αυτό όμως, πρέπει να έχεις ένα οργανωμένο Τμήμα στον Δήμο, να δουλεύει συστηματικά. Τί να κάνεις τους manager, αν δεν μπορεί να εφαρμόσει κανένας τις οδηγίες και τις συμβουλές τους. Πρέπει να υπάρξει οργάνωση”.

Επανερχόμενος δε, στην Τουριστική Επιτροπή και τη λειτουργία της, σχολίασε πως φαίνεται να εξακολουθεί να έχει έναν διακοσμητικό ρόλο, αν και σε αυτήν εκπροσωπούνται οι φορείς και οι επαγγελματίες του τόπου.

Συμμετέχουμε. Τί να πούμε όμως; Γίνονται συνεδριάσεις μέσω διαδικτύου πλέον τον τελευταίο μήνα. Και να διαφωνούμε σε κάτι οι φορείς, οι αποφάσεις έχουν ψηφιστεί από την Οικονομική Επιτροπή. Σε αυτές τις συνεδριάσεις δεν μπορεί να διαμορφωθεί μία πρόταση. Έρχεται η εισήγηση με την απόφαση της Δημοτικής Αρχής για μία ανάθεση για προβολή μέσω της Marketing Greece ή για ό,τι άλλο. Και να διαφωνήσουμε, δεν έχει καμία αξία. Την απόφαση την παίρνει η Οικονομική Επιτροπή” δήλωσε, εξηγώντας παρακάτω πως, “Το θέμα είναι να πάρει κάποιος τα ηνία και να υπάρξουν σωστές αποφάσεις και κινήσεις για το νησί”.

Προτού ολοκληρώσει τις δηλώσεις του, ο κ. Καρατάσος έθιξε και τον φόβο που ενδεχομένως να έχουν ορισμένοι αιρετοί σε επίπεδο λήψης αποφάσεων, λόγω πολιτικού κόστους. “Αν ο κάθε αιρετός ή Δήμαρχος, σκέφτεται ότι για να βγάλει τα οχήματα μπροστά από τον Ι.Ν. του Αγίου Νικολάου, για να έχει δυνατότητα φωτογράφησης ο κάθε επισκέπτης, θα χάσει δέκα ψήφους, έτσι δουλειά δεν γίνεται.

Είναι το αυτονόητο ότι όποιος κάνει διακοπές, θέλει να βγάλει φωτογραφίες μπροστά από μνημεία. Εμείς όπως φαίνεται, προτιμάμε να χάνουμε τους τουρίστες, να μην έχουμε προβολή και άρα, τουρισμό και πελάτες, για να μην μετακινηθούν δέκα αυτοκίνητα”.